Gå til innhold

ulvehunger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff, jeg veit ikke hvordan jeg skal klare å gå ned i vekt ( 20kg overvektig) Klarer meg bra noen dager, men så får jeg en vanvittig hunger der jeg kan spise myyyye på en gang. Spiser også for mye brødmat....gikk på en smell i dag og spiste en hel grandis og en potetgullpose og en kroneis....på  under en halvtime. Jeg veit jo hva jeg bør spise, men fornuften bare forsvinner....så føler jeg på skam etterpå. Er så lei av denne runddansen....noen som kan komme med noe positive tanker til meg?

Anonymkode: 6e06f...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd lavkarbo? Spiser meg god og mett til alle måltider og cravings er borte. Spiser ren mat og grønnsaker, litt bær, fete meieriprodukter etc. Sultfølelsen fungerer som den skal, blir ikke bråsulten, men mer gradvis, kan til og med glemme å spise noe som er nytt for meg. 

Tok 1-2 uker for kroppen å bli vant til det, men etter den perioden har jeg stabil energi, ingen cravings og vekten går nedover.

Anonymkode: e306b...501

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir lettere jo lenger du holder på. Da jeg var mitt største kunne jeg spise 2 store pizzaer etter hverandre og skylde dem ned med 1,5l cola men i disse dager får jeg knapt i meg 2 skiver rugbrød og et glass vann. Ikke gi opp. 

Anonymkode: df6df...8de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser havregrøt når jeg får ulvehunger. 

Anonymkode: bda84...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontalt med en coach som ikke har nei-mat. Bær erlig om dette problemet og få tips og triks om hvordan du kan takle denne ulvehungeren bedre

Anonymkode: a003e...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Uff, jeg veit ikke hvordan jeg skal klare å gå ned i vekt ( 20kg overvektig) Klarer meg bra noen dager, men så får jeg en vanvittig hunger der jeg kan spise myyyye på en gang. Spiser også for mye brødmat....gikk på en smell i dag og spiste en hel grandis og en potetgullpose og en kroneis....på  under en halvtime. Jeg veit jo hva jeg bør spise, men fornuften bare forsvinner....så føler jeg på skam etterpå. Er så lei av denne runddansen....noen som kan komme med noe positive tanker til meg?

Anonymkode: 6e06f...d22

😆 Er en grandis og en pose potetgull en smell? Da smeller det ofte her iallefall..

Er det ikke bare å ikke ha ting i hus da? altså ting  du ikke ønsker å spise ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, TomSawyer said:

😆 Er en grandis og en pose potetgull en smell? Da smeller det ofte her iallefall..

Er det ikke bare å ikke ha ting i hus da? altså ting  du ikke ønsker å spise ?

En HEL grandiosa, en hel potetgullpose OG kroneis på en HALVTIME er absolutt en smell. 

TS, er du sikker på at måltidene du spiser er riktig sammensatte? Spiser du mettende matvarer? Nok proteiner? Peis på med så mye grønnsaker du vil, så får du opp volumet i måltidene. Hvordan ser en dag ut for deg med normale måltider? 

Anonymkode: e807a...111

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forresten forslaget om å søke hjelp. Da hos noen med ordentlig ernæringsutdannelse, og som ikke setter deg på 1200 kcal om dagen.

Anonymkode: e807a...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye spiser du når du "klarer deg bra"? Ulvehunger kommer ofte om du spiser for lite over tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer protein enn karbohydrater, jeg får ulvehunger av masse karbohydrater 

Anonymkode: 0f2cf...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 20.30):

Uff, jeg veit ikke hvordan jeg skal klare å gå ned i vekt ( 20kg overvektig) Klarer meg bra noen dager, men så får jeg en vanvittig hunger der jeg kan spise myyyye på en gang. Spiser også for mye brødmat....gikk på en smell i dag og spiste en hel grandis og en potetgullpose og en kroneis....på  under en halvtime. Jeg veit jo hva jeg bør spise, men fornuften bare forsvinner....så føler jeg på skam etterpå. Er så lei av denne runddansen....noen som kan komme med noe positive tanker til meg?

Anonymkode: 6e06f...d22

Du spiser nok feil, både i menge og sammensetning. Har du satt deg et for lavt kalorimål som er vanskelig å gå til på en gang så vil det være vanskelig. og gjør du flere slike smeller i uken, så kan du like gjerne øke litt hver dag istedenfor med normal mat. En gradvis overgang - først til rett kost, så mindre vil nok være enklere.  Mest sannsynlig har du og feil sammensetning på maten. Når kroppen ikke får noe den ser verdi i, fortsetter den å være sulten i påvente at den skal få det - spis mer protein og mer grovt - rotgrønnsaker f.eks. 200 gram rotgrønnsaker og 100 gram kylling er f.eks bare 300 kcal. (1 kroneis)  Metter mye, lite kalorier. Unngå ultraprossesert mat. Den maten er ferdig tygd fra fabrikken og det gir ikke mage å tarm noe å jobbe med - og du blir fort sulten igjen.  Å suplere med proteinpulver kan og fungere en periode til du blir flink nok til å lage mat med proteiner nok. 

Anonymkode: e9145...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (På 12.5.2024 den 10.05):

😆 Er en grandis og en pose potetgull en smell? Da smeller det ofte her iallefall..

Er det ikke bare å ikke ha ting i hus da? altså ting  du ikke ønsker å spise ?

