Gå til innhold

Livsstilsendring og venninner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om andre opplever det samme som meg, og kan gi meg litt tips. Så, i fjor begynte jeg på en livsstilsendring hvor jeg begynte og trene og har gått ned en del i vekt. Treningen har etter hvert blitt veldig viktig for meg, det har hjulpet meg fysisk og psykisk, og jeg har generelt fått så mye utbytte av det. 

Litt utfordrende med venninner. Har en god gjeng. Vi er alle "i godt hold", og jeg er også fremdeles litt overvektig og har ingen ambisjon om å bli tynn. Men jeg vil bli normalvektig i hvert fall. Jeg prøver å ikke prate for mye om min treningsinteresse, men det er nå blitt en så viktig del av livet mitt, så det er naturlig å nevne det litt i hvert fall. Da får jeg sånne svar tilbake "ja, men alle kan ikke trene, jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke kan trene" (jeg sa aldri at DU burde trene, men fortalte bare at jeg har fått utbytte av det), eller "kjedelig å være så opptatt av kropp, levva livet liksom" (jeg er opptatt av helse, er ikke kroppsfiksert).

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn. Det er ikke sånn for andre interesser. F.eks ei er glad i å strikke, og alle er utelukkende støttende og imponert av alle plaggene hun produserer. Ei har lært seg spansk på egenhånd, og var nylig i et land hvor de prater spansk og klarte seg strålende. Jeg har alltid gitt uttrykk for at jeg syns hun er flink. Men med meg, og min treningsinteresse og mitt ønske om å gå ned i vekt så får jeg bare passiv aggressive kommentarer tilbake. 

Hvorfor tar venninnene mine det som en personlig fornærmelse at jeg ønsker å trene og gå ned i vekt? 

Anonymkode: 18966...492

  • Liker 1
  • Hjerte 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Lurer på om andre opplever det samme som meg, og kan gi meg litt tips. Så, i fjor begynte jeg på en livsstilsendring hvor jeg begynte og trene og har gått ned en del i vekt. Treningen har etter hvert blitt veldig viktig for meg, det har hjulpet meg fysisk og psykisk, og jeg har generelt fått så mye utbytte av det. 

Litt utfordrende med venninner. Har en god gjeng. Vi er alle "i godt hold", og jeg er også fremdeles litt overvektig og har ingen ambisjon om å bli tynn. Men jeg vil bli normalvektig i hvert fall. Jeg prøver å ikke prate for mye om min treningsinteresse, men det er nå blitt en så viktig del av livet mitt, så det er naturlig å nevne det litt i hvert fall. Da får jeg sånne svar tilbake "ja, men alle kan ikke trene, jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke kan trene" (jeg sa aldri at DU burde trene, men fortalte bare at jeg har fått utbytte av det), eller "kjedelig å være så opptatt av kropp, levva livet liksom" (jeg er opptatt av helse, er ikke kroppsfiksert).

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn. Det er ikke sånn for andre interesser. F.eks ei er glad i å strikke, og alle er utelukkende støttende og imponert av alle plaggene hun produserer. Ei har lært seg spansk på egenhånd, og var nylig i et land hvor de prater spansk og klarte seg strålende. Jeg har alltid gitt uttrykk for at jeg syns hun er flink. Men med meg, og min treningsinteresse og mitt ønske om å gå ned i vekt så får jeg bare passiv aggressive kommentarer tilbake. 

Hvorfor tar venninnene mine det som en personlig fornærmelse at jeg ønsker å trene og gå ned i vekt? 

Anonymkode: 18966...492

Finner det mer snodig at du har klart å samle en hel gjeng med folk som ikke trener i 2024.

Kan du ikke bare snakke om noe annet når du er med dem da? Du sier jo selv at du har andre hobbyer dere deler entusiasme over, så det er vel mer naturlig å prate om dem? Så kan du prate om trening med dine venner som deler den interessen..?

