Gå til innhold

Kan man ta vann på skrubbsåret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Har postet før også kanskje noen av dere ikke vil like det3🙄 men jeg lurte på noe.

Jeg sprayer med pyrisept og smører sårsalve før jeg setter på plaster på morgenen. Skal jeg gå med plaster om natta også? Eller skal la sårene lufte? Er det farlig hvis jeg får vann på sårene? Kan jeg dusje? Må jeg bruke vanntett plaster da? Noen andre forsiktighets regler jeg må følge?20240512_004913.thumb.jpg.c4c4e60fa2bba78c1cc34280149c6630.jpg

Anonymkode: 789b0...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke farlig å få vann på nå og sårene har godt av å luftes litt også. Jeg tar av plaster på morgenen og setter på nytt når huden har fått normal farge igjen.

Anonymkode: 15560...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei

Har postet før også kanskje noen av dere ikke vil like det3🙄 men jeg lurte på noe.

Jeg sprayer med pyrisept og smører sårsalve før jeg setter på plaster på morgenen. Skal jeg gå med plaster om natta også? Eller skal la sårene lufte? Er det farlig hvis jeg får vann på sårene? Kan jeg dusje? Må jeg bruke vanntett plaster da? Noen andre forsiktighets regler jeg må følge?20240512_004913.thumb.jpg.c4c4e60fa2bba78c1cc34280149c6630.jpg

Anonymkode: 789b0...057

Ta nå og ring legevakten med disse fingrene dine. 116 117 er stedet for medisinske spørsmål og ikke nettforum der folk kan svare i hytt og dynevær. Og du aldri kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du får. 
(Og ja, det har vært spørsmål og samme bildet tidligere i dag).

Anonymkode: 898a1...bc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta nå og ring legevakten med disse fingrene dine. 116 117 er stedet for medisinske spørsmål og ikke nettforum der folk kan svare i hytt og dynevær. Og du aldri kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du får. 
(Og ja, det har vært spørsmål og samme bildet tidligere i dag).

Anonymkode: 898a1...bc5

Jeg skrev jo at jeg har spurt ang dette såret før også (i går) beklager så mye for det

 

Ts

Anonymkode: 789b0...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, slutt med pyrisept. Rens med lunket, rennende vann fra springen. Pyrisept kan bare irritere mer og gjøre det verre. Ha på vannfast plaster når du dusjer hvis du skal vaske håret, så du slipper sjampo osv i sårene, ta de av dersom det blir fukt under, og vent med å ta på nye plaster til du er helt tør, du kan la det lufttørke. Også vil jeg råde deg til å oppsøke lege i morgen. Om du har brukt pyrisept pga råd fra KG så har du fått dårlig råd. 

Anonymkode: 990cb...917

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk :)

jeg tok på sårsalve nå men ser nå jeg er tom for plaster🥲 kan jeg bruke engangs hanske så det ikke blir gris?

Anonymkode: 789b0...057

Nei.. engangshansker vil bare skape masse fukt.. 

Anonymkode: 990cb...917

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk :)

jeg tok på sårsalve nå men ser nå jeg er tom for plaster🥲 kan jeg bruke engangs hanske så det ikke blir gris?

Anonymkode: 789b0...057

Nei, da er det bedre å ikke ha på noe i det hele tatt. En hanske vil bare gjøre det klamt = grobunn for bakterier.

Anonymkode: fdf35...9ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://nhi.no/forstehjelp/hudskader/kuttsar-og-skrubbsar

Sitat
  • Rengjør såret
    • Det kan være en fordel å holde sårstedet høyt i forbindelse med rengjøringen (mindre blødningsfare)
    • Rens såret med rikelig rent, rennende vann fra springen. Bruk eventuelt en ren vaskeklut eller en kompress/tupfer for å fjerne sand/små partikler
    • Hvis det er igjen skitt/grus e.l. i såret etter vask, bruk en ren (helst desinfisert) pinsett, til å fjerne partiklene
    • Hvis det gjenstår biter i såret etter at du har renset det, eller hvis du er usikker, bør du kontakte helsepersonell
    • Grundig rengjøring minsker risikoen for sårinfeksjoner
  • Behandling av akutte sår med antiseptiske midler eller antibiotika anbefales ikke. Rengjøring av såret som beskrevet over er tilstrekkelig. Påføring av antibiotika og antiseptiske midler i tillegg kan medføre vevsirritasjon/-skade og kan forstyrre tilhelingen  
  • Dekk såret
    • Lufttilgang påskynder tilhelingen, men bandasjer hjelper til å holde såret rent og holder skadelige bakterier ute
    • Dekk blemmer som det renner væske ut av, inntil det er dannet en skorpe
  • Skift bandasje
    • Skift bandasje minst daglig og alltid når den blir våt eller skitten
  • Flytende plaster
    • Selges som sårspray og skaper en beskyttende filmhinne på såret/huden
    • Kan brukes på tørre sår som mindre, skorpebelagte kutt, skrubbsår, brannsår eller andre lukkede sår
    • Hindrer bakterieinntrengning
    •  
  • Se etter tegn til infeksjon
    • Hvis såret ikke tilheler, blir rødt, væsker, blir varmt, hovner opp eller gjør vondt i økende grad, bør du kontakte lege

 

Anonymkode: 88196...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei.. engangshansker vil bare skape masse fukt.. 

Anonymkode: 990cb...917

 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, da er det bedre å ikke ha på noe i det hele tatt. En hanske vil bare gjøre det klamt = grobunn for bakterier.

