Bacteria Skrevet 8. juni #101 Del Skrevet 8. juni Nrk slår til igjen. Førstesida deres nå er fullstendig renset for gladnyheten om frigjørelse av gisler, det står bare nå INNI saker om israelsk bombing og døde på Gaza. Sto tidligere på forsida, men er nå byttet ut med sak om hvordan «best hjelpe Gaza, og intervju med palestinasktivister, leder i palestinakomiteen inkludert. Dette er helt krise. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 8. juni #102 Del Skrevet 8. juni velociraptor skrev (1 time siden): «Hevder» brukes når man vil insinuere at den som kommer med påstanden ikke er helt pålitelig. Nei det er ikke å insuniere å informere om hvor informasjon komer fra, det er å informere. Insuniere er å si noe uten og faktisk si det, i dette tilfelle blir det sakt rett ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 8. juni #103 Del Skrevet 8. juni Jeg håper det reddes flere gisler hjem til familiene sine snart. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 8. juni #104 Del Skrevet 8. juni Pippi Lotta skrev (34 minutter siden): Nei det er ikke å insuniere å informere om hvor informasjon komer fra, det er å informere. Insuniere er å si noe uten og faktisk si det, i dette tilfelle blir det sakt rett ut. Hvis man skriver «i følge Hamas er 72 barn drept i angrepet» forteller man hvor man har informasjonen fra. Hvis man skriver «Hamas hevder at 72 barn ble drept i angrepet» forteller man at informasjonen kommer fra Hamas, men insinuerer at den bør tas med en klype salt. Hvis man skriver «Hamas Hamas hevder at 72 barn ble drept i angrepet, men siden de er upålitelige kan vi ikke vite om det stemmer» har man sagt det rett ut, i stedet for å bare insinuere. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 9. juni #105 Del Skrevet 9. juni Pippi Lotta skrev (19 timer siden): Men hvordan kan vi forvente at alle enkelt leger skal være klar over tunnelene, om de ikke er knyttet til sykehuset på en "fornuftig måtte" engang? Han kunne latt være å uttale seg hvis han ikke kunne vite, men han har lagt all troverdighet inn i å blånektet for at Hamas hadde aktivitet der. Den går under sykehuset og det er én inngang på sykehusområdet. Kart og bilder her: https://www.nytimes.com/interactive/2024/02/12/world/middleeast/gaza-tunnel-israel-hamas.html Jeg synes i alle fall det er vanskelig å tro på at ingen la merke til disse tunnellene siden det har vært en stor debatt om det i flere tiår. Da tenker jeg man blir litt mer obs på trafikk av Hamas-folk inn og ut av en tunnell. Det må også ha vært stor byggevirksomhet. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 9. juni #106 Del Skrevet 9. juni Wow, skal si det eksploderte med innlegg på et døgn her i denne tråden. I stedet for å sitere flere fra i går så oppsummerer jeg følgende; Jeg må bare si at jeg også har stor forståelse for Israel sin kamp oppi dette marerittet som nå skjer. Ingen tvil. Med litt historie innabords så er jo denne historien til det jødiske folk helt vanvittig, århundrevis med pogromer, antisemittisme, skylden for alt som er galt her i verden. Her er det et livredd folk med stort behov for trygghet, stua sammen i er relativt lite land, kringsatt av fiender for å sitere Marte Heian Engdal. De har valgt en despot av en statsleder som for mange symboliserer trygghet, men som nå gjør en katastrofal jobb sett i et globalt perspektiv. Nå gjorde han ikke jobben sin sjuende oktober og kjører nå et hevntokt uten sidestykke. Å klare og forstå hvilke positive langtidskonsekvenser denne krigen skal ha for Midt Østen i denne «Bibi» sine øyne er jammen ikke lett. Hvem er Hamas og hva er Hamas? Hvor mange er det som skal drepes i luftangrep før «Bibi» klapper seg selv på skuldra og er fornøyd? En refleksjon rundt dette må man kanskje snart si er på sin plass. Så palestinerne. Jeg vet at jeg gjerne blir klassifisert som et godhetspositør og en som ikke greier og tenke med fakta, bare med følelser. Her på KG vel å merke, ikke i det virkelige livet mitt. Det