Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mandag, for to dager siden, hadde vi overtagelse av ny bolig. Det er kodelås på døren (Yale Doorman). Vi fikk kode fra forrige eier og beskjed om at vi kunne lese i instruksjonsboken hvordan bytte kode selv. 

Vi overtar bolig og skal gå i gang med å bytte kode. Det viser seg å være lettere sagt enn gjort. Etter mye rot fram og tilbake finner vi ut at det er umulig å bytte kode for den er koblet opp mot Sector alarm. Vi informerer de om at vi er nye eiere og ønsker tilgang til døren. Da får vi til svar at det skal vi få, men vi må kjøpe låsen av de om vi ikke ønsker videre abonnement. Det vil vi ikke. Får beskjed om at da skal de demontere låsen, men vi må vente på montør som kommer neste uke.

I dag da vi kom hjem til bolig er det tydelig at noen har vært inne. Det føles utrolig ubehagelig. Vi lurer på om det kan ha vært tenåringssønnen til forrige eier som har vært innom (nabo mente de hadde sett han på sykkel). Forrige eier har bare gjort seg selv utilgjengelig på telefon, så får ikke noe tilbakemelding derfra. 

Nå er min mann på vei til Elkjøp for å kjøpe en ny lås til døren. Og i løpet av morgendagen må vi prøve å få skru ned Sector alarm sin og deretter sette inn ny lås 😵‍💫 Sector alarm kan ryke og reise, ønsker de penger for låsen kan de fakturere forrige eier. 

Måtte bare få ut hele historien, for jeg er veldig stresset.

Hilsen en som ikke kommer til å sove godt i natt.

Anonymkode: a0fcd...036

• Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke dere få tilgang til appen som forje eier brukt, bytte passord og lage nye koder? Eventuelt legge til ny eier på appen og fjerne forje eier? 

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan da umulig være lovlig av sector alarm? Dette er søren meg noe av det mest ugreie jeg har hørt om de og jeg har hørt MYE skit om de som aktører i den bransjen.

Anonymkode: f1195...b0c

• Liker 25
  • Nyttig 4
Skrevet

Så det gikk ikke å slette alle kodene en og en, altså alle "plassene" kodene kan lagres på? Eller endre masterkode? 

Skrevet

Jeg hadde ikke demontert låsen dere har. Send en melding til selger om at du prøvde det de sa uten hell og at Sector Alarm eier låsen. Deretter hadde jeg vært tydelig på at du forventer at de rydder opp så dere kan bruke låsen som avtalt.

Og gjør de ikke det gjør dere det og krever at de dekker utgiftene rundt dette.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tv2 hjelper deg.

Anonymkode: c95be...c5a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Queen94 skrev (2 minutter siden):

Kan ikke dere få tilgang til appen som forje eier brukt, bytte passord og lage nye koder? Eventuelt legge til ny eier på appen og fjerne forje eier? 

Forrige eier stiller seg helt uvitende til alt, og mente han aldri hadde hatt noe app. Han har bare brukt koden i følge han selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (1 minutt siden):

Så det gikk ikke å slette alle kodene en og en, altså alle "plassene" kodene kan lagres på? Eller endre masterkode? 

Nope, det gikk ikke an å gjøre noe. Tok en stund før vi skjønte hvorfor. Prøvde først å finne kundeservice for kodelåsen, men det var jo nærmest sagt umulig. Tok deretter kontakt med låsesmed som ikke hadde noe svar. Frustrerende.

AnonymBruker
Skrevet

Når man selger er man vel pliktig til å overlevere ALLE nøkler ved overtagelse og ikke sitte på en egen kopi (kode i dette tilfellet)? Her mener jeg selger har plikt til å sørge for at dere har en lås på huset som kun dere har tilgang til å åpne og lukke. 

Og dersom du kan bevise at noen har vært i boligen: politianmeld.

Anonymkode: bf33d...58d

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke demontert låsen dere har. Send en melding til selger om at du prøvde det de sa uten hell og at Sector Alarm eier låsen. Deretter hadde jeg vært tydelig på at du forventer at de rydder opp så dere kan bruke låsen som avtalt.

Og gjør de ikke det gjør dere det og krever at de dekker utgiftene rundt dette.

Forrige eier har bare sluttet å svare. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når man selger er man vel pliktig til å overlevere ALLE nøkler ved overtagelse og ikke sitte på en egen kopi (kode i dette tilfellet)? Her mener jeg selger har plikt til å sørge for at dere har en lås på huset som kun dere har tilgang til å åpne og lukke. 

Og dersom du kan bevise at noen har vært i boligen: politianmeld.

Det vil være umulig å bevise noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forrige eier har bare sluttet å svare. 

Det kan han jo gjøre alt han vil, men det funker faktisk ikke slik i voksenverden med voksenansvar. Som selger forsvinner ikke slt av ansvar og plikter det øyeblikket han mottok penga. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det går an å kontakte megleren som hadde visningen? 

Anonymkode: c7ced...e1c

• Liker 21
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med megler.

Anonymkode: 042b8...d60

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde anmeldt det. Noen har vært inne hos dere.

Anonymkode: 70326...425

• Liker 9
Skrevet

Enig med å kontaktemegler. 

nabohuset her har kode på garasjeporter, som har videre inngang innover i huset, og den går ikke an å endre.   Det har vært solgt flere ganger og de har samme system fortsatt.

ville synes det var ubehagelig,csiden boligen har vært solgt noen ganger, men de er mye borte i helger så de tenker vel ikke over det...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ettersom dere har overtatt boligen og overtakelsesprotokoll er signert, har dere vel egentlig ikke krav på noe, hverken fra selger eller eiendomsmegleren. Kanskje megleren prøver å hjelpe dere, men meglerens jobb er jo egentlig ferdig. Det virker ikke som selgeren er interessert i å bidra. 

Hvis dere er helt sikre på at noen har vært inne hos dere: anmeld det! Er det stjålet noe? 

Har selv erfaring med utstyr fra Sector Alarm, som de skulle "komme og hente". Det gadd de selvfølgelig ikke ettersom jeg ikke er kunde hos dem og de ikke kan bruke utstyret videre. Men kameraene var tydeligvis fortsatt aktive..... Skrudde ned og kastet alt utstyret deres sporenstreks etter å ha oppdaget at et av kameraene blinket heftig (tok bilder) da jeg nærmet meg det. 

Anonymkode: 039ec...46d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Queen94 skrev (53 minutter siden):

Kan ikke dere få tilgang til appen som forrige eier brukt, bytte passord og lage nye koder? Eventuelt legge til ny eier på appen og fjerne forje eier? 

Anonymkode: 28793...505

Skrevet

For at alarmselskap skal ha kontakt med Yale lås så må det monteres en brikke inn i låsen. Denne brikken er det bare å demontere. Da har ikke Yale lenger noe kontakt med internett/server. Etter det så skifter dere bare masterkode og kode. Fremgangsmåte på dette er litt etter hvilken generasjon lås det er. Gjør dette så er det bare den nye koden som virker. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Trøndere1 skrev (20 minutter siden):

For at alarmselskap skal ha kontakt med Yale lås så må det monteres en brikke inn i låsen. Denne brikken er det bare å demontere. Da har ikke Yale lenger noe kontakt med internett/server. Etter det så skifter dere bare masterkode og kode. Fremgangsmåte på dette er litt etter hvilken generasjon lås det er. Gjør dette så er det bare den nye koden som virker. 

Det gikk ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...