Gå til innhold

Palestina og israel

haarklype

Anbefalte innlegg

JaVel skrev (8 minutter siden):

Hamas støtter heller ingen tostatsløsning, og dermed er vi like langt. 

Jepp, både Hamas og staten Israel har jobbet bevist mot en to stats løsning. Det var ikke lurt av Hamas og det var ikke lurt av Israel og sveke samarbeid og fredsarbeid. Alle knvolverte tapper på grund av valgene de har tat (preste styre i Iran er tapper kansje ikke, for de ønsker ikke fred og bryr seg ikke om at Israelere og Palestinere dør). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (58 minutter siden):

Jepp, både Hamas og staten Israel har jobbet bevist mot en to stats løsning. Det var ikke lurt av Hamas og det var ikke lurt av Israel og sveke samarbeid og fredsarbeid. Alle knvolverte tapper på grund av valgene de har tat (preste styre i Iran er tapper kansje ikke, for de ønsker ikke fred og bryr seg ikke om at Israelere og Palestinere dør). 

Israel støttet en tostatsløsning de 40-50 første årene av konflikten. Men araberne nektet. Israel har forsøkt, palestinerne vil ikke. Nå har Israel fått nok og har satt seg på bakbeina. Noe jeg har 100% forståelse for.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (35 minutter siden):

Israel støttet en tostatsløsning de 40-50 første årene av konflikten. Men araberne nektet. Israel har forsøkt, palestinerne vil ikke. Nå har Israel fått nok og har satt seg på bakbeina. Noe jeg har 100% forståelse for.

Det var vel ikke bare palestinerne som gjorde samarbeidet vanskelig de første årene? Eller forsøker du å hevde at palestinerne var de eneste som gjore noe feil de første 40 eller 50 åra?

Det at Israel og Hamas har jobbet for å forhindre samarbeid har fått grusome konsekvenser, uanset hva du forstår....

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Det var vel ikke bare palestinerne som gjorde samarbeidet vanskelig de første årene? Eller forsøker du å hevde at palestinerne var de eneste som gjore noe feil de første 40 eller 50 åra?

Det at Israel og Hamas har jobbet for å forhindre samarbeid har fått grusome konsekvenser, uanset hva du forstår....

Selvfølgelig har det vært individuelle og små grupperinger på begge sider som har motarbeidet. Men i det store bilde har regjeringen i Israel aktivt forsøkt ved 4-5 anledninger å få til en tostatsløsning. Araberne har aldri forsøkt og har takket nei hver gang. Da må vi legge ansvaret på den misslykkede tostatsløsningen på palestinerne. Det er jeg sikker på at du innerst inne også innser?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Apis said:

Det er det som er poenget mitt,  for at de palestinske områdene skal fungere, må de få til en fungerende økonomi, med handelsavtaler om varer og tjenester som likeverdig partner, mulighetene her for Gaza er vel egentlig ikke så mye mer en turisme og litt jordbruk? Og det krever jo fred, ro og orden i regionen.  

Gaza har også petroleumsforekomster, og var på vei til å få de utbygd. De planene er sannsynligvis lagd på is etter Hamas' terrorangrep.
https://www.reuters.com/business/energy/israel-gives-nod-gaza-marine-gas-development-wants-security-assurances-2023-06-18/

Gaza Marine is estimated to hold over 1 trillion cubic feet of natural gas, much more than is needed to power the Palestinian territories and some of which could potentially be exported.

Palestinerne må også få erstattet sin korrupte og ubrukelige ledelse for å bruke samme benevnelser som Emiratene. Hjelper lite med fred og ro om alle pengene havner i lommene til lederne som sitter i Qatar. 
https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-805319 

At the meeting, the Emirati foreign minister called the Palestinian leadership "Ali Baba and the Forty Bandits" and claimed that senior officials in the Palestinian Authority are "useless" and therefore "replacing them with each other will only lead to the same result."

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (På 22.5.2024 den 9.38):

Takk for informasjon.  Jeg forstår ikke hvorfor en del mennesker i vesten går i demonstrasjoner og tar tydelig side med Palestina.  Det er jo Israel som ble angrepet først av Hamas 💔. Det er synd i alle de uskyldige innbyggere i både Israel og Palestina. Men Hamas og terrororganisasjon fra Palestina er vel de skyldige i dette?  

