Gå til innhold

Russefeiringen, har det gått for langt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når skal h….te ta slutt? En ting er at man skal feire at skolegang er over, men dette er jo ødeleggende for helsa - både for russen men også for befolkningen. Jeg har ikke lenger forståelse for russen. Dette er galskap!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/B0Jgrg/hver-natt-moetes-russen-paa-gaustad-redde-rutene-skal-sprenge

Anonymkode: 83a48...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når russen får slakkere og slakkere tøyler så ender det opp slik. Det er ikke ungdommen alene som har sørget for dette bråket. 

Anonymkode: e91a5...21e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis russen faktisk hadde ønsket å feire slutten av skolegangen, så kunne de vel lagt hele russefeiringen til sommerferien. 

men da blir de vel nødt til å bruke ferien sin på dette, noe de sikkert ikke har lyst til. Mye bedre å bruke skolegangen på tull og fjas - i stede for å faktisk studere.     

Anonymkode: 824bf...68a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Man skulle tro det å være russ var noe som var nedfelt i loven på lik linje med rett til skolegang 😂 Alvorlig talt så er det et eneste langt fyllekalas som bare tar mer og mer av for hvert år, -og det attpåtil FØR eksamen og skolegangen er fullført!

De får enormt mye goodwill fra både skole, politi og ikke minst foreldre og slipper unna med oppførsel som ellers ville fått store konsekvenser. Når det er sagt så er jeg ikke imot at man skal gi ungdommen litt slack og skjønner jo behovet dems for å teste litt grenser, men det får da være måte på tenker jeg. 

Jeg er oppvokst på bygda hvor råning var det helt store i ungdomstiden. Rundt 17.mai tok det seg alltid opp og ble ekstra store samlinger med folk og ungdommen var klar for våren og ny rånesesong. Men det var virkelig nulltoleranse for denslags fra politiets side og det ble gitt bøter og beslaglagt førerkort over en lav sko. Som voksen skjønner jeg selvfølgelig politiets og foreldrene våres bekymring godt, det kunne fort skjedd ulykker og gå tapt liv om vi hadde fått frie tøyler. 

Nettopp derfor ble jeg mildt sagt overrasket da jeg flyttet til østlandet som voksen og ser forskjellsbehandlingen russen får i forhold til ungdom ellers. Det sees gjennom fingrene på hopping og dansing bussene, musikk og alkohol osv. Husker vi ble stoppet av politiet i ungdommen, alle i gjengen var helt edru av både sjåfører og passasjerer men vi spilte høy musikk (sammenlignet med russen var det ingenting). Da fikk vi pålegg om å skru av musikken og gå hjem fordi høy musikk kunne distrahere sjåførene og det at vi var tre-fire biler kunne eskalere og komme ut av kontroll (vi var bare noen venner som sto på rekke og rånet og pratet helt uskyldig). 

Poenget mitt er at russens oppførsel ikke ville blitt godtatt i andre settinger og jeg mistenker at det er et snev av "rik pappa-kultur" som har skylden for dette. Foreldrene legger såpass mye tilrette for at ungdommene deres skal få lov til å holde på med dette at det blir sett på som normalt til slutt. 

Også litt påfallende hvor stor kapastitet ungdommene plutselig har når det kommer til å tjene penger og jobbe for å finansiere disse bussene. Vanligvis hører man jo bare om hvor overarbeidet de er og at det er helt umulig å kombinere skole med en ekstrajobb. Men når det er snakk om russetiden så har de tid og krefter til å både jobbe, feste, planlegge og alt mulig i tillegg til skole...

Anonymkode: 36fb5...033

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle år har gamle grinebitere som ikke ble invitert med på fest i sin ungdom raljert mot russen. La de få kose seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er bra at russen får ha det gøy og kose seg med russetid. Selv blir jeg glad når jeg ser russen og unner de virkelig å ha det gøy med andre og være russ og ikke ta seg selv så fryktelig høytidelig i de ukene. Men jeg kommer fra et litt mindre sted, så der er det ingen busser. Bare russegrupper som kjører gammel Chevy van eller Ford van. Mange av de har jo anlegg de også, men såklart i mindre skala enn i slike busser. Her samles russen som oftest ved en av bensinstasjonene på kveldene. Har kjørt forbi og sett de sitter der. Og da har de ikke noe særlig høy musikk. Da sitter de som regel på noen benker utenfor der eller står og "henger" og bare prater med hverandre. Syns dette er veldig fint.