Vil si at 2500 kcal på 30 min kan sies å være en smell. Isåfall hvis det skjer ofte! Høres ut som overspisingslidelse. Ville ha tatt en prat med fastlegen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må starte med å ikke ha sånn mat hjemme. 

Du kan ikke spise det som ikke er der.

Anonymkode: 76055...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AlternativX skrev (1 time siden):

Vil si at 2500 kcal på 30 min kan sies å være en smell. Isåfall hvis det skjer ofte! Høres ut som overspisingslidelse. Ville ha tatt en prat med fastlegen.

Overspisingslidelse..? Når jeg kommer hjem sent og stapper ned en grandiosa pluss en pose potetgull og et par lettøl..? 😆👌

Hva synes du jeg bør jeg si til legen da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 20.30):

Uff, jeg veit ikke hvordan jeg skal klare å gå ned i vekt ( 20kg overvektig) Klarer meg bra noen dager, men så får jeg en vanvittig hunger der jeg kan spise myyyye på en gang. Spiser også for mye brødmat....gikk på en smell i dag og spiste en hel grandis og en potetgullpose og en kroneis....på  under en halvtime. Jeg veit jo hva jeg bør spise, men fornuften bare forsvinner....så føler jeg på skam etterpå. Er så lei av denne runddansen....noen som kan komme med noe positive tanker til meg?

Anonymkode: 6e06f...d22

Er i gang med samme prosjekt, 20 kg skal bort! Har hatt det akkurat som deg. Alt av nei mat bare dyttes inn fordi det føles som at man trenger rask energi. Har de siste ukene begynt å registrere i lifesum (første tiden synes jeg det var et ork, men nå går det veldig fint). Har fokusert veldig mye på å drikke myyyye vann. Før hvert måltid og innimellom om jeg er tørst. Før drakk jeg uten unntak, kaffe med melk, red Bull, saft, brus. Har holdt på morgenkaffen min, som består av melk, kaffe og sukker. Har også begynt å spise en del kokt egg/eggerøre, skyr sitron, yt produkter feks protein shake og proteinsjokomelk. Middag spiser jeg som.normalt med familien, men prøver å ta litt mer salat og rent kjøtt og begrense fisk potet og pommes. Noen dager sliter jeg faktisk med å komme opp i 1300 kcal, og egentlig helt siden jeg startet å bli litt mer bevist så har jeg ikke hatt noe søtsuget, og vert veldig mett jevnt. Her snakker vi å gå fra å ha ettersøk i skapene etter sjokolade/chips/pommes med dressign/ hvetebakst osv..til å nå uten problem stå over en (10) is i sommervarmen med ungene. Var i konfirmasjon og koste meg da med kakestykke osv, uten at det har hatt noe å si..og tenker å kose meg med et kakestykke på 17.mai, samt ha en eller to faste dager uten telling når vi skal til Syden om noen uker. 

 

Hadde aldri trodd at det skulle gå fra søtsuget til ingenting bare ved å faktisk drikke mer vann og ha mer protein i kosten. Har bytta ut hvitost med egg, og herremin hatt hvor mye kcal det er i norvegia som jeg ikke har tenkt over🫠 har holdt på i en 5-6uker aktivt, og gått ned 3 kg ca. 

 

Lykke til!

Anonymkode: fca48...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (4 timer siden):

Vil si at 2500 kcal på 30 min kan sies å være en smell. Isåfall hvis det skjer ofte! Høres ut som overspisingslidelse. Ville ha tatt en prat med fastlegen.

Alt trenger vel virkelig ikke å gitt en diagnose. Kan vel vere så enkelt som at hormonene er i ubalanse som følge av kosten og da er man i en ond spiral som er vanskelig å bryte. De som aldri har vert bort i dette kan neppe sette seg inn i det.

Anonymkode: fca48...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøv å spis mer proteiner og litt mindre taske karbohydrater. Protein metter mye mer og holder deg mett lenge. 
i tillegg må du tenke på at du skal spise med sjelen. Spis noe digg, noe du ser frem i mot! Ikke bare spis salat og kjip mat, det må være noe sunt og godt. 

håper du ikke er en av de som spiser 1200 kalorier. Jeg spiser 1800 og går ned ca 0.5-0.7 i uka. 

Anonymkode: 71f4b...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får ulvenhunger, kan det være et tegn på at du har gått for lenge uten mat og kroppen din er derfor utsultet og umettelig, når den endelig får mat . Det beste rådet mot ulvehunger er regelmessige måltider og mindre og hyppigere måltider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 9.52):

Har du prøvd lavkarbo? Spiser meg god og mett til alle måltider og cravings er borte. Spiser ren mat og grønnsaker, litt bær, fete meieriprodukter etc. Sultfølelsen fungerer som den skal, blir ikke bråsulten, men mer gradvis, kan til og med glemme å spise noe som er nytt for meg. 

Tok 1-2 uker for kroppen å bli vant til det, men etter den perioden har jeg stabil energi, ingen cravings og vekten går nedover.

Anonymkode: e306b...501

Tusen takk, jeg burde prøve det. sitter her igjen, stappmett på spaghetti og kjøttsaus og baguetter og brus og en kroneis....Har du tips til hvordan jeg kan begynne? ts

Anonymkode: 6e06f...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 10.02):

Jeg spiser havregrøt når jeg får ulvehunger. 

Anonymkode: bda84...48b

men det er jo bare karbohydrater? Blir ikke du sulten fort da?

Anonymkode: 6e06f...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...