Gå til innhold

Mobilforbud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva med dem som ikke vil det?

Hva med dem som ikke orker det?

Hva med dem som ikke klarer det?

Folk gikk seg tur, leste avisa og låste seg inne på do i gamle dager for å unngå nettopp dette. 

Du tenker kanskje at alle som er på jobb har like forutsetninger eller nødvendigvis har et liv de har lyst eller behov for å prate om? Det er en privilegert tankegang..

På min jobb respekteres folks personlige valg.

Dersom INGEN på jobbeIn til ts ønsker å prate med hen, bør det være tegn nok til at ts heller burde ringe en venn og skravle om behovet absolutt er der.

Anonymkode: f6ab1...2ac

Ikke kall meg HEN, jeg er HUN! Tenk om jeg ikke har noen venn å ringe? tenk om det sosiale på jobb betyr mye for meg? Men folk skal bare drite i andre og pleie sitt ego tydeligvis. Og ikke si at JEG pleier mitt ego, jeg vet at mye blir bedre om mobilen fikk spille en mindre rolle både på jobb, skole og hjemme. Jeg har vært i den posisjonen mange her tydeligvis er  i, å være altfor opphengt og avhengig av mobilen. Men NÅ har jeg våkna og sett galskapen og jeg ønsker å vekke flere. 

Det er ikke uten grunn av mobilbruk i skolen har vært under lupen heller. 

 

ts

Anonymkode: df1ab...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke meg du svarer men selvfølgelig blir man stressa av mobilen og avhengigheten av den. Det finns det masse dokumentasjon på. 

Anonymkode: df1ab...3fd

Dette gjelder ikke alle i alle settinger.. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Yes! Ser jo bare hvor sure folk blir her i tråden. Det treffer en nerve og avslører mange mobilavhengige. 

Anonymkode: df1ab...3fd

Vi er mange som reagerer ja. Kanskje vi klarer å se at andre skal få lov til å gjøre hva de vil. Selv bruker jeg ikke mobilen på jobb (har skjedd at jeg har hatt håndverkere hjemme etc, men ellers ikke), men jeg vet at det for mange ee utrolig krevende med den tvungne sosiale kontakten. Jeg vet også at ganske mange har ting de ikke ønsker å snakke med andre om, sosial angst, introverte etc etc, og derfor synes jeg de skal få lov til å fortsette med det.

Alternativet for dem skal da være å stå uttafor arbeidslivet eller å måtte skaffe en legeerklæring..?

Anonymkode: f6ab1...2ac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke kall meg HEN, jeg er HUN! Tenk om jeg ikke har noen venn å ringe? tenk om det sosiale på jobb betyr mye for meg? Men folk skal bare drite i andre og pleie sitt ego tydeligvis. Og ikke si at JEG pleier mitt ego, jeg vet at mye blir bedre om mobilen fikk spille en mindre rolle både på jobb, skole og hjemme. Jeg har vært i den posisjonen mange her tydeligvis er  i, å være altfor opphengt og avhengig av mobilen. Men NÅ har jeg våkna og sett galskapen og jeg ønsker å vekke flere. 

Det er ikke uten grunn av mobilbruk i skolen har vært under lupen heller. 

 

ts

Anonymkode: df1ab...3fd

Du har vel ikke sagt at du er kvinne, så da er hen dekkende inntil du ønsker annet pronomen..

Du er en av de nyfrelste tidligere avhengige som tror at det som gjaldt deg, naturligvis gjelder alle andre. Og måten å "hjelpe" dem på er med tvang?

Det er vel ikke for en grunn at tvang sjelden blir brukt som metode mm man er til fare for seg selv eller andre. Det funker dårlig.

Dessuten starta du tråden med, og gjentok flere ganger at dette er fordi du ikke vil kjede deg alene i lunsjen..

Nå virker det å være fordi du som er avhengig og må holde deg på matta, ikke unner andre å finne i glede/fred/pause i noe du ikke kan delta i pga faren for tilbakefall..?

