Gå til innhold

Barn med ørebetennelse og bading


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barn med ørebetennelse bør ikke få vann i ørene før etter en god stund etter hull i trommehinnen er grodd/ betennelsen er over. 

Går det greit å bade i basseng om barnet bruker svømmepropper og bånd over ørene, eller er må det bare la være å bade? Jeg spør fordi barnet har mer eller mindre kronisk ørebetennelse. Barnet går på barneskole og hadde hatt godt av å være i vann med unntak av ørene. (Ja, barnet skal utredes hos spesialist om kort tid). 

Anonymkode: 4b656...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barn med ørebetennelse bør ikke få vann i ørene før etter en god stund etter hull i trommehinnen er grodd/ betennelsen er over. 

Går det greit å bade i basseng om barnet bruker svømmepropper og bånd over ørene, eller er må det bare la være å bade? Jeg spør fordi barnet har mer eller mindre kronisk ørebetennelse. Barnet går på barneskole og hadde hatt godt av å være i vann med unntak av ørene. (Ja, barnet skal utredes hos spesialist om kort tid). 

Anonymkode: 4b656...454

Det korte og enkle svaret er nei. I et basseng er der bakterier og klor og kommer dette inn i øret, noen du aldri vil klare å forhindre uansett tiltak, så vil der oppstå infeksjon med enten samme bakterier som barnet alt plages med, eller nye bakterier. 
 

Det er ikke bare vannet du skal forhindre at kommer i ørene, men høy luftfuktighet er også et problem. I tillegg er ørepropper av alle typer det verste øre nese hals leger ser ved gjentatte øreplager. Ting i ørene irriterer, tilfører bakterier i ører som alt har problemer med både unormal bakterieflora, ofte eksem og sensitiv hud. Er øreplagene utløst av bruk av bomullspinner? Bruk av annet utenpå/inni ørene? Bruker barnet skitne fingre til å klø seg i ørene? (Sopp i ørene gir kløe). 
 

At barnet har godt av bassengopphold forsvarer ikke å utsette ørene for enda mer. I tillegg, vet du hvilke bakterier og eventuelt hvilken sopp som er gjenganger/problemmekanismen i nettopp ditt barns ører? Ved gjentatte øreplager skal det sendes baktusprøve av ørene til dyrkning. 
 

og på generelt grunnlag; øyeleger sier ørene skal tørkes med hårføner, og øre skal være tørre som Sahara. (Ingenting mindre enn en albue skal inn i ørene. 
 

Her må du være den voksne og fornuftige og ikke påføre barnet mer enn det alt har. 

Anonymkode: c00ad...e89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at barnet skal til ØNH-spesialist på poliklinikk om kort tid. Det er dessverre lang ventetid på å få kirurgisk behandling, pga stadige budsjettkutt i helsevesenet. Hadde orientert meg omkring andre aktivitetstilbud for barnet ditt i ventetiden (ofte 6-12 mnd ventetid på operasjon).

Anonymkode: e58c2...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg avventet på utredning. Basseng kan øke risikoen for infeksjon. 

Anonymkode: 7db09...3f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, barnet har ikke badet siden i fjor sommer på grunn av ørebetennelser, så vi holder hodet over vann enn så lenge og venter på timen på sykehuset 👍 (da slipper jeg unna badedrakta også så går fint for meg 😅

Anonymkode: 4b656...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barn med ørebetennelse bør ikke få vann i ørene før etter en god stund etter hull i trommehinnen er grodd/ betennelsen er over. 

Går det greit å bade i basseng om barnet bruker svømmepropper og bånd over ørene, eller er må det bare la være å bade? Jeg spør fordi barnet har mer eller mindre kronisk ørebetennelse. Barnet går på barneskole og hadde hatt godt av å være i vann med unntak av ørene. (Ja, barnet skal utredes hos spesialist om kort tid). 

Anonymkode: 4b656...454

Går helt fint har vi fått beskjed om , bare ikke dukke under ti m

Anonymkode: 76bef...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...