Gå til innhold

Livsstilsendring og venninner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det oppleves selvsagt som moraliserende å sitte og snakke om hvor mye sunnere man er enn andre. For det er sånn det oppfattes. Og så er det faktisk litt slitsomt med sånne som har «sett lyset» på den ene eller andre måten, enten de er veganere eller lavkarbo eller har sluttet å drikke eller har begynt å trene. 
Snakk om noe annet enn deg selv og din egen kropp da vel! Så vanskelig er det vel ikke.

Du kan ikke forvente at andre ikke skal snakke om alt du ikke vil høre. Å forvente at noen ikke skal snakke om seg selv eller kroppen sin er å be dem om å ikke eksistere. Andre har også rett til å være seg selv og snakke om det som er viktig for dem. Du kan også gjøre ditt beste for å støtte den personen.

Det skjer i mange situasjoner. Også når man snakker om arbeid, hobbyer, organisere ting godt i livet, jobbe hardt med noe.

Mange er passive og mottar livet «som det er». Og noen andre bruker energien sin til å gjøre livet slik de vil ha det.
Og så får de kommentarer og kritikk. Ikke fordi de gjør noe galt, men fordi andre har med det. For det gjør de ikke selv. Fordi de ikke kan eller vil gjøre det selv.

Noen som har det bra med seg selv, som er lykkelig, sammenligner seg ikke med andre. De har ingen problemer med at andre har eller kan gjøre ting, som de ikke har eller kan. Kun mennesker som ikke er fornøyd med seg selv og livet de har, reagerer på denne måten.

Anonymkode: c83af...9e6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ha ha, ja men her demonstrer du jo nettopp at det ikke handler om ditt eget livsvalg, men at du føler deg så mye bedre enn alle andre. De andre spiser drittmat, men jeg er sunn. Gjett om det skinner igjennom da!

Anonymkode: a65b7...134

Forsvarer du narkomane og alkoholikere på samme måte? Det er ganske mange fler som dør av kosthold/livsstilssykdommer. Det er helt sykt hvilke kosholdvaner det er akseptert å gi til barn. 

Fantastisk at det skinner igjennom hvor mye bedre det er for kroppen å spise sunn og næringsrik mat. 

Anonymkode: b0671...b15

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forsvarer du narkomane og alkoholikere på samme måte? Det er ganske mange fler som dør av kosthold/livsstilssykdommer. Det er helt sykt hvilke kosholdvaner det er akseptert å gi til barn. 

Fantastisk at det skinner igjennom hvor mye bedre det er for kroppen å spise sunn og næringsrik mat. 

Nettopp!! :) Se hva Norske myndigheter fronter som mat til barn....sjokkerende.

Anonymkode: 13bb2...e2b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor tar venninnene mine det som en personlig fornærmelse at jeg ønsker å trene og gå ned i vekt? 

Anonymkode: 18966...492

Fordi de sikkert føler på det selv eller har usikkerhet rundt kroppen sin, de burde starte et sted, alle kan trene NOE, jeg var en av de som ikke kunne trene pga helsa, har en sykdom som er ganske alvorlig. Men jeg ga meg ikke og søkte selv hjelp hos fysioterapeuter, leger, eksperter for å kartlegge hva jeg kan trene uten at det blir unødig slitasje og påkjenning, og noe er det faktisk. 

Men det krever jo endringer, innsikt, at en tar tak i det, det er ikke så lett for alle å innrømme at her kreves endringer, det kan være skummelt å se noen gjøre det en også burde gjort. Men de burde også støtte deg. 

Anonymkode: 79fa5...473

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du gikk rett i offerrollen med en gang ser jeg.

Hva mener du med det? Jeg bare prøver å fortelle deg at ingen liker «misjonærer». (Jeg både trener og spiser ganske sunt selv, men jeg gidder så klart ikke å gnåle om det til andre).

Dette handler om sosiale koder, ikke noe annet. Man fremstår som svært selvopptatt når man babler om eget kosthold og egen kropp i sosiale lag.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du ts, jeg tipper dette handler om at du fremstår ganske belærende og misjonerende, og det orker de ikke høre på. Folk som blir frelst på trening og/eller nytt kosthold er akkurat som religiøse som har sett lyset, de skal snakke om det hele tiden (mye mer enn de tror selv), og de skal selvfølgelig fortelle alle andre hvordan de kan få den samme oppvåkningen. Jeg snakker ikke om alt med alle vennene mine, noen snakker jeg om med a,b og c, noen, c, d og e. Skaff deg ett større nettverk og snakk med andre treningsfrelste om trening, og dropp det med de vennene som ikke er interessert. 

Og bare for å ha bakgrunn, jeg er kristen og engasjert i kirken, men snakker ikke om det med alle andre. Jeg driver med vektnedgang og har et ganske spesielt kosthold, diskuterer ikke det med noen. Man kan fint fordeles hvem man snakker med om hva, da sliter man ikke folk ut og får også bedre respons på det man faktisk har felles interesse og forståelse av.  