Avhengighet er ikke ukjent for meg, men da burde du oppsøke noen. En Som kan bidra til at du finner gode teknikker for deg sjøl om hvordan fylle din tid med ting som betyr noe, uten å ramme andre eller ilegge dem en avhengighet du ikke vet om de har.

Anonymkode: f6ab1...2ac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke kall meg HEN, jeg er HUN! Tenk om jeg ikke har noen venn å ringe? tenk om det sosiale på jobb betyr mye for meg? Men folk skal bare drite i andre og pleie sitt ego tydeligvis. Og ikke si at JEG pleier mitt ego, jeg vet at mye blir bedre om mobilen fikk spille en mindre rolle både på jobb, skole og hjemme. Jeg har vært i den posisjonen mange her tydeligvis er  i, å være altfor opphengt og avhengig av mobilen. Men NÅ har jeg våkna og sett galskapen og jeg ønsker å vekke flere. 

Det er ikke uten grunn av mobilbruk i skolen har vært under lupen heller. 

 

ts

Anonymkode: df1ab...3fd

Må bare skyte inn at du aldri kan tvinge frem en sosial relasjon eller interaksjon. Du kan derimot fremmedgjøre mange på din vei i forsøket..

Anonymkode: f6ab1...2ac

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ikke kall meg HEN, jeg er HUN! Tenk om jeg ikke har noen venn å ringe? tenk om det sosiale på jobb betyr mye for meg? Men folk skal bare drite i andre og pleie sitt ego tydeligvis. Og ikke si at JEG pleier mitt ego, jeg vet at mye blir bedre om mobilen fikk spille en mindre rolle både på jobb, skole og hjemme. Jeg har vært i den posisjonen mange her tydeligvis er  i, å være altfor opphengt og avhengig av mobilen. Men NÅ har jeg våkna og sett galskapen og jeg ønsker å vekke flere. 

Det er ikke uten grunn av mobilbruk i skolen har vært under lupen heller. 

 

ts

Anonymkode: df1ab...3fd

Det er ikke mitt problem. Kolleger er kolleger, ikke venner. 

Anonymkode: d1e9f...f84

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har undersøkt det veldig nøye og vet det med sikkerhet?

Anonymkode: f6ab1...2ac

Det er ihvertfall gjort forskning på området, som tyder på dette.

Avhengighet av smarttelefonen kan påvirke både din fysiske og mentale helse, ditt forhold til andre og din produktivitet.

Ved å lære om symptomer og tegn på avhengighet av smarttelefon og internett, og hvordan du kan bryte denne vanen, kan du få en bedre balanse i livet ditt, både online og offline.

Direkte kontakt med andre innebærer en rekke non-verbale interaksjoner som du ikke får via elektroniske tekster og beskjeder. Styrk den fysiske kontakten med dine venner og familie. Sett av tid hver uke til å møte disse, eventuelt meld deg på sosiale aktiviteter.

Noen har så store problemer med sin smarttelefon avhengighet at de behøver profesjonell hjelp i form av rådgiving, kognitiv atferdsterapi, gruppeterapi.

https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/avhengighet-av-smarttelefon-og-internett?page=2

Anonymkode: 6b59c...b7d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis arbeidsgiver ikke betaler pause kan ikke dette kreves. Hva noen synes personlig er ikke viktig, men lovverket. 
Jeg sitter selv litt på tlf i pausa, dette fordi jeg slapper av og kan få fred den lille halvtimen. 
skjekker mailer og svarer på meld osv. siden vi ikke får ha tlf i arbeidstiden. 
Hva folk gjør i pausen sin er helt opp til hver enkelt. 
flere av oss sover i pausene, folk er slitne. Vi jobber i barnehage. 
ikke alle orker å sitte å skravle i pausa

Anonymkode: 02c1a...042

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Tenk om jeg ikke har noen venn å ringe? tenk om det sosiale på jobb betyr mye for meg? Men folk skal bare drite i andre og pleie sitt ego tydeligvis.

Det kan ikke dine kollegaer ta støyten for, da må du skaffe deg en venn.