Anonymkode: db213...2eb

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker heller at det er et snev av usikkerhet rundt egen kropp eller hvordan trene/ ta tak. Og så kommer det feil ut, evt manglende folkeskikk. 

Anonymkode: 6940a...5b3

  • Liker 15
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet enn for høy vekt har dere til felles? 

Mulig at du etterhvert får andre venner som er mer lik deg, hvis det er sånn de reagerer på at liker å trene. 

De går i forsvar på egen dårlig form ved å angripe deg -

" Du vil aldri få kritikk av noen som jobber hardere enn deg"

Anonymkode: 34e6b...a47

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Finner det mer snodig at du har klart å samle en hel gjeng med folk som ikke trener i 2024.

Kan du ikke bare snakke om noe annet når du er med dem da? Du sier jo selv at du har andre hobbyer dere deler entusiasme over, så det er vel mer naturlig å prate om dem? Så kan du prate om trening med dine venner som deler den interessen..?

Anonymkode: db213...2eb

Så da skal du som har andre interesser enn resten av gjengen ikke prate om det? Hun som strikker skal holde kjeft om det fordi ingen andre strikker. Hun som lærer seg spansk bør holde det for seg selv fordi fordi ingen andre lærer seg spansk? Så vi skal bare prate om det som er opplagt og vedtatt at alle liker. Joda vi har felles interesser, men det er da naturlig at enkelte er "apasionada" (ja, jeg googlet) for noe annet, som enkeltindivider? 

Anonymkode: 18966...492

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert et vanskelig tema for dem. Ville forsøkt å finne meg nye venner som deler treningsinteressen, samtig som jeg selvsagt ville holdt kontakten med de gamle vennene.

Anonymkode: a31cb...847

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så da skal du som har andre interesser enn resten av gjengen ikke prate om det? Hun som strikker skal holde kjeft om det fordi ingen andre strikker. Hun som lærer seg spansk bør holde det for seg selv fordi fordi ingen andre lærer seg spansk? Så vi skal bare prate om det som er opplagt og vedtatt at alle liker. Joda vi har felles interesser, men det er da naturlig at enkelte er "apasionada" (ja, jeg googlet) for noe annet, som enkeltindivider? 

Anonymkode: 18966...492

Det er absolutt naturlig at mennesker samles rundt og prater om felles interesser ja.

Vi tilpasser praten til enhver tid uansett. Prater ikke om sex foran sjefen eller barn, banner ikkje på gata etc etc..

Selvfølgelig er det ikke noe problem å unngå ETT tema med en venn, noe man har flust av annet å prate om.

Anonymkode: db213...2eb

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme som deg, Ts, for en del år tilbake. Selv om jeg ikke en gang delte noe om de livsstilsendringene jeg gjorde, i hvert fall aldri uten å bli spurt direkte om det.

De som begynte å kritisere var utelukkende personer som selv hadde (og fremdeles har...) veldig anstrengt forhold til egen kropp og utseende. Og med ett unntak har heller ingen av dem gjort livsstilsendringer i ettertid, og nå har de all verdens unnskyldninger for å ikke ta tak.

Jeg oppdaget etterhvert at dette var personer som tydeligvis ikke var så gode venner som jeg trodde de var, så nå er vi vel bare bekjente.

Jeg har valgt å heller skaffe meg et større nettverk, da med personer som har samme interesse som meg i å ta ansvar for egen helse, noenlunde samme ønsker for noenlunde sunn livsstil - eller personer som ikke har behov for å rakke ned på andre pga. deres egne dårlige forhold til egen kropp.

Anonymkode: 5f3bb...7a7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil egentlig anbefale deg å få deg venninner som også trener, så kan du snakke med de om det. For det er artig å ha en arena hvor det er et tema, å begynne å ta tak i helse å kropp og få åpnet den døra er vanvittig spennende! Men hvis de rundt deg har et dårlig kroppsbilde, så kan det hende at du dessverre aldri får oppmuntrende kommentarer eller spørsmål.

