Gå til innhold

Hvorfor be om ønskeliste, hvis du ikke benytter deg av den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere i familien har bedt om ønsker til to-åringen. Har sendt en veldig fin ønskeliste (tror jeg selv), med forslag til både bøker (forslag om både fantus, bjørnis, mummi og brillebjørn- men at det meste er av interesse), puslespill (ingen krav), duplo og evt service ungen kommet til å ha glede av. Dette er ting som koster alt fra 70 kr og det dyreste var et barneservice med skål, fat og kopp til 399 kr.

Men Ingen har kjøpt noe av det. To av dem har hamstret masse drit på temu, som ungen er alt for liten til å benytte seg av enda. Og helt ærlig, så er jeg ganske skeptisk til produktene fra temu og det at ungen til stadighet enda putter ting i munnen.

Selvfølgelig smiler vi og takker så pent for gavene, men inni meg vil jeg pakke akkurat de tingene langt vekk 😰

Hvorfor ber man om ønskeliste, hvis man ikke orker benytte seg av den? Er tatt hensyn til at det kan handles i butikker i nærheten og at det ikke skal være noe utfordrende å finne. Ungen har hverken fått bøker eller puslespill i gave, noe barnet faktisk elsker og kan sitte med i timesvis.

Anonymkode: a6efe...9c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi og har innimellom spurt om det er noe spesielt barne trenger eller ønsket  men kjøpt noe annet som vi evnt syntes var koseligere å gi. Jeg tenker ønskeliste er en pekepinn på ting ikke noe en må gå slavisk etter

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servise du mener?

at man spør betyr ikke at man er forpliktet til å kjøpe det

Anonymkode: ee300...98d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man får en indikasjon på interesser, og kan finne inspirasjon i det. 

Anonymkode: fba9a...7b0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønskeliste er ikke en handleliste

Anonymkode: 3faac...476

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ønskeliste er ikke en handleliste

Anonymkode: 3faac...476

Nei men spørsmålet står; hvorfor be om en når den ikke skal brukes?

Anonymkode: 1a604...ba4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi ønskelisten ikke passer økonomien, går ikke tak i de eller man ikke liker noe på ønskelisten.

Anonymkode: fac17...cdc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper som oftest det på ønskelisten, det er jo mye enklere. Jeg aner jo ikke hva barn jeg har lite med å gjøre liker. 

Kommer jeg på noe jeg synes er veldig kult som jeg vil gi, så spør jeg foreldrene om det kan være en ide. 

Særlig siden ungene jo har mye fra før.

Anonymkode: 4565c...c21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi ønskelisten ikke passer økonomien, går ikke tak i de eller man ikke liker noe på ønskelisten.

Anonymkode: fac17...cdc

Ønsker fra kr 70,- til kr 400,-. Fåes tak i på butikker i nærheten.

Får sikkert i noe til under 50-lappen også, om det passer økonomien bedre.

Anonymkode: 55ab1...2b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei men spørsmålet står; hvorfor be om en når den ikke skal brukes?

Anonymkode: 1a604...ba4

For å se om de ville kjøpe noe på den 

Anonymkode: ee300...98d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Men neste gang ville jeg spesifisert at jeg ikke ønsket Temu o.l. pga. sikkerhet. De burde vite bedre... Og ja, de tingene kan og bør du kaste.

Anonymkode: 80676...0ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei men spørsmålet står; hvorfor be om en når den ikke skal brukes?

Anonymkode: 1a604...ba4

fordi kanskje der var noe man kunne tenke seg å kjøpe, eller kanskje fikk man en pekepinn som ga inspirasjon til noe annet.

Virker som du tror det er en bestillingsliste…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke ønskeliste når jeg føler det er noe foreldrene synes er gøy, men som jeg synes de kan kjøpe selv utenom bursdagsgave. Som servise og til dels bøker. Puslespill kunne jeg nok lett tenkt var noe mamma ville ha, ikke Jesper 2 år. Samme med alle disse trelekene som ser fine ut, eller matpakker og vinterdresser. Jeg vil kjøpe leker jeg tror barna synes er skikkelig morsomme, og det har jeg gjort siden jeg var stor nok til å få velge ut gavene fra familien. Som oftest traff jeg midt i blinken, og gaven ble en soleklar favoritt på bursdagen. Ellers er jeg enig i at jeg aldri hadde gitt noe fra Temu til et lite barn, jeg skeptisk til ting derfra som skal på huden eller i munn. 

Anonymkode: 1cc69...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er rare.. 

