Gå til innhold

Flere med bestemte barn? Trassalder så tidlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere med svært bestemte barn her inne? 

Vår er i en skikkelig fase der ALT vi gjør og foretar oss er NEI!!! 😃😃 Ikke kan vi gå i butikken uten skriking, ikke kan vi reise på besøk uten at hun slår seg vrang osv.. Skal teste egne grenser og følelser virker det som. Løper i alle mulige retninger vekk fra oss, kaster leker, kaster mat osv.. For noen uker siden var hun kjempebild som dagen var lang, men nå er det mye trass og nei. Ikke noen merknader fra bhg annet enn at de merker at hun er kanskje litt mer sutrete?

Er det dette som kan kalles «trassalder»? Hun er 19 måneder, men trodde kanskje at denne viljesterke oppførselen ikke kom før etter 2 års alder? 
 

Flere som opplever det? Evt har opplevd? Noen gode råd/tips? 
Vi prøver å forstå følelsene og omfavne det, hun skal få lov til å uttrykke seg og så skal vi heller støtte henne med å takle dem.. men enkelte ganger viker hun bare totalt fra oss og sutrer og skriker enda mer.. litt sånn «neeei ha dere bort, jeg vil sutre her på gulvet mens jeg sparker alene!» 🙈

Anonymkode: 8ada9...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjell på bestemte barn og trassalder. Ikke alt med viljestyrke er trass og en periode. Noe er personlighet. 

Høres ut som helt normalt for et barn i den alderen. Vil hun være alene, la henne være alene. 

Det er hardt i perioder å finne metoder som fungerer for dere og barnet, men det er så individuelt hva som fungerer. 

Anonymkode: 9c54b...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sønn på 20 mnd er i akkurat samme fase. Mye nei, og får han det ikke nøyaktig slik han hadde sett for seg, kaster han seg dramatisk ned på gulvet og sparker og gråter så tårene spretter.

«Vil du ha is?» «NÆ!» … han vil jo ha is 😂

Tror dette er en normal testing av grenser. Vi prøver å hjelpe han med å forstå og regulere følelser så godt det går. I tillegg har vi laget lekerom til han i direkte tilknytning til stua, merker at han synes det er godt av og til å trekke seg litt unna der inne. Surre med sitt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok et utviklingstrinn😊 

Forsåvidt heller aldri likt ordet trassalder. Det skjer en vill utvikling i hjernen på små barn på veldig kort tid. Så det skulle bare mangle at de oppfører seg anderledes i perioder😊

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som blir 2 i juli. Samme oppførsel her. Slitsomt til tider, men det er jo et sunnhetstegn. Har opplevd at å gi henne 2 valg i visse situasjoner kan hjelpe på noen av utbruddene. Feks; skal vi skifte bleie her eller der? Vil du ha på denne buksen eller denne kjolen? Enkle valg, med ikke mer enn 2 alternativer. Noen ganger må hun bare finne seg i at sånn er det faktisk. Barn er barn😂

Anonymkode: b5791...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Flere med svært bestemte barn her inne? 

Vår er i en skikkelig fase der ALT vi gjør og foretar oss er NEI!!! 😃😃 Ikke kan vi gå i butikken uten skriking, ikke kan vi reise på besøk uten at hun slår seg vrang osv.. Skal teste egne grenser og følelser virker det som. Løper i alle mulige retninger vekk fra oss, kaster leker, kaster mat osv.. For noen uker siden var hun kjempebild som dagen var lang, men nå er det mye trass og nei. Ikke noen merknader fra bhg annet enn at de merker at hun er kanskje litt mer sutrete?

Er det dette som kan kalles «trassalder»? Hun er 19 måneder, men trodde kanskje at denne viljesterke oppførselen ikke kom før etter 2 års alder? 
 

Flere som opplever det? Evt har opplevd? Noen gode råd/tips? 
Vi prøver å forstå følelsene og omfavne det, hun skal få lov til å uttrykke seg og så skal vi heller støtte henne med å takle dem.. men enkelte ganger viker hun bare totalt fra oss og sutrer og skriker enda mer.. litt sånn «neeei ha dere bort, jeg vil sutre her på gulvet mens jeg sparker alene!» 🙈

Anonymkode: 8ada9...463

min begynte rundt 18 måneder og ga seg rundt 4 år,men det var ingenting i forhold mellom 6-9 og 12-16, min er 17 nå og begynt og bli rolig, de 2 andre har liksom aldri vert noe spesielt med, kanskje litt i tenårene,men var rolig som barn, det var 2 gutter, minste er jente

Anonymkode: d7b04...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...