Jeg tror hele greia med busser er det som har gått for langt. De har jo mulighet for mye større anlegg enn på en van, så da blir det jo både hørselskader for russen og støy for de som bor i nærheten av hvor musikken spilles. Det er jo også snakk om mye drama mellom ulike russegrupper pga. bussene. Eller at folk gjør ting for å få være med på en russebuss. Husker jo enda alt styret når noen grupper lagde kriterier/regler for hvilke jenter som fikk være med på "rulling" i bussene med vektkrav om at de ikke kunne være over 60 kg, f.eks.
Og vi ser jo hvert år mye drama rundt shady selskaper som utnytter russ for masse penger ved utleie av dårlige busser som faller fra hverandre eller blir ødelagt, eller at de stiller med sjåfører som ikke burde kjøre buss. Som den saken hvor  russen ble lovet en stødig sjåfør som hadde mye erfaring, og isteden fikk en usikker ung utenlandsk sjåfør.. 

Hvis man hadde fått avskaffet litt greia med "russebuss" og at å være "vandreruss" eller russ på van hadde vært mer vanlig eller mer akseptert, så tror jeg mye hadde blitt bedre både for russen og alle andre.

Anonymkode: e077d...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Russefeiringen har gått for langt. 
 

Hadde det enda vært bare feiringen men det er rivaliseringen, pengeforbruket, narkotikaen, utestenging hvis foreldrene ikke tjener nok.

Bussene må det bli slutt på. De fleste er jo ulovlige uansett og farlige å kjøre med. Feiringen burde egentlig bare vare til en dag lik de har i Sverige. Ingen skal eksluderes.

Slik det er nå så starter de allerede på ungdomsskolen og i enkelte skoler er det bestemt hvem som skal sitte hvor i kantina hvor noen ender opp med å spise lunsjen sin på toalettet fordi de er blitt utestengt fra kantina. 
 

Det har gått for langt fordi de har fått frie tøyler.

 

Det sagt, jeg plages ikke av støyen selv om det er mye trafikk her jeg bor. 

Anonymkode: 68384...48a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (19 timer siden):

I alle år har gamle grinebitere som ikke ble invitert med på fest i sin ungdom raljert mot russen. La de få kose seg!

Er man grinebiter når man reagerer på at det ikke er nattero på flere uker? Du er kanskje ikke i jobb, slik at det ikke har noen betydning om du blir holdt våken hele natten?

For det er realiteten for mange. De får knapt sove om natten, og det er ikke bra når man har jobber der det kreves at man er konsentrert og opplagt.

Politiet har mange sanksjonsmuligheter, og jeg mener man har vært altfor slepphendte med russen gjennom flere år. Det er ikke noen verdenssensasjon at man har klart å gå noen år på skole, det har vel omtrent samtlige nordmenn.

 

Anonymkode: da586...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Er man grinebiter når man reagerer på at det ikke er nattero på flere uker? Du er kanskje ikke i jobb, slik at det ikke har noen betydning om du blir holdt våken hele natten?

For det er realiteten for mange. De får knapt sove om natten, og det er ikke bra når man har jobber der det kreves at man er konsentrert og opplagt.

Politiet har mange sanksjonsmuligheter, og jeg mener man har vært altfor slepphendte med russen gjennom flere år. Det er ikke noen verdenssensasjon at man har klart å gå noen år på skole, det har vel omtrent samtlige nordmenn.

 

Anonymkode: da586...f51

Joda, er i jobb. Er du en sånn som sover lett og våkner av et vindkast?

Hører litt dunking på kveldene når de kjører forbi, men det er ikke slik at jeg ikke får sove igjennom natten. Kanskje du er uheldig og de har treff rett der du bor? Jeg bor i Stavanger og det er ikke krise her vil jeg si. Kanskje det er annerledes hvor du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...