Gå til innhold

Fortvilt mamma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en ungdom som sliter. 
Vi er utslitte, kjenner på frykt, angst, maktesløshet, skam, katastrofetanker, sorg, og helt nedkjørt. 
Vi kontaktet barnevernet for å få råd og hjelp. 
De heier på oss, og sier vi er ressurssterke foreldre og backer oss opp 100% 
vi har maks støtte i de. 

Ungdommen er deprimert, har få venner, utenforskap, skolevegring og i en sårbar alder. 
ekspimentert med hasj og alkohol. 
flere som er i liknende situasjon? 
Svarer kun seriøse svar 

Anonymkode: eef57...a87

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det tatt blodprøver, vitaminmangel o.l ?

Hva vil/ønsker/trenger ungdommen? 
Noen å snakke med? Praktisk veiledning? Sport for å frigjøre energi? Noe annet?

Anonymkode: b1074...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket stoffskifte på tenåringen?

Anonymkode: 96bf5...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner som slet med slike ting i ungdommen opplevde noe ugreit da de var barn.

Eller ADHD/autisme/andre psykiske vansker som bare var naturskapt. 

Anonymkode: 36573...3b1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hjelp tilbyr bv?

Anonymkode: 12756...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig deprimert som ungdom (og sliter enda med det). Jeg har trolig adhd. I tillegg hadde jeg en vanskelig barndom der jeg ofte hadde mye angst fordi jeg fikk mye kjeft/negativ oppmerksomhet. Mine foreldre orket sjeldent å engasjere seg i ting som intresserte meg og jeg fikk ofte følelsen av å være i veien f.eks fordi jeg måtte ha ting som kostet penger og det var ubeleilig for de. Selvfølgelig mye mer også men skal ikke skrive en lang avhandling om det nå, poenget er at kanskje det er noe i ungdommens liv eller måten dere møter hen på? Sier ikke at dere er dårlige foreldre eller gjør noe bevisst galt, men jeg har også ett barn som har hatt det vanskelig til tider og da har det noen gang hjulpet meg å reflektere over hvordan jeg møter barnet mitt. 

Anonymkode: 15705...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler ikke å sende ungdommen på barnevernsInstutisjon i alle fall!

Se «Instukidz» på NRK- appen.

Anonymkode: c8317...da5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på muligheter for å flytte og bytte miljø? Jeg har selv vokst opp med rusmidler og tror det kan hjelpe.

Anonymkode: 5f6dc...bb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg♥️. Det er mange foreldre-helter som står i vanskelige og tunge situasjoner der ute. Ta godt vare på deg selv.

Anonymkode: d1b56...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vært der. 

Få til gode samtaler, opplevelser, sjekk hva ungdommen interesserer seg for. Surfing, skating, musikk, reise....og hjelp den å forfølge det. Hjelp ungdommen til å komme inn i et miljø det den kan utfolde seg. 

De er ensomme,.redde og tyr til stoff. Da må dere finne en løsning på det.

Anonymkode: f14e5...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan virke som et dumt forslag. men har dere vært hos optiker og sjekket at ungdommen har 100% syn. Tenker her ikke på +/- men hornhinne korreksjon. Det skaper utrolig mye frustrasjon både for barn. ungdom og voksne dersom man ikke ser skarp på ubegrenset hold. Det skaper automatisk en uro da personen ikke helt får tak på det de ser og blir stresset og usikker uten å forstå hvorfor dette oppstår. 

Håper uansett dere finne ut av dette. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva slags hjelp tilbyr bv?

Anonymkode: 12756...788

De kan tilby å snakke med han, men utover det lite. Han får hjelp på bup. 
Skolen har vært et helvete i 3 år, og ble mobbet og stengt ute. Før dette var han en aktiv og livsglad gutt. 
bv har hjulpet oss med møter med skolen. 
Ellers er det ikke noe sak, der vi kan si fra om vi ikke trenger de mer. 
Men de er god på å ha gode samtaler. Saksbehandler er en relativ ung mann som har litt bagasje selv som han får snakke med. Han liker han. 
 

Anonymkode: eef57...a87

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Anbefaler ikke å sende ungdommen på barnevernsInstutisjon i alle fall!

Se «Instukidz» på NRK- appen.

Anonymkode: c8317...da5

Aldri livet. Ingen alternativ 

Anonymkode: eef57...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste jeg kjenner som slet med slike ting i ungdommen opplevde noe ugreit da de var barn.

Eller ADHD/autisme/andre psykiske vansker som bare var naturskapt. 

Anonymkode: 36573...3b1

Han har hatt en fin oppvekst. Det er mobbingen og dritten på skolen som skapte disse problemene. Ny skole til høsten. 
 

Anonymkode: eef57...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekket stoffskifte på tenåringen?

Anonymkode: 96bf5...0d8

Alt er skjekket. 

Anonymkode: eef57...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det tatt blodprøver, vitaminmangel o.l ?

Hva vil/ønsker/trenger ungdommen? 
Noen å snakke med? Praktisk veiledning? Sport for å frigjøre energi? Noe annet?

Anonymkode: b1074...037

Alt er skjekket. 
vi spiller golf, øvelseskjører, lager god mat, lange gode samtaler og gjør det han har lyst til. 
Eneste han vil er å ha venner, han har venner men han er sårbar når de plutselig finner på ting uten han, da går rullgardinen ned da han føler seg utestengt. Dette pga tidligere utestengelse. 

Anonymkode: eef57...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alt er skjekket. 
vi spiller golf, øvelseskjører, lager god mat, lange gode samtaler og gjør det han har lyst til. 
Eneste han vil er å ha venner, han har venner men han er sårbar når de plutselig finner på ting uten han, da går rullgardinen ned da han føler seg utestengt. Dette pga tidligere utestengelse. 

Anonymkode: eef57...a87

Uff.. dette er veldig trist å høre. Det er i mange tilfeller ett av disse barna i vennekretsen som er en liksom "alfa" og får de andre til å følge seg samt de utestenger ditt barn for å ha en følelse av kontroll. Her er en god løsning å se om ikke barnet kan få noen nye venner eller en go venn som også er i samme situasjon. Håper dette løser seg for dere og at det blir bedre. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har sjekket det meste TS. Husk at blodprøver i nedre normal ikke nødvendigvis er normal for hver enkelt, og i sårbare perioder av livet kan man trenge litt mer enn cutoff på noen vitaminer.

Det er fint å vite at man er ressurssterk, samtidig er det frustrerende å høre når man sliter med noe; det er jo åpenbart at man ikke får til å bruke ressursene til å fikse problemet, på en måte. Dere gjør nok alt dere kan, og er gode foreldre. 

Ikke hør på de som sier at de som opplever slikt har hatt en fæl barndom, det er en gang slik at det ene tar det andre, og uheldige situasjoner (mobbing) kan sette ballen i negativ retning. Det positive her er at ballen også kan trille den andre veien, så når det først går litt oppover vil nok ungdommen få drahjelp den veien også. 

Ser du skriver at det blir nye skole til høsten, det tenker jeg kan bli bra! Snart sommerferie også, og litt brudd i rutinene. Det gir litt brudd i vanlige tankerekker i hjernen og når rutinene rundt endrer seg, så det kan være positivt. Håper han har en god terapeut som hjelper han litt med fastlåste tankemønster, i forhold til det å bli sviktet, slik at det ikke blir en selvoppfyllende profeti ved at han trekker seg unna ved (naturlig) avvisning.

Håper dere kan finne mange gode dopaminkilder sammen i sommer, som bygger opp humøret litt etter litt. Plutselig løsner det! 

Anonymkode: 9be45...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere høre med BV om mst?

Anonymkode: 12756...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere Fact-Ung i din kommune? Det eller MST/MST-FIT kan være et alternativ? 

Tverrfaglig samarbeidsteam med dere, skole, fastlege/BUP, PPT og andre instanser som er inne bør det også være. Ungdommen må selvsagt være med.

Men sjekk ut Fact-Ung først. Om dere har det i kommunen? Få barneverntjenesten til å sende henvisning dit

Anonymkode: 6787f...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...