Anonymkode: 9dae6...b66

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva mener du med det? Jeg bare prøver å fortelle deg at ingen liker «misjonærer». (Jeg både trener og spiser ganske sunt selv, men jeg gidder så klart ikke å gnåle om det til andre).

Dette handler om sosiale koder, ikke noe annet. Man fremstår som svært selvopptatt når man babler om eget kosthold og egen kropp i sosiale lag.

Men de fleste gjør jo ikke det, hvis man nevner at "ja i går laga jeg betasuppe og var en tur på trening, det var gøy der traff jeg trine og kari" liksom, eller at man har oppnådd noen mål i treningen sin, det er ikke å bare bable om kropp og kosthold. 

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi de sikkert føler på det selv eller har usikkerhet rundt kroppen sin, de burde starte et sted, alle kan trene NOE, jeg var en av de som ikke kunne trene pga helsa, har en sykdom som er ganske alvorlig. Men jeg ga meg ikke og søkte selv hjelp hos fysioterapeuter, leger, eksperter for å kartlegge hva jeg kan trene uten at det blir unødig slitasje og påkjenning, og noe er det faktisk. 

Men det krever jo endringer, innsikt, at en tar tak i det, det er ikke så lett for alle å innrømme at her kreves endringer, det kan være skummelt å se noen gjøre det en også burde gjort. Men de burde også støtte deg. 

Men går du i kirken da? Vet du at kristne lever lenger enn andre? Alle kan gå NOE i kirken! Det burde du også! 
Og ensomhet er det farligste av alt! Du burde skaffe deg flere venner! Og gifte lever lenger enn ugifte ! Og de med barn lever lenger enn de uten! Hvorfor gifter du deg ikke og får barn! Og tar mer utdannelse? De med mastergrad lever lengre!

Skjønner du hvor jeg vil? Å fortelle andre hva de burde «ta tak i» er sjelden vellykket. Ingen av oss har oppskriften på det gode liv for andre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man fremstår som svært selvopptatt når man babler om eget kosthold og egen kropp i sosiale lag.

Nei, man trenger jo ikke bable om det. Men ser at det er et sårt tema for deg.

Tenk på alt annet man skal bable om da, er ikke det dårlig sosiale evner da? Om du babler om ditt barne heletiden? Hvor flinke de er, bæsjebleier gud veit hva. Eller ditt eget liv, hva du liker å gjøre....skal ikke andre får dele noe de liker?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet du ts, jeg tipper dette handler om at du fremstår ganske belærende og misjonerende, og det orker de ikke høre på. Folk som blir frelst på trening og/eller nytt kosthold er akkurat som religiøse som har sett lyset, de skal snakke om det hele tiden (mye mer enn de tror selv), og de skal selvfølgelig fortelle alle andre hvordan de kan få den samme oppvåkningen. Jeg snakker ikke om alt med alle vennene mine, noen snakker jeg om med a,b og c, noen, c, d og e. Skaff deg ett større nettverk og snakk med andre treningsfrelste om trening, og dropp det med de vennene som ikke er interessert. 

Og bare for å ha bakgrunn, jeg er kristen og engasjert i kirken, men snakker ikke om det med alle andre. Jeg driver med vektnedgang og har et ganske spesielt kosthold, diskuterer ikke det med noen. Man kan fint fordeles hvem man snakker med om hva, da sliter man ikke folk ut og får også bedre respons på det man faktisk har felles interesse og forståelse av.  

Seriøst, hvor mange gjør det? Dette ser jeg svært ofte igjen her på forumet, folk som går ned i vekt pga kosthold og trening, og enten får null støtte for det fra venner, eller til og med blir litt skjøvet bort av det. Det kommer alltid opp "du snakker sikkert for mye om det, ingen liker folk som er frelst på trening, du har sikkert for mye fokus på kropp og trening". 

Jeg tenker at det er langt større sjanse for at folk tar andres suksess som et personlig nederlag og glemmer å være der for vennen sin. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men går du i kirken da? Vet du at kristne lever lenger enn andre? Alle kan gå NOE i kirken! Det burde du også! 
Og ensomhet er det farligste av alt! Du burde skaffe deg flere venner! Og gifte lever lenger enn ugifte ! Og de med barn lever lenger enn de uten! Hvorfor gifter du deg ikke og får barn! Og tar mer utdannelse? De med mastergrad lever lengre!

Skjønner du hvor jeg vil? Å fortelle andre hva de burde «ta tak i» er sjelden vellykket. Ingen av oss har oppskriften på det gode liv for andre. 

Men jeg har aldri sagt til noen at de burde trene, ALDRI faktisk. Aldri nevnt et ord om det. Jeg sa at JEG ville trene. 

Aldri sagt til noen hva de burde ta tak i, jeg sier bare at de som sier de ikke kan trene pga helsa, med mindre de er hjerndedøde grønnsaker i respirator,  tar ofte feil. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Seriøst, hvor mange gjør det? Dette ser jeg svært ofte igjen her på forumet, folk som går ned i vekt pga kosthold og trening, og enten får null støtte for det fra venner, eller til og med blir litt skjøvet bort av det. Det kommer alltid opp "du snakker sikkert for mye om det, ingen liker folk som er frelst på trening, du har sikkert for mye fokus på kropp og trening". 