Hadde definitivt kastet ting fra Temu. Trenger ikke å putte i munnen engsng for å få kreftfremkallende og hormonforstyrrende stoffer fra plast 

Anonymkode: 8b44f...f37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også hende at de ønsket å levere en gave på ønskelisten, men så gikk alt i glemmeboken, og de bare pakket inn noe i all hast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg følger ikke ønskeliste når jeg føler det er noe foreldrene synes er gøy, men som jeg synes de kan kjøpe selv utenom bursdagsgave. Som servise og til dels bøker. Puslespill kunne jeg nok lett tenkt var noe mamma ville ha, ikke Jesper 2 år. Samme med alle disse trelekene som ser fine ut, eller matpakker og vinterdresser. Jeg vil kjøpe leker jeg tror barna synes er skikkelig morsomme, og det har jeg gjort siden jeg var stor nok til å få velge ut gavene fra familien. Som oftest traff jeg midt i blinken, og gaven ble en soleklar favoritt på bursdagen. Ellers er jeg enig i at jeg aldri hadde gitt noe fra Temu til et lite barn, jeg skeptisk til ting derfra som skal på huden eller i munn. 

Anonymkode: 1cc69...962

Men altså... Er foreldrene normalt oppegående så ønsker de jo ting de tror barnet vil få mest glede av. Vår datter fikk også mange "skikkelig morsomme leker" i 2-årsgave, som helt sikkert ville vært en innertier hos mange 2-åringer. De fleste hadde også spurt om ønsker på forhånd, men likevel valgt å kjøpe helt andre ting. Alle som spurte om ønsker fikk beskjed om at bøker og puslespill er det eneste jentungen faktisk liker å holde på med i lang tid av gangen, alt annet er kult i ca. 10 minutter før det legges vekk og aldri blir brukt igjen. Når gavene ble åpnet var det veldig mye som slo an akkurat der og da, men dagen etter var det rett tilbake til (de samme gamle) puslespillene og bøker. De fleste gavene ligger tilnærmet ubrukt i lekekurven som står i stua. 

Dersom folk ønsker å bruke penger på gaver som ikke blir brukt, så vær så god. Men kanskje kan det være en idé å lytte litt til foreldrene som faktisk kjenner barna sine best? Vi forsøker å ha et veldig bevisst forhold til hvor ofte vi kjøper nye ting til barnet (også bøker og puslespill), og kjøper derfor så lite som mulig utenom bursdager/jul/spesielle anledninger. 

Endret av ValarMorghulis
la til et ord
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg følger ikke ønskeliste når jeg føler det er noe foreldrene synes er gøy, men som jeg synes de kan kjøpe selv utenom bursdagsgave. Som servise og til dels bøker. Puslespill kunne jeg nok lett tenkt var noe mamma ville ha, ikke Jesper 2 år. Samme med alle disse trelekene som ser fine ut, eller matpakker og vinterdresser. Jeg vil kjøpe leker jeg tror barna synes er skikkelig morsomme, og det har jeg gjort siden jeg var stor nok til å få velge ut gavene fra familien. Som oftest traff jeg midt i blinken, og gaven ble en soleklar favoritt på bursdagen. Ellers er jeg enig i at jeg aldri hadde gitt noe fra Temu til et lite barn, jeg skeptisk til ting derfra som skal på huden eller i munn. 

Anonymkode: 1cc69...962

du tror ikke barn har glede av bøker eller puslespill? 
 du høres ut som en nokså ung barnløs tante som ikke forstår at det er forskjell på hva som tilsynelatende slår an på selve bursdagen (lyd,farger, plast, batterier, typisk leker som passiviserer barnet), og hva som er en god leke som står seg over tid, fordi den aktiviserer barnet.

 

Anonymkode: d532e...8a7

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ønskeliste er ikke en kravliste, jeg synes du forventer litt mye. Selvsagt dumt at ikke gavene treffer, men hva så? Toåringer flest har vel nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (Akkurat nå):

En ønskeliste er ikke en kravliste, jeg synes du forventer litt mye. Selvsagt dumt at ikke gavene treffer, men hva så? Toåringer flest har vel nok. 

Men da får en vel heller ikke spørre etter ønskeliste om en har tenkt å kjøpe noe dritt fra Temu.

Anonymkode: 23729...fd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (1 minutt siden):

En ønskeliste er ikke en kravliste, jeg synes du forventer litt mye. Selvsagt dumt at ikke gavene treffer, men hva så? Toåringer flest har vel nok. 

jeg synes ikke ts høres  kravstor ut i det hele tatt. Tvert imot. Jeg skjønner godt at det ikke er noe hyggelig å få huset oversvømt av temusøppel, når alt man ber om er et puslespill

Anonymkode: d532e...8a7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...