Gå til innhold

Egg i pannekakerøre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uten egg lager du i praksis lim. 

Anonymkode: 797b4...9a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (48 minutter siden):

Lokale forskjeller? 😛 Jeg er vokst opp med mammas pannekaker, og hun er fra vestlandet. 

Ser også at pannekakemixen man får i pose fra Toro inneholder sukker.

Fra ingredienslisten til Toro:

Ingredienser
hvetemel, sukker, egg, skummetmelk, salt, fargestoff (karotener).

Jeg er fra Vestlandet og har ikke sukker i pannekakerøra, kjenner ingen som har det her heller :)

Anonymkode: 924cc...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Uten egg lager du i praksis lim. 

Anonymkode: 797b4...9a1

Hvor står det uten egg? 🤦‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg mange egg i pannekaker, bruker aldri oppskrift på røra. Men det er vel en smakssak.

Anonymkode: 36c7a...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (1 minutt siden):

Hvor står det uten egg? 🤦‍♂️

Hele tråden er jo basert på å minske mengden egg i røra, jo mindre egg jo nærmere lim kommer du. 

Selvsagt kan du senke mengden noe og fremdeles smaker det ok men pannekakene blir bare kjipere og kjipere jo mindre en har fram til det til slutt er lim.

 

Anonymkode: 797b4...9a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hele tråden er jo basert på å minske mengden egg i røra, jo mindre egg jo nærmere lim kommer du. 

Selvsagt kan du senke mengden noe og fremdeles smaker det ok men pannekakene blir bare kjipere og kjipere jo mindre en har fram til det til slutt er lim.

 

Anonymkode: 797b4...9a1

Det står uten egg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri prøvd systematisk, men jeg har lært av min farmor at eggene gjør at du kan steke pannekakene tynnere og mer delikate. 

Anonymkode: a7a80...3e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at matprat sin oppskrift med en relativt god mengde egg er enklere å steke enn om jeg skulle gjort det på slump. Røren hos dem er perfekt etter svelling, og med varm nok panne fra start av, blir ikke første pannekaka ødelagt eller noe annerledes enn resten heller. Mel, melk og salt er jo ikke så næringsrikt, så å få oppi en god dose egg gjør susen.

Anonymkode: 59bbc...e20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, sunnere og mer mettende (jeg bruker heller ikke sukker, og 50 % sammalt mel). Men også enklere å steke! Mannen brukte en gammel oppskrift med både sukker og lite egg, han knotet med stekingen. Jeg har aldri problemer med matprat sine, supre å steke.

Anonymkode: 10c53...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Ikke meg du spurte, men... Antar de fleste lager pannekaker som min mors pannekaker (oppskriften står i min oppskriftbok) inneholder ganske mye sukker og hvitt mel. Det er vel ikke spesielt sunt...?

Sukker? Pannekaker er melk, egg og hvetemel pluss litt salt. 

Anonymkode: bedc3...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Ikke meg du spurte, men... Antar de fleste lager pannekaker som min mors pannekaker (oppskriften står i min oppskriftbok) inneholder ganske mye sukker og hvitt mel. Det er vel ikke spesielt sunt...?

Har ikke vokst opp med sukker i pannekakerøra, og i den jeg har vokst opp med er det både grovmel og havregryn. Hadde vi det bestemor kaldte luksus da var det kjøtt og potet også i pannekakene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg opplever at matprat sin oppskrift med en relativt god mengde egg er enklere å steke enn om jeg skulle gjort det på slump. Røren hos dem er perfekt etter svelling, og med varm nok panne fra start av, blir ikke første pannekaka ødelagt eller noe annerledes enn resten heller. Mel, melk og salt er jo ikke så næringsrikt, så å få oppi en god dose egg gjør susen.

Anonymkode: 59bbc...e20

Er ikke melk næringsrikt?? Selvfølgelig er det det!

Men ellers enig i at pannekakerøre skal ha mange egg for å bli riktig. Med mindre man lager ting som bokhvetepannekaker, der ett egg er nok til en røre med 8 dl vann (jupp - der trengs ikke melk heller).

Anonymkode: 6ba22...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (27 minutter siden):

Har ikke vokst opp med sukker i pannekakerøra, og i den jeg har vokst opp med er det både grovmel og havregryn. Hadde vi det bestemor kaldte luksus da var det kjøtt og potet også i pannekakene

Vi pleide å ha bacon eller flesk i pannekakene som mamma lagde. Det er godt :) Har ikke spist pannekaker på årevis, men nå fikk jeg lyst på baconpannekaker igjen plutselig!

Hva slags kjøtt brukte din bestemor i pannekakene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (6 minutter siden):

Vi pleide å ha bacon eller flesk i pannekakene som mamma lagde. Det er godt :) Har ikke spist pannekaker på årevis, men nå fikk jeg lyst på baconpannekaker igjen plutselig!

Hva slags kjøtt brukte din bestemor i pannekakene?

Ho brukte flesk, salt kjøtt, spekekjøtt og rester fra biffkjøtt. Så for meg var ofte pannekaker noe vi hadde når det var noe rester en kunne putte i dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har aldri prøvd systematisk, men jeg har lært av min farmor at eggene gjør at du kan steke pannekakene tynnere og mer delikate. 

Anonymkode: a7a80...3e6

Fordi egg er bindemiddel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Veldig oppskrytt? Jeg hadde halv mengde, merket ingen forskjell. På matprat står det at man ikke skal spare på eggene når man lager pannekaker.

Anonymkode: edd48...1cc

Egg er vel det eneste sunne i en klassisk pannekakerøre, så her tas det heller et ekstra egg..

Anonymkode: bfd73...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Veldig oppskrytt? Jeg hadde halv mengde, merket ingen forskjell. På matprat står det at man ikke skal spare på eggene når man lager pannekaker.

Anonymkode: edd48...1cc

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kommer jo an på hva man har, og pannekakene er uansett ikke sunne.

Anonymkode: edd48...1cc

Og akkurat når du trodde du hadde lest noe av det rareste folk henger seg opp i så opprettes denne tråden..

Kvinneguiden i et nøtteskall.

Er det ikke veldig oppskrytt å ha tomat i tomatsuppa? Bør man gå ned på mengden. Tomatsuppe er jo uansett ikke sunt. 

 

Anonymkode: 9f2ed...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Egg er vel det eneste sunne i en klassisk pannekakerøre, så her tas det heller et ekstra egg..

Anonymkode: bfd73...9d1

Feil igjen. Hva er usunt med melk mener du?

Anonymkode: 6ba22...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...