Gå til innhold

Tannlege for 1 åring pga amming?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen andre som har barn innkalt til tannlegen tidlig? Var på helsestasjonen til 1 års kontroll og beskjed om at de ville ha ungen til tannlegen pga fortsatt amming. Er dette vanlig? De andre jeg har har nemlig aldri det og alt i orden med tennene der. De mente det var best å slutte å amme, slik at ikke tennene skulle skades, stemmer dette? Noe nytt som er kommet?

Anonymkode: 84171...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei! Er det noen andre som har barn innkalt til tannlegen tidlig? Var på helsestasjonen til 1 års kontroll og beskjed om at de ville ha ungen til tannlegen pga fortsatt amming. Er dette vanlig? De andre jeg har har nemlig aldri det og alt i orden med tennene der. De mente det var best å slutte å amme, slik at ikke tennene skulle skades, stemmer dette? Noe nytt som er kommet?

Anonymkode: 84171...59a

For noe tull! Ifølge ammehjelpen beskytter morsmelk delvis mot hull. Jeg ammer fortsatt min treåring og ammer også etter tannpuss om kvelden. Ingen hull her.

Anonymkode: b9312...5b3

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Dette har jeg aldri hørt om. Ammer fortsatt min 1-åring. Tredje barnet. 

Anonymkode: caf52...a38

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noe tull! Ifølge ammehjelpen beskytter morsmelk delvis mot hull. Jeg ammer fortsatt min treåring og ammer også etter tannpuss om kvelden. Ingen hull her.

Anonymkode: b9312...5b3

Og jeg kjenner to som fikk begynnende hull da de var under to år pga. nattamming, så helt tullete kan det ikke være.

Anonymkode: 54336...767

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager! 😮 så de anbefaler å amme til de er ett år, men går du et kvarter over det så er det plutselig skadelig for tennene🙈 jeg har en som ble født i 2021 som jeg ammet i litt over ett år, fikk ikke noe beskjed om å dra til tannlege. Datteren min er straks 1 år og henne ammer jeg fortsatt om natta, spent på om de kommer til å anbefale meg å slutte når vi skal på årskontrollen😅

Anonymkode: 0c9fb...1e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om motsatt hos helsesøster, nemmelig at nyere forskning viser at amming ikke gir noe høyere risiko for hull i tennene.

Når min var et år hadde han foresten bare to fortenner, så det å sende han til tannlegen fordi jeg ammet ville vært helt bortkastet😅

Anonymkode: bd2df...da2

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og jeg kjenner to som fikk begynnende hull da de var under to år pga. nattamming, så helt tullete kan det ikke være.

Anonymkode: 54336...767

Hvordan var kostholdet og tannpussen ellers? Kan hullene ha skyldes andre ting enn ammingen?

Anonymkode: bd2df...da2

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og jeg kjenner to som fikk begynnende hull da de var under to år pga. nattamming, så helt tullete kan det ikke være.

Anonymkode: 54336...767

Spiste de absolutt null sukker? Andel sukker i kosten og sosioøkonomisk status er forbundet med hull, ikke amming. 
 

Altså, hadde nattamming ført til hull hadde naturen selektert det ut for millioner av år siden. 

Anonymkode: 0a00c...ce5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg kjenner to som fikk begynnende hull da de var under to år pga. nattamming, så helt tullete kan det ikke være.

Anonymkode: 54336...767

Det er jo umulig å vite om de 2 barna fikk hull pga. nattamming.

 

Nesten alle jeg kjenner som ammet ammet til over året, kjenner ingen som ble kalt inn til noe tannlege pga det..

Anonymkode: 74d28...41b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Hmm, da kan det jo være de tror jeg gir mye sukker, dårlig kosthold eller pusser dårlig da? Kan ikke skjønne hvordan de har fått det inntrykket, men de skal vel såklart sjekke ved mistanke, det er jo bare bra. Men helsesøster sjekket heller ikke tennene til jenta, det har alle de andre ved kontroll og telt, sett i munnen osv. Bare spurte hvor mange tenner og om jeg ammet fremdeles. Og la vekt på at det kanskje var på tide å avslutte natta - og kveldsamming nå, noe snuppa mi absolutt ikke er med på. Men del gjerne erfaringer dere, er det altså ingen andre som er innkalt etter 1 års kontroll så må det jo ligge noe annet i det? 

Anonymkode: 84171...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her igjen. 

Jeg gir jo yoghurt iblandt da, er det mye sukker om man gir det 2-3 ganger i uka? Hun får såklart smake på alt vi spiser, men vi prøver ikke spise søtt forran henne, da vil hun jo ha. Forsøker holde det sunt :) Tannpussen går det jo også bra med, 2 ganger dagen og hun kosebiter på børsten utenom det også 😂

Anonymkode: 84171...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts her igjen. 

Jeg gir jo yoghurt iblandt da, er det mye sukker om man gir det 2-3 ganger i uka? Hun får såklart smake på alt vi spiser, men vi prøver ikke spise søtt forran henne, da vil hun jo ha. Forsøker holde det sunt :) Tannpussen går det jo også bra med, 2 ganger dagen og hun kosebiter på børsten utenom det også 😂

Anonymkode: 84171...59a

Hva er yoghurt nå til dags da? Veldig varierende🙈 Hvilken type? 1 åringen trenger ikke søtt, de skjønner ikke forskjellen på egen og andres mat.

