Gå til innhold

Hvorfor lægger tv'en?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har smart-tv, og kun streaming. Men hver gang jeg skal se noe på direkte-tv, lægger tv'en. Jeg har funnet ut at det ikke har med internett å gjøre, for jeg har flyttet fra et sted med dårlig nett til et nytt sted, og det er samme problem.

Er det noe innstillinger jeg kan gjøre på tv'en, eller må jeg oppgradere til ny?

Anonymkode: b5521...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva betyr lægger?

Anonymkode: 61a19...6dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har smart-tv, og kun streaming. Men hver gang jeg skal se noe på direkte-tv, lægger tv'en. Jeg har funnet ut at det ikke har med internett å gjøre, for jeg har flyttet fra et sted med dårlig nett til et nytt sted, og det er samme problem.

Er det noe innstillinger jeg kan gjøre på tv'en, eller må jeg oppgradere til ny?

Anonymkode: b5521...453

Altfor lite info.

Dette må vi vite for å kunne hjelpe deg:

- Navn på TVen (modell).

- Størrelse på TVen, ja dette har noe å si.

- Hvordan HDMI-kabel du bruker.

- Hva du streamer fra.

- Hva er det du ser på? Kanal, hva streamer du?

Anonymkode: 876ec...574

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Altfor lite info.

Dette må vi vite for å kunne hjelpe deg:

- Navn på TVen (modell).

- Størrelse på TVen, ja dette har noe å si.

- Hvordan HDMI-kabel du bruker.

- Hva du streamer fra.

- Hva er det du ser på? Kanal, hva streamer du?

Anonymkode: 876ec...574

Størrelse på TVn har ikke noe å si men oppløsning derimot er viktig, er stor forskjell datamengde mellom 1080 og 2160. Uansett så skal de fleste moderne TVer justere oppløsningen i forhold til båndbredde.

Det som er viktig å vite er hastigheten på nettet og om noen andre bruker det samme nettet.

Anonymkode: 8f46a...545

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Størrelse på TVn har ikke noe å si men oppløsning derimot er viktig, er stor forskjell datamengde mellom 1080 og 2160. Uansett så skal de fleste moderne TVer justere oppløsningen i forhold til båndbredde.

Det som er viktig å vite er hastigheten på nettet og om noen andre bruker det samme nettet.

Anonymkode: 8f46a...545

Størrelse har noe å si, i den grad at lavere bildeflyt er vesentlig tydligere jo større TVen er. Mange av sendingene til discovery Norge og nrk er er begrenset til 30hz, som kan oppleves som hakkete.

En annen forklaring kan være om trådstarter kun bruker HDMI kabel som fulgte med TVen, disse er vanligvis HDMI 1.2 og 1.4, som begrenser 4K til 30hz, hvis dette er tilfellet trenger trådstarter å kjøpe ny HDMI kabel som er 2.0 eller nyere.

Internett og båndvidde ville gitt artifakter på bildet, noe trådstarter ikke oppgir som informasjon, så at det er internett er tvilsomt.

Anonymkode: 876ec...574

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Størrelse har noe å si, i den grad at lavere bildeflyt er vesentlig tydligere jo større TVen er. Mange av sendingene til discovery Norge og nrk er er begrenset til 30hz, som kan oppleves som hakkete.

En annen forklaring kan være om trådstarter kun bruker HDMI kabel som fulgte med TVen, disse er vanligvis HDMI 1.2 og 1.4, som begrenser 4K til 30hz, hvis dette er tilfellet trenger trådstarter å kjøpe ny HDMI kabel som er 2.0 eller nyere.

Internett og båndvidde ville gitt artifakter på bildet, noe trådstarter ikke oppgir som informasjon, så at det er internett er tvilsomt.

Anonymkode: 876ec...574

Bildeflyten er akkurat den samme uansett om det er en 24" 4K TV eller en 85" 4K TV, antallet pixler er 8294400 på begge. Det har heller ingenting å si om TVn er 60 Hz, 120 Hz eller 144 Hz.

Du blander Hz og FPS (bilder i sekundet), TV-sendinger i full HD er som regel 1920X1080 25 FPS Interlaced som tilsvarer 50 FPS. Filmer er nesten alltid 24/25 FPS Progressive.

Nå skriver TS at det er snakk om en smart-tv så da tviler jeg på at HDMI er problemet hvis det er appene på TVn som brukes. Med mindre det strømmes fra en ekstern boks og kabelen er en 20 år gammel HDMI 1.2 kabel.

Som TS skriver så lagger det eller hakker, det er typisk når nettet ikke er bra nok og programmet må buffres. 

Anonymkode: 8f46a...545

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bildeflyten er akkurat den samme uansett om det er en 24" 4K TV eller en 85" 4K TV, antallet pixler er 8294400 på begge. Det har heller ingenting å si om TVn er 60 Hz, 120 Hz eller 144 Hz.

Anonymkode: 8f46a...545

Morsomt at du skal belære meg om noe jeg kan.

Ingen steder skrev jeg at størrelse har noe å si for den faktiske bildeflyten eller oppløsningen.

Det jeg skrev, er at man lettere kan se at bildet «lag/lav bildeflyt» på større TVer. Det er et faktum at man lettere oppdager/legger merke til lav bildeflyt når TVen er større. Dette kan du bare sjekke selv i butikk, eller spørre noen du kjenner som har god erfaring med skjermer.

Jeg blander heller ikke hz og fps.

Jeg vet at standarden for filmer er 24/25fps, men en høy refresh rate (hz) vil redusere motion blur, som gjør at bildeflyten oppleves bedre. Derfor har hz noe å si for hvordan du opplever bildeflyten.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som TS skriver så lagger det eller hakker, det er typisk når nettet ikke er bra nok og programmet må buffres. 

Anonymkode: 8f46a...545

Igjen, hvis bildet lagger fordi den ikke har buffret, vil man også miste mye av informasjon på det man streamer, som igjen vil si crushing, artifakter og at bildet ikke loader skikkelig. Dette har ikke trådstarter beskrevet, derfor kan med stor sannsynlighet utelukket internett som syndebukk.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå skriver TS at det er snakk om en smart-tv så da tviler jeg på at HDMI er problemet hvis det er appene på TVn som brukes. Med mindre det strømmes fra en ekstern boks og kabelen er en 20 år gammel HDMI 1.2 kabel.

Anonymkode: 8f46a...545

Her kan du selvsagt ha rett, men trådstarter oppgir ikke hva han/hun prøver å se, jeg mener fremdeles at det er veldig relevant.

Dersom trådstarter sitter og buffrer reality på discovery med en 75/85 tommer, er det fint lite man kan gjøre med at bildet lugger. Der er det lav refresh rate på sendingen, som ikke ville vært like synlig om man satt lengre unna på en mindre 55 tommer.

Anonymkode: 876ec...574

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også være uheldig å bruke en app som ikke omstiller oppdateringsfrekvensen på avspilt materiale til å matche tv'n. Blir ofte litt ubehagelig om man f.eks har en AppleTV som går på 60Hz og spiller av materiale som er laget i Europa med 25/50Hz. 

Eller bruker en HDMI-kabel som er for gammel og låser overføringen til 25Hz. 

Uten mer informasjon fra TS er det vanskelig å komme til en definitiv konklusjon her. Kan være internett, app, operativsystem på tv, produksjon av tv-serie, feil instilling i app/tv eller noe annet... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Man kan også være uheldig å bruke en app som ikke omstiller oppdateringsfrekvensen på avspilt materiale til å matche tv'n. Blir ofte litt ubehagelig om man f.eks har en AppleTV som går på 60Hz og spiller av materiale som er laget i Europa med 25/50Hz. 

Eller bruker en HDMI-kabel som er for gammel og låser overføringen til 25Hz. 

Uten mer informasjon fra TS er det vanskelig å komme til en definitiv konklusjon her. Kan være internett, app, operativsystem på tv, produksjon av tv-serie, feil instilling i app/tv eller noe annet... 

Dette er helt feil, du blander Hz med bilder i sekundet, det virker som om du også blander inn PAL og NTSC.

Det er ingenting som er innspilt med 25 Hz, innspillingene er gjort med 25 bilder i sekundet og innholdet kan ikke forandres til 60 bilder i sekundet. Det er rett og slett ikke mulig siden antallet bilder og informasjonen ikke er der, for å få 60 bilder i sekundet så må innholdet spilles av med over dobbel hastighet.

 

 

Anonymkode: 8f46a...545

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er helt feil, du blander Hz med bilder i sekundet, det virker som om du også blander inn PAL og NTSC.

Det er ingenting som er innspilt med 25 Hz, innspillingene er gjort med 25 bilder i sekundet og innholdet kan ikke forandres til 60 bilder i sekundet. Det er rett og slett ikke mulig siden antallet bilder og informasjonen ikke er der, for å få 60 bilder i sekundet så må innholdet spilles av med over dobbel hastighet.

 

 

Anonymkode: 8f46a...545

Det går fint an å sette en AppleTV til å sende 4k@60Hz, og spiller man da av kilde som ikke er laget med 30/s60 bilder i sekundet blir det hakkete og rart. Spiller man av en film laget i 24 bilder i sekundet og ikke lar TV'n bytte frekvens for å matche kilden får man en 3:2 pulldown effekt som kan være irriterende for mange. 

PAL/NTSC brukes ikke lenger, det veit jeg. Men det er fortsatt mulig å kødde til en TV med å låse den i en ugunstig oppdateringsfrekvens

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (21 minutter siden):

Det går fint an å sette en AppleTV til å sende 4k@60Hz, og spiller man da av kilde som ikke er laget med 30/s60 bilder i sekundet blir det hakkete og rart. Spiller man av en film laget i 24 bilder i sekundet og ikke lar TV'n bytte frekvens for å matche kilden får man en 3:2 pulldown effekt som kan være irriterende for mange. 

PAL/NTSC brukes ikke lenger, det veit jeg. Men det er fortsatt mulig å kødde til en TV med å låse den i en ugunstig oppdateringsfrekvens

Det er ingen TV'er, monitorer eller apper som setter inn flere bilder i sekundet eller justerer ned frekvensen på panelet.

Det er rett og slett ikke mulig å sette inn flere bilder i sekundet enn det som innholdet allerede har, det er heller ikke noe poeng i å justere ned frekvensen siden en TV med 60 Hz har null problemer med å vise innhold som har 25 bilder i sekundet.

Mulig du blander med ting i PC verden men også det samme der, min monitor er 144 Hz men den setter ikke ned frekvensen for tilpasse seg innhold som f.eks kjører på 60 Hz, 100 Hz eller 120 Hz.

Derimot så skjer det ting når antallet bilder i sekundet overskrider monitorens maksimale frekvens, da vil det oppstå "tearing" med mindre man bruker teknologi som G-sync, Freesync eller V-sync.

Men på PC så er det mulig å lage flere bilder i sekundet for spill med hjelp av KI og Frame Generation, dette gjelder selvfølgelig ikke for film og video og er ikke mulig på en TV.

Når du snakker om 3:2 Pulldown så er du inne på NTSC, PAL, Progressiv og Interlaced som er noe helt annet.

Anonymkode: 8f46a...545

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig du blander med ting i PC verden men også det samme der, min monitor er 144 Hz men den setter ikke ned frekvensen for tilpasse seg innhold som f.eks kjører på 60 Hz, 100 Hz eller 120 Hz.

Derimot så skjer det ting når antallet bilder i sekundet overskrider monitorens maksimale frekvens, da vil det oppstå "tearing" med mindre man bruker teknologi som G-sync, Freesync eller V-sync.

Anonymkode: 8f46a...545

Her blander du, du har ikke helt styring.

Mange skjermer har det som heter VRR, variabel refresh rate, som vil si at skjermen juster hz etter kildekode. Det vil si at, dersom kildekoden er 50fps, 30fps, 24fps, så vil hz justeres seg ned til dette, men det fungerer kun på filmer eller konsoll som har låst fps.

Gaming skjermer, eller dyrere TVer har også freesync eller g-sync. Den justerer hz til fps i sanntid, både opp og ned.

Det du ser ut til å ikke forså, som du ikke forsto når du diskuterte med meg heller, er at bildet kan lagge eller lugge dersom fps er vesentlig lavere enn hz som kjøres ut fra skjermen.

Dersom trådstarter har en TV som ikke automatisk styrer vrr, og kjører 60hz ut, samtidig som kildekoden kjører 30fps vil man oppleve at bildet lagger.

Newman01 har rett.

Aner ikke om du upvoter egne innlegg, men det du skriver er ikke helt troverdig når du selv blander, og beskylder andre for å gjøre det.

Igjen, håper ts snart kommer på banen, for kun da kan vi gi et korrekt svar på hva som er situasjonen for ts.

Anonymkode: 876ec...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ingen TV'er, monitorer eller apper som setter inn flere bilder i sekundet eller justerer ned frekvensen på panelet.

Det er rett og slett ikke mulig å sette inn flere bilder i sekundet enn det som innholdet allerede har, det er heller ikke noe poeng i å justere ned frekvensen siden en TV med 60 Hz har null problemer med å vise innhold som har 25 bilder i sekundet.

Mulig du blander med ting i PC verden men også det samme der, min monitor er 144 Hz men den setter ikke ned frekvensen for tilpasse seg innhold som f.eks kjører på 60 Hz, 100 Hz eller 120 Hz.

Derimot så skjer det ting når antallet bilder i sekundet overskrider monitorens maksimale frekvens, da vil det oppstå "tearing" med mindre man bruker teknologi som G-sync, Freesync eller V-sync.

Men på PC så er det mulig å lage flere bilder i sekundet for spill med hjelp av KI og Frame Generation, dette gjelder selvfølgelig ikke for film og video og er ikke mulig på en TV.

Når du snakker om 3:2 Pulldown så er du inne på NTSC, PAL, Progressiv og Interlaced som er noe helt annet.

Anonymkode: 8f46a...545

Her er innstillingene i AppleTV som jeg prøver å forklare deg. Og her kan man virkelig gjøre TV-hverdagen miserabel. Og dette gjelder absolutt alle sendinger. Veit ikke om du krangler for prinsippets skyld, eller om du med vilje velger å mistolke og misforstå hva jeg prøver å skrive, men du gjør det ikke lett. 

image.thumb.png.db39ead7a49687401cdea189c6f17c0f.png

Det finnes et virrvarr av ulike formater en tv-produksjon er laget i. Det kan være 23,975fps, 25fps, 50 eller 60. Noen ganger tilogmed i 48fps, som Hobbiten. Og om man har mismatch mellom oppdateringsfrekvensen på tv'n og antall bilder i sekundet på kilden kan det bli irriterende krøll

 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...