Toppen av egoisme må jo være å si "det jeg ikke vil ha/liker, får ingen andre rundt meg lov til heller" .

Dersom du er misfornøyd, må du nesten finne ut av hva som gjør at du føler er behov for å styre andre og tvinge dem til å sosialisere med deg. Det kan i seg selv være en veldig god grunn til at du evt ikke har venner å ringe til eller kollegaer å snakke med.

Ønsker deg alt godt i din vei fri for avhengighet, men du må nesten la andre finne og følge sin egen vei. Være seg med eller uten avhengighet . 

Anonymkode: f6ab1...2ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med dem som ikke vil det?

Hva med dem som ikke orker det?

Hva med dem som ikke klarer det?

Folk gikk seg tur, leste avisa og låste seg inne på do i gamle dager for å unngå nettopp dette. 

Du tenker kanskje at alle som er på jobb har like forutsetninger eller nødvendigvis har et liv de har lyst eller behov for å prate om? Det er en privilegert tankegang..

På min jobb respekteres folks personlige valg.

Dersom INGEN på jobben til ts ønsker å prate med hen, bør det være tegn nok til at ts heller burde ringe en venn og skravle om behovet absolutt er der.

Anonymkode: f6ab1...2ac

Hva med dem som ikke vil det?

Du kan ikke tvinge noen til å være sosial, så de som ikke ønsker får bare sitte på mobilen.

Hva med dem som ikke orker det?

De som ikke orker å være sosial får bare sitte på mobilen sin.

Hva med de som ikke klarer det?

Når pauserommet er fullt av folk som sitter på mobilen, så er vel problemstllingen omvendt. Visst det er 90% som ikke klarer sosial omgang med sine kollegaer så er samfunnet på feil vei. 

Folk gikk seg tur, leste avisa og låste seg inne på do i gamle dager for å unngå nettopp dette.

Det var ihvertfall ikke 90% som gikk på tur eller låste seg inn på do i pausene. Men har forståelse for de som har en diagnose, bortsett fra mobilavhengighet diagnosen.

Du tenker kanskje at alle som er på jobb har like forutsetninger eller nødvendigvis har et liv de har lyst eller behov for å prate om? Det er en privilegert tankegang.

Jeg er ikke TS, men det er fullt mulig å snakke med kollegaer uten å utlevere deg selv. Med å delta akrivt i samtaler kan du også være med på å påvirke arbeidsplassen.

På min jobb respekteres folks personlige valg.

Klart ingen kan tvinge deg til å være sosial, men noen tenker kanskje at du ikke er et funn for arbeidsmiljøet.

Dersom INGEN på jobben til ts ønsker å prate med hen, bør det være tegn nok til at ts heller burde ringe en venn og skravle om behovet absolutt er der.

Kjenner ikke til TS sin situasjon, men tror hun prøver å si at ingen prater på grunn av at alle er opptatt med mobilen sin. Altså de prioriterer mobilen foran interaksjon med kollegaer.

Det finnes så klart kollegaer fra helvete også som du ønsker å unngå, men tror ikke det var problemstillingen her.

Anonymkode: 6b59c...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette gjelder ikke alle i alle settinger.. 

Vi er mange som reagerer ja. Kanskje vi klarer å se at andre skal få lov til å gjøre hva de vil. Selv bruker jeg ikke mobilen på jobb (har skjedd at jeg har hatt håndverkere hjemme etc, men ellers ikke), men jeg vet at det for mange ee utrolig krevende med den tvungne sosiale kontakten. Jeg vet også at ganske mange har ting de ikke ønsker å snakke med andre om, sosial angst, introverte etc etc, og derfor synes jeg de skal få lov til å fortsette med det.

Alternativet for dem skal da være å stå uttafor arbeidslivet eller å måtte skaffe en legeerklæring..?

Anonymkode: f6ab1...2ac

Hva kom først, høna eller egget?

Tror faktisk at overdreven bruk av mobiltelefon kan være en trigger for sosial angst, og den introverte får muligheten til å alltid velge den enkleste løsningen og vil ikke få kognitiv stimuli til å komme ut av situasjonen.

