Gå til innhold

Tips til bronseprøve


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne tenkt med å prøve meg på bronseprøven med hunden min, men jeg har aldri gjort noe sånn før så det er mye jeg lurer på. Har tenkt å melde meg på bronsemerke-kurs til høsten, men må begynne å øve nå, for hunden min er en shiba, så innlæring går treeeegt og man må ta mange korte økter så han ikke mister motivasjonen. Håper det er noen her inne som har gjort dette før og som kan hjelpe meg med å svare på noen ting: 


- skal man ha på bånd under hele prøven eller bare noen av tingene?

- får man mye trekk for treig hund? Jeg tenker vi skal fint få til å gjennomføre øvelsene men det vil jo aldri bli så kontant og lynskarpt som man ser på andre hunder. Hunden min går i dekk på første kommando, men han gjør det i sitt eget tempo liksom.. Han kommer også "på plass" men han lunter liksom inn på plassen sin i stedet for å sprette på plass som jeg ser at mange gjør.

- har man lov til å belønne mellom øvelsene? 

- hvordan øver man på dette med tilgjengelighet? Hunden min sitter fint når noen kommer bort og biter ikke men jeg tror han snur seg vekk hvis det kommer en fremmed person og skal ta på tennene hans.. det blir jo litt annen setting enn veterinær

 

Sikkert mange dumme spørsmål men jeg er helt noob på dette. Har aldri vært i en sånn prøve eller lydighetskonkurranse før men tenkte det kunne være gøy å ha noe å øve fram mot sammen med hunden :) Har ingen ambisjoner ut over det. 

Anonymkode: ba8c2...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan lese om reglene på NKK sin hjemmeside (regler for lydighetsprøver)

Det er bare under lineføring hunden er i bånd. F.eks ved innkalling, så må man jo gå et stykke fra hunden før man kaller den inn. Det gjøres ikke med bånd.

Kan hende man får litt mindre poeng hvis hunden er treig, men dommeren skal ta hensyn til rase. Og det har egentlig ikke så mye å si; så lenge du får poeng (selv lave poeng)  i alle øvelser, så får du bronsemerke 👍

Du kan belønne med å rose hunden, noen dommere godtar også at man klapper hunden; spør dommeren om alt du er usikker på. De svarer gladelig (godbiter og leker godtas nok ikke)

Så lenge hunden ikke biter dommeren så vil tilgjengelighetstesten godkjennes. De stryker lett over hunden, om hunden reiser seg så får du likevel poeng.

Lykke til, det er gøy å ha noe å trene mot. Og det går helst bra 👍

https://www.nkk.no/prover-og-konkurranser/regelverk/

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bånd på tilgjengelighet og lineføring. Når du kommer til holdt/dekk må du ta av båndet. Husker jeg riktig er båndet av under resten av øvelsene. 

 

Du vil kunne få trekk om reaksjonen er veldig sen, men det står også i lydighetsreglene at det skal tas hensyn til rase. Kan sikkert avhenge noe av dommer. 

Du kan ikke belønne i banen, annet enn sosial belønning og ros. Jeg anbefaler å lese deg opp på baklengskjeding og bruke dette. Da vet hunden når belønningen kommer 😊

Tilgjengelighet bør trenes gradvis. Noen nærmer seg deg og hunden, du belønner hunden, helt til fremmede kan komme helt bort. 

 

Overtren bli-øvelsene! Det vil si bygg de opp så du kan ha hunden i bli mye lenger enn merket krever. Husk også å trene på hva du skal gjøre mellom øvelsene. 

 

Masse lykke til! 

Anonymkode: de2cb...0a5

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dere! Nå er jeg mye mer optimistisk og gleder meg til å fortsette treningen 😊

Selv om han aldri blir noen champion akkurat så har vi det jo gøy når vi holder på og jeg merker at det er fint for relasjonen, så det var godt å høre at vi har en sjanse.

Anonymkode: ba8c2...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med litt uvanlige raser i lydighetsringen!

Du har fått flere gode tips. Jeg vil også ta opp dette med å lære hunden å jobbe så lenge uten belønning. Ta det gradvis. Dvs tren først på små momenter, så sett det sammen til større biter og så en hel øvelse. 

Når du begynner å strekke strikken med at hunden skal jobbe lenger før den får belønning, ha som tommelfingerregel at hunden skal belønnes like lenge som den har jobbet. Belønningen bør også være superduperbra, enten det er leverpostei eller verdens kuleste leke. Det som er julaften for din hund. Slik lærer hunden at det er verdt det å jobbe lenge, for da blir belønningen deretter også.

Dette er spesielt viktig for en rase som shiba, som ikke er de letteste til å motivere. Gå frem sakte og varier hvor lenge hunden må jobbe før belønning, ikke bare øk lengden. Da blir treningen tung.

Lykke til! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som dere kan trene lengre og lengre kjeder vil jeg bare anbefale å variere litt i hva slags belønning hunden får. Alltid noe av høy verdi, men den første kjeden kan feks belønnes med våtfor (bokser til katt er praktiske, mindre mat i de😅), andre runde belønnes med vaffel og tredje med et tyggebein feks. 

Anonymkode: d8bb8...4af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok bronsemerket i fjor høst. 
Å ta det ifm. Kurs er veldig fint. Da får man trent på plassen man skal ta prøven. 
Ikke tenkt at du må kunne «alt» før kurset. 
Tilgjengelighet er endret, og dommer skal kun berøre snutepartien litt lett. 
Dette trente vi litt på nesten hver gang, og vi hundeeiere i mellom, slik at hunden fikk erfare ulike folk. 

For min hund var langdekken litt vanskelig, og hun satt seg opp på slutten. Dommeren sa at her kunne jeg sagt «bli» når hun var å ferd med å sette seg opp, fordi det hadde gitt mindre trekk enn at hun satt opp. (Hun stod ellers med glans.) 

Se litt på regelverket og hva som gir trekk. 
Alt ligger på NKK. 
Du kan ikke belønne med godbit underveis, og mener man får trekk for snakk utover kommandoer. 

Men for å få kobla hunden på, så kan det fortsatt lønne seg å gi en dobbelkommando eller ros, fremfor at hunden bare soner helt ut og gjør feil. Dette vil jeg tro de på kurset også vil si litt om.  😊

Tvi tvi! 

Anonymkode: a63ca...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for alle tips! 
Har lest om baklengskjeding nå og har satt oss en treningsplan. Vi har begynt med "Enkelt dekk 1 minutt" og det som er lettest for han er å ligge lenge, han er veldig tålmodig så akkurat den biten går bra. Men jeg strever litt med å få han til å gå fra "dekk" til "sitt" . Noen som har gode tips der? Han kan jo sitt kjempegodt, men når han er i dekk så virker det som han ikke skjønner det at han skal sette seg opp..

Anonymkode: ba8c2...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tusen takk igjen for alle tips! 
Har lest om baklengskjeding nå og har satt oss en treningsplan. Vi har begynt med "Enkelt dekk 1 minutt" og det som er lettest for han er å ligge lenge, han er veldig tålmodig så akkurat den biten går bra. Men jeg strever litt med å få han til å gå fra "dekk" til "sitt" . Noen som har gode tips der? Han kan jo sitt kjempegodt, men når han er i dekk så virker det som han ikke skjønner det at han skal sette seg opp..

Anonymkode: ba8c2...943

Når min hund sitter i utgangsstilling, dvs sitter på min venstre side, så heter det for oss «Fot!»

Det ble mye lettere for hunden å skjønne at den skulle sette seg opp til utgangsstilling fra dekk, da jeg kommanderte «Fot!» (enn å si «sitt»)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan som foreslått over prøve med kommando for fot/på plass. 
Du kan også si «sitt opp», og samtidig lokke opp i sitt i starten, og så gradvis fjerne hjelpen. (Om det er godbit fra nesa og opp, en liten motivasjonsbevegelse hos deg ect.) 

Når du øver på dette, øv kun på momentet «sitt opp», ikke si «dekk» først (vanner ut kommandoen, så hovedfokus er sitt opp.) 
Lokk han heller ned i dekk. 
Det er fort gjort å terpe på hele øvelser, men øv heller på det momentet i øvelsen som er vanskelig. 
Pirk kan man ta senere. 😊 

Anonymkode: a63ca...dc7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...