Veldig trist at terroristene gjemmer seg blant uskyldige sivile.💔

Foreslår at du setter deg litt inn i dette før du kjøper helt det som blir skrevet her. Palestinere har blitt undertrykt i flere tiår, barn blir fengslet og mishandlet for kanskje å ha kastet en stein mot ett pansret kjøretøy. De blir hentet midt på natten i hjemmet sitt, blir dømt av en militærdomstol der språket er ett annet enn deres eget og de skjønner ikke hva som foregår. Til og med barn som ikke har gjort noe kan bli skutt og drept. De har egne lover som gjelder for palestinere (israelske barn kan ikke bli satt i fengsel i så ung alder). En lærer uttalte at alle guttene ikke var på skolen en dag, da alle var blitt fengslet. Ved å gjøre dette kan de ta mer områder fra palestinere, da foreldrene ikke tørr å protestere. Tenk deg selv at familien din har bodd ett sted i kanskje seksti år, så kommer de og tar huset ditt og nye mennesker bosetter seg der. Israelske personer kan vel stort sett gjøre hva de vil mot palestinere uten at de blir rettsforfulgt. De blir stuet inn på mindre og mindre område og kontrollert av staten Israel. 

Det blir drept titusener av sivile, de er stuet sammen på et lite område, bombet, drept og sultet ihjel. 

at det gjemmer seg terrorister blant sivile er bare en unskyldning Israel bruker for å drepe flest mulig palestinere. De går etter journalister for at de ikke skal dokumentere. De slipper ikke inn mat og sulter mennesker. Det Israel driver med av krigføring er faktisk grusommere enn det Russland gjør i ukraina. 

Dessverre tror jeg mange holder med Israel fordi mange palestinere er muslimer. Eller fordi de er kristne og ser på jøder som «guds utvalgte folk», så da kan de gjøre alt.

Har selv ei venninne som er palestinsk, der familien i Norge for ett par år siden sa at de ikke turte reise tilbake til Israel å besøke slektninger. Dette på grunn av måten de ble behandlet på. Satt i lange avhør, rettet gevær mot. Helt vanlig jente som har bodd i Norge siden hun var liten og jeg føler er like norsk som meg selv, og jeg er etnisk norsk. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymabcdef skrev (11 minutter siden):

Foreslår at du setter deg litt inn i dette før du kjøper helt det som blir skrevet her. Palestinere har blitt undertrykt i flere tiår, barn blir fengslet og mishandlet for kanskje å ha kastet en stein mot ett pansret kjøretøy. De blir hentet midt på natten i hjemmet sitt, blir dømt av en militærdomstol der språket er ett annet enn deres eget og de skjønner ikke hva som foregår. Til og med barn som ikke har gjort noe kan bli skutt og drept. De har egne lover som gjelder for palestinere (israelske barn kan ikke bli satt i fengsel i så ung alder). En lærer uttalte at alle guttene ikke var på skolen en dag, da alle var blitt fengslet. Ved å gjøre dette kan de ta mer områder fra palestinere, da foreldrene ikke tørr å protestere. Tenk deg selv at familien din har bodd ett sted i kanskje seksti år, så kommer de og tar huset ditt og nye mennesker bosetter seg der. Israelske personer kan vel stort sett gjøre hva de vil mot palestinere uten at de blir rettsforfulgt. De blir stuet inn på mindre og mindre område og kontrollert av staten Israel. 

Det blir drept titusener av sivile, de er stuet sammen på et lite område, bombet, drept og sultet ihjel. 

at det gjemmer seg terrorister blant sivile er bare en unskyldning Israel bruker for å drepe flest mulig palestinere. De går etter journalister for at de ikke skal dokumentere. De slipper ikke inn mat og sulter mennesker. Det Israel driver med av krigføring er faktisk grusommere enn det Russland gjør i ukraina. 

Dessverre tror jeg mange holder med Israel fordi mange palestinere er muslimer. Eller fordi de er kristne og ser på jøder som «guds utvalgte folk», så da kan de gjøre alt.

Har selv ei venninne som er palestinsk, der familien i Norge for ett par år siden sa at de ikke turte reise tilbake til Israel å besøke slektninger. Dette på grunn av måten de ble behandlet på. Satt i lange avhør, rettet gevær mot. Helt vanlig jente som har bodd i Norge siden hun var liten og jeg føler er like norsk som meg selv, og jeg er etnisk norsk. 