må man bare mene hvis det gir mening for en selv. Men, i mine øyne er det ditto like historieløst og følelsesrenkende å ikke anerkjenne palestinernes lidelse oppi alt dette, på samme måte som jødenes fryktelige historie. Det å ikke se at dette er tosidig konflikt er for meg synonymt med å kun tenke med følelser og ikke med fakta. Hvis man ikke klarer å anerkjenne Nakba, at det i det historiske Palestina bodde det mennesker som opplevde et helvete i 1948 når de mista ALT, mange ble drept og de ble jagd inn i det ukjente fordi jødene skulle ta landet deres, så er det for meg litt rart å skulle ha så mange meninger om saken. Nei, det var ikke et klassifisert land den dagen, med eget parlament, statsleder osv. Men det er også historieløst å ikke ha med seg at verden a la 1948 var helt annerledes enn i dag. Det er lett å sitte her i dag i trygge Norge og mene at det som skjedde den gangen var «rett og rimelig» og at jødene skulle ha landet fordi det står i Det gamle testamentet. Og i dag er det også en krig på Vestbredden. At israelerne har valgt en regjering som støtter at en million klin gærne tullinger skal leve på statsoverføringer for å ikke gjøre annet enn å studere Toraen og ta over mer og mer palestinsk land er også en ligning i denne store helheten. En million som får 7-8 unger hver som igjen ikke skal delta i arbeidslivet, militæret, men bare leve på staten mens de brenner ned avlinger og tar over med tvang palestinske hus og gårder fordi dette er «deres Judea og Samaria» osv. Mye tekst fra meg, men jeg vil påstå det er ganske enkelt historieløst hvis man ikke ser at konflikten er tosidig, det er TO lidende folk i dette og at dagens krig selvfølgelig starta lenge før sjuende oktober. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 9. juni #107 Del Skrevet 9. juni rebella81 skrev (9 minutter siden): Å klare og forstå hvilke positive langtidskonsekvenser denne krigen skal ha for Midt Østen i denne «Bibi» sine øyne er jammen ikke lett. Mye bra her, men jeg tenker annerledes om Bibi. Han har slått seg sammen med enda mer ytterliggående folk og sitter i regjering. Alle de er i mot en tostatsløsning og de synes det er ok at nybyggere tar seg til rette på Vestbredden. Han blir nok også presset lenger av sine regjeringspartnere. Videre venter vel Bibi en påtale og straff når han til slutt mister makten og må gå av. Det er vel på sett og vis hans siste sjanse til å sikre at det ikke blir en tostatsløsning og han har ingenting å tape. Videre vil han nok miste makten den dagen krigen blir slutt. Regjeringen i Israel i dag har lav oppslutning. De er ikke innstilt på fred heller. Når de nå fant 4 gisler i live og fikk reddet de, har de nok fått enda mer motivasjon til å fortsette. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 9. juni #108 Del Skrevet 9. juni rebella81 skrev (18 minutter siden): Wow, skal si det eksploderte med innlegg på et døgn her i denne tråden. I stedet for å sitere flere fra i går så oppsummerer jeg følgende; Jeg må bare si at jeg også har stor forståelse for Israel sin kamp oppi dette marerittet som nå skjer. Ingen tvil. Med litt historie innabords så er jo denne historien til det jødiske folk helt vanvittig, århundrevis med pogromer, antisemittisme, skylden for alt som er galt her i verden. Her er det et livredd folk med stort behov for trygghet, stua sammen i er relativt lite land, kringsatt av fiender for å sitere Marte Heian Engdal. De har valgt en despot av en statsleder som for mange symboliserer trygghet, men som nå gjør en katastrofal jobb sett i et globalt perspektiv. Nå gjorde han ikke jobben sin sjuende oktober og kjører nå et hevntokt uten sidestykke. Å klare og forstå hvilke positive langtidskonsekvenser denne krigen skal ha for Midt Østen i denne «Bibi» sine øyne er jammen ikke lett. Hvem er Hamas og hva er Hamas? Hvor mange er det som skal drepes i luftangrep før «Bibi» klapper seg selv på skuldra og er fornøyd? En refleksjon rundt dette må man kanskje snart si er på sin