Gå til innhold

Skal en psykolog bedrive positiv psykologi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er det fritt frem å si at "du bør bli ufør.  Arbeidslivet har aldri fungert for deg før, så det vil ikke gjøre det nå heller. I tillegg er du behandlingsresistent.

Ikke sagt i samme rekkefølge, men veldig deprimerende å gå til en som hadde så lite tro på meg. Skal sies at jeg har fått meg en 50 prosent jobb, og er glad for det. Det var ikke denne psykologens fortjeneste. 

Kan jeg forvente at psykologen er  positiv og løsningsfokusert, eller har jeg urimelige forventninger?

Anonymkode: 69ec7...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det har du ikke. Stå på 🙌🏼

Anonymkode: b5a48...b07

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gått til en dårlig psykolog, disse er det dessverre mange av. 
 

En psykolog burde lett etter ressursene dine, og bidratt til at du fikk mer tro på deg selv. "Behandlingsresistent" er et ord mange psykologer bruker når de selv ikke mestrer rollen som terapeut, kommer til kort i møte med en pasient eller tviholder på en metodikk med store begrensninger.

Anonymkode: 1849a...f5c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har gått til en dårlig psykolog, disse er det dessverre mange av. 
 

En psykolog burde lett etter ressursene dine, og bidratt til at du fikk mer tro på deg selv. "Behandlingsresistent" er et ord mange psykologer bruker når de selv ikke mestrer rollen som terapeut, kommer til kort i møte med en pasient eller tviholder på en metodikk med store begrensninger.

Anonymkode: 1849a...f5c

Kan det også være et tegn på utbrenthet?

Anonymkode: 69ec7...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller er det fritt frem å si at "du bør bli ufør.  Arbeidslivet har aldri fungert for deg før, så det vil ikke gjøre det nå heller. I tillegg er du behandlingsresistent.

Ikke sagt i samme rekkefølge, men veldig deprimerende å gå til en som hadde så lite tro på meg. Skal sies at jeg har fått meg en 50 prosent jobb, og er glad for det. Det var ikke denne psykologens fortjeneste. 

Kan jeg forvente at psykologen er  positiv og løsningsfokusert, eller har jeg urimelige forventninger?

Anonymkode: 69ec7...45b

Psykologer trenger ikke være positive eller løsningsorienterte. Det kan vennene dine være. Jeg opplever psykologer som mer nøytrale, de har ikke preferanse ene eller andre retningen, de hjelper deg der du er. Det er uansett du som må gjøre jobben. 

Anonymkode: 72f21...f34

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Psykologer trenger ikke være positive eller løsningsorienterte. Det kan vennene dine være. Jeg opplever psykologer som mer nøytrale, de har ikke preferanse ene eller andre retningen, de hjelper deg der du er. Det er uansett du som må gjøre jobben. 

Anonymkode: 72f21...f34

Er det noe hjelp å få, når psykologen er negativ og pessimistisk? Folk har ulike preferanser tydeligvis. Skjønner ikke at det er hjelpsomt 

Anonymkode: 69ec7...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noe hjelp å få, når psykologen er negativ og pessimistisk? Folk har ulike preferanser tydeligvis. Skjønner ikke at det er hjelpsomt 

Anonymkode: 69ec7...45b

Hvor skrev jeg at psykologen skal være negativ og pessimistisk? Jeg skrev nøytral. Som i ikke negativ og ikke positiv. Det er snakk om faglige metoder, en psykolog skal ikke komme med løsninger, de skal hjelpe pasienten finne dem selv.

Anonymkode: 72f21...f34

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor skrev jeg at psykologen skal være negativ og pessimistisk? Jeg skrev nøytral. Som i ikke negativ og ikke positiv. Det er snakk om faglige metoder, en psykolog skal ikke komme med løsninger, de skal hjelpe pasienten finne dem selv.

Anonymkode: 72f21...f34

ok. greit. Men denne psykologen har uansett ikke vært nøytral. 

Å være løsningsfokusert betyr ikke slik jeg ser det at psykologen skal komme med egne løsninger, men legge til rette for at pasienten finner veien selv. 

Anonymkode: 69ec7...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ok. greit. Men denne psykologen har uansett ikke vært nøytral. 

Å være løsningsfokusert betyr ikke slik jeg ser det at psykologen skal komme med egne løsninger, men legge til rette for at pasienten finner veien selv. 

Anonymkode: 69ec7...45b

Det kan være, men har du tatt det opp med psykologen? Har dere snakket om hvordan dere kommuniserer og hva vedkommende mente og hva du mener? En åpen, ærlig samtale der ingen av dere går i forsvar? 
 

Da du svarte meg anklaget du meg for å ha ment noe jeg overhode ikke hadde skrevet. Jeg skrev nøytral, du anklaget meg for å ha ment pessimistisk og negativ, det er svært stor forskjell mellom det jeg skrev og det du trodde jeg skrev. Er du helt sikker på at du og psykologen har forstått hverandre og at dere ikke har misforstått hverandre på samme måte som du misforstod meg?

Anonymkode: 72f21...f34

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kan være, men har du tatt det opp med psykologen? Har dere snakket om hvordan dere kommuniserer og hva vedkommende mente og hva du mener? En åpen, ærlig samtale der ingen av dere går i forsvar? 
 

Da du svarte meg anklaget du meg for å ha ment noe jeg overhode ikke hadde skrevet. Jeg skrev nøytral, du anklaget meg for å ha ment pessimistisk og negativ, det er svært stor forskjell mellom det jeg skrev og det du trodde jeg skrev. Er du helt sikker på at du og psykologen har forstått hverandre og at dere ikke har misforstått hverandre på samme måte som du misforstod meg?

Anonymkode: 72f21...f34

Hjelpes. Jeg feiltolket det lille du skrev og du oppfatter det som en anklage.  Det var vel egentlig ment som et tillegg. Jeg  er ikke ute etter å ta deg, selv om det går litt fort i svingene her på KG. 

Det var en psykolog jeg gikk til i 2016. Det var en svært mørk periode i mitt liv. Jeg forsøkte å ta det opp men fikk bare beskjed om at jeg var behandlingsresistent. Har aldri opplevd noe liknende med en terapeut selv om ikke kjemien alltid har klaffet. Dette var på en DPS. Hadde jeg betalt for dette, hadde jeg følt meg ranet

Anonymkode: 69ec7...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hjelpes. Jeg feiltolket det lille du skrev og du oppfatter det som en anklage.  Det var vel egentlig ment som et tillegg. Jeg  er ikke ute etter å ta deg, selv om det går litt fort i svingene her på KG. 

Det var en psykolog jeg gikk til i 2016. Det var en svært mørk periode i mitt liv. Jeg forsøkte å ta det opp men fikk bare beskjed om at jeg var behandlingsresistent. Har aldri opplevd noe liknende med en terapeut selv om ikke kjemien alltid har klaffet. Dette var på en DPS. Hadde jeg betalt for dette, hadde jeg følt meg ranet

Anonymkode: 69ec7...45b

Du har gått til en psykolog som opptrer uprofesjonelt. Dessverre.

Anonymkode: 1849a...f5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi deg. Det er ingen som er behandlingsresitent. Jeg er selv ufør og vært det i mange år, sliter med å få hjelp. Angrer på at skrev under uførekontrakt fordi nå sliter jeg komme tilbake til "livet" igjen og få meg jobb. Har ingenting. Ikke en gang venner, kjæreste, familie. Henger veldig etter i livet. Livet er absolutt ikke optimalt. Eneste jeg gjør er å eksistere. Jeg lever ikke stort.

Den psykologen du har virker ikke så god. Kanskje ikke hjelpen din er i helsevesenet, men f.eks. frivillig arbeid eller en annen aktivitet? Dyr? Musikk? Kunst?

Anonymkode: a188d...1fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som psykologen egentlig sier at dette vil kreve lang tid og mye arbeid, og det vil ikke psykologen bruke tid på. Nyttekostnad er et viktig begrep i offentlig helsevesen.

En psykolog skal være en veileder, og dermed mer nøytral. 

Anonymkode: 62651...551

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke gi deg. Det er ingen som er behandlingsresitent. Jeg er selv ufør og vært det i mange år, sliter med å få hjelp. Angrer på at skrev under uførekontrakt fordi nå sliter jeg komme tilbake til "livet" igjen og få meg jobb. Har ingenting. Ikke en gang venner, kjæreste, familie. Henger veldig etter i livet. Livet er absolutt ikke optimalt. Eneste jeg gjør er å eksistere. Jeg lever ikke stort.

Den psykologen du har virker ikke så god. Kanskje ikke hjelpen din er i helsevesenet, men f.eks. frivillig arbeid eller en annen aktivitet? Dyr? Musikk? Kunst?

Anonymkode: a188d...1fa

ja jeg har jo undret meg over om det er Helsevesenet som er best egnet til å hjelpe meg. Kanskje finnes det en bedre instans?

Dette var en psykolog som jeg gikk til i 2017 ish.  Har ikke opplevd noe liknende, men mistet helt troen på psykologer etter dette..

Jeg vet at jeg ikke er behandlingsresistent. likevel dukker de ordene til psykologen  oppi bakhodet når har det kjipt og sliter med tunge tanker.  Det er en veldig merbelastning etter å ha gått i terapi. Jeg sliter med bedragersyndrom og føler at jeg når som helst mister oppdrag. Roter jeg det til, så blir jeg ikke oppmuntret av å tenke at ting ikke har fungert før, så hvorfor skulle det fungere nå liksom.

Jeg har heldigvis venner og en liten familie.  Men livet er så veldig grått. Jeg eksisterer, men det er så fryktelig vanskelig å få de tunge tankene på avstand. 

Vurderer å prøve Ketamin.

 

Anonymkode: 69ec7...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høres ut som psykologen egentlig sier at dette vil kreve lang tid og mye arbeid, og det vil ikke psykologen bruke tid på. Nyttekostnad er et viktig begrep i offentlig helsevesen.

En psykolog skal være en veileder, og dermed mer nøytral. 

Anonymkode: 62651...551

Det kan så være. Likevel kan utgiftene bli større totalt om pasienten ikke har noe meningsfullt å gå til.  Mennesker har ikke godt av å bare være hjemme uten noen særlig struktur.  Så enten en jobb, eller frivillig arbeid kan jo være bra, hvis pasienten ønsker det selv.

Anonymkode: 69ec7...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 20.54):

Eller er det fritt frem å si at "du bør bli ufør.  Arbeidslivet har aldri fungert for deg før, så det vil ikke gjøre det nå heller. I tillegg er du behandlingsresistent.

Ikke sagt i samme rekkefølge, men veldig deprimerende å gå til en som hadde så lite tro på meg. Skal sies at jeg har fått meg en 50 prosent jobb, og er glad for det. Det var ikke denne psykologens fortjeneste. 

Kan jeg forvente at psykologen er  positiv og løsningsfokusert, eller har jeg urimelige forventninger?

Anonymkode: 69ec7...45b

Huff, nei. Dette er ikke bra og ikke slik en psykolog skal være. Hen får deg jo til å miste all tro på deg selv og tro at det ikke er håp for deg! Denne psykologen hadde jeg sluttet hos fortere enn svint, før hen bryter deg helt ned!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høres ut som psykologen egentlig sier at dette vil kreve lang tid og mye arbeid, og det vil ikke psykologen bruke tid på. Nyttekostnad er et viktig begrep i offentlig helsevesen.

En psykolog skal være en veileder, og dermed mer nøytral. 

Anonymkode: 62651...551

Det er så, men å si det på den måten er svært upedagogisk og lite profesjonelt av en som har profesjonsutdanning i psykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (22 minutter siden):

Det er så, men å si det på den måten er svært upedagogisk og lite profesjonelt av en som har profesjonsutdanning i psykologi.

Jeg er enig med deg og derfor er det vel ikke sikkert at det ble sagt akkurat slik, det er kanskje mer sannsynlig at det var slik det ble hørt.

Anonymkode: 0df78...cf1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...