Mye tyder på at Noa som ble befridd av IDF lørdag ble holdt fanget i hjemmet til en fotojournalist for aljazeera.

https://www.israelhayom.com/2024/06/09/report-former-hostage-noa-argamani-held-captive-in-al-jazeera-cameramans-house/

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Mye tyder på at Noa som ble befridd av IDF lørdag ble holdt fanget i hjemmet til en fotojournalist for aljazeera.

https://www.israelhayom.com/2024/06/09/report-former-hostage-noa-argamani-held-captive-in-al-jazeera-cameramans-house/

Hva har det med saken å gjøre. Hvis du leser litt i avisene finner du flere artikler på at Israel går etter journalister og forsøker å utrydde de. Hvorfor tror du det skjer?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonymabcdef said:

Hva har det med saken å gjøre. Hvis du leser litt i avisene finner du flere artikler på at Israel går etter journalister og forsøker å utrydde de. Hvorfor tror du det skjer?

Jeg har ikke sett noe om at Israel forsøker å utrydde journalister. Jeg har dog sett at det er mange journalister som har dødd, men jeg har også sett at noen av de er terrorister. På lørdag døde enda en journalist - som holdt gisler. 
https://www.timesofisrael.com/wounded-al-jazeera-reporter-in-gaza-an-alleged-hamas-operative-flown-to-qatar/

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke sett noe om at Israel forsøker å utrydde journalister. Jeg har dog sett at det er mange journalister som har dødd, men jeg har også sett at noen av de er terrorister. På lørdag døde enda en journalist - som holdt gisler. 
https://www.timesofisrael.com/wounded-al-jazeera-reporter-in-gaza-an-alleged-hamas-operative-flown-to- 

Mener du virkelig det er greit at de går etter journalister fordi en eller to er terrorister. Du refererer også til times of Israel. De er vel ikke helt uavhengige.. 

les blant annet denne artikkelen

https://www.aftenposten.no/verden/i/0Q2rP6/sterke-reaksjoner-paa-nye-journalistdrap-i-gaza

Endret av Anonymabcdef
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (58 minutter siden):

Gaza har også petroleumsforekomster, og var på vei til å få de utbygd. De planene er sannsynligvis lagd på is etter Hamas' terrorangrep.
https://www.reuters.com/business/energy/israel-gives-nod-gaza-marine-gas-development-wants-security-assurances-2023-06-18/

Palestinerne må også få erstattet sin korrupte og ubrukelige ledelse for å bruke samme benevnelser som Emiratene. Hjelper lite med fred og ro om alle pengene havner i lommene til lederne som sitter i Qatar. 
https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-805319 

Artikkelen viser jo også, at det er Israel har kontroll på ressursene til Gaza, olje, gass, vann, fisk, strøm etc... 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonymabcdef said:

Mener du virkelig det er greit at de går etter journalister fordi en eller to er terrorister. Du refererer også til times of Israel. De er vel ikke helt uavhengige.. 

les blant annet denne artikkelen

https://www.aftenposten.no/verden/i/0Q2rP6/sterke-reaksjoner-paa-nye-journalistdrap-i-gaza

I all verden..  jeg mener selvsagt at de ble angrepet fordi de var terrorister. IDF informerer om at de var aktivt involvert i angrep, og at de var indentifisert som medlemmer av Hamas og Islamsk Jihad. Problemet er at Hamas logger disse dødsfallene som journalister selv om de er aktive medlemmer i terrororganisasjoner. 

Jeg har ikke tilgang til artikkelen du linker til. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (8 minutter siden):

I all verden..  jeg mener selvsagt at de ble angrepet fordi de var terrorister. IDF informerer om at de var aktivt involvert i angrep, og at de var indentifisert som medlemmer av Hamas og Islamsk Jihad. Problemet er at Hamas logger disse dødsfallene som journalister selv om de er aktive medlemmer i terrororganisasjoner. 

IDF er vel ikke så troverdige. Leste en artikkel som omhandlet hvordan de fant de som de mente var terrorister. Det er nok mange som IDF hevder er terrorister som ikke er det, og atpåtil drept.

det står blant annet i artikkelen at journalister i Gaza slet med å finne seg sted å bo, siden de som er på Gaza mente journalister var ett mål og da ikke ville ha seg eller familien i nærheten av journalister. Det stod også at svært mange journalister er drept i krigen. Bare bruk Google å søk så finner du fort flere innlegg om det.