plass. Så palestinerne. Jeg vet at jeg gjerne blir klassifisert som et godhetspositør og en som ikke greier og tenke med fakta, bare med følelser. Her på KG vel å merke, ikke i det virkelige livet mitt. Det må man bare mene hvis det gir mening for en selv. Men, i mine øyne er det ditto like historieløst og følelsesrenkende å ikke anerkjenne palestinernes lidelse oppi alt dette, på samme måte som jødenes fryktelige historie. Det å ikke se at dette er tosidig konflikt er for meg synonymt med å kun tenke med følelser og ikke med fakta. Hvis man ikke klarer å anerkjenne Nakba, at det i det historiske Palestina bodde det mennesker som opplevde et helvete i 1948 når de mista ALT, mange ble drept og de ble jagd inn i det ukjente fordi jødene skulle ta landet deres, så er det for meg litt rart å skulle ha så mange meninger om saken. Nei, det var ikke et klassifisert land den dagen, med eget parlament, statsleder osv. Men det er også historieløst å ikke ha med seg at verden a la 1948 var helt annerledes enn i dag. Det er lett å sitte her i dag i trygge Norge og mene at det som skjedde den gangen var «rett og rimelig» og at jødene skulle ha landet fordi det står i Det gamle testamentet. Og i dag er det også en krig på Vestbredden. At israelerne har valgt en regjering som støtter at en million klin gærne tullinger skal leve på statsoverføringer for å ikke gjøre annet enn å studere Toraen og ta over mer og mer palestinsk land er også en ligning i denne store helheten. En million som får 7-8 unger hver som igjen ikke skal delta i arbeidslivet, militæret, men bare leve på staten mens de brenner ned avlinger og tar over med tvang palestinske hus og gårder fordi dette er «deres Judea og Samaria» osv. Mye tekst fra meg, men jeg vil påstå det er ganske enkelt historieløst hvis man ikke ser at konflikten er tosidig, det er TO lidende folk i dette og at dagens krig selvfølgelig starta lenge før sjuende oktober. Bra skrevet. Jeg synes det er merkelig hvordan mange ikke klarer å kritisere Israel uten å støtte Hamas og omvendt. Folk har en veldig trang til å tenke sort hvitt. At hvis den ene lyver så må den andre snakke sant. Hvis den ene er ond så må den andre være god. Jeg har gått inn i en diskusjon om Hamas tunnellene under Shifa-sykehuset. (Jeg ser i alle fall en Hamas-tunnell. Skjønner ikke at det er noe å trekke i tvil.). Jeg forstår veldig godt at media har behov for å fordømme Israel. Jeg skjønner ikke at de dermed er så seige og treige til å innrømme at Hamas faktisk gjemmer seg under sykehus, eller hvorfor FN og media presenterer tall fra Hamas som fakta. De er veldig redde for at vi skal mene feil ting, men de mister bare troverdighet. Hvorfor er det så vanskelig å være kritisk til begge sider? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 9. juni #109 Del Skrevet 9. juni (endret) rebella81 skrev (4 timer siden): Wow, skal si det eksploderte med innlegg på et døgn her i denne tråden. I stedet for å sitere flere fra i går så oppsummerer jeg følgende; Jeg må bare si at jeg også har stor forståelse for Israel sin kamp oppi dette marerittet som nå skjer. Ingen tvil. Med litt historie innabords så er jo denne historien til det jødiske folk helt vanvittig, århundrevis med pogromer, antisemittisme, skylden for alt som er galt her i verden. Her er det et livredd folk med stort behov for trygghet, stua sammen i er relativt lite land, kringsatt av fiender for å sitere Marte Heian Engdal. De har valgt en despot av en statsleder som for mange symboliserer trygghet, men som nå gjør en katastrofal jobb sett i et globalt perspektiv. Nå gjorde han ikke jobben sin sjuende oktober og kjører nå et hevntokt uten sidestykke. Å klare og forstå hvilke positive langtidskonsekvenser denne krigen skal ha for Midt Østen i denne «Bibi» sine øyne er jammen ikke lett. Hvem er Hamas og hva er Hamas? Hvor mange er det som skal drepes i luftangrep før «Bibi» klapper seg selv på skuldra og er fornøyd? En refleksjon rundt dette må man kanskje snart si