Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg fikk fremfall av bakre skjedevegg ifm. svangerskap og fødsel med første barnet. Dette ble mye verre etter barn nummer to og det forsetter å forverre seg. Jeg har vært på kontroll hvor de sa at jeg har sterk og fin muskulatur og at blære og livmor ikke er påvirket. Det gjelder altså kun skjedeveggen, men er så ille at det buler ut og endetarmen blir da liggende i en bøy noe som hindrer tømming og fører til ekstra trykk på skjedeveggen. Jeg fikk derfor time til operasjon allerede 8 mnd etter fødsel da det ikke er håp for at det skal gå seg til, det hjelper ikke å trene bekkenbunnen og det forverrer seg med tiden. 

Jeg skal opereres om få dager nå og gruer meg veldig. Både til selve operasjonen, tiden etter og fremtidig sexliv. Derfor ønsker jeg å høre andres erfaringer med samme type operasjon. Det jeg har fått forklart er at de skal sy sammen skjedeveggen og at de derfor må feste muskulaturen på nytt i bakre skjedevegg. 

Også er det aspektet med at jeg har to barn (8 mnd og 2 år) som krever sitt. Jeg skal være borte fra minstegutten for første gang, så lurer også på om noen har vært så uheldige at de ikke har fått reist hjem samme dag? Kan jeg amme samme dag (skal selvfølgelig spørre om dette på sykehuset, men greit å være forberedt)? Og hvordan har smertene vært? Jeg får jo ikke løfte barna (begge er over 10 kg), men håper at jeg klarer å være tilstede i lek, lese bok, gå tur, amme etc.

Hvordan forklare 2-åringen at mamma ikke kan løfte henne? Hvordan forholde seg til minstemann mtp  amming når jeg ikke kan løfte han? Han tar ikke flaske og vi ammer ganske hyppig. Ammer også 1-2 ganger mellom 19.00-06.00 og han ligger i sprinkelseng (kan ikke ligge i vår da han krabber ut og risikerer å falle ut).

Mye stressende tanker nå, kjenner jeg.

Håper på svar 😊

Anonymkode: 8fcc4...499

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så fantastisk at du blir tatt på alvor og at du får hjelp!❤️ Håper du blir fornøyd med resultatet. 

Jeg pleier å si til min eldste at "mamma kan ikke bære deg, vil du holde i hånda?". Der mulig så får jeg henne til å klatre opp selv med litt støtte.

Skal far ha pappaperm og du sykmelding?

Anonymkode: 3fc39...634

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du bør utsette operasjonen. Når minstemann ikke tar flaske og fortsatt er avhengig av pupp kan dette bli i overkant tøft for alle parter. Det er stor sannsynlighet for sterke smerter i ettertid.

Anonymkode: fda96...04c

AnonymBruker
Skrevet

Og du blir liggende til dagen etter pga kateter.

AnonymBruker
Skrevet

Pappaen tar vel over permen av minstemann iallfall? Tenker det er lov å begynne å trappe ned på amming på dagtid når baby er 8 mnd, det går fint uten å avslutte amming :)

Tenker og at pappa må løfte opp baby om natten og legge til deg. Eller så må dere finne en trygg måte å samsove på, feks madrass på gulvet eller at dere setter ting rundt sengen så han ikke klarer å klatre ut uten å måtte over deg (som du forhåpentligvis våkner av). Tar du sterke smertestillende er det ikke sikkert samsoving er trygt da.

Dette med amming ville jeg nok spurt om i god tid før operasjonen for om du ikke kan amme så må du jo legge opp en plan for å slutte eller pumpe eller noe, det kan bli veldig heftig å skulle slutte cold turkey rett etter operasjon, for både deg og baby...

Anonymkode: 63ae5...b31

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så fantastisk at du blir tatt på alvor og at du får hjelp!❤️ Håper du blir fornøyd med resultatet. 

Jeg pleier å si til min eldste at "mamma kan ikke bære deg, vil du holde i hånda?". Der mulig så får jeg henne til å klatre opp selv med litt støtte.

Skal far ha pappaperm og du sykmelding?

Anonymkode: 3fc39...634

Far skal ha pappaperm og jeg sykmelding, ja 😊 takk for svar.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes du bør utsette operasjonen. Når minstemann ikke tar flaske og fortsatt er avhengig av pupp kan dette bli i overkant tøft for alle parter. Det er stor sannsynlighet for sterke smerter i ettertid.

Ikke mulig å utsette operasjonen da det forverrer seg raskt og vil da føre til et mye større inngrep hvis vi venter. Jeg får nå ikke til å tømme meg for avføring og har mye plager. Han er ikke avhengig av pupp da han spiser mye fast føde og drikker godt med vann. Vi ammer like mye for kos som mat/drikke. Far lager også grøt av morsmelk hvis jeg ikke er tilstede. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og du blir liggende til dagen etter pga kateter.

