Gå til innhold

Sykepenger som tilkallingsvikar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har selvsagt forsøkt å snakke med NAV, men det er så mange sprikende (og tullete) svar at jeg like gjerne kan spørre her.

Jeg har en 0%-stilling hos en annen arbeidsgiver enn min primære (hvor jeg har fast 50%). I gjennomsnitt har jeg jobbet 40-50% i 0%-stillingen det siste halvannet året med ca lik lønn hver måned. Da jeg ble sykmeldt nå, avslo NAV sykepenger fordi det et par ganger har gått over 14 dager uten ei vakt og da anser de arbeidsforholdet som opphørt for hver gang.

Jeg kommer til å ha behov for sykmelding en stund, men jeg klarer meg ikke på 50% lønn. Jeg forsøker å tvinge meg på jobb, men arbeidsgiver ser at det ikke er forsvarlig.

Har det noe for seg å klage?

Finnes det ingen løsning på dette?

Anonymkode: 8eed7...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo legen din som registerer deg som sykemeldt på nav, også må du fylle ut det som kommer der.

Jeg hadde 25% stilling i 2020, men jobbet i realiteten nesten 100%, og nav gjennomsnittsberegnet inntekten og jeg fikk det utbetalt. Kontakt veiledern din på nav og si "jeg har jobbet mer enn stillingsprosenten min, og dere må gjennomsnitteberegne inntekt, fordi jeg er sykemeldt og må ha sykepenger.

Anonymkode: 13eb3...783

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har selvsagt forsøkt å snakke med NAV, men det er så mange sprikende (og tullete) svar at jeg like gjerne kan spørre her.

Jeg har en 0%-stilling hos en annen arbeidsgiver enn min primære (hvor jeg har fast 50%). I gjennomsnitt har jeg jobbet 40-50% i 0%-stillingen det siste halvannet året med ca lik lønn hver måned. Da jeg ble sykmeldt nå, avslo NAV sykepenger fordi det et par ganger har gått over 14 dager uten ei vakt og da anser de arbeidsforholdet som opphørt for hver gang.

Jeg kommer til å ha behov for sykmelding en stund, men jeg klarer meg ikke på 50% lønn. Jeg forsøker å tvinge meg på jobb, men arbeidsgiver ser at det ikke er forsvarlig.

Har det noe for seg å klage?

Finnes det ingen løsning på dette?

Anonymkode: 8eed7...370

Blir du sykmeldt skal du ha en gjennomsnitt av det du har tjent de siste 3 mnd. 

Anonymkode: 14c68...00a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har selvsagt forsøkt å snakke med NAV, men det er så mange sprikende (og tullete) svar at jeg like gjerne kan spørre her.

Jeg har en 0%-stilling hos en annen arbeidsgiver enn min primære (hvor jeg har fast 50%). I gjennomsnitt har jeg jobbet 40-50% i 0%-stillingen det siste halvannet året med ca lik lønn hver måned. Da jeg ble sykmeldt nå, avslo NAV sykepenger fordi det et par ganger har gått over 14 dager uten ei vakt og da anser de arbeidsforholdet som opphørt for hver gang.

Jeg kommer til å ha behov for sykmelding en stund, men jeg klarer meg ikke på 50% lønn. Jeg forsøker å tvinge meg på jobb, men arbeidsgiver ser at det ikke er forsvarlig.

Har det noe for seg å klage?

Finnes det ingen løsning på dette?

Anonymkode: 8eed7...370

Kanskje du kan ha rett på aap:

https://www.nav.no/aap

 

 

Anonymkode: 26fa5...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at du må jobbe ofte nok i 0 prosent stillingen for rett til sykepenger der. Står i paragraf 8-15 tror jeg. 

Anonymkode: 19c51...d47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det stemmer at du må jobbe ofte nok i 0 prosent stillingen for rett til sykepenger der. Står i paragraf 8-15 tror jeg. 

Anonymkode: 19c51...d47

Ja, det har jeg jo skjønt… Gjelder det samme kravet for svangerskapspenger? Jeg har alvorlig hyperemesis og får væskebehandling tre ganger i uka og har besvimt på jobb flere ganger pga alvorlig dehydrering. Men jeg kan ikke gå ned 50% i lønn i halvannet år… Nærmer seg fare for fosteret sånn det er på jobb nå.

Anonymkode: 8eed7...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, det har jeg jo skjønt… Gjelder det samme kravet for svangerskapspenger? Jeg har alvorlig hyperemesis og får væskebehandling tre ganger i uka og har besvimt på jobb flere ganger pga alvorlig dehydrering. Men jeg kan ikke gå ned 50% i lønn i halvannet år… Nærmer seg fare for fosteret sånn det er på jobb nå.

Anonymkode: 8eed7...370

Ja det samme gjelder. Dette er grunnen til at man får en kontraktsfestet stillingsprosent, i alle fall før man finner ut at man skal få barn. Du må jo uansett finne ut av dette med økonomien, for du får jo bare permisjonspenger av 50% stillingen din.

Anonymkode: 22f06...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det samme gjelder. Dette er grunnen til at man får en kontraktsfestet stillingsprosent, i alle fall før man finner ut at man skal få barn. Du må jo uansett finne ut av dette med økonomien, for du får jo bare permisjonspenger av 50% stillingen din.

Anonymkode: 22f06...436

Jeg har vært avhengig av fleksibiliteten 0% har gitt fordi jeg har studert, ingen fortalte meg om denne ulempen. Det er flust av disse stillingene i helsevesenet. Har hatt den i fem år.

