Gå til innhold

Hvorfor be om ønskeliste, hvis du ikke benytter deg av den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ber om ønskeliste hvis jeg står fast selv i ideer om gave til en person. Ikke alltid jeg benytter meg av den, men da ser jeg mer hva personen syntes er interessant av tema og ting. Jeg må si at jeg syntes det er kjekkere å gi gaver som jeg har funnet frem til selv enn noe som er plukket ut fra ei liste, rett og slett fordi jeg ønsker å vise at jeg tenker på personen når jeg skaffer gave. 

men jeg har også et par nieser som jeg (og alle i familien) ALLTID kjøper fra ønskelista. Rett og slett fordi det er så mye surmuling både fra barna (som nå er tenåringer) og mor hvis de mottar noe annet. For dem er ønskeliste ei kravliste. De er de kjedligste å kjøpe gave til. 

Anonymkode: 730e4...65c

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
ValarMorghulis skrev (8 timer siden):

Men altså... Er foreldrene normalt oppegående så ønsker de jo ting de tror barnet vil få mest glede av. Vår datter fikk også mange "skikkelig morsomme leker" i 2-årsgave, som helt sikkert ville vært en innertier hos mange 2-åringer. De fleste hadde også spurt om ønsker på forhånd, men likevel valgt å kjøpe helt andre ting. Alle som spurte om ønsker fikk beskjed om at bøker og puslespill er det eneste jentungen faktisk liker å holde på med i lang tid av gangen, alt annet er kult i ca. 10 minutter før det legges vekk og aldri blir brukt igjen. Når gavene ble åpnet var det veldig mye som slo an akkurat der og da, men dagen etter var det rett tilbake til (de samme gamle) puslespillene og bøker. De fleste gavene ligger tilnærmet ubrukt i lekekurven som står i stua. 

Dersom folk ønsker å bruke penger på gaver som ikke blir brukt, så vær så god. Men kanskje kan det være en idé å lytte litt til foreldrene som faktisk kjenner barna sine best? Vi forsøker å ha et veldig bevisst forhold til hvor ofte vi kjøper nye ting til barnet (også bøker og puslespill), og kjøper derfor så lite som mulig bursdager/jul/spesielle anledninger. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

du tror ikke barn har glede av bøker eller puslespill? 
 du høres ut som en nokså ung barnløs tante som ikke forstår at det er forskjell på hva som tilsynelatende slår an på selve bursdagen (lyd,farger, plast, batterier, typisk leker som passiviserer barnet), og hva som er en god leke som står seg over tid, fordi den aktiviserer barnet.

Anonymkode: d532e...8a7

Ts spurte, og jeg svarte. Selvfølgelig tror jeg de har glede av begge deler, det er mye jeg tror de kan ha glede av som jeg ikke kjøper. For ordens skyld har jeg gitt både bøker og puslespill i gave, til både store og små. Jeg har også gitt servise og vinterdress. Det er likevel ikke sånn at jeg alltid kjøper dette dersom det bare er ført opp slike typer gaver på ønskelista. Da ser jeg for meg at barnet kun får slike praktiske gaver, og jeg synes det er gøy å gi noe annet. At morsomme gaver kun er kjekke på selve bursdagsfesten er tull. Jeg er verken ung eller barnløs, og vet at leker som slår an på bursdagen også slår an i hverdagen. 

Anonymkode: 1cc69...962

AnonymBruker

For å få indikasjon på hva barnet liker, størrelser, med mer. 

Man ønsker å jo å finne noe selv, i stedet for å kjøpe fra en liste. Det føles nesten som bare gi penger. 

At en ettåring (og miljøet) skal slippe Temu er jeg imidlertid enig i. 

Anonymkode: 20daf...278

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

men jeg har også et par nieser som jeg (og alle i familien) ALLTID kjøper fra ønskelista. Rett og slett fordi det er så mye surmuling både fra barna (som nå er tenåringer) og mor hvis de mottar noe annet. For dem er ønskeliste ei kravliste. De er de kjedligste å kjøpe gave til. 

Anonymkode: 730e4...65c

Samme her. Det må også være de riktige merkene og tingene. Vi ga en opplevelsegave en gang barna var små, da var det dårlig stemning.... 

Anonymkode: 20daf...278

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...