Gå til innhold

Test for matallergier- og intoleranser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen uker siden fikk jeg plutselig allergisymptomer i nese og øyne. Var nysgjerrig på hva jeg reagerte på, så bestilte en hjemmetest fra GetTested. Tok i samme slengen med test for matallergi og intoleranser, mest på impuls og litt fordi jeg har litt sensibel tarm men aldri helt skjønt meg på hva jeg reagerer på. Altså ingen store plager i magen. Testen var en blodprøve jeg tok hjemme (stikk i fingeren), sendt inn til laboratorium i Sverige og fått svar nå.
 

Fikk utslag på pollen, så det forklarer symptomene i nese og øyne. Alle matvarene jeg testet for (over 50 stk) er rangert på skala fra 0 (ikke reaksjon) til 6 (sterk reaksjon). Overraskende nok reagerer jeg svakt (1-2) på veldig mange, og på endel har jeg reagert på skalaen 3-4. Tilsammen ca 20 matvarer jeg reagerer på fra 3 eller høyere på skalaen. Pluss ca 10 matvarer som jeg reagerer svakt på (1-2)  Noen var allergi, andre intoleranse. Ingen alvorlige allergier. Men hvordan navigere i dette her..?? Skal jeg holde meg unna alle disse relativt vanlige matvarene, så blir det veldig komplisert. Og jeg har jo ikke noe særlig plager… så er det verd å kutte? Er sånne tester i det hele tatt til å stole på? 
Noen med erfaring?

Anonymkode: 3dabc...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo kryss-allergier også. Jeg vet om flere som var allergiske mot noe på tester, og da de kuttet ut hvete, så tålte de det andre matvarer som de trodde de var allergiske mot. Litt info om emnet her.

Noen er bare hypersensitive også og tåler ikke matvarer med litt histaminer for eksempel. For eksempel er det mer histaminer i kjøttdeig enn i biff, og enkelte hypersensitive på carnivore-kosthold tåler ikke kjøttdeig, men de tåler biff.

Anonymkode: cf0e7...f5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, får lese og lære litt om kryssallergier også. Mye å sette seg inn i nå. Hadde vært en større selvfølge å kutte ut matvarer om jeg hadde mye plager, og/eller om jeg scorte høyt på skalaen på en eller noen få matvarer. Men jeg fikk sånn 20-30 matvarer jeg er bittelitt allergisk el intolerant mot, og mange av dem er en naturlig del av kostholdet mitt. 

Anonymkode: 3dabc...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse prøvene er bare tull!! IKKE kutt ut noen matvarer du ikke reagerer allergisk på! Altså med reelle allergiske reaksjoner. Jeg har selv falt ned i den gryta der, det ødela så mye så lenge for meg, driver sakte men sikkert å kommer meg ut av det nå. Jeg klarte bare spise noen få matvarer til slutt fordi jeg fikk sånn angst for at jeg kunne reagere på noe. Har fått hjelp av en av landets flinkeste på allergi og han sier (og mange fler) at disse testene er bare lureri! 

Anonymkode: 8abd3...7a9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville ikke stolt et øyeblikk på en slik test. Har du allergisymptomer? 

Da går du til fastlegen og tar en ordentlig test.

Anonymkode: dae69...2e6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du er grunnen til at absolutt ingen leger benytter slike tester når pasienten sliter med mage eller andre diffuse symptomer?

Hadde disse testene hatt ett smev av kredibilitet så hadde helsevesenet kunne brukt de og kortet ned ventetid, utredning og undersøkelse for mageplager noe helt utrolig...

Og når man ser prisen på en test, kontra legetime/blodprøve så kan jeg garantere deg at det ikke er prisen som gjør at helsevesenet ikke bruker de.....

Anonymkode: 77dc0...5f0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere nevner, disse testene er ikke til å stole på. Mistenker du allergier på mat, tar du kontakt med lege og blir utredet ordentlig.

Tatt en sånn test en gang for gøy, for fikk tak i den utrolig billig. Den slo kraftig ut på ting jeg VET jeg ikke er allergisk mot, men ikke på ting jeg VET jeg er allergisk mot. Mye av de positive tingene er vanlige matvarer og beskjed «bestill mer omfattende test så du kan utredes mer og vi skal hjelpe deg» (få mer penger ut av deg…).

Blodprøver er heller ikke ja/nei svar på om man er allergisk mot noe alltid. Det er litt mer komplisert enn det.

Kast dette svaret og få en henvisning til noen som kan hjelpe deg med dette om du mistenker noe.

Anonymkode: 7795a...cde

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Disse prøvene er bare tull!! IKKE kutt ut noen matvarer du ikke reagerer allergisk på! Altså med reelle allergiske reaksjoner. Jeg har selv falt ned i den gryta der, det ødela så mye så lenge for meg, driver sakte men sikkert å kommer meg ut av det nå. Jeg klarte bare spise noen få matvarer til slutt fordi jeg fikk sånn angst for at jeg kunne reagere på noe. Har fått hjelp av en av landets flinkeste på allergi og han sier (og mange fler) at disse testene er bare lureri! 

Anonymkode: 8abd3...7a9

Ts her. 
Oi! Er jo ekstremt vesentlig å vite om testene er til å stole på eller bare tull. 
Regner med du refererer til matintoleransene. 
Men ang allergi da… jeg reagerte svakt allergisk mot en god del matvarer også. Både soya, hvete og ris var 3 på skalaen. Og flere nøtter og grønnsaker på 1-2. 

