Gå til innhold

Kunstsilo i Kristiansand


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her i Kristiansand ble i dag Kunstsiloen åpnet. Det er et nytt kunstmuseum som ligger i en gammel kornsilo som er omfattende bygd om og restaurert. Arkitetktonisk ganske spesielt.

Kunsten som er stilt ut er deler av kunstsamlingen til Nicolai Tangen, som han har skjenket til museet, og utstillingen vil selvsagt endres over tid med ulike temaer.

Det har vært lange og opprivende diskusjoner lokalt rundt dette museet, ikke minst prislappen, budsjettsprekk, driftskostnader og budsjettert besøkstall. Inngangsbillett koster 190,- per person.

Så nå lurer jeg på, hva slags kunst/hvilke kunstverk eller kunstnere ville ha fått deg til å kjøpe billett og besøke dette museet dersom du allerede var i Kristiansand og hadde ledig tid?

Og hva slags kunst/hvilke kunstverk eller kunstnere ville ha fått deg til å reise fra der du bor til Kristiansand for å få sett det? 

 

 

Anonymkode: 70543...188

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener og ha lest at det er gratis og gå der, så mang trenger ikke kjøpe billett.

Så lenge det er moderne kunst så går jeg, er det udatert kunst så gidder jeg ikke gå-

Udatert kunst = kunst fra før 2020

Anonymkode: 7b244...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått der for å se bygget innvendig, så flott ut på reportasjen i lørdagsrevyen i dag. Av kunst er jeg åpen for det meste :jepp:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde betalt bare for å se det innvendig. Liker forøvrig ulik kunst.

Anonymkode: f6318...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dratt innom om jeg var i byen, men ville ikke reist dit bare for å se det (fem timers bussreise). 

Anonymkode: 99089...193

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker alle typer kunst. Ville dratt innom hvis jeg var i Kristiansand.  Reiser mange steder dersom det er en interessant utstilling, uavhengig av kunsttype.

Anonymkode: 35e6d...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg mener og ha lest at det er gratis og gå der, så mang trenger ikke kjøpe billett.

Så lenge det er moderne kunst så går jeg, er det udatert kunst så gidder jeg ikke gå-

Udatert kunst = kunst fra før 2020

Anonymkode: 7b244...947

Det er gratis for alle under 18 år, og redusert pris for 18-25, og 190,- for voksne.

Kunstsamlingen er hovedsaklig Nordiske verk fra 1910-1990. https://www.kunstsilo.no/no/om-samlingene/tangen-samlingen

 

Anonymkode: 70543...188

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er gratis for alle under 18 år, og redusert pris for 18-25, og 190,- for voksne.

Kunstsamlingen er hovedsaklig Nordiske verk fra 1910-1990. https://www.kunstsilo.no/no/om-samlingene/tangen-samlingen

 

Anonymkode: 70543...188

190 kroner for å komme inn ...?

For min del ville det ha vært fullstendig utenkelig å betale så mye i en tid der man får en formue i bøker, film og musikk på et loppemarked til denne prisen.

Vet ikke om man har kulturnatt om høsten i Kristiansand, men det har man i alle fall i Oslo med gratis adgang over alt; skulle jeg ha besøkt et museum av denne typen, ville det ha vært i en slik anledning - aldri ellers.

Anonymkode: 1600a...540

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Så nå lurer jeg på, hva slags kunst/hvilke kunstverk eller kunstnere ville ha fått deg til å kjøpe billett og besøke dette museet dersom du allerede var i Kristiansand og hadde ledig tid?

Og hva slags kunst/hvilke kunstverk eller kunstnere ville ha fått deg til å reise fra der du bor til Kristiansand for å få sett det? 

Anonymkode: 70543...188

Nå skal vel dette museet kun vise moderne nordisk kunst.

