Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men forstår at det er ingen tradisjoner for bunad i Oslo-området. Nekter å bruke den offisielle Oslo bunaden og har random bunad fra vest Telemark fordi den er fin. Er ikke fra noen andre steder i Norge enn Oslo. Hva gjør andre Oslo borgere som ikke liker sten og strøm bunaden eller den moderne jubileumsdrakten?

Anonymkode: e91fe...82b

AnonymBruker
Skrevet

Vi lever et lykkelig liv uten bunad. Jeg synes den lysblå oslodrakten er veldig flott, men ikke en type plagg jeg vil bruke penger på.

Anonymkode: ee215...304

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjør og gjør. Jeg skaffet meg uansett oslobunaden fra Steen og Strøm, for den er ikke sååå ille med moderne sølv og hvit linskjorte. Og så går jeg og sikler på overdådig flotte bunader fra andre steder. 

Anonymkode: f2392...3ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes disse er helt nydelige jeg!  Har en venninne med en av den lyse og hun får utrolig mye skryt for den.image.thumb.png.999d7e68eb782988190e45791212200e.png

Anonymkode: fda31...fc0

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)

Ingen skikkelig Oslo-bunad? Det er det vel?

Jeg har egentlig en Vest-Opplandbunad, siden min far og familien kommer derfra, men jeg ønsker meg den mørkeblå Oslobunaden siden jeg er født og oppvokst i Oslo. Jeg synes ikke den lyse er spesielt fin, men jeg synes den mørkeblå er veldig fin. Veldig glad at de begynte å lage den i mørk blå også.

Eventuelt har man jo jubileumsdrakta, men synes den mørkeblå Oslobunaden er finere. 

Sparer derfor penger til den. 

Endret av SPOCA
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes disse er helt nydelige jeg!  Har en venninne med en av den lyse og hun får utrolig mye skryt for den.image.thumb.png.999d7e68eb782988190e45791212200e.png

Anonymkode: fda31...fc0

Den mørkeblå er superflott!

Anonymkode: af1e5...a94

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes den mørkeblå (ikke den lyse) Oslobunaden er helt nydelig. Skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha den. 

Anonymkode: 2d20c...e36

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes den mørkeblå (ikke den lyse) Oslobunaden er helt nydelig. Skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha den. 

Anonymkode: 2d20c...e36

Jeg er ikke TS, men den mørkeblå, som jeg har, er jo ganske kjedelig. Hvis du ikke har øye for broderier er det ikke lett å skille den fra mange andre mørkeblå bunader.  

Anonymkode: f2392...3ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer tiltrukket av folkedrakter som har lengre historie enn Oslobunaden. Selv har jeg bunader fra der mine foreldre er født og oppvokst og hvor jeg føler tilknytning, men om ikke jeg hadde hatt det - så hadde jeg nok gått for Akerdrakten https://www.heimenhusfliden.no/bunad/akerdrakten-dame/

Anonymkode: e6cf8...91a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke "Nasjonalen" (Hardangerbunad). Den kan brukes over hele landet :)

Anonymkode: e6bf4...e47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns faktisk den lyseblå er veldig fin. Skiller seg ut litt. Nå syns jeg lyseblå er nydelig farge da. Men likte ikke den så godt da jeg var yngre. Skulle jeg hatt en bunad nå hadde det nok stått mellom den lyseblå oslobunaden eller grønn romeriksbunad.

Anonymkode: 8280b...c1e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oslobunaden er da nydelig!

Alle tre fargene. Markblomstene og den grå stripa. Alt med den bunaden er fin. Jeg skal sy meg en snart selv og gleder meg til å få en bunad jeg liker bedre og har mer tilknytning til enn bunaden fra heimbygda jeg allerede eier.

Anonymkode: 4a294...a3d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jubileumsdrakten er fin, da. Og med mer flatterende snitt enn mange andre

https://www.jubileumsdrakten.no/damedrakten/

IMG_8076.jpeg

Anonymkode: 82ace...1d9

Så fin, og så mange muligheter med skjorte, jakke osv! 

Anonymkode: 29c1d...a63

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jubileumsdrakten er fin, da. Og med mer flatterende snitt enn mange andre

https://www.jubileumsdrakten.no/damedrakten/

IMG_8076.jpeg

Anonymkode: 82ace...1d9

Den er kjempefin! Som født og oppvokst i Oslo skulle jeg gjerne hatt den! Men den er ganske dyr .. 

Anonymkode: 51038...06f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 20.46):

Jeg er mer tiltrukket av folkedrakter som har lengre historie enn Oslobunaden. Selv har jeg bunader fra der mine foreldre er født og oppvokst og hvor jeg føler tilknytning, men om ikke jeg hadde hatt det - så hadde jeg nok gått for Akerdrakten https://www.heimenhusfliden.no/bunad/akerdrakten-dame/

Men Akersdrakten og også bærumsdrakten (som jeg kunne til nød hatt) er ikke basert på faktiske bunadstradisjoner.. dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men Akersdrakten og også bærumsdrakten (som jeg kunne til nød hatt) er ikke basert på faktiske bunadstradisjoner.. dessverre. 

Samtidig er Akerdrakten mer basert på klesplagg som var i bruk i Oslo. Bærumsdrakten har jeg ikke kjennskap til. Oslobunaden er komponert uten at den er knyttet til lokal draktskikk. Samtidig så har den jo blitt en tradisjon siden 1947, og det er mange som føler tilhørighet til den. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For et merkelig spørsmål. 

Tror du alle automatisk liker bunaden som hører til hjemstedet sitt? 

Bunaden er som den er. Ikke noe man kan velge, uansett hvor man er fra 

Anonymkode: b1f82...9cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hulda Garborg drakt mener jeg man bruke uten noen bestemt tilhørighet. 

IMG_4611.png

Anonymkode: acdbd...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...