Anonymkode: 3dabc...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ville ikke stolt et øyeblikk på en slik test. Har du allergisymptomer? 

Da går du til fastlegen og tar en ordentlig test.

Anonymkode: dae69...2e6

Ja, mest i øyne, men regner med det er pollen. Får også litt vondt i magen etter enkelte måltider, og sensible fordøyelse. 
TS

Anonymkode: 3dabc...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ts her. 
Oi! Er jo ekstremt vesentlig å vite om testene er til å stole på eller bare tull. 
Regner med du refererer til matintoleransene. 
Men ang allergi da… jeg reagerte svakt allergisk mot en god del matvarer også. Både soya, hvete og ris var 3 på skalaen. Og flere nøtter og grønnsaker på 1-2. 

Anonymkode: 3dabc...b34

Allergi får du testet hos legen, med blodprøve og prikktesting, hvor det faktisk er nok prøvematerialer til å kunne gi ett skikkelig svar. 
Hvorfor tror du leger tar ett glass med blod for å gjøre tester, og ikke bare en dråpe slik disse hjemmetestene trenger? 

Hvis du leser litt på diverse medier som har testet disse hjemmetestene, så kan en og samme person få fullstendig ulike resultater, på samme test, fra samme selskap, tatt på ulike dager... Man endrer ikke allergier og intoleranse i løpet av noen dager... 

Og hvorfor tror du det ikke er masse reklame for disse "fantastiske" testene? Kan det være fordi det ikke er nok dokumentasjon til at de har tillatelse til å drive markedsføring av dette? 
De eneste som skriver positivt om disse testene, hvem er det? De som har økonomisk interesse og kan tilby diverse kosttilskudd... 

Astma og allergiforbundet kunne fått hundretusner nye medlemmer om de solgte disse testene og brukte det som grunnlag for diagnoser... hva sier de? 
"Grunnen til at slike tester ikke blir brukt i det offentlige helsevesenet, er at analyser av antistoffene IgG og IgG4 ikke kan brukes til å finne ut om du er allergisk eller ikke. Dette har blitt forsket på mange ganger, men konklusjonen er at disse testene ikke er egnet til å stille en allergidiagnose."
Hvordan utredes matallergi? | NAAF

Anonymkode: 77dc0...5f0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For noen uker siden fikk jeg plutselig allergisymptomer i nese og øyne. Var nysgjerrig på hva jeg reagerte på, så bestilte en hjemmetest fra GetTested. Tok i samme slengen med test for matallergi og intoleranser, mest på impuls og litt fordi jeg har litt sensibel tarm men aldri helt skjønt meg på hva jeg reagerer på. Altså ingen store plager i magen. Testen var en blodprøve jeg tok hjemme (stikk i fingeren), sendt inn til laboratorium i Sverige og fått svar nå.
 

Fikk utslag på pollen, så det forklarer symptomene i nese og øyne. Alle matvarene jeg testet for (over 50 stk) er rangert på skala fra 0 (ikke reaksjon) til 6 (sterk reaksjon). Overraskende nok reagerer jeg svakt (1-2) på veldig mange, og på endel har jeg reagert på skalaen 3-4. Tilsammen ca 20 matvarer jeg reagerer på fra 3 eller høyere på skalaen. Pluss ca 10 matvarer som jeg reagerer svakt på (1-2)  Noen var allergi, andre intoleranse. Ingen alvorlige allergier. Men hvordan navigere i dette her..?? Skal jeg holde meg unna alle disse relativt vanlige matvarene, så blir det veldig komplisert. Og jeg har jo ikke noe særlig plager… så er det verd å kutte? Er sånne tester i det hele tatt til å stole på? 
Noen med erfaring?

Anonymkode: 3dabc...b34

Hvorfor tester du deg ikke bare hos fastlegen? Test deg der, så får du medisinsk oppfølging også. En del sånne hjemmetester er, som det sies her, bare tull. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her. 
Oi! Er jo ekstremt vesentlig å vite om testene er til å stole på eller bare tull. 
Regner med du refererer til matintoleransene. 
Men ang allergi da… jeg reagerte svakt allergisk mot en god del matvarer også. Både soya, hvete og ris var 3 på skalaen. Og flere nøtter og grønnsaker på 1-2. 

Anonymkode: 3dabc...b34

Nei jeg refererer til alt de har testet, både intoleranser og allergier. De testene er ikke noe hold i verken for intoleranser eller allergier. De er et stort samfunnsproblem rett og slett da de medfører at mange kutter ut mat som de ikke trenger å kutte ut. Vondt i magen er ikke et symptom på allergi, intoleranse kanskje. Men test deg hos legen heller du 😊 

igg (som er det de ser etter i disse testene) kan ikke brukes til å måle antistoffer mot mat og andre ting, igg er faktisk heller et tegn på at man har utviklet toleranse mot en matvare. Ige som de ser etter i blodprøver hos legen er noe annet, det er et tegn på at man KAN ha allergi. Det sikreste tegnet er og vil alltid være fysiske symptomer ved inntak av matvaren.

Anonymkode: 8abd3...7a9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk for alle svarene. Er helt enig med dere, jeg burde heller gått til fastlegen. Det var litt tilfeldig at jeg kjøpte hjemmetester, ble litt revet med i netthandel og tenkte det var deilig å slippe å dra til legen. Men innser feilen nå, og har tatt blodprøver hos Furst idag. Så får jeg sammenligne svarene jeg får neste uke med hjemmetesten, kan jo bli interessant 😊

Anonymkode: 3dabc...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...