er på sin plass. Så palestinerne. Jeg vet at jeg gjerne blir klassifisert som et godhetspositør og en som ikke greier og tenke med fakta, bare med følelser. Her på KG vel å merke, ikke i det virkelige livet mitt. Det må man bare mene hvis det gir mening for en selv. Men, i mine øyne er det ditto like historieløst og følelsesrenkende å ikke anerkjenne palestinernes lidelse oppi alt dette, på samme måte som jødenes fryktelige historie. Det å ikke se at dette er tosidig konflikt er for meg synonymt med å kun tenke med følelser og ikke med fakta. Hvis man ikke klarer å anerkjenne Nakba, at det i det historiske Palestina bodde det mennesker som opplevde et helvete i 1948 når de mista ALT, mange ble drept og de ble jagd inn i det ukjente fordi jødene skulle ta landet deres, så er det for meg litt rart å skulle ha så mange meninger om saken. Nei, det var ikke et klassifisert land den dagen, med eget parlament, statsleder osv. Men det er også historieløst å ikke ha med seg at verden a la 1948 var helt annerledes enn i dag. Det er lett å sitte her i dag i trygge Norge og mene at det som skjedde den gangen var «rett og rimelig» og at jødene skulle ha landet fordi det står i Det gamle testamentet. Og i dag er det også en krig på Vestbredden. At israelerne har valgt en regjering som støtter at en million klin gærne tullinger skal leve på statsoverføringer for å ikke gjøre annet enn å studere Toraen og ta over mer og mer palestinsk land er også en ligning i denne store helheten. En million som får 7-8 unger hver som igjen ikke skal delta i arbeidslivet, militæret, men bare leve på staten mens de brenner ned avlinger og tar over med tvang palestinske hus og gårder fordi dette er «deres Judea og Samaria» osv. Mye tekst fra meg, men jeg vil påstå det er ganske enkelt historieløst hvis man ikke ser at konflikten er tosidig, det er TO lidende folk i dette og at dagens krig selvfølgelig starta lenge før sjuende oktober. Du skriver mye jeg er enig i her. 👍🏻 Skal kommentere mer senere. Er enig i at verden så annerledes ut, og at måten Israel ble opprettet på; det ville ikke skjedd i dag. Men sånn er det jo med mye i historien. Den muslimske verden så også annerledes ut i 48. Konflikten i Midtøsten er nå blitt en konflikt mellom politisk og ekspanderende islam, som også kan ses på som kolonialisme, rasisme ol. OG israel. Krigen er en krig ikke mellom palestinere og Israel, men mellom Iran og deres proksyer og Israel. Og USA også kanskje. Sleng på Vesten også, for good masure. Regimet i Iran kaller jo Israel «lille Satan» og USA «store Satan». Det var noe som eskalerte da ayatollaene tok makten i 70-åra. Endret 9. juni av Bacteria 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hocane Skrevet 9. juni #110 Del Skrevet 9. juni (endret) Isambard skrev (26 minutter siden): Bra skrevet. Jeg synes det er merkelig hvordan mange ikke klarer å kritisere Israel uten å støtte Hamas og omvendt. Folk har en veldig trang til å tenke sort hvitt. At hvis den ene lyver så må den andre snakke sant. Hvis den ene er ond så må den andre være god. Jeg har gått inn i en diskusjon om Hamas tunnellene under Shifa-sykehuset. (Jeg ser i alle fall en Hamas-tunnell. Skjønner ikke at det er noe å trekke i tvil.). Jeg forstår veldig godt at media har behov for å fordømme Israel. Jeg skjønner ikke at de dermed er så seige og treige til å innrømme at Hamas faktisk gjemmer seg under sykehus, eller hvorfor FN og media presenterer tall fra Hamas som fakta. De er veldig redde for at vi skal mene feil ting, men de mister bare troverdighet. Hvorfor er det så vanskelig å være kritisk til begge sider? Du kan ikke sammenligne Israel med hva Hamas gjorde 7 Oktober Å storme inn i et sivilt hjem og sette fyr på en nyfødt baby og å bombe et område for å eliminere en terrororganisasjon tilhører ikke i samme setning. Alt dette og all skyld faller tilbake på Hamas uansett hvordan folk prøver å snu og vende på dette. Endret 9. juni av hocane 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 