Gå til innhold

Leger er for naive


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De tror på alt pasienten sier. Selv om det åpenbart er tull og fanteri.

Legene forsvarer seg med at det er paisentens opplevelse som skal være i fokus. Men det betyr at pasientene kan si hevde hva de vil om vondter og lidelser, og legene tar det for god fisk uansett.

Husk at leger er portvoktere til velferdssystemet vårt.

Anonymkode: dad57...f2c

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du? Noen spesielle pasienter du sikter til hvor du har vært tilstede på konsultasjonen og observert hva som er blitt sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger er IKKE portvoktere. Det er noe byråkrater prøver å si ofte nok slik at det blir en sannhet. 

Bare tanken på at vi leger skal gjøre vårt beste for at færrest mulig får velferdsgoder er absurd. 

Vi skal hjelpe folk. Det er ingen som føler det er hjelpsomt hvis de kommer til en skeptisk og mistroisk lege. Du sier du har vondt i skulderen? Ja, det får vi nå se om du har! 🤨

Friske mennesker pleier ikke å ville være syke. 

Anonymkode: 278b6...992

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for lett å få sykemelding. Hører tilstadighet at folk sier "må bare til legen og få sykemelding", som om det bare er å knipse med fingeren. Sykedagene blir brukt på hytten, tur en finværsdag, oppussing, reise, slappe av. 

Anonymkode: dbc95...653

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De tror på alt pasienten sier. Selv om det åpenbart er tull og fanteri.

Pasienter tror også på alt leger sier. 

Selv om det legen sier noen ganger ikke er sant, ikke er riktig, bare tull
eller unnskyldning f.eks fordi han/hun vet for lite om det, osv.

Anonymkode: dc923...f6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker bare tull. Dette har du ingen forutsetninger for å kunne uttale deg om.

Anonymkode: 07d4c...9c1

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk og lov for legen min som lyttet til meg! Ikke var det synlige skader på utsiden, og fine testresultater, men jeg holdt på å gå på veggen og kollapse av stress og overarbeid.
 

Nå begynner jeg å bli bedre og komme meg tilbake på jobb. (Fantaserer heller ikke om å gjøre det slutt på det hele av utmattelse heller- dette nevnte jeg aldri for legen). Takket være pusterommet legen ga meg har barna en god mor, jeg er bedre psykisk og fysisk, jeg er delvis tilbake i jobb og kjenner at jeg snart kan bidra 100% igjen. Takk fra meg og min familie!!

Anonymkode: c6915...1f0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig. Arbeidslivet i dag er brutalt. Finnes det en sektor som ikke er underbemannet? Folk blir utbrent og deprimert. I tillegg til dette så har mange, spesielt kvinner, underliggende usynlige autoimmune sykdommer (stoffskifte, fibro, leddgikt, sjøgrens++) som gir lavere kapasitet. 


Kapitalismen og kunnskapssamfunnet hadde hatt godt av en brems, og en «fot i bakken». Hva jobber vi så hardt for, alltid? Fritid og livet burde få høyere prioritet. Jeg støtter 4 dagers uke. Da kunne man fulgt opp barn, gamle foreldre, interesser++, i mye større grad enn i dag. Kanskje hadde også flere klart å stå i jobb, og kanskje hadde vi fått flere 20% stillinger til uføre som ønsker å jobbe litt. Vinn vinn. 

Anonymkode: 7efb4...c25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forsto jeg ikke mye av. Hva er alternativet?

Pasient: Jeg er så tett i nesen. 

Fastlege: Du lyver.

Heldigvis har jeg en oppegående fastlege som tror på meg. Han sjekket meg for allergier, og nå får jeg allergimedisiner på blå resept. 

Anonymkode: 20ae4...da2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du kanskje legene er litt godtroende angående sykemeldinger og at for mange blir ufør?

Anonymkode: 83f90...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er alt for lett å få sykemelding. Hører tilstadighet at folk sier "må bare til legen og få sykemelding", som om det bare er å knipse med fingeren. Sykedagene blir brukt på hytten, tur en finværsdag, oppussing, reise, slappe av. 

Anonymkode: dbc95...653

Det er ikke så lett, nei. Og en sykemelding krever oppfølgning av enten lege eller psykisk helse, som etterhvert vil alvsløre om det er tull. Men du skal være god på å spille skuespill, om du klarer å fake så psykisk syk og utbrent at man trenger sykemelding. Fysisk sykdom vil jo lett la seg avsløres ved hjelp av tester og lignende. 