Men jeg hadde møtt opp på museet hvis det viste oljemaleriene til Carl Barks:

Spoiler

6087850%5D&call=url%5Bfile:product.chain

H1042-L20646272.jpg

9154652-1-1.jpg

Vacation-Panel.jpg

37249230151_b82e28ebcd_b.jpg

3437282_1.jpg

FXi46XJL_0212231426281sbpi.jpeg

 

H0148-L269142399.jpg

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/11/2024 at 7:55 PM, AnonymBruker said:

Jeg mener og ha lest at det er gratis og gå der, så mang trenger ikke kjøpe billett.

Så lenge det er moderne kunst så går jeg, er det udatert kunst så gidder jeg ikke gå-

Udatert kunst = kunst fra før 2020

Anonymkode: 7b244...947

Vet ikke om du tuller eller ikke. I tillegg ser jeg at trådstarter allerede har skrevet at kunsten er minst 35 år gammel. 

Men ville legge til at  Tangen sa i et intervju at han bevisst kjøpte kunst som ikke var helt ny siden han fikk bedre pris på kunst som var minst noen  tiår gamle. Argumentet hans var at man ikke vet hva som tåler tidens tann når det er helt nytt. I tillegg så er det mange arvinger som ikke ønsker å samle på foreldrenes kunst og dermed ender med å selge det til en rimelig pris for å bli kvitt det. 

Endret av SVK
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektet kunstsilo er litt for grandiost for Kristiansand etter min mening. Det hadde kanskje passet bedre inn i en storby som Amsterdam, eller London. Et sted folk kan peke på, på kartet. Får håpe cruise turistene er stinne av gryn, og opptatt av perioden 1910 og utover.

Jeg skulle personlig likt å se kunsten til Ivan Storm Juliussen, men han er vel ikke i samme sjanger som samlingen til Nicolai Tangen? Jeg får vel ta turen en gang, for å si at jeg har vært der. Er bare redd at det blir et tapsprosjekt etter at hypen har gitt seg, og hverdagen setter inn. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 timer siden):

Prosjektet kunstsilo er litt for grandiost for Kristiansand etter min mening. Det hadde kanskje passet bedre inn i en storby som Amsterdam, eller London. Et sted folk kan peke på, på kartet. Får håpe cruise turistene er stinne av gryn, og opptatt av perioden 1910 og utover.

Jeg skulle personlig likt å se kunsten til Ivan Storm Juliussen, men han er vel ikke i samme sjanger som samlingen til Nicolai Tangen? Jeg får vel ta turen en gang, for å si at jeg har vært der. Er bare redd at det blir et tapsprosjekt etter at hypen har gitt seg, og hverdagen setter inn. 

Forkjemperene mener jo at dette er nettopp det som skal til for at Kristiansand skal BLI et sted som folk kan peke på på kartet.

Ellers deler jeg din bekymring for besøkstallene på litt lengre sikt. Kalkylene baserer seg vissnok på et besøkstall på 150 000 i året (usikker på om det menes BETALENDE besøk, eller totalt inkludert busslaster med uinteresserte ungdomsskoleelever som ikke må betale).

Jeg har vært der. Personlig synes jeg at bygget er flott innvendig, men utstillingen gav meg ingen ting. Nå har jeg fått sett bygget, og tror ikke jeg vil betale for å se det igjen. Hvis de stiller ut noe interessant  vil jeg sikkert ta turen igjen, men ser ikke helt for meg hva det skulle være. Kunst av mine familemedlemmer eller venner, kanskje.

Selskapslokalet og terrassen i toppen er veldig flott, dit vil jeg gjerne på middag en gang.

Anonymkode: 70543...188

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til og gå der en gang, men tviler på at jeg gjør det mer en det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Forkjemperene mener jo at dette er nettopp det som skal til for at Kristiansand skal BLI et sted som folk kan peke på på kartet.

Ellers deler jeg din bekymring for besøkstallene på litt lengre sikt. Kalkylene baserer seg vissnok på et besøkstall på 150 000 i året (usikker på om det menes BETALENDE besøk, eller totalt inkludert busslaster med uinteresserte ungdomsskoleelever som ikke må betale).