Endret av Anonymabcdef
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Apis said:

Artikkelen viser jo også, at det er Israel har kontroll på ressursene til Gaza, olje, gass, vann, fisk, strøm etc... 

Vennligst vis til hvor i artikkelen du finner det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (20 minutter siden):

Det er langt fra alle de myrdete jornalustene som er anklaget for å være terorister (så gir ingen mening og hevde de er drept fordi de er terorister), og de som faktisk er anklaget er heller ikke bevist terorister. Det er heller ikke bare jornalister på Gaza Israel angriper, det er bekymringer angående pressefriheten innad i Israrl også. I følge FN har pressefriheten i Israel sunket fra "noe problematisk" til "problematisk" de siste årene, og i tillegg til dette kommer lovene som er blit innført etter krigen startet. Så jeg gruer meg til å høre hva de rangsjeres som ved neste måling!

https://fn.no/Statistikk/pressefrihet?country=253

https://presse.no/ukategorisert/journalistsikkerhet-og-pressefrihet-i-gaza-og-israel/

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (9 timer siden):

Vennligst vis til hvor i artikkelen du finner det. 

JERUSALEM, June 18 (Reuters) - Israel gave preliminary approval for the development of a gas field off the Gaza Strip on Sunday while saying it would require security coordination with the Palestinian Authority and neighbouring Egypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det er mye snakk om journalister her. Nå er enda en journalist drept i Gaza, han holdt Noa Argamani fanget, og ble eliminert i redningsaksjonen for hennes frihet, sammen med sin far legen. Disse kommer nok nå på listen over IDF drepte journalister og helsepersonell. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Pippi Lotta said:

Det er heller ikke bare jornalister på Gaza Israel angriper, det er bekymringer angående pressefriheten innad i Israrl også. I følge FN har pressefriheten i Israel sunket fra "noe problematisk" til "problematisk" de siste årene, og i tillegg til dette kommer lovene som er blit innført etter krigen startet. Så jeg gruer meg til å høre hva de rangsjeres som ved neste måling!

Her snakker redaktøren i Haaretz om pressefriheten i Israel. 
Hans avis er nok en av de mest kritiske til myndighetene generelt, og krigen spesielt. 
Jeg har sett hele dette interjuvet, han er tydeligvis av den oppfatning at pressen i Israel er fri. At media er ensidig i forhold til krigen legger han på de ulike redaksjonene, ikke på myndighetene. 

Jeg begynner å bli temmelig skeptisk til FN sine rapporter om Israel. Bare tallene om alle disse resolusjonene som er flere i antall, enn hva som går mot alle andre verdens rotne regimer til sammen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gideon Levy er redaktøren i Haaretz, en veletablert avis Israel. Det er ikke et tilfeldig klipp fra YouTube influenser.
Han blir intervjuet i alle store presseinvitasjoner i hele verden, BBC, CNN etc. Og ikke minst har han en avis han administrerer.  
Dette var er lite klipp, med hovedbudskapet hans, om at pressen i Israel er fri, noe som han som redaktør i landet sikkert har innsikt i. Særlig når han er redaktør i den mest skeptiske til landets autoriteter avisen de har. 

Jeg har sett hele intervjuet. Han tar det ikke for gitt at det kommer til å fortsette slik, og han setter pris på at det fremdeles er slik, og han mener at resten av media rapporterer som de gjør av politiske grunner og kommersielle grunner. At det israelske folket ikke er spesielt intressert i å ta innover seg palestinske lidelser. 

Det er forresten ikke en skremmende samfunnsutvikling å ha skepsis til autoriteter, det er mer skremmende for et samfunn om folket sluker rått alt de blir servert av statlig styrte organisasjoner 🤔 Balanse, åpenhet og diskusjon er mer hva vi trenger. 

Det er ikke skremmende å verken høre hva Gideon Levy har å si, eller å se på nyhetsrapporter fra landet som har den påståtte innskrenkede pressefrihet pga autoritært styresett. 
Det krangles, fra ulike synspunkter, de kritiseres myndigheter. Slik fortsetter det hver dag. Ingen blir stengt ned, ingen får sparken, det er tydeligvis ingen munnkurv fra styresmaktene.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymabcdef skrev (På 10.6.2024 den 22.07):

Palestinere har blitt undertrykt i flere tiår

Jøder har blitt undertrykt i flere tusen år

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...