Beskjeden fra sykehuset er at man normalt får hjem samme dag. Det er kun hvis man strever med vannlating etter fjerning av kateter at man må bli til neste dag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pappaen tar vel over permen av minstemann iallfall? Tenker det er lov å begynne å trappe ned på amming på dagtid når baby er 8 mnd, det går fint uten å avslutte amming :)

Tenker og at pappa må løfte opp baby om natten og legge til deg. Eller så må dere finne en trygg måte å samsove på, feks madrass på gulvet eller at dere setter ting rundt sengen så han ikke klarer å klatre ut uten å måtte over deg (som du forhåpentligvis våkner av). Tar du sterke smertestillende er det ikke sikkert samsoving er trygt da.

Dette med amming ville jeg nok spurt om i god tid før operasjonen for om du ikke kan amme så må du jo legge opp en plan for å slutte eller pumpe eller noe, det kan bli veldig heftig å skulle slutte cold turkey rett etter operasjon, for både deg og baby...

Ja, pappan tar over permisjon og blir hjemme med oss. Han må vel løfte baby opp fra senga og legge ham tilbake på natt. Problemet er hvis storesøster våkner samtidig. Regner med vi finner en løsning, men blir jo man stresser litt med det. 

Jeg skal pumpe meg på sykehuset for å hindre spreng og opprettholde produksjonen. Har pumpet litt nå også slik at far kan tilby flaske den dagen jeg er inne. Vi har mulighet for barnevakt til storesøster hvis jeg må bli over natten slik at far og baby kan komme på sykehuset for amming, men det hadde vært best å slippe siden det er 1,5 time kjøring. 

Jeg vet jeg kan amme etter, men ikke hvor raskt etter… skal høre med sykehuset. Har ikke tenkt å slutte enda og velger smertestillende som ikke påvirker melka. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, pappan tar over permisjon og blir hjemme med oss. Han må vel løfte baby opp fra senga og legge ham tilbake på natt. Problemet er hvis storesøster våkner samtidig. Regner med vi finner en løsning, men blir jo man stresser litt med det. 

Jeg skal pumpe meg på sykehuset for å hindre spreng og opprettholde produksjonen. Har pumpet litt nå også slik at far kan tilby flaske den dagen jeg er inne. Vi har mulighet for barnevakt til storesøster hvis jeg må bli over natten slik at far og baby kan komme på sykehuset for amming, men det hadde vært best å slippe siden det er 1,5 time kjøring. 

Jeg vet jeg kan amme etter, men ikke hvor raskt etter… skal høre med sykehuset. Har ikke tenkt å slutte enda og velger smertestillende som ikke påvirker melka. 

Jeg ville takket ja til barnevakt uannsett, kanskje heller en natt når du kommer hjem igjen. Jeg hadde nylig en operasjon og selv om vi bare har en 2åring og faren kunne tatt seg av ham så er jeg glad vi hadde barnevakt likevel, for jeg var veldig groggy etter narkosen og hadde smerter. Så var fint å få hvilt ut i rolig hus og ikke måtte forklare det for en liten en eller forsøke å virke i bedre form enn jeg var.

Generelt så er det fint å ta imot hjelp tenker jeg om det er mulig :)

Vet ikke hvor lett barna sovner igjen når de blir lagt tilbake men hvis det er sånn at han må få baby til å sovne igjen ved å bære eller holde i sprinkelsenga som du ikke kan gjøre, så kan du kanskje gå inn til 2-åringen da. Om hun våkner akkurat de sekundene far løfter baby så går det vel bra å vente. Hva gjør dere i dag om begge våkner samtidig? Tenker at akkurat det sikkert går fint :)

Min 2-åring er forresten blitt veldig flink til å klatre opp de fleste steder selv (vogn, stellebord, vask, fang ++ anbefaler en barnekrakk de klarer å flytte på selv) så det er egentlig ikke nødvendig å løfte og bære så mye. Jeg gjør det likevel en del men jeg tror egentlig det hadde gått fint en stund uten. De klarer veldig mye :) Trengs det trøst feks så må man sette seg ned. Og så må man planlegge litt tenker jeg feks alltid ta med vogn der man ellers ville gått og bare bært om barnet ble sliten, slike ting.

Lykke til ❤️ 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte bygge opp bakre skjedevegg etter fødselsskade, operasjon i narkose, men fikk reise hjem samme dag. Var ikke helt i form første dagen, men så gikk det greit. Er alenemamma, og måtte ta meg av barn allerede samme dag, men de var noe eldre enn dine. Ikke optimalt, men jeg hadde ikke noe valg.

Lykke til! 

