Gå til innhold

benkpress - spørsmål om teknikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har latt være å trene benkpress på ca ett år pga skulderplager, og har derfor heller trent med manualer. I det siste har jeg imidlertid forsøkt å få det til igjen, fordi jeg synes egentlig benkpress er en veldig gøy øvelse. Problemer er at jeg får vondt i skuldrene i bunnposisjon, kanskje fordi jeg har lange armer og de får en uheldig rotasjon. Dette skjer selv når jeg bare løfter stanga, så det er noe med selve bevegelsesbanen som ikke funker. Jeg har eksperimentert med ulike grep, smalt og bredt og midtimellom, men det er vanskelig å unngå. Derfor lurer jeg på om det er ok å stoppe litt FØR jeg kommer helt ned, for da føles det en del bedre. Kanskje dette kunne være fint, for også å trene på å utvikle styrke i bunnposisjon (ikke hvile på brystet eller sprette opp, slik man lett kan gjøre).  Kunne man evt vurder tå lagt en vektskive på brystet evt?

Anonymkode: 26159...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et par andre ting:

- hvor viktig er det å varme opp skuldrene først?

- av en eller annen merkelig grunn når jeg trener benk føler jeg noen ganger kun aktivering i høyre bryst, ikke venstre. Hva kan dette skyldse? Ustabilitet i rygg/ skuldre?

Anonymkode: 26159...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albuene 90 grader ut fra kroppen. Min PT sier mange får vondt i skuldrene fordi de ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Brunello said:

Albuene 90 grader ut fra kroppen. Min PT sier mange får vondt i skuldrene fordi de ikke har det.

Du mener at vinkelen i albuen ikke går under 90 grader, antar jeg (altså at du ikke senker stanga helt ned til brystkassen). Hvis du derimot mener at armene skal stå i 90 graders vinkel ut fra kroppen blir det vel mer en neck press, som ikke høres behagelig eller sunt ut.

Anonymkode: c4a1d...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp starting strenght + benkpress på YouTube , så man skal utføre det, iallfall for styrke/ hypertrofi noe annet om du skal konkurrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...