Anonymkode: fdf35...9ac

Ok da bruker jeg ikke det

Anonymkode: 789b0...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Først og fremst, slutt med pyrisept. Rens med lunket, rennende vann fra springen. Pyrisept kan bare irritere mer og gjøre det verre. Ha på vannfast plaster når du dusjer hvis du skal vaske håret, så du slipper sjampo osv i sårene, ta de av dersom det blir fukt under, og vent med å ta på nye plaster til du er helt tør, du kan la det lufttørke. Også vil jeg råde deg til å oppsøke lege i morgen. Om du har brukt pyrisept pga råd fra KG så har du fått dårlig råd. 

Anonymkode: 990cb...917

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hmmm ok

Men jeg fikk råd om holde unna vann. Hun på apoteket sa også det samme at hold såret tørr og ha på plaster hele tida. Da skapes det et miljø som gjør at såret heler fortere. Vet ikke

Anonymkode: 789b0...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sårene mine ser sånn ut som det, så lever jeg som om de ikke er der, misforstå meg rett. Tar ingen spesielle hensyn.

Anonymkode: 62230...687

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

 

Hmmm ok

Men jeg fikk råd om holde unna vann. Hun på apoteket sa også det samme at hold såret tørr og ha på plaster hele tida. Da skapes det et miljø som gjør at såret heler fortere. Vet ikke

Anonymkode: 789b0...057

Å holde såret tørt er ikke det samme som å droppe vask. Plaster skal byttes om de blir våte, og dropp bading eller å holde hendene lenge i vann. Vanlig håndvask og dusjing er ikke noe problem.

Plaster gjør ikke at sår gror raskere, men plaster demper fare for infeksjon og beskytter slik at man ikke skraper opp sår igjen. Gjentagende pyrisept og sårsalve er unødvendig på overfladiske sår som har fått skorpe, man renser sår idet de oppstår for å få ut bakterier og møkk, deretter er det unødvendig rense så lenge man holder rent.

Det beste man gjør for overfladiske sår som har fått skorpe er å la de være i fred...

 

Anonymkode: e4fbc...840

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å holde såret tørt er ikke det samme som å droppe vask. Plaster skal byttes om de blir våte, og dropp bading eller å holde hendene lenge i vann. Vanlig håndvask og dusjing er ikke noe problem.

Plaster gjør ikke at sår gror raskere, men plaster demper fare for infeksjon og beskytter slik at man ikke skraper opp sår igjen. Gjentagende pyrisept og sårsalve er unødvendig på overfladiske sår som har fått skorpe, man renser sår idet de oppstår for å få ut bakterier og møkk, deretter er det unødvendig rense så lenge man holder rent.

Det beste man gjør for overfladiske sår som har fått skorpe er å la de være i fred...

 

Anonymkode: e4fbc...840

Sårene mine har ikke fått skorpe enda. Det kommer også litt gul væske ut av de og det gjør vondt

Ts

Anonymkode: 789b0...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke brydd meg om et slikt sår, det gror av seg selv. Har du helseangst siden du spør om det her? 

Anonymkode: 74b4a...9dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

 

Hmmm ok

Men jeg fikk råd om holde unna vann. Hun på apoteket sa også det samme at hold såret tørr og ha på plaster hele tida. Da skapes det et miljø som gjør at såret heler fortere. Vet ikke

Anonymkode: 789b0...057

Synes det ser ut som åpne blemmer, fikk du ingen råd på apoteket om sårbehandling? Jeg ville kanskje ha brukt Mepitel One innerst og plaster ytterst. Lett å få infeksjon hvis du ikke beskytter såret så synes det er dårlig råd å ikke ha på plaster. 

Anonymkode: 15b2e...20d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri hatt sår før, siden du styrer så mye med dette?

Anonymkode: 1b595...030

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sårene mine har ikke fått skorpe enda. Det kommer også litt gul væske ut av de og det gjør vondt

Ts

Anonymkode: 789b0...057

Ikke så rart når du smører på salve og pakker dem inn i plaster! Får jo aldri tørke da. 

Anonymkode: 2b31b...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet fra bruker som utgir seg for å være helsepersonell. Det er brudd på denne regelen: 

* Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/ yrkestitler innenfor helsesektoren.

 

Christina82, mod

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 1.52):

 

Hmmm ok

Men jeg fikk råd om holde unna vann. Hun på apoteket sa også det samme at hold såret tørr og ha på plaster hele tida. Da skapes det et miljø som gjør at såret heler fortere. Vet ikke

Anonymkode: 789b0...057

Hun på apoteket tjener ikke noe på at du renser såret med vann og vil selvsagt ikke råde deg til å bruke vann!

Jeg bruker å la bikkja slikke ren skrubbsår. Da gror de på et par dager. Det rådet fikk jeg heller ikke på apoteket, for å si det sånn. 

Anonymkode: 81100...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun på apoteket tjener ikke noe på at du renser såret med vann og vil selvsagt ikke råde deg til å bruke vann!

Jeg bruker å la bikkja slikke ren skrubbsår. Da gror de på et par dager. Det rådet fikk jeg heller ikke på apoteket, for å si det sånn. 

Anonymkode: 81100...46b

Dette er en sinnsyk idé og jeg håper virkelig ingen tar dette på alvor. Hva du får ut av å skrive slike tullesvar?

Anonymkode: 500e3...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...