Nei, foreldrepengegrunnlaget regnes ut fra opptjening - ikke hvorvidt opptjeningen er fra kontraktsfestet stilling. NAV dekker det jeg ikke har arbeidsgiver til å forskuttere.

Anonymkode: 8eed7...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har vært avhengig av fleksibiliteten 0% har gitt fordi jeg har studert, ingen fortalte meg om denne ulempen. Det er flust av disse stillingene i helsevesenet. Har hatt den i fem år.

Nei, foreldrepengegrunnlaget regnes ut fra opptjening - ikke hvorvidt opptjeningen er fra kontraktsfestet stilling. NAV dekker det jeg ikke har arbeidsgiver til å forskuttere.

Anonymkode: 8eed7...370

Denne ulempen er velkjent, det er jo alene grunnen til at man ikke bør ha nullkontrakter når man er helt avhengig av vakter og lønn derfra. Når du ikke får vakter får du heller ingen opptjening til foreldrepengegrunnlag av 0% stillingen din.

Anonymkode: 22f06...436

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne ulempen er velkjent, det er jo alene grunnen til at man ikke bør ha nullkontrakter når man er helt avhengig av vakter og lønn derfra. Når du ikke får vakter får du heller ingen opptjening til foreldrepengegrunnlag av 0% stillingen din.

Anonymkode: 22f06...436

Men jeg har jo vakter, så selvsagt får jeg opptjening. Selv om jeg har 0% har jeg oppsatte vakter frem til våren 2025. Jeg jobber også mine vakter selv om det holder på å ta livet av meg. 

Anonymkode: 8eed7...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg har jo vakter, så selvsagt får jeg opptjening. Selv om jeg har 0% har jeg oppsatte vakter frem til våren 2025. Jeg jobber også mine vakter selv om det holder på å ta livet av meg. 

Anonymkode: 8eed7...370

Når du har jobbet i 28 dager, uten at det går 14 dager mellom to vakter, så har du rett på sykepenger for 0% stillingen. Altså, du må fysisk ha jobbet 28 separate dager uten at det går 14 dager mellom 2 vakter. Håper det var forståelig. Gartulerer med baby ❤️ 

Anonymkode: 26fa5...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 21.38):

Kanskje du kan ha rett på aap:

https://www.nav.no/aap

 

 

Anonymkode: 26fa5...161

Må man ikke ha vært sykmeldt ett år før man kan søke AAP? Eller har de endret reglene?

Anonymkode: b0904...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det lett å falle mellom to stoler som tilkallingsvikar, noe jeg har erfart selv. Det er strenge regler på dette.

Anonymkode: c7199...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og svaret på spørsmålet avhenger av om du har jobbet sammenhengende 4 uker nå.

Anonymkode: c7199...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Må man ikke ha vært sykmeldt ett år før man kan søke AAP? Eller har de endret reglene?

Anonymkode: b0904...eaa

Godt poeng, det tenkte jeg ikke på 🤦‍♀️I utgangspunktet så må man det. Unntaket er dersom sykepengegrunnlaget er mindre enn 2 ganger grunnbeløpet, altså mindre enn 237 000.

Anonymkode: 26fa5...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Når du har jobbet i 28 dager, uten at det går 14 dager mellom to vakter, så har du rett på sykepenger for 0% stillingen. Altså, du må fysisk ha jobbet 28 separate dager uten at det går 14 dager mellom 2 vakter. Håper det var forståelig. Gartulerer med baby ❤️ 

Anonymkode: 26fa5...161

NAV sa 3 måneder. 28 dager gjelder bare ved nyansettelse? Var i hvert fall det de skrev, har ikke sjekket om det stemmer. Jeg har bare ett opphold på >14 dager siden april i fjor, det var i feb/mars og var på 15 dager, ble kluss pga. skuddår. Så ble jeg sykmeldt i 20 dager i april, som de regner som et opphold, slik at jeg nå må jobbe 3mnd før jeg kan ha krav på sykepenger igjen… 

Anonymkode: 8eed7...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 20.05):

Jeg har selvsagt forsøkt å snakke med NAV, men det er så mange sprikende (og tullete) svar at jeg like gjerne kan spørre her.

Jeg har en 0%-stilling hos en annen arbeidsgiver enn min primære (hvor jeg har fast 50%). I gjennomsnitt har jeg jobbet 40-50% i 0%-stillingen det siste halvannet året med ca lik lønn hver måned. Da jeg ble sykmeldt nå, avslo NAV sykepenger fordi det et par ganger har gått over 14 dager uten ei vakt og da anser de arbeidsforholdet som opphørt for hver gang.

Jeg kommer til å ha behov for sykmelding en stund, men jeg klarer meg ikke på 50% lønn. Jeg forsøker å tvinge meg på jobb, men arbeidsgiver ser at det ikke er forsvarlig.

Har det noe for seg å klage?

Finnes det ingen løsning på dette?

Anonymkode: 8eed7...370

Når du skriver at du har vært i kontakt med NAV så regner jeg med det er veiledere i Kontaktsenteret du har snakket med? De har ikke mulighet til å gi deg noe konkret svar på utfall i en sak, fordi de ikke saksbehandler. Men de skal kunne informere om regelverket, og det regner jeg med du også har fått informasjon om i vedtaket der du gikk avslag? At det står forklart årsak til avslag med henvisning til folketrygdloven. Du kan selvfølgelig klage, det har du rett til, men regler er regler, så det har ikke noe for seg å klage med begrunnelse at du ikke klarer deg på 50% lønn. Da må du eventuelt søke sosialhjelp. 

Anonymkode: ac506...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...