Gå til innhold

Kan dr drop in gi sykemelding for utbrenthet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i dag, i morgen og søndag. Jeg kjenner at det bare går ikke. Har grått nesten hele dagen hver eneste dag denne uken, sovet i gjennomsnitt 2 timer hver natt, hatt mareritt, bare ligget i sengen hele dagen. 
Jeg blir mobbet av sjefen og lederen min på arbeidsplassen, blir ikke trodd på om jeg er syk, blir gjort narr av når jeg er syk, ingenting jeg gjør er bra nok, blir kalt «dum og uviten» fordi jeg er ung og dermed «ikke har noe du skulle sagt». Gråter ofte på jobb, og foran sjefen. 
I tillegg har et familiemedlem nylig dødd og jeg må på masse advokatmøter, møte med meglere, selge leilighet, rydde ut av leilighet, deale med begravelse. Er 25 år og vet ikke hvordan noe funker og «familien» min er ikke behjelpelige. Er så utslitt

Tror dere dr drop in kunne gitt meg sykemelding for denne helgen? Vet at det egt er fastlegens jobb men kontoret dems har stengt og jeg har brukt opp egenmeldinger

Anonymkode: 60a88...05c

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om de finner grunnlag for sykemelding kan de det. Skjønner at du har det vanskelig nå. Det du skriver om møter og arbeid etter et dødsfall har du ikke krav på sykemelding for å  ordne. Om det er nørt dødsfall kan du ha krav på velferdspermisjon. 

Anonymkode: d4149...cc7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om de finner grunnlag for sykemelding kan de det. Skjønner at du har det vanskelig nå. Det du skriver om møter og arbeid etter et dødsfall har du ikke krav på sykemelding for å  ordne. Om det er nørt dødsfall kan du ha krav på velferdspermisjon. 

Møtene får jeg tid til, mente bare at det er en skikkelig psykisk påkjenning alt dette som skjer samtidig

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ring på jobb og si at du ikke kommer, dra til legen og forklar situasjonen. Sykemelding kan tilbakedateres. Om du for eksempel ikke kommer på jobb på mandagen fordi du skal til legen så kan legen skrive sykemelding fra morgenen av. 

Høres ut som du har mye å stå i og en jævlig arbeidsplass. Dra til legen på mandag. Ring legekontoret og forklar situasjonen, du må ha time på dagen. Nå kjenner ikke jeg til dr drop in men du kan jo prøve det først. Ta vare ❤️ 

Anonymkode: f5937...e2e

Sykemelding skal ikke tilbakedateres uten videre. 

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/tilbakedatere-sykmelding

Dr. What ever er ikke godt nok da det kreves personlig oppmøte i slike tilfeller. 

Anonymkode: 3163d...511

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dr. What ever er ikke godt nok da det kreves personlig oppmøte i slike tilfeller. 

Anonymkode: 3163d...511

Dr. What ever har klinikker og det er vel snakk om personlig oppmøte så vidt jeg forstår.

Jeg ville prøvd det, TS.

Anonymkode: 78c4d...6a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke egenmelding så sant du har jobbet der i over åtte uker. Opprydding etter dødsfall er krevende, men ikke grunn  til sykemelding. Hvorfor går du ikke til fastlegen? Mobbing melder du til verneombud, tillitsvalgt eller HR. Min erfaring er for øvrig at dr.dropin kun skriver sykemelding for en uke, og det bare om det er noe påviselig galt, f.eks lungebetennelse. 

Anonymkode: 9d896...4f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke ta egenmelding?

Anonymkode: 96070...34a

• Liker 1
Skrevet

Du kan få sykemelding for sorgreaksjon, men den må da ha en diagnose. Da min far døde brått, fikk jeg diagnosen "psykisk ubalanse", siden sorg ikke er en diagnose. Men utbrenthet er en diagnose. Arbeidsgiver ser uansett ikke diagnosen.

Det eneste jeg ville tenkt på, er om du skal tegne en privat helse-/uføre-/etc-forsikring i nærmeste framtid. Da kan en psykisk diagnose innskrenke mulighetene.

• Liker 1
Skrevet
Gramma skrev (25 minutter siden):

Det eneste jeg ville tenkt på, er om du skal tegne en privat helse-/uføre-/etc-forsikring i nærmeste framtid. Da kan en psykisk diagnose innskrenke mulighetene.

Glimrende poeng. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Møtene får jeg tid til, mente bare at det er en skikkelig psykisk påkjenning alt dette som skjer samtidig

Forstår det, men det i seg selv gir ikke grunn til sykemelding. 

AnonymBruker
Skrevet
Gramma skrev (3 timer siden):

Hva tenker du TS skal gjøre da, når hun nå trenger sykemelding og antagelig helsehjelp? Dette er et utrolig dårlig råd som likevel blir nevnt til stadighet. Det bidrar bare til at folk venter med å oppsøke hjelp, blir mye sykere enn de behøver og det kan være potensielt helsefarlig. De som har hatt et ønske om disse forsikringene har dem vel fra før? Det er for sent å begynne å tenke forsikring når huset står i fyr.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig kan det gi grunn til sykmelding. Det er symptomene som avgjør. Dersom ts er for syk til å gå på jobb, så er hun for syk til å gå på jobb.