Anonymkode: 70543...188

Litt på siden, men synes det er utrolig sleipt å dra opp besøkstall  ved å busse inn skoleelever som ikke kommer frivillig.  Alt kan  virke populært om man bruker den taktikken med å blåse opp besøkstallene ved å inkludere gjester som ikke er der frivillig.  

Så nylig et intervju hvor en direktør fra et museum snakke om at det høyt besøkstall av skoleungdom viser at skoleungdom elsker moderne kunst om de slipper å betale for inngangen. Men skoleelevene var jo ikke der frivillig. Og det var ingen som sjekket om de kom tilbake til museet. Sikkert fordi de vet at andelen som kommer tilbake er ekstremt lav. 

Anonymkode: 477c0...99a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt ha tenkt meg å se for å ha sett det. Kanskje blir jeg overrasket positivt og de pengene kan jeg klare å betale uten å gå konk. Er der spisemuligheter i bygget? Om en reiser langt kunne jeg godt ha spist noe til ettertanke der og med god utsikt til omgivelsene. Det jeg tenkte umiddelbart var at det skulle ha vært høyere rekkverk  inni der, så ikke folk bruker det som siste svalestup. Sikkerhet betyr mye. De få bildene jeg har sett; veldig sprekt å ha laget det som de har.

Jatakk, jeg vil dit om en stund. Når nyhetens interesse og tilstrømming har roet seg litt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/12/2024 at 9:53 PM, AnonymBruker said:

Selskapslokalet og terrassen i toppen er veldig flott, dit vil jeg gjerne på middag en gang.

Anonymkode: 70543...188

Spiste du noe da du var der og vet noe om kvaliteten på maten på brasseriet?  En del slike spisesteder har utrolig dårlig kvalitet. Håper de har god kvalitet for synes det er flaut når turister blir flådd for svært stusslig mat. 

Anonymkode: 477c0...99a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 21.58):

Spiste du noe da du var der og vet noe om kvaliteten på maten på brasseriet?  En del slike spisesteder har utrolig dårlig kvalitet. Håper de har god kvalitet for synes det er flaut når turister blir flådd for svært stusslig mat. 

Anonymkode: 477c0...99a

Nei, jeg spiste ikke noe der, hverken i øverste eller nederste etasje. I øverste etasje er det ikke drop-in restaurant, det er bar og selskapslokale.

Anonymkode: 70543...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg spiste ikke noe der, hverken i øverste eller nederste etasje. I øverste etasje er det ikke drop-in restaurant, det er bar og selskapslokale.

Anonymkode: 70543...188

Takk for svar. 

Anonymkode: 477c0...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes konseptet er dritkult. Kommer til å besøke det når jeg er i byen (fraflyttet Kristiansander). 

Anonymkode: 1d482...5d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/12/2024 at 3:55 PM, Callisto83 said:

Prosjektet kunstsilo er litt for grandiost for Kristiansand etter min mening. Det hadde kanskje passet bedre inn i en storby som Amsterdam, eller London. Et sted folk kan peke på, på kartet. Får håpe cruise turistene er stinne av gryn, og opptatt av perioden 1910 og utover.

Jeg skulle personlig likt å se kunsten til Ivan Storm Juliussen, men han er vel ikke i samme sjanger som samlingen til Nicolai Tangen? Jeg får vel ta turen en gang, for å si at jeg har vært der. Er bare redd at det blir et tapsprosjekt etter at hypen har gitt seg, og hverdagen setter inn. 

Tror alle museer er tapsprosjekter. Spørsmålet er nok hvem som ender opp med regningen og hvor mye av regningen. Så at stiftelsen til Tangen hadde forpliktet seg til driftsstøtte i kun 5 år.  Synes det burde kommet til en avtale mellom kommunen og stiftelsen slik at man har sikret driften i lang tid fremover og helst burde så mye som mulig betales av stiftelsen og av gjestene. Det er nok også best for museet og kunsten siden kommuner sjeldent prioriterer kunst og vedlikehold/bevaring spesielt høyt. Er bare å se historien om Oslo kommune og Munch. 

Anonymkode: 477c0...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...