Anonymkode: b74c7...8a6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg ville takket ja til barnevakt uannsett, kanskje heller en natt når du kommer hjem igjen. Jeg hadde nylig en operasjon og selv om vi bare har en 2åring og faren kunne tatt seg av ham så er jeg glad vi hadde barnevakt likevel, for jeg var veldig groggy etter narkosen og hadde smerter. Så var fint å få hvilt ut i rolig hus og ikke måtte forklare det for en liten en eller forsøke å virke i bedre form enn jeg var.

Generelt så er det fint å ta imot hjelp tenker jeg om det er mulig :)

Vet ikke hvor lett barna sovner igjen når de blir lagt tilbake men hvis det er sånn at han må få baby til å sovne igjen ved å bære eller holde i sprinkelsenga som du ikke kan gjøre, så kan du kanskje gå inn til 2-åringen da. Om hun våkner akkurat de sekundene far løfter baby så går det vel bra å vente. Hva gjør dere i dag om begge våkner samtidig? Tenker at akkurat det sikkert går fint :)

Min 2-åring er forresten blitt veldig flink til å klatre opp de fleste steder selv (vogn, stellebord, vask, fang ++ anbefaler en barnekrakk de klarer å flytte på selv) så det er egentlig ikke nødvendig å løfte og bære så mye. Jeg gjør det likevel en del men jeg tror egentlig det hadde gått fint en stund uten. De klarer veldig mye :) Trengs det trøst feks så må man sette seg ned. Og så må man planlegge litt tenker jeg feks alltid ta med vogn der man ellers ville gått og bare bært om barnet ble sliten, slike ting.

Lykke til ❤️ 

Det blir nok litt behov for barnevakt fremover ja. Har litt familie som kan stille opp 😊

Hun klarer det meste selv, men liker godt å være i armene, spesielt når hun er sliten etter barnehagen. Så det er mest for trøst og kos og det er jo ekstra sårt å nekte. Må vel bli ekstra kos i sofaen. Minstemann krever naturlig nok en del bæring og løfting (til og fra matstol/seng/vogn).

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg måtte bygge opp bakre skjedevegg etter fødselsskade, operasjon i narkose, men fikk reise hjem samme dag. Var ikke helt i form første dagen, men så gikk det greit. Er alenemamma, og måtte ta meg av barn allerede samme dag, men de var noe eldre enn dine. Ikke optimalt, men jeg hadde ikke noe valg.

Lykke til! 

Anonymkode: b74c7...8a6

Takk for deling av erfaring. Det var betryggende å høre 😊 tøft å være alene etterpå, tenker jeg. 
Hvordan har det vært etterpå? Hvordan kjennes det ut? Sexliv? 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke erfaring fra tilsvarende operasjon, men hadde andre operasjoner (2 stk) da baby var 3 mnd. Hun var fullammet og tok ikke flaske samme hvor mye vi øvde, så jeg var bekymret kan du si. Men fikk avklart på forhånd at jeg kunne amme umiddelbart etter oppvåkning (var i narkose) og jeg kunne amme med alle smertestillende de ga meg (og det var myye, både i tablettform og intravenøst, var fullstendig rusa). Så jeg tror nok at du kan amme raskt etter operasjonen, men sjekk med lege/anestesi! Og angående kateter så hadde jeg det også og fikk reise samme dag etter den operasjonen der jeg ikke trengte smertestillende iv. Masse lykke til!! 

Anonymkode: 65c83...e78

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Just do it!! Hvis far tar over permisjonen og du er sm, så går det fint. Blir sikkert travelt, men da kan jo han løfte de til deg mens du ligger i sengen og kan kose på denne måten. Synes det er flott at du prioriterer helsen din❤️🩷

Anonymkode: 2143f...c05

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt den operasjonen du ska ha, men har operert underliv og blære mens jeg fremdeles ammet. Ettåringen var litt uforstående første dagen til hvorfor jeg ikke kunne løfte osv, men dag to så var liksom «nyoperert mamma aua» den nye normalen. Klarte meg med Ibux og Paracet så kunne amme.

Anbefaler enkle middager i tiden fremover,  og aksepter at ikke alt blir helt optimalt. Barna klarer seg nok bra når de skjønner at pappa kan løfte osv.

Anonymkode: 3a334...55a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke lov å opereres før det var minst 4 mnd siden ammeslutt for å hindre tilbakefall. Jeg ville utsatt. Har akkurat utført samme operasjon og hadde ikke klart å amme de første dagene. Det var det både for vondt og jeg for dopet til

Anonymkode: 8c7cd...912

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fikk ikke lov å opereres før det var minst 4 mnd siden ammeslutt for å hindre tilbakefall. Jeg ville utsatt. Har akkurat utført samme operasjon og hadde ikke klart å amme de første dagene. Det var det både for vondt og jeg for dopet til

Anonymkode: 8c7cd...912

Jeg kan ikke utsette da jeg ikke får tømt meg og ikke fungerer i hverdagen. Det var viktig å ta operasjonen raskt da den forverrer seg for hver dag og vi risikerer et mye større inngrep og enda mer plager for min del. Per nå fungerer jeg ikke og er fastlåst hjemme ved toalettet. Da et alternativet å stoppe og amme. Men ser flere har opplevd det bedre enn deg, så jeg kan jo håpe jeg er heldig. Uansett er ikke operasjonen et valg, så vi får bare gjøre det beste ut av det. Takk for svar 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke utsette da jeg ikke får tømt meg og ikke fungerer i hverdagen. Det var viktig å ta operasjonen raskt da den forverrer seg for hver dag og vi risikerer et mye større inngrep og enda mer plager for min del. Per nå fungerer jeg ikke og er fastlåst hjemme ved toalettet. Da et alternativet å stoppe og amme. Men ser flere har opplevd det bedre enn deg, så jeg kan jo håpe jeg er heldig. Uansett er ikke operasjonen et valg, så vi får bare gjøre det beste ut av det. Takk for svar 😊

Tar du Movicol to til tre ganger daglig? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tar du Movicol to til tre ganger daglig? 

Går på movicol nå og skal ta klyx dagen før operasjonen. Problemet er at tarmen nå ligger som en S og det stopper opp til tross for Movicol og løsere avføring. Jeg må også trykke på skjedeåpningen når jeg er på do for at ikke trykket skal bli for stort (hele skjedeveggen presses ut) og på det verste har jeg måttet holde inne i skjeden for at avføringen skal passere. Får heller ikke sluppet ut luft med mindre Jeg sitter på do og presser mot mellomkjøttet. 
Jeg kjenner meg aldri tømt og er veldig oppblåst.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Går på movicol nå og skal ta klyx dagen før operasjonen. Problemet er at tarmen nå ligger som en S og det stopper opp til tross for Movicol og løsere avføring. Jeg må også trykke på skjedeåpningen når jeg er på do for at ikke trykket skal bli for stort (hele skjedeveggen presses ut) og på det verste har jeg måttet holde inne i skjeden for at avføringen skal passere. Får heller ikke sluppet ut luft med mindre Jeg sitter på do og presser mot mellomkjøttet. 
Jeg kjenner meg aldri tømt og er veldig oppblåst.

Det er ikke problematisk å gå slik noen måneder til. Ville som sagt utsatt operasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke problematisk å gå slik noen måneder til. Ville som sagt utsatt operasjonen. 

Er ikke problematisk? Jeg har gått slik i flere år. Nå har det forverret seg kraftig og jeg fungerer ikke lenger i hverdagen. Kan ikke forlate huset da jeg konstant må ha toalettet tilgjengelig og har sterke smerter. Når alt av helsepersonell mener at det er viktig å få tatt operasjonen snarest mulig da det forverrer seg så raskt og begynner å påvirke muskulatur og jeg risikerer videre fremfall av blære og livmor som følge av dette, så er det problematisk å gå noen måneder til. Den kan ikke utsettes. 
Amming er heller ingen hindring da hormonene i all hovedsak påvirker livmor, livmorhals og ligamenter, ikke skjedeveggen. Og hadde amming vært hindring måtte jeg ha sluttet å amme for å få tatt operasjonen, for den må jeg ha.

Operasjonen er fastsatt og jeg spør om erfaringer slik at jeg er forberedt på det som venter meg. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke problematisk? Jeg har gått slik i flere år. Nå har det forverret seg kraftig og jeg fungerer ikke lenger i hverdagen. Kan ikke forlate huset da jeg konstant må ha toalettet tilgjengelig og har sterke smerter. Når alt av helsepersonell mener at det er viktig å få tatt operasjonen snarest mulig da det forverrer seg så raskt og begynner å påvirke muskulatur og jeg risikerer videre fremfall av blære og livmor som følge av dette, så er det problematisk å gå noen måneder til. Den kan ikke utsettes. 
Amming er heller ingen hindring da hormonene i all hovedsak påvirker livmor, livmorhals og ligamenter, ikke skjedeveggen. Og hadde amming vært hindring måtte jeg ha sluttet å amme for å få tatt operasjonen, for den må jeg ha.

Operasjonen er fastsatt og jeg spør om erfaringer slik at jeg er forberedt på det som venter meg. 

Men hvorfor i alle dager har dere ikke startet tilvenning med flaske tidligere? Det er kun noen dager til operasjon og babyen din er fortsatt avhengig av hyppig amming. Selvsagt kan alt gå helt uproblematisk, men sjansen for at du blir værende på sykehuset og ikke minst sterke smerter i etterkant er ganske stor.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...