9. juni #111 Del Skrevet 9. juni Krig er det mest grusomme. Det er ingen tvil om det. Har vi virkelig holdepunkter for at denne krigen er verre enn andre kriger? Denne krigen har sine spesielle utfordringer, da særlig med tunellene, og også det at nabolandet med støtte i FN og i verden forøvrig nekter å ta i mot flyktninger. https://youtu.be/vhQYV4KYn9Q?si=tqn4AxLtfZMOX2tJ Mediedekningen er større enn andre kriger, rapporteringen er annerledes enn i andre kriger. Vi har alle våre grunner for å engasjere oss i denne konflikten og denne krigen. Det er slik at flesteparten av palestinere støtter Hamas, og enda flere støtter angrepet 7. oktober, det er ikke omdiskutert. De er ikke riktig at de ikke har tilgang til samme informasjon som resten av oss, de er tilknyttet world wide web, på linje med resten av verden, eller Israel som drifter nettet. Det er ikke slik at befolkningen ikke har kontakt med omverdenen. Husk bare hvor mange utlendinger som fikk reise ut når legen startet. De hadde helt klart kontakt med verden. En ting er i alle fall sikkert, befolkningen i Gaza vil aldri få en god fremtid før det blir slutt på islamistiske terrorvelde som styrer. Folk vil fortsette å bli drept pga Hamas. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 9. juni #112 Del Skrevet 9. juni rebella81 skrev (1 time siden): Wow, skal si det eksploderte med innlegg på et døgn her i denne tråden. I stedet for å sitere flere fra i går så oppsummerer jeg følgende; Jeg må bare si at jeg også har stor forståelse for Israel sin kamp oppi dette marerittet som nå skjer. Ingen tvil. Med litt historie innabords så er jo denne historien til det jødiske folk helt vanvittig, århundrevis med pogromer, antisemittisme, skylden for alt som er galt her i verden. Her er det et livredd folk med stort behov for trygghet, stua sammen i er relativt lite land, kringsatt av fiender for å sitere Marte Heian Engdal. De har valgt en despot av en statsleder som for mange symboliserer trygghet, men som nå gjør en katastrofal jobb sett i et globalt perspektiv. Nå gjorde han ikke jobben sin sjuende oktober og kjører nå et hevntokt uten sidestykke. Å klare og forstå hvilke positive langtidskonsekvenser denne krigen skal ha for Midt Østen i denne «Bibi» sine øyne er jammen ikke lett. Hvem er Hamas og hva er Hamas? Hvor mange er det som skal drepes i luftangrep før «Bibi» klapper seg selv på skuldra og er fornøyd? En refleksjon rundt dette må man kanskje snart si er på sin plass. Så palestinerne. Jeg vet at jeg gjerne blir klassifisert som et godhetspositør og en som ikke greier og tenke med fakta, bare med følelser. Her på KG vel å merke, ikke i det virkelige livet mitt. Det må man bare mene hvis det gir mening for en selv. Men, i mine øyne er det ditto like historieløst og følelsesrenkende å ikke anerkjenne palestinernes lidelse oppi alt dette, på samme måte som jødenes fryktelige historie. Det å ikke se at dette er tosidig konflikt er for meg synonymt med å kun tenke med følelser og ikke med fakta. Hvis man ikke klarer å anerkjenne Nakba, at det i det historiske Palestina bodde det mennesker som opplevde et helvete i 1948 når de mista ALT, mange ble drept og de ble jagd inn i det ukjente fordi jødene skulle ta landet deres, så er det for meg litt rart å skulle ha så mange meninger om saken. Nei, det var ikke et klassifisert land den dagen, med eget parlament, statsleder osv. Men det er også historieløst å ikke ha med seg at verden a la 1948 var helt annerledes enn i dag. Det er lett å sitte her i dag i trygge Norge og mene at det som skjedde den gangen var «rett og rimelig» og at jødene skulle ha landet fordi det står i Det gamle testamentet. Og i dag er det også en krig på Vestbredden. At israelerne har valgt en regjering som støtter at en million klin gærne tullinger skal leve på statsoverføringer for å ikke gjøre annet enn å studere Toraen og ta over mer og mer palestinsk land er også en ligning i denne store helheten. En million som får 7-8 unger hver som igjen ikke skal delta i arbeidslivet, militæret, men bare leve på staten mens de brenner ned avlinger og tar over med tvang palestinske hus og gårder fordi dette er «deres Judea og Samaria» osv. Mye tekst fra meg, men jeg vil påstå det er ganske enkelt historieløst hvis man ikke ser at konflikten er tosidig, det er TO lidende folk i dette og at dagens krig selvfølgelig starta lenge før sjuende oktober. Det nest siste avsnittet ditt. Har et spørsmål til noen som vet noe om situasjonen på VB. (er helt enig med deg i at dette er helt uholdbart og at de voldelige settlerne er idioter) Det var en tabbe av ben Gurion å invitere de dypt religiøse, pasifistiske ortodokse til Israel og lokke med sosialstønad og å slippe militæret. Det er disse jødiske gruppene som i diaspora nå protesterer mot krigen. Men de voldelige settlerne, hvem er de? Er de ortodokse? Kan jo ikke være det, ser jo ut som de har nærmest en cowboy-og våpenkultur? Hadde vært fint om noen har litt kunnskap om akkurat dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 9. juni #113 Del Skrevet 9. juni En ting jeg ikke forstår er dette. Hvorfor gir de ikke tilbake gislene hvis de ønsker en slutt på krigen? Mange av gislene har det blitt gjort kjent at blir «passet» av sivile. Hva med de som klarte å rømme, men ble funnet og angitt av sivile. Hvis de virkelig har det så grusomt der nede nå pga Israel.. Er ikke vanskelig å forstå at Israel må prøve å hente hjem gisler. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 9. juni #114 Del Skrevet 9. juni Bacteria skrev (3 minutter siden): Det nest siste avsnittet ditt. Har et spørsmål til noen som vet noe om situasjonen på VB. (er helt enig med deg i at dette er helt uholdbart og at de voldelige settlerne er idioter) Det var en tabbe av ben Gurion å invitere de dypt religiøse, pasifistiske ortodokse til Israel og lokke med sosialstønad og å slippe militæret. Det er disse jødiske gruppene som i diaspora nå protesterer mot krigen. Men de voldelige settlerne, hvem er de? Er de ortodokse? Kan jo ikke være det, ser jo ut som de har nærmest en cowboy-og våpenkultur? Hadde vært fint om noen har litt kunnskap om akkurat dette. Jeg vet også altfor lite om dette. Men for å egentlig mene veldig mye her er det igjen viktig å sette seg inn i det. Regner ikke med det er gjort i en håndvending.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 9. juni #115 Del Skrevet 9. juni hocane skrev (29 minutter siden): Du kan ikke sammenligne Israel med hva Hamas gjorde 7 Oktober Å storme inn i et sivilt hjem og sette fyr på en nyfødt baby og å bombe et område for å eliminere en terrororganisasjon tilhører ikke i samme setning. Alt dette og all skyld faller tilbake på Hamas uansett hvordan folk prøver å snu og vende på dette. Jeg ser ikke noen grunn til å sammenligne det. Det er hele poenget mitt. En forbrytelse rettferdiggjør ikke en annen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 9. juni #116 Del Skrevet 9. juni (endret) Apis skrev (23 timer siden): Nyheter kommer jo fra et sted, også gode nyheter som at 3 Israelske gisler er funnet og frigjort av IDF, regner med det ikke er Hamas som kommer med disse opplysningene. Opplysningene kommer fra Israel, da gislene er fraktet UT av Gaza og er nå i sikkerhet i Israel. Det kommer fortsatt ingen troverdig informasjon fra Gaza direkte. Der har Hamas full kontroll. Apis skrev (22 timer siden): Er det ikke Israel som sitter med kontrollen over vann og energiforsyningen til de Palestinske områdene? https://miff.no/palestinske-myndigheter-pa/2017/07/11medisraelshjelperpalestinerneiferdmedafakontrolloverstrommangelen.htm Hvorfor har et land, som Israel helt og holdent overlot 100% av kontrollen til palestinerne i 2005, fortsatt ikke etablert eget vann, avløp og strømsystem? Du spør aldri de riktige spørsmålene. Det blir litt som om Norge hadde vært i konflikt med Sverige i 100 år og Norge lenge hadde kontroll over deler av Sverige, men for 20 år siden trakk vi oss helt