Anonymkode: 019d3...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en pasient som har trodd jeg var syk på måter som kun handlet om det psykiske. Er glad for å ha blitt tatt serriøst og sjekket selv om det har vist seg å være andre ting, som også på sitt vis må bli sjekket. For det er jo mulig å ha noe, selv i mentalt psyk kropp, men er flaut med flaks alarm da. I tilegg til en lettelse. Oppfordrer ikke til misbruk av resurser for ingenting.

Anonymkode: df4b5...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man sitte å lyve for legen sin? Kanskje risikere feilbehandling? 

Anonymkode: 1aa05...e3c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er alt for lett å få sykemelding. Hører tilstadighet at folk sier "må bare til legen og få sykemelding", som om det bare er å knipse med fingeren. Sykedagene blir brukt på hytten, tur en finværsdag, oppussing, reise, slappe av. 

Anonymkode: dbc95...653

Akkurat oppussing var litt spesielt, men om det er psykisk / utbrendt kan det kanskje brukes som terapi. . Ja, jeg reiste vekk og dro  på hytta når jeg var sykmeldt for noen år siden . Slappet av. De siste dagene klarte jeg og gå tur i finværet uten krykker. Så var jeg klar for og jobbe igjen. 
Bruker sykedagene til og slappe av ? Bedre og bruke arbeidstiden til og slappe av kanskje? 

Anonymkode: 0467e...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig variasjoner her. Jobber med leger selv og merker hvor konfliktskye enkelte er. Fastleger er jo gjerne nærmere pasienten enn legene på min jobb, så de blir nok lettere satt i skvis. Heldigvis gjelder ikke dette alle, men noen leger tar tilsynelatende pasientenes ord for god fisk, det har nok også med stort tids- og arbeidspress å gjøre også.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må de tro på pasienten! Det er ikke alt som vises på tester, heller ikke fysiske ting. Kan ikke begynne med trynefaktor så noen av pasientene blir trodd og andre ikke. 

Dessuten har alle forskjellige smerteterskel og tålegrenser. 

Anonymkode: caadb...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

De tror på alt pasienten sier. Selv om det åpenbart er tull og fanteri.

Legene forsvarer seg med at det er paisentens opplevelse som skal være i fokus. Men det betyr at pasientene kan si hevde hva de vil om vondter og lidelser, og legene tar det for god fisk uansett.

Husk at leger er portvoktere til velferdssystemet vårt.

Anonymkode: dad57...f2c

Selvsagt kan pasienter hevde hva de vil om vondter og lidelser. Hva er alternativet ? 
du : jeg har vondt i magen 

legen : nei det har du ikke lov til og si. Hversågo neste ! 
 

legen skal selvsagt ta det du sier om dine smerter og lidelser som god fisk ved og undersøke deg og eventuelt hendvise deg videre. Det er et stykke mellom at du opplyser om at du har vondt og at du blir sykmeldt. 

Anonymkode: 0467e...5f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

De tror på alt pasienten sier. Selv om det åpenbart er tull og fanteri.

Legene forsvarer seg med at det er paisentens opplevelse som skal være i fokus. Men det betyr at pasientene kan si hevde hva de vil om vondter og lidelser, og legene tar det for god fisk uansett.

Husk at leger er portvoktere til velferdssystemet vårt.

Anonymkode: dad57...f2c

Hvis det er "tøffe" leger som Dr. Mengele man foretrekker, ville antall sykemeldte nok ha sunket drastisk og man kunne avvikle hele NAV-systemet da de som ikke utførte arbeidskvoten sin, ville ha blitt omplassert til diverse steder, men slike leger medfører i tillegg en lang rekke åpenbare ulemper. Vet ikke hvilke leger som er tilknyttet NAV, men det virker som om de setter så stor pris på arbeidslivets helsemessige gevinster at man vel omtrent må ligge på dødsleiet for å bli erklært ufør.

Tror at de aller fleste heller foretrekker "myke" leger; perfekte er de neppe, men i det minste menneskelige.

Anonymkode: bc3d3...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette var sant ville langt flere nordmenn hatt cannabis på resept, og rusavhengige ville forsøkt å fått en ADHD-diagnose for billigere og tryggere amfetamin.

Anonymkode: 34849...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva mener du vi skal gjøre da? Gå ut i skogen og dø fordi vi har sykdommer som trenger behandling?

Anonymkode: 7ace7...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...