Anonymkode: ad95b...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm, da kan det jo være de tror jeg gir mye sukker, dårlig kosthold eller pusser dårlig da? Kan ikke skjønne hvordan de har fått det inntrykket, men de skal vel såklart sjekke ved mistanke, det er jo bare bra. Men helsesøster sjekket heller ikke tennene til jenta, det har alle de andre ved kontroll og telt, sett i munnen osv. Bare spurte hvor mange tenner og om jeg ammet fremdeles. Og la vekt på at det kanskje var på tide å avslutte natta - og kveldsamming nå, noe snuppa mi absolutt ikke er med på. Men del gjerne erfaringer dere, er det altså ingen andre som er innkalt etter 1 års kontroll så må det jo ligge noe annet i det? 

Anonymkode: 84171...59a

Høres ut som en litt rar helsesøster. Om du og barnet trives med kvelds- og nattamming er det vel ikke noen grunn til å forte seg med å slutte?

Anonymkode: 74d28...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da enkelte helsesykepleier altså. Skulle ikke tro at de har kommet seg gjennom et femårig studie. 

Anonymkode: 0a7e6...eb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts her igjen. 

Jeg gir jo yoghurt iblandt da, er det mye sukker om man gir det 2-3 ganger i uka? Hun får såklart smake på alt vi spiser, men vi prøver ikke spise søtt forran henne, da vil hun jo ha. Forsøker holde det sunt :) Tannpussen går det jo også bra med, 2 ganger dagen og hun kosebiter på børsten utenom det også 😂

Anonymkode: 84171...59a

youghurt av og til gå så klart fint. Jeg var hysterisk med sukker med første, men det glir jo fullstendig ut i det de starter i barnehagen, der serveres både kjekt og youghurt uten at de drikker vann og skyller tennene etterpå. Samme på sfo, det går i knekkebrød med syltetøy og de serveres ikke vann å drikke. Jeg har tatt det opp, men de driter i det. 

Anonymkode: 0a7e6...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei! Er det noen andre som har barn innkalt til tannlegen tidlig? Var på helsestasjonen til 1 års kontroll og beskjed om at de ville ha ungen til tannlegen pga fortsatt amming. Er dette vanlig? De andre jeg har har nemlig aldri det og alt i orden med tennene der. De mente det var best å slutte å amme, slik at ikke tennene skulle skades, stemmer dette? Noe nytt som er kommet?

Anonymkode: 84171...59a

Et spørsmål er hva de vil, ett annet er hva offentlig tannlegekontor vil... hvordan har de tenkt å fikse den innkallingen? De kalles inn første gang mellom 3 og 4 år en gang litt etter når de er født... og det er mest for tilvenning tror jeg. Slik jeg ser det etter hva de har gjort når min var der...hadde aldri sluttet å amme. Det har de ikke noe med. Hva har amming med det å gjøre? Man pusser jo tenner morgen og kveld uansett 

Anonymkode: 6c46d...4b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bare tøys. Les hos ammehjelpen.

 

https://ammehjelpen.no/amme-i-sovn/

 

Anonymkode: 8535d...c2a

Dette var nyttig lesning! Jeg har ammet mye i søvn og turte ikke være ærlig om det hos helsesykepleier fordi jeg opplevde at hun var ikke vennlig innstilt til langttidsamming eller samsoving. Datteren min er skolejente nå, har begynt å overnatte hos andre og har aldri hatt problemer med å sovne av seg selv etter at hun begynte å sove i egen seng av egen vilje da hun var 4-5 år. Så det viser at man skal ikke alltid høre på helsesykepleierne som sitter med "fasiten" fordi de tror det er sånn og sånn. Det var flere som sa til meg at jeg skapte en uvane og gjorde det vanskelig for meg selv fordi jeg ammet i søvn og samsov, men det var noe jeg trivdes med og fant helt naturlig for meg og mitt barn. Synes alle må få gjøre som de vil og slippe den konstante dårlige samvittigheten fordi de ikke gjør ting "riktig".

Anonymkode: 0a7e6...eb2

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et spørsmål er hva de vil, ett annet er hva offentlig tannlegekontor vil... hvordan har de tenkt å fikse den innkallingen? De kalles inn første gang mellom 3 og 4 år en gang litt etter når de er født... og det er mest for tilvenning tror jeg. Slik jeg ser det etter hva de har gjort når min var der...hadde aldri sluttet å amme. Det har de ikke noe med. Hva har amming med det å gjøre? Man pusser jo tenner morgen og kveld uansett 

Anonymkode: 6c46d...4b7

Enig i det. De foretar neppe kontroller på ettåringer. 

Anonymkode: 0a7e6...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Og jeg kjenner to som fikk begynnende hull da de var under to år pga. nattamming, så helt tullete kan det ikke være.

Anonymkode: 54336...767

Jeg vil tro det er litt vanskelig å si at det skyldes nattammingen... Pusset de tennene skikkelig morgen og kveld med fluor? Hva fikk barna å drikke ellers? Fikk de vann som tørstedrikk, eller ble det gitt saft og juice?

Anonymkode: 0a7e6...eb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...