Anonymkode: 8f713...1c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du lege eller? Voldsomt til svar her. 
leger kan sykmelde deg. 
Tror de kan sykmelde deg en uke eller to, så må du inn til fastlegen for videre sykmelding. 
høres ut som du står i mye vondt nå, og jobben din for deg ikke emosjonelt påfyll 

Anonymkode: faab5...47c

Skrevet
On 5/10/2024 at 7:05 PM, AnonymBruker said:

Hva tenker du TS skal gjøre da, når hun nå trenger sykemelding og antagelig helsehjelp? Dette er et utrolig dårlig råd som likevel blir nevnt til stadighet. Det bidrar bare til at folk venter med å oppsøke hjelp, blir mye sykere enn de behøver og det kan være potensielt helsefarlig. De som har hatt et ønske om disse forsikringene har dem vel fra før? Det er for sent å begynne å tenke forsikring når huset står i fyr.

Jeg tipset om to forskjellige diagnoser, og hun har valget om hva hun skal vektlegge hos legen ...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at ditt største problem er jobben, for den mobbingen du utsettes for der tar neppe slutt, spesielt ikke når det er sjefen og lederen din som står for mobbingen. Sorg er vondt, men det kommer man over etterhvert. Ikke for å være kald og hard mot deg.

Ta egenmelding, også bestiller du deg time hos legen din. Be om akutt time, så får du sikkert time allerede på mandag.

Fortell legen din om hvordan du har det på jobb, så tenker jeg at resten kommer av seg selv når legen begynner å spørre. Hvis du har en lege som tar deg på alvor så får du sikkert sykemelding, og du får sikkert for 14 dager. Etter det så må du nesten kjenne på kroppen om du klarer å gå tilbake til jobb eller om du trenger lenger sykemelding. Du kan være sykemeldt i 1 år, så er det over på AAP etter det eller jobb.

Arbeidsgiver er pliktig til å følge deg opp i sykemeldingsperioden, og vil komme til å be om et møte når du har vært sykemeldt i ca 8 uker. Du må gå på møte, men du kan da velge å ha med tillitsvalgt eller en annen du stoler på. Du kan også be om at møtet holdes hos legen din og at legen også er med på møtet. 

Å være utsatt for mobbing på arbeidsplassen er alvorlig og veldig belastende for den som blir utsatt for det. Ekstra ille er det når folk i lederposisjon står for mobbingen.

Det  kan hende at du ikke klarer å gå tilbake til den arbeidsplassen og at du må finne deg en annen jobb. Eller som jeg nevnte over her, være sykemeldt. Men du vil kjenne på psyken og kroppen din hva som er best for deg.

Kan jo nevne at jeg også var utsatt for mobbing på jobb, av bl.a lederen min. Jeg ble så psykisk syk av det at jeg aldri kom meg tilbake i jobb og endte opp som ufør. Jeg ble også mobbet, både fysisk og psykisk i oppveksten, så det toppet seg når jeg også ble mobbet på jobb 30 år etter. Da hadde jeg gått å bært på traumene fra oppveksten, så det ble rett og slett for mye.

Ikke alle blir ufør etter sånne opplevelser, men begynn hos legen din. Du kan jo nevne at et familiemedlem har gått bort, men fokuser på mobbingen på arbeidsplassen. 

Anonymkode: c49f1...eb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 15.41):

Du kan bruke egenmelding så sant du har jobbet der i over åtte uker. 

Anonymkode: 9d896...4f7

AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 15.45):

Hvorfor kan du ikke ta egenmelding?

Anonymkode: 96070...34a

Hvorfor leser dere ikke hi? Ts skriver

jeg har brukt opp egenmeldinger

Anonymkode: 45169...ee6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2024 den 23.25):

Selvfølgelig kan det gi grunn til sykmelding. Det er symptomene som avgjør. Dersom ts er for syk til å gå på jobb, så er hun for syk til å gå på jobb.

Anonymkode: 8f713...1c5

Om TS er psykisk syk kan hun få sykemelding, men da handler det om psykisk sykdom, ikke dødsfall. 

AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 0.37):

Er du lege eller? Voldsomt til svar her. 
leger kan sykmelde deg. 
Tror de kan sykmelde deg en uke eller to, så må du inn til fastlegen for videre sykmelding. 
høres ut som du står i mye vondt nå, og jobben din for deg ikke emosjonelt påfyll 

Anonymkode: faab5...47c

Voldsomt til svar? Jeg svarte min mening om det TS spurte om. Dødsfall og møter får man ikke sykemelding for. Psykisk sykdom kan man få sykemelding for. Mener legen at hun er psykisk syk eller syk på annen måte får hun sykemelding. 

Gjest lavmålet
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om TS er psykisk syk kan hun få sykemelding, men da handler det om psykisk sykdom, ikke dødsfall. 

Voldsomt til svar? Jeg svarte min mening om det TS spurte om. Dødsfall og møter får man ikke sykemelding for. Psykisk sykdom kan man få sykemelding for. Mener legen at hun er psykisk syk eller syk på annen måte får hun sykemelding. 

Nå kommer det jo tydelig fram at dette handler om mye mer enn å ønske sykemelding pga dødsfall og praktiske oppgaver knyttet til dette. 

Sånne svar som dette blir bare stråmannsargumentasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det ts? Har du fått snakket med lege?

Anonymkode: c49f1...eb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...