Brunhilde Skrevet 11. mai 2024 #21 Skrevet 11. mai 2024 Brunello skrev (6 timer siden): Ja, men norsk landbruk er generelt mye sunnere enn dansk. Men akkurat denne tråden handler om hvorvidt man ville kjøpe danske egg. Ikke om jordbruk generelt. 😉
Gjest Vårtegnet Skrevet 11. mai 2024 #22 Skrevet 11. mai 2024 Ja selvføgeligb! Trenger da for svarte ikke snakke med de og vite hvor de kommer fra! Egg er egg!
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #24 Skrevet 11. mai 2024 Aldri!! Vil aldri gi en krone frivillig til et av landene som har gjort utrolig mye slemt mot Norge før i tiden. Anonymkode: 17e5b...d3e
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #25 Skrevet 11. mai 2024 Med mindre jeg var virkelig i beit for egg, ville jeg ventet til jeg kunne få tak i norske. Hvorfor? Fordi jeg vil gi min støtte til norsk landbruk der jeg har mulighet for det. Det er ingen grunner til at vi skulle trenge å importere egg, om man velger å prioritere norsk matproduksjon. På ferie i Danmark spiser jeg selvsagt danske egg, og spanske egg på ferie i Spania. Koker eller steker godt, slik at de er trygge for ev. salmonella. Anonymkode: 276f6...737 1 1
Brunello Skrevet 11. mai 2024 #26 Skrevet 11. mai 2024 Brunhilde skrev (5 timer siden): Men akkurat denne tråden handler om hvorvidt man ville kjøpe danske egg. Ikke om jordbruk generelt. 😉 Og norske egg er sunnere enn danske. Det brukes mindre antibiotika i Norge. Danske egg er antakelig tredje sunnest i verden, så ikke noe problem å spise de.
Taluno Skrevet 11. mai 2024 #27 Skrevet 11. mai 2024 Har hittil funnet norske egg, men hadde kjøpt danske om det kun var det som var tilgjengelig.
Brunhilde Skrevet 11. mai 2024 #28 Skrevet 11. mai 2024 Brunello skrev (4 timer siden): Og norske egg er sunnere enn danske. Det brukes mindre antibiotika i Norge. Danske egg er antakelig tredje sunnest i verden, så ikke noe problem å spise de. Tråden handler heller ikke om hvilke egg som er "sunnest" (Norge, Sverige, Finland og Danmark stiller ganske likt), men om man vil kjøpe danske egg.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #29 Skrevet 11. mai 2024 Nei. Jeg kjøper norske egg. Stoler ikke på Danmark og salmonella. Og salmonella har jeg hatt en gang, og det var ekstremt j..lig. Bor i en av landets eggkommuner, så kjøper kun brett med egg fra en av alle gårdsutsalgene rundt oss. Jeg ante ikke det var eggeproblemer før jeg hørte på en podcast som var spilt inn i Oslo. Anonymkode: 6eddd...080 1
Brunello Skrevet 11. mai 2024 #30 Skrevet 11. mai 2024 Brunhilde skrev (12 minutter siden): Tråden handler heller ikke om hvilke egg som er "sunnest" (Norge, Sverige, Finland og Danmark stiller ganske likt), men om man vil kjøpe danske egg. Ja, og det ble påstått at danske egg er like trygge som norske. Noe som er feil. De er i beste fall nesten like trygge som norske.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #31 Skrevet 11. mai 2024 Brunhilde skrev (10 timer siden): Men akkurat denne tråden handler om hvorvidt man ville kjøpe danske egg. Ikke om jordbruk generelt. 😉 Går ikke an å skille den debatten, hvor maten er fra er veldig viktig. Anonymkode: 426da...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #32 Skrevet 11. mai 2024 Brunhilde skrev (16 minutter siden): Tråden handler heller ikke om hvilke egg som er "sunnest" (Norge, Sverige, Finland og Danmark stiller ganske likt), men om man vil kjøpe danske egg. Jeg håper nordmenn har litt moral og kjøper fra norske bønder. Anonymkode: 426da...d2a 1
Brunhilde Skrevet 11. mai 2024 #33 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg håper nordmenn har litt moral og kjøper fra norske bønder. Anonymkode: 426da...d2a Jeg foretrekker selvfølgelig norske egg, men det er, hvis jeg ikke har misforstått helt, mangel på norske egg. Mens eggmangelen pågår er danske egg et meget godt alternativ, uansett hva @Brunello mener om hvor "trygge" de måtte være.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #34 Skrevet 11. mai 2024 Jeg fikk salmonella forgiftning av egg når jeg bodde i København, men hadde vel kjøpt danske egg hvis jeg måtte ha egg og det var krise. Anonymkode: e5ffb...35f
Brunhilde Skrevet 11. mai 2024 #35 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk salmonella forgiftning av egg når jeg bodde i København, men hadde vel kjøpt danske egg hvis jeg måtte ha egg og det var krise. Anonymkode: e5ffb...35f Det må være noen år siden, i den tiden de anbefalte pasteuriserte egg hvis de skulle spises rå.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #36 Skrevet 11. mai 2024 I nøden hadde jeg glatt kjøpt danske egg, men det er jo overhodet ikke nødvendig siden vi har egg både i butikken og i nabolaget (ene naboen har høner). Anonymkode: 782b5...fac
Million Skrevet 11. mai 2024 #37 Skrevet 11. mai 2024 Hvis jeg absolutt måtte ha egg og det ikke var norske egg å finne i butikkene her, så hadde jeg vel kjøpt danske. De er jo ikke fra noe u-land heller.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #38 Skrevet 11. mai 2024 Nei, jeg kjøper ikke danske egg. Anonymkode: d4ba0...fa7
FrankDrebin 2 1/2 Skrevet 12. mai 2024 #39 Skrevet 12. mai 2024 Ikke hittil, men om de skulle være det eneste alternativet en dag, kjøper jeg dem. Egg er egg.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #40 Skrevet 12. mai 2024 Brunello skrev (På 10.5.2024 den 19.51): Det er faktisk ikke korrekt. Jeg er heller ikke redd for danske egg og har ikke problemer med å kjøpe de. Men norske egg er ekstremt gode og friske i forhold til resten av Europa (og verden). Norge er ett av få land uten salmonella. Norge har like mye eller lite salmonella som våre naboland Sverige og Danmark. Egg i andre land I andre land er det mer vanlig at egg inneholder Salmonella, og det anbefales derfor ikke å spise rå egg og produkter med rå egg når man reiser utenlands. Salmonella drepes ved koking og steking. Det er derfor viktig å gjennomkoke eller steke egg som ikke er norske, det vil si at egget ikke skal ha flytende plomme. Dette rådet gjelder ikke pakkede egg fra Sverige, Finland og Danmark, fordi disse landene har like strenge salmonellakrav til sine eggprodusenter som vi har i Norge. https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/forbrukere/egg-og-salmonella Anonymkode: 9084a...78e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå