Gå til innhold

Mistet førerkort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mistet førerkortet og nå vil arbeidsgiver at han skal legge foreleget jeg ha rfått fra politiet i personalmappa mi. Har han krav på det? Dette kjenner jeg ar jeg ikke er komfertabel med

Anonymkode: ec440...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har førerkortet noe med stilling og arbeidsoppgaver å gjøre? Står det f.eks. noe i kontrakten din om å kjøre bil?

Anonymkode: 79ccf...cfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si mer om jobben din og kontrakten du har skrevet under på. 

Jeg kunne ikke vært i min jobb uten førerkort 

Anonymkode: 53747...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må kjøre bil. Men arbeidsgiver har gjort det sånn at jeg kjører nå med en annen. Men kjenner at han nå spørr lm mer enn det jeg vil gi av personlig info

Anonymkode: ec440...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører i jobb eller at det står i kontrakten at ansatte må ha førerkort så er det en personalsak at du har gått hen og mistet det. 

Anonymkode: 17a32...4de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, må kjøre bil. Men arbeidsgiver har gjort det sånn at jeg kjører nå med en annen. Men kjenner at han nå spørr lm mer enn det jeg vil gi av personlig info

Anonymkode: ec440...424

1. Da er det en personalsak og bør ligge i mappen din

2. Arbeidsgiver er raus og tilrettelegger slik at du fortsatt kan beholde jobben din

Jeg ville ikke motsatt meg at forelegget kan ligge i mappa. Du bør nå strekke deg langt for å komme arbeidsgiver i møte, for det arbeidsgiver ber om er ikke urimelig. Det er en dokumentasjon på hvorfor du per nå ikke kan kjøre bil og hvorfor du trenger tilrettelegging

Anonymkode: 17a32...4de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at du ikke bør Mikke med dette. Arbeidsgiver er jævlig raus her. Du kunne fått ubetalt permisjon i stedet 

Anonymkode: 53747...7df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor miste du førerkortet ? 
Det har mye å si om overtredelsen var grov, promille eller veldig høy fart i bildet 

Anonymkode: 55713...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor miste du førerkortet ? 
Det har mye å si om overtredelsen var grov, promille eller veldig høy fart i bildet 

Anonymkode: 55713...a8b

Spiller egentlig ikke stor rolle da arbeidsgiver er meget raus i denne saken. Du står jo fritt til å si opp stillingen din, og leite etter ny jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har mistet førerkortet og nå vil arbeidsgiver at han skal legge foreleget jeg ha rfått fra politiet i personalmappa mi. Har han krav på det? Dette kjenner jeg ar jeg ikke er komfertabel med

Anonymkode: ec440...424

Det er i sånne tilfeller man spør fagforeningen om råd!

Jeg tror ikke arbeidsgiver kan kreve å få opplyst hvorfor du mistet lappen! Personvernet er sterkt!

Jeg vet heller ikke om det kan være oppsigelsesgrunn, all den tid det lar seg løse rent praktisk når du kan kjøre med andre. Oppsigelsesvernet er ganske sterkt i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstakeren har mistet lappen, sertifikat eller lisens:

"Hvis arbeidstakeren har sjåførjobb, vil oppsigelse da kunne være saklig."

Kilde: https://www.oppsigelse.no/arbeidstakers-forhold/arbeidstakeren-har-mistet-lappen-sertifikat-eller-lisens/ 

Kan jo legge til her at det ikke virker som trådstarter har en sjåførjobb, men benyttet seg av førerkort i sitt arbeid, og det er mye det samme. 

Endret av Knoyken
Mindre redigering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har mistet førerkortet og nå vil arbeidsgiver at han skal legge foreleget jeg ha rfått fra politiet i personalmappa mi. Har han krav på det? Dette kjenner jeg ar jeg ikke er komfertabel med

Anonymkode: ec440...424

Dersom det var eit vilkår for at du fekk jobb at du hadde førerkort så synes eg din arbeidsgiver bør legge det i sin mappe.  Du fyller med andre ord ikkje lenge vilkårene for jobben. 

Hva skal ein arbeidsgiver med ein yrkessjåfør som ikkje lenger fyller vilkårene for jobben, ?

Anonymkode: 7198e...0f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt er det ikke skåfør jobb jeg har. Men bruker bil i forbindelse med jobben. Jeg or arbeidsgiver har kommet til en enighet and arbeidsoppgavene og de blir gjort. Han spør nå om forelegget for å legge den i min personalmappen jeg kjenner mer ikke komfertabel at mine sensitive opplysninger skal ligge i min mappe når dette kkke angår jobben. Jeg kjørt eikke med firmabil da jeg fikk fratatt førekortet. 

Anonymkode: ec440...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en personalsak når du bruker nil i jobben og mister førerkortet. Her bør du ikke lave noe drama om det og bare gi ham forelegget. 

Anonymkode: 378c2...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare så det er sagt er det ikke skåfør jobb jeg har. Men bruker bil i forbindelse med jobben. Jeg or arbeidsgiver har kommet til en enighet and arbeidsoppgavene og de blir gjort. Han spør nå om forelegget for å legge den i min personalmappen jeg kjenner mer ikke komfertabel at mine sensitive opplysninger skal ligge i min mappe når dette kkke angår jobben. Jeg kjørt eikke med firmabil da jeg fikk fratatt førekortet. 

Anonymkode: ec440...424

"Men bruker bil i forbindelse med jobben." Du kan velge å be om at du får dokumentet tilbake når du får førerkortet tilbake. Du kan si opp stillingen. Du kan eventuelt forhøre deg med en advokat, men arbeidsgiver er her villig til å la deg fortsette så lenge arbeidsgiver mottar en kopi av forelegget.

Dette kan skyldes at arbeidsgiver vil bruke det mot deg dersom de ser det nødvendig å si opp en stilling i bedriften pga. de ikke kan ha deg med som sidemann på jobber da jobbmarkedet kan endre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare så det er sagt er det ikke skåfør jobb jeg har. Men bruker bil i forbindelse med jobben. Jeg or arbeidsgiver har kommet til en enighet and arbeidsoppgavene og de blir gjort. Han spør nå om forelegget for å legge den i min personalmappen jeg kjenner mer ikke komfertabel at mine sensitive opplysninger skal ligge i min mappe når dette kkke angår jobben. Jeg kjørt eikke med firmabil da jeg fikk fratatt førekortet. 

Anonymkode: ec440...424

OK !  Når du søkte på jobben så stod det at du hadde førerkort, og noe arbeidsgiver truleg la vekt på, men når du nå ikkje har førerkort så er det vel greitt at arbeidsgiver har det  som vedlegg til "din mappe".  Arbeidsgiver har vel flere ansatta under radaren, og ikkje bare deg å ta omsyn til i forhold til fordeling av arbeidsoppgaver.

Synes du lager mye ubegrunnet oppstyr omkring dette !

Anonymkode: 7198e...0f6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...