Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag er det helligdag, og det betyr vel at det skal være helligdagsfred. Jeg har jorde (ikke mitt) på den ene siden av huset og boligfelt på den andre siden. På jordet kjøres det nå traktor og pløyes eller et eller annet. Det høres veldig godt. 

Det gjør meg overhodet ingenting, det vil jeg bare understreke. Eneste er at jeg selv klør i fingrene etter å gå ut og sette opp kappsaga og fortsette å liste rom. Det hadde jeg egentlig tenkt at utgikk i dag pga helligdagsfreden, men når naboene rundt her allerede hører traktoren kanskje det da også går fint med litt saglyd? 

Anonymkode: 3742b...9d8

Skrevet

De har fult lov. Driver en innen jordbruket må en bare bruke de dagene en kan i forhold til vær osv. Når vi hadde gård var det kun 1 mai og 17 mai vi prøvde så godt vi kunne å la traktoren stå. Vi måtte nå uansett i fjøset å sjekke dyra.  Men pleide å la traktoren stå de 2 dagene. Ellers drev vi på for å få unna oss

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I dag er det helligdag, og det betyr vel at det skal være helligdagsfred. Jeg har jorde (ikke mitt) på den ene siden av huset og boligfelt på den andre siden. På jordet kjøres det nå traktor og pløyes eller et eller annet. Det høres veldig godt. 

Det gjør meg overhodet ingenting, det vil jeg bare understreke. Eneste er at jeg selv klør i fingrene etter å gå ut og sette opp kappsaga og fortsette å liste rom. Det hadde jeg egentlig tenkt at utgikk i dag pga helligdagsfreden, men når naboene rundt her allerede hører traktoren kanskje det da også går fint med litt saglyd? 

Jeg synes ikke du kan sammenligne de to tingene. Om du venter en dag med listene, har null konsekvenser for deg. Om du aldri får opp de listene, er heller ingen krise.

Men for en bonde er timing og værforhold helt kritiske. Både for ham og hans lønnsomhet, men og av hensyn til matleveringen i stort bør vi se stort på at bønder ikke kan velge når forholdene ligger til rette for pløying og såing og gjødsling.

Anonymkode: 88d64...c52

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (Akkurat nå):

De har fult lov. Driver en innen jordbruket må en bare bruke de dagene en kan i forhold til vær osv. Når vi hadde gård var det kun 1 mai og 17 mai vi prøvde så godt vi kunne å la traktoren stå. Vi måtte nå uansett i fjøset å sjekke dyra.  Men pleide å la traktoren stå de 2 dagene. Ellers drev vi på for å få unna oss

Nå var det ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om det er greit at jeg kapper litt ute når det allerede er så mye bråk.

Jeg understreket til og med at traktoren ikke plaget meg. 

• Liker 12
Skrevet

Bønder er (som flere har nevnt) unntatt denne regelen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gårdsdrift / jordbruk går ikke under "utilbørlig larm"

Anonymkode: 12f93...cc9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i innlegget har jeg spurt om traktoren har lov, siden mange er så opptatt av å svare på det? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå var det ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om det er greit at jeg kapper litt ute når det allerede er så mye bråk.

Jeg understreket til og med at traktoren ikke plaget meg. 

Nei, det er ikke greitt at du lager enda mer bråk.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eneste er at jeg selv klør i fingrene etter å gå ut og sette opp kappsaga og fortsette å liste rom. Det hadde jeg egentlig tenkt at utgikk i dag pga helligdagsfreden, men når naboene rundt her allerede hører traktoren kanskje det da også går fint med litt saglyd? 

Du kan ta kappe listene uten å bruke en elekrisk sag som bråker sinnsykt.

Anonymkode: 1aa3f...86e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Supert! Da går jeg ut og fyrer opp saga! Alt for å irritere på seg KG :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i innlegget har jeg spurt om traktoren har lov, siden mange er så opptatt av å svare på det? 

Du kan ikke sage, med mindre du har en bedrift / foretak innen jordbruk 

Anonymkode: 12f93...cc9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det gjorde du i den innledende delen av innlegget der du selv la opp til en sammenligning. Det du ikke sa i HI, var at du kun nevnte det som en del av det totale lydbildet. Så det la du opp til selv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

du skjønner ikke at vi ikke kan høre det?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Naboen min står ute å snekrer og sager her nå. Klokka er etter 12, plager det meg? Ja litt igrunn. Men i boligfeltet her gir samtlige faen i hvem dag det er. De bråker og holder på uansett.

Kapp lister du😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Anjatapinjata skrev (Akkurat nå):

Naboen min står ute å snekrer og sager her nå. Klokka er etter 12, plager det meg? Ja litt igrunn. Men i boligfeltet her gir samtlige faen i hvem dag det er. De bråker og holder på uansett.

Kapp lister du😅

Det er helt uinteressant hva som er vanlig, eller hva som plager eller ikke plager akkurat deg. Vi har en lov om helligdagsfred, og bruk av elektrisk sag er helt klart et brudd på den. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor spør du når du egentlig godt vet svaret. Ganske patetisk når det bare er for å irritere noen på kg, som uansett ikke kan høre bråket ditt.

Tenker karma kommer og tar deg den dagen naboene dine gjør det samme mot deg for nå har du jo vist aksept for utilbørlig bråk på helligdager ;) 

Anonymkode: 8c606...422

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spør du når du egentlig godt vet svaret. Ganske patetisk når det bare er for å irritere noen på kg, som uansett ikke kan høre bråket ditt.

Tenker karma kommer og tar deg den dagen naboene dine gjør det samme mot deg for nå har du jo vist aksept for utilbørlig bråk på helligdager ;) 

Anonymkode: 8c606...422

det naboene kan gjøre, istedet for å lene seg på en usikker ting som karma, er å ringe politiet, så får ts en bot eller et pålegg om å være stille.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (1 time siden):

1. mai er ikke helligdag, men høytidsdag. Lov om helligdagsfred gjelder ikke 1. mai. 

Anonymkode: c4738...478

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (1 time siden):

1 mai er arbeidernes  frihetsdag,men hvem er arbeidere idag.  ?

Spørsmålet er om ikkje det er på tide å avvikle noen av desse bevegelige helgedagene, som slett ikke er vanleg i dei fleste andre land. 

Tidligere var det heilt vanleg at Påskeaften, Julaften, Nyttårsaften , 17 mai var regnet som jobbdag fremtil kl 12, og meiner at slik er det fortsatt. Med andre ord ble desse dagene regnet som halv  arbeidsdag / fridag ifølge ferieloven. 

Noen kan ta fri med god samvittighet  både før og etter i forbindelse med Jul, Påske etc, men slik er det ikkje for mange grupper i samfunnet.  

Anonymkode: 45e88...882

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, du er ikke nødt til å bruke sag i dag. Bonden bruker været og dagen når han kan, så DU får mat på bordet ditt. 

Anonymkode: 0158a...e15

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...