ut, men fortsatt hadde ikke Sverige eget vann og strømsystem i 2024. Du ser hvor ufattelig dumt det hadde sett ut? Og før du begynner å argumentere for at situasjonen er annerledes i Gaza eller at Israel styrer og overvåker Gaza, nei, ledelsen i Hamas har mottatt milliarder av dollar i støtte de siste 20 årene. Dette kunne blitt brukt til å bygge Gaza opp til et moderne arabisk samfunn med egen vannforsyning, strøm og bomberom under de siste års våpenhvile. Som igjen kunne beskyttet sivilbefolkning dersom ytterligere konfrontasjoner med Israel skjer. Så må du spørre deg selv igjen: hvor har alle pengene blitt av? Jeg vet svaret på det, og det tror jeg du også vet. Endret 9. juni av Thanos 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 9. juni #117 Del Skrevet 9. juni Noa Argamani ble altså holdt fanget av en Al Jazeera journalist. Når skal folk våkne? 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 9. juni #118 Del Skrevet 9. juni Akhenaton skrev (5 minutter siden): Noa Argamani ble altså holdt fanget av en Al Jazeera journalist. Når skal folk våkne? Dette er sjokkerende. Men av en eller annen merkelig grunn så er jeg ikke så sjokkert.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 9. juni #119 Del Skrevet 9. juni (endret) Isambard skrev (4 timer siden): Jeg ser ikke noen grunn til å sammenligne det. Det er hele poenget mitt. En forbrytelse rettferdiggjør ikke en annen. Men forbrytelsen Hamas gjorde 7.oktober burde få hva type konsekvens tenker du? At Israel la ned våpnene? At Israel tryglet Hamas om et fredsmøte den 8.oktober? At Israel gikk til FN og klaget? At IDF skulle dele ut klemmer på Gaza? Eller kunne de krevd at Hamas ledelsen overgav seg? Eller at de kunne møtes på en sivil fri slagmark og tatt oppgjøret der? Det ER forskjell på hva som gjøres i krig. Å bevisst gå etter sivile, barn og kvinner, kun med mål om å drepe dem, er klassifisert som en krigsforbrytelse. Uansett hvor undertrykt man er. INGENTING i denne jævla verden rettferdiggjør det Hamas gjorde 7.oktober. Sitt land og folks folkerettslige rett til å eksistere, rettferdiggjør det Israel gjør. Dette vet du godt. Det er bare så vanskelig å se klart når man ser døde barn på tv. Jeg har selv barn og ser med vemmelse og kvalme på det som skjer der nå. Men ansvaret på disse lidelsene ligger på Hamas. Israel har vært klokkeklare på at krigen slutter den dagen Hamas overgir seg og frigir gislene. Case closed! Endret 9. juni av Thanos 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 9. juni #120 Del Skrevet 9. juni Thanos skrev (1 time siden): Opplysningene kommer fra Israel, da gislene er fraktet UT av Gaza og er nå i sikkerhet i Israel. Det kommer fortsatt ingen troverdig informasjon fra Gaza direkte. Der har Hamas full kontroll. Hvorfor har et land, som Israel helt og holdent overlot 100% av kontrollen til palestinerne i 2005, fortsatt ikke etablert eget vann, avløp og strømsystem? Du spør aldri de riktige spørsmålene. Det blir litt som om Norge hadde vært i konflikt med Sverige i 100 år og Norge lenge hadde kontroll over deler av Sverige, men for 20 år siden trakk vi oss helt ut, men fortsatt hadde ikke Sverige eget vann og strømsystem i 2024. Du ser hvor ufattelig dumt det hadde sett ut? Og før du begynner å argumentere for at situasjonen er annerledes i Gaza eller at Israel styrer og overvåker Gaza, nei, ledelsen i Hamas har mottatt milliarder av dollar i støtte de siste 20 årene. Dette kunne blitt brukt til å bygge Gaza opp til et moderne arabisk samfunn med egen vannforsyning, strøm og bomberom under de siste års våpenhvile. Som igjen kunne beskyttet sivilbefolkning dersom ytterligere konfrontasjoner med Israel skjer. Så må du spørre deg selv igjen: hvor har alle pengene blitt av? Jeg vet svaret på det, og det tror jeg du også vet. Hvordan tenker du at de skal bygge opp egen strøm og vannforsyning, og hvorfor skal de bygge bomberom når de har så mange Hamas tunneler? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå