Gå til innhold

Kirurgisk tanntrekking av visdomstenner…


Flynn

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om at jeg må trekke de to visdomstennene i underkjeven kirurgisk, altså mer komplisert enn vanlig tanntrekking. Jeg har fått time på mandag, og jeg reiser på ferie med fly neste lørdag, altså knappe 5 dager etter inngrepet. Burde jeg avlyse og finne en annen dag etter ferien? Vil ikke at ferien skal bli ødelagt av eventuelle komplikasjoner eller smerter, og hører så mange skrekkhistorier, spesielt med visdomstenner i underkjeven og trekking av to samtidig…

Må også nevne at jeg har skikkelig sprøyteskrekk og tannlegeskrekk, og har vurdert å punge ut over 10 000 kr for at de skal legge meg i narkose… Og i tillegg har jeg allerede smerter nå, så vil ikke være noe behagelig å utsette inngrepet heller…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fjernet alle mine kirurgisk, to av gangen. Det var helt uproblematisk. Hadde lite vondt. 

5 dager etter er det nok ingen problem 

Anonymkode: 01309...a78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fjerne stingene på ferieturen da?

Anonymkode: 12333...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn fjernet en visdomstann i en relativt langbarig og komplisert operasjon. Han hadde smerter i et ca ett døgn. Stingene var sydd med sånn selvoppløselig tråd, så de forsvant av seg selv.

5 dager etter er du nok helt bra igjen.

Anonymkode: da3ad...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok alle 4 kirurgisk i narkose. Det var litt sårt et par dager og måtte spise suppe/yoghurt/grøt etc i 2-3 dager, men så var det helt fint. Du bør være good to go 5 dager etter forutsett at du ikke får komplikasjoner.

Anbefaler narkose forresten! Jeg gikk til en tannlege spesialisert for folk med tannlegeskrekk og fikk attest fra fastlegen på tannlegeskrekk, så fikk igjen 12 av 18k på helfo :) 

Anonymkode: 8867f...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok begge mine nede samtidig i narkose, altså kirurgisk fjerning. Ikke var det enkelt heller, visstnok.

Jeg var jævla ovenpå rett etter og skrøt vilt av at jeg ikke hadde vondt (mens jeg snøvlet og blødde i et litermål forresten). 

I bilen på vei hjem ble det sinnsykt vondt... Altså sånn at de 25 minuttene hjem føltes som 25 timer...

Tok Paralgin Forte når jeg kom hjem, lå i fosterstilling til de virket og sovnet.

Når jeg våknet var alt ok. Tok ikke mer smertestillende.

Var på hundeutstilling, i middagsbesøk, handlet og gikk på tur med hundene dagen etterpå uten problemer, vondt eller ubehag. Levde som normalt videre/fikk ikke noe mer plager.

...dvs: inntil jeg fikk infeksjon i stingene... 
Det kom helt ut av det blå, akutt... Ble skikkelig dårlig mens vi var på fjelltur. Frostrier, høy feber, feberverk i kroppen, hodepine, kjeven verket, pulserte/banket/dunket, hovnet, trykk i kjeven/ansiktet/bihulene osv og følte meg generelt uvel/dårlig liksom. Heldigvis var det en tannlege like bortenfor der vi kom ned fra fjellet, så jeg fikk fjernet stingene, fikk noe antibiotikagreier og et par sprøyter (bedøvelse + noe kanskje? Ikke sikker), tror jeg også fikk en sånn mini-antibiotikakur (3 dager? 5? I verste fall en uke, tipper jeg). 

Med det sagt: Jeg har reagert på sting før/siden også. Både i munnen og ellers. Men så tåler jeg jo heller ikke plaster. Eller venefloner. Eller piercinger. Så jeg er jo åpenbart spesielt sensitiv, ubrukelig og sær. 

Men, bare vær obs på det med sting da - at det er noe man kan reagere på tydeligvis. Man kan også få... verkebyll (?) tror jeg det heter (under/nedi såret eller noe sånn). Det er visst ikke bra. 

Men det går jo som regel fint. Jeg gruet meg SÅÅÅÅÅ mye på forhånd, særlig kjipt var det at jeg ble ringt mens vi var i syden og fikk beskjed om at jeg MÅTTE gjøre dette dagen etter vi kom hjem og stresset meg jo halvt ihjel resten av ferien fordi jeg gruet meg sånn. Attpåtil HELT UNØDVENDIG. Det var virkelig null stress, kunne glatt gjort det igjen!

Anonymkode: a7fa8...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fjernet en visdomstann i underkjeven kirurgisk for noen måneder siden, og ville ikke gjort det fem dager før en ferie om jeg skulle tatt en til. Det var ikke så vondt de første dagene etter inngrepet, men det ble gradvis verre, og jeg fikk etter hvert betennelse og dry socket (men det tok mer enn to uker før det ble så ille at jeg måtte tilbake til tannlegen). Så jeg ville ærlig talt utsatt trekkingen. Det legger vel også uansett en demper på feriestemningen å ha vondt når man spiser.

Anonymkode: 47336...685

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg hadde ikke fjernet dem 5 dager før flyreise!

Du kan lettere få blødninger i fly itillegg pga høytrykk i kabin/lufteom. 

Anonymkode: a761b...5de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet i overkjeven, var litt vondt de første dagene, tok Ibux som jeg fikk anbefalt av kjevetannlegen. Men var ikke noe problem å drikke. Men er du i tvil, så ring legekontoret og spør! 
masse lykke til forresten! 

Anonymkode: e2a64...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går bra så lenge du legger på en ispose etter inngrepet ellers kan du se ut som du kommer fra en tvekamp, samt det lindrer og reduserer hevelse drastisk. Er du usikker ta kontakt med tannkirurgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet 4 kirurgisk samtidig, også i narkose. Med den erfaringen i bagasjen hadde jeg aldri i verden dratt på ferietur fem dager etter operasjonen. Det KAN gå helt fint, det KAN gå helt jævlig - det vet du faktisk ikke før du er der

Anonymkode: dbcbf...3b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg fjernet en visdomstann i underkjeven kirurgisk for noen måneder siden, og ville ikke gjort det fem dager før en ferie om jeg skulle tatt en til. Det var ikke så vondt de første dagene etter inngrepet, men det ble gradvis verre, og jeg fikk etter hvert betennelse og dry socket (men det tok mer enn to uker før det ble så ille at jeg måtte tilbake til tannlegen). Så jeg ville ærlig talt utsatt trekkingen. Det legger vel også uansett en demper på feriestemningen å ha vondt når man spiser.

Anonymkode: 47336...685

Samme her med den første. Fikk dry socket, sterke smerter og hadde kjevesperre i over 2 uker. Det var helt forferdelig, men jeg trodde det var vanlig, til det lakk puss etter 15 dager og tannlegen renset og fikk enda en antibiotika kur, gruet med veldig til å fjerne den andre, men det var uproblematisk i forhold. Litt vondt og sårt i noen dager, men laaangt i fra som den første. 

Så du kan være heldig og alt er fint etter få dager, ts, eller du kan være veldig uheldig og få dry socket, eller betennelse.

Anonymkode: 4a716...0f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommen her fjernet for 5 uker side. Her ble det hovent, hevelsen var på det meste på dag 5, hadde en del vondt. Klarte nesten ikke åpne munnen og å spise. Måtte sy 5 sting. Så gikk hevelsen ned. 14 dager etter hovnet det opp igjen og feber, hadde blitt betent så da ble det på med antibiotika.  Ho har fortsatt vondt. Her måtte de skjære bort deler av beinet for å få ut tanna.

Ska inn å fjerne de 3 andre visdomstenner også, men de ville kun fjerne 1 og 1 pga de må fjerne bein for å få ut og trenger da lenger tid til å heles

Anonymkode: d22c9...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skal du fjerne stingene på ferieturen da?

Anonymkode: 12333...f8d

De løsner av seg selv.

Anonymkode: 1d6eb...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble utsettelse, var nok det lureste. Fikk også vite at jeg måtte komme inn og fjerne sting etter 10 dager, og da er jeg jo midt i ferieturen… Så det blir inngrep et par dager etter at jeg kommer hjem. Skal prøve å ikke tenke så mye på det før den tid. Men - har noen tips til hva jeg kan gjøre i mellomtiden for å ha minst mulig smerte? Blir ikke så bra med smertestillende hver dag i over to uker merker jeg…

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet visdomstennene i underkjeven kirurgisk. Det gikk veldig fint. Jeg var sykemeldt samme dag, og tilbake på jobb dagen etter med forbud om å løfte tungt. Men jeg ble frarådet å fjerne begge samtidig. Så vidt jeg husker var det en måned mellom første og andre visdomstann, og det er jeg glad for. Først og fremst mtp hvordan det var å spise i dagene etterpå. Jeg innbiller meg at det ville vært en del tøffere hvis det ikke var for at jeg hadde én "frisk" side i munnen. 

Jeg gruet meg til å fjerne første visdomstann, og ikke til å fjerne nr. to, fordi det gikk så greit første gang. Andre gang var det mer komplisert å fjerne tanna, og jeg var plaget med nummenhet i underleppen og haken pga. nerveskade en stund etterpå, i en sånn grad at det var plagsomt. Men det gikk helt over igjen. Selve inngrepet, med lokalbedøvelse, var veldig greit begge ganger. Og jeg hadde lite smerter i etterkant. Jeg takket nei til paralgin forte fordi jeg ammet, og klarte meg fint med paracet. 

Anonymkode: 99259...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var omvendt på meg. Måtte trekke vanlige jeksler for at visdomstenner skulle komme da jeg var 28 Visdomstennene hadde vokst ut da jeg var Ca.45.

Anonymkode: 4749e...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du kan velge, IKKE fjern begge samtidig. 

Anonymkode: e0306...e55

signerer. Jeg hadde ikke fått i meg mat om de hadde tatt begge samtidig :ler: 

Anonymkode: 1e4e6...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...