Jeg tenker at det er langt større sjanse for at folk tar andres suksess som et personlig nederlag og glemmer å være der for vennen sin. 

Akkurat!

Samme med de som skriver at de har fått en god jobb, og har venninner som snakker det ned av misunnelse.

Det er lov å heie på venninner som får til noe, selv om man selv ikke er på samme sted.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, man trenger jo ikke bable om det. Men ser at det er et sårt tema for deg.

Tenk på alt annet man skal bable om da, er ikke det dårlig sosiale evner da? Om du babler om ditt barne heletiden? Hvor flinke de er, bæsjebleier gud veit hva. Eller ditt eget liv, hva du liker å gjøre....skal ikke andre får dele noe de liker?

Nei, det er ikke et sårt tema. Jeg er både slank og veltrent, så vær så snill å droppe den angrepsvinkelen. Og nei, selvsagt babler jeg ikke om barn og bæsjebleier i sosiale lag. 
Hvis man er fiksert på trening og slanking, så kan man gjerne snakke om det. Da helst med andre som også er opptatt av det, eller med en god venninne på tomannshånd.

Men mange av de som har sett lyset er ikke selv klar over hvor gledesdrepende de virker i sosiale lag. Vi har et par i vår bekjentskapskrets som alltid må bemerke at i den kaka er det nok mye kalorier, eller når de spiser dessert at nå må det trenes hardt i morgen osv. Alltid. Og folk smiler skjevt til hverandre….

Så hvis du får mye negativ feedback (som jo er temaet i denne tråden), så snakker du nok mer om det enn du tror.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ha ha, ja men her demonstrer du jo nettopp at det ikke handler om ditt eget livsvalg, men at du føler deg så mye bedre enn alle andre. De andre spiser drittmat, men jeg er sunn. Gjett om det skinner igjennom da!

Det ER jo drittmat!

Anonymkode: 7805e...8fd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke et sårt tema. Jeg er både slank og veltrent, så vær så snill å droppe den angrepsvinkelen.

Jada 🤗 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ER jo drittmat!

Anonymkode: 7805e...8fd

Men da får du invitere til gulrot-party da! Hvis man ikke kan gå på fest eller i selskap uten å bli sjokkert over at folk tar et glass vin eller en kakebit, så får man bli hjemme.

Men! Vet du ikke at fellesskap og venner og sosialt liv er sunt i seg selv forresten? Akkurat som veldig mye annet. Å trives med livet, å kunne nyte er også en kunst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man kan fint få støtte fra venner uten å snakke om hva man gjør. Jeg har f.eks gått mye ned i vekt (nesten 30 kg siste halvannet år), da er det flere som kommenterer at "du ser utrolig godt ut" ect, og da kan man fint si takk for det uten å legge ut i det ide og brede om hvordan de 30 kgene forsvant. Så er det noen som sier "du ser utrolig flott ut, hva er hemmeligheten?", og da kan man svare mer spesifikt om kosthold (som primært er det som gjøre noe med vekta) eller trening. Venner kan fint støtte uten at man må mase de ned med pjatt om interessen sin. Som sagt av flere her, mange er mer belærende enn de forstår selv. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og en annen ting: Hva så om dette faktisk ER et sårt tema for alle TS sine venninne? En god venn tilpasser seg jo det og gnir ikke sin egen suksess i ansiktet på de andre.

Man snakker ikke om hvor god råd man har til den fattige vennen,  eller hvor uendelig fantastisk det er å være mor til den ufrivillig barnløse. 

Dere må gjerne mene at TS sine venninner er misunnelige tapere, men det er nå en gang gode venner av henne, og siden hun får negativ feedback på slanke-praten sin, så er jo løsningen å snakke mindre om det i akkurat det forumet. Kan ikke skjønne at det er noe å lure på en gang.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men da får du invitere til gulrot-party da! Hvis man ikke kan gå på fest eller i selskap uten å bli sjokkert over at folk tar et glass vin eller en kakebit, så får man bli hjemme.

Men! Vet du ikke at fellesskap og venner og sosialt liv er sunt i seg selv forresten? Akkurat som veldig mye annet. Å trives med livet, å kunne nyte er også en kunst. 

Gulrotparty?

Hva med god næringsrik mat av råvarer... :) Blir ikke sjokkert over vin og kake! Men ikke fortell meg at JEG skal spise det.

Mange må dessverre medisinere seg med søtsaker og alkohol, blir avhengig. Det er et problem svært få vil innse selv...fordi det er jo KOS. 

Dette er verdier jeg ikke lever etter, da er det naturlig å ikke bruke så mye tid type mennesker.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg tror faktisk slikt kan skje uten at man er misjonerende. Jeg må jobbe litt for å holde vekten og om jeg sier nei takk til kake på jobben, og ikke sier no annet.  Så har jeg hørt sånt som: «Åå du skal være sånn fornuftig som alltid du?!» Kom fra overvektig kollega. Jeg sa bare nei liksom, men tror folk lett blir «truffet» på tema uansett.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...