For de handler det ikke om din interesse, men hva de føler om seg selv som resultat. Og husk at man sjelden selv ser at man har gått ned i vekt på samme måte som andre. De ser sikkert en markant endring. Og er sikkert dødelig sjalu. Dessverre.

Er det heygirl gruppe på FB for ditt område? Meld deg inn der og etterlys treningskompis? 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du spør oss om hvorfor venninne dine tar det som en personlig fornærmelse. Det er jo du som kjenner dem, ikke vi. Vi aner heller ingenting om hvilken setting du nevner treningen og i hvilken tone du sier det i. Og om det kanskje er du som føler at de tar det som en personlig fornærmelse, men at de egentlig ikke gjør det. Men om du oppriktig lurer på om, og hvorfor, de tar det som en personlig fornærmelse, må du spørre dem.

Anonymkode: 7ce84...cf1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at trening er bra og alle burde trent. Men så har du de som av ulike grunner ikke klarer, orker eller kommer seg over dørstokkmila til å trene. 
De får dårlig samvittighet a å ikke klare det samme, og blir irritert når det snakkes positivt om en ting de selv vet de burde men ikke får det til. 
Skjønner godt du har lyst å snakke om trening da det er en stor del av livet ditt nå. 
 

Anonymkode: b8ef4...c1c

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som ren misunnelse, og irritasjon over at du får til noe som de selv er klar over at de burde prøve å få til, men ikke orker eller evner. Eller at en eller flere av dem, rett og slett synes slik livstilsendring er teit. 

Skjønner at du synes det er kjipt. Men husk at man endres nok mer enn man selv tenker over òg. Både i sinn og skinn, du er jo nå mer opptatt av noe de (tilsynelatende) ikke bryr seg om samtidig som du har endret form.

Kanskje de føler på at den de kjente som deg, er blitt litt borte for dem?

Hvis dette er gode venninner som i utgangspunktet snakker om alt, så ville jeg tatt det opp med dem.

Men er det venninner du har mer upersonlige samtaler med, så la det ligge. Da er det bedre å tune seg inn på strikkepraten når dere treffes. Og så prøve å finne nye venner som deler treningsglede og kanskje er i en livstilsendring selv. 

Anonymkode: f8222...7de

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er utrolig kjedelig å høre om trening?? Hahah altså vi har også en jentegjeng med mange forskjellige karakterer, hvorav én liker å trene. Eneste gangene hun nevner treninga si er når hun har gjort noe ekstraordinært feks løpt halvmaraton eller en kjekkas som var i gymmen. Takk og lov for det!

Anonymkode: f4a3f...e57

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo klart at en gjeng med overvektige kvinner ikke ønsker å høre om trening. De ønsker jo heller ikke å se at noen går ned i vekt av trening og kostholdendring. Det er ingen overvektige kvinner som vil se at noen faktisk kan gå ned i vekt selv med  "kvinnesykdommer", hormoner, gener, stoffskifte o.l. Det betyr jo at de selv faktisk kan få en sunn vekt, men det er vanskelig å gi opp sukker, alkohol og karbohydrater. Det er slitsomt å trene. 

Anonymkode: b0671...b15

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer trening og kosthold virkelig under kategorien «interesse»? I så falle en veldig kjedelig interesse. Sitter du og doserer om lavkarbo eller skryter av hvor mye du kan ta i benkpress? Eller hvordan prater man om trening egentlig (med folk som ikke trener selv altså)?

Anonymkode: a65b7...134

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ofte at folk reagerer på denne måte.

Det er fordi det er konfronterende for dem.

De forsvarer seg eller prøver å rettferdiggjøre hvorfor de ikke gjør det.

Selv om jeg, som deg, bare deler det jeg har gjort eller opplevd.
Uten å spørre eller forvente at de skal gjøre det også.

Det sier noe om dem, deres følelser, deres usikkerhet eller hva det nå er.
Det sier ikke noe om deg eller meg. Det er ikke feil det vi gjør eller snakker om.

Anonymkode: c83af...9e6

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg opplever ofte at folk reagerer på denne måte.

Det er fordi det er konfronterende for dem.

De forsvarer seg eller prøver å rettferdiggjøre hvorfor de ikke gjør det.

Selv om jeg, som deg, bare deler det jeg har gjort eller opplevd.
Uten å spørre eller forvente at de skal gjøre det også.

Det sier noe om dem, deres følelser, deres usikkerhet eller hva det nå er.
Det sier ikke noe om deg eller meg. Det er ikke feil det vi gjør eller snakker om.

Anonymkode: c83af...9e6

Det oppleves selvsagt som moraliserende å sitte og snakke om hvor mye sunnere man er enn andre. For det er sånn det oppfattes. Og så er det faktisk litt slitsomt med sånne som har «sett lyset» på den ene eller andre måten, enten de er veganere eller lavkarbo eller har sluttet å drikke eller har begynt å trene. 
Snakk om noe annet enn deg selv og din egen kropp da vel! Så vanskelig er det vel ikke.

Anonymkode: a65b7...134

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at mange kvinner går lett inn i offerrolle.....så er de ikke bra nok, gode nok. Slike er det altfor mange av.

Selv skiftet jeg ut de fleste av mine venninner for noen år tilbake, beholdt 2 igjen bare. Som også har interesse for styrketrening og friluft med turer etc. For endel blir jo treningen en levestil, noe man gleder seg til hver gang man skal :) Kostholdet er også noe av viktigste for et menneske, hva man spiser.

Så har du et annet problem, dårlige matvaner som vi mennesker blir lært opp til mens vi vokser opp. Hva som er "normen" å spise, alt skal være "kos". Drittmat=kos.

Kake, kjeks, boller, smågodt+++. Sier du nei til slike ting får du beskjed om at du er hysterisk, selv kuttet jeg ut alt av snop/kaker/kjeks/alkohol etc for endel pr tilbake. Aldri hatt det bedre.

De fleste takler andre sin livsvalg dårlig.

Anonymkode: 13bb2...e2b

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Problemet er at mange kvinner går lett inn i offerrolle.....så er de ikke bra nok, gode nok. Slike er det altfor mange av.

Selv skiftet jeg ut de fleste av mine venninner for noen år tilbake, beholdt 2 igjen bare. Som også har interesse for styrketrening og friluft med turer etc. For endel blir jo treningen en levestil, noe man gleder seg til hver gang man skal :) Kostholdet er også noe av viktigste for et menneske, hva man spiser.

Så har du et annet problem, dårlige matvaner som vi mennesker blir lært opp til mens vi vokser opp. Hva som er "normen" å spise, alt skal være "kos". Drittmat=kos.

Kake, kjeks, boller, smågodt+++. Sier du nei til slike ting får du beskjed om at du er hysterisk, selv kuttet jeg ut alt av snop/kaker/kjeks/alkohol etc for endel pr tilbake. Aldri hatt det bedre.

De fleste takler andre sin livsvalg dårlig.

Anonymkode: 13bb2...e2b

Ha ha, ja men her demonstrer du jo nettopp at det ikke handler om ditt eget livsvalg, men at du føler deg så mye bedre enn alle andre. De andre spiser drittmat, men jeg er sunn. Gjett om det skinner igjennom da!

Anonymkode: a65b7...134

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ha ha, ja men her demonstrer du jo nettopp at det ikke handler om ditt eget livsvalg, men at du føler deg så mye bedre enn alle andre. De andre spiser drittmat, men jeg er sunn. Gjett om det skinner igjennom da!

Anonymkode: a65b7...134

Du gikk rett i offerrollen med en gang ser jeg.

Anonymkode: 13bb2...e2b

  • Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...