Hadde selv et barn som sank lenger og lenger inn i mobilen, ble irriert bare mobilen ble nevnt som en årsak til inaktivitet, nedstemthet og lite sosial omgang med andre. Kunne sitte timesvis å scrolle, sikkert for å slippe å kjenne på egne følelser. Vi hadde god tålmodighet og fikk snudd utviklingen, i dag er han aktiv innen idrett og har forandret seg radikalt.

Anonymkode: 6b59c...b7d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lufte en slik ide her, varierende reaksjoner. Mange reaksjoner er slik jeg hadde før ; " min tid,min mobil og det får ingen ta fra meg" Helt til jeg kjente på hvor usunt denne stadige mobilbruken er og så vet jeg at jeg er ikke alene om den følgen av mobilbruk. Man må bare bli bevisst og kjenne på det. 

Jeg VET at om slike restriksjoner kom, så ville folk MED TIDEN se at det ikke var så dumt. Man får en annen stemning og et annet forhold. Man har mulighet til å snakke til fjeset til folk og ikke til toppen av et hodet som ser ned i mobilen. For denne bruken av skjerm bare øker og en dag må det snu, og det vil flere og flere innse. 

Kall meg hva dere vil, men jeg har et poeng . Takk for meg :P 

Anonymkode: df1ab...3fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke kall meg HEN, jeg er HUN! Tenk om jeg ikke har noen venn å ringe? tenk om det sosiale på jobb betyr mye for meg? Men folk skal bare drite i andre og pleie sitt ego tydeligvis. Og ikke si at JEG pleier mitt ego, jeg vet at mye blir bedre om mobilen fikk spille en mindre rolle både på jobb, skole og hjemme. Jeg har vært i den posisjonen mange her tydeligvis er  i, å være altfor opphengt og avhengig av mobilen. Men NÅ har jeg våkna og sett galskapen og jeg ønsker å vekke flere. 

Det er ikke uten grunn av mobilbruk i skolen har vært under lupen heller. 

 

ts

Anonymkode: df1ab...3fd

Men det er ikke dine kollegers ansvar å fylle ditt sosiale behov.

Anonymkode: 5ba9c...ead

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

 

Hvordan hadde du reagert på et slik forbud? 

Anonymkode: df1ab...3fd

Jeg hadde opplevd det som «overformynderi». Ikke at det isolert sett er viktig for meg å holde på med telefonen i pauser, men jeg er uinteressert i en arbeidsgiver som oppfører seg som moren min og behandler ansatte som barn.

Anonymkode: e493b...65a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker de ukene jeg ikke hadde mobil, jeg snakket fortsatt ikke med noen i lunsjen. Jeg er ikke interessert i å underholde deg. Jeg er på jobb for å jobbe. At du får ditt sosiale dekket på jobb, er ikke mitt problem! Skaff deg venner! 

Anonymkode: 17f24...cf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen reagerer på at en kollega skal få inn bestemmelser i lunsjen for at alt skal passe henne betyr ikke at eneste vi gjør selv til lunsj er å scrolle på telefonen, men at vi ikke hadde godtatt slik detaljstyring av lunsjen for å tekkes andre. Hva er neste? Ikke få ta med seg en bok eller avis, ikke strikketøy eller annet som tar vekk oppmerksomheten fra needy kollegaer? Eneste som skal være tillatt dag etter dag etter dag er å underholde kollegaer, uansett egne behov? Nei, ts har «sett lyset» og nå skal «frelse» resten av kollegaene i mangel på sosial kontakt ellers eller noe…

En løsning er faktisk å være et interessant nok menneske til at folk ønsker å føre samtaler med. Men når folk ikke klarer det, så vil man få sjefen til å bestemme at folk skal prate med en i stede…

Anonymkode: 857f6...f29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At noen reagerer på at en kollega skal få inn bestemmelser i lunsjen for at alt skal passe henne betyr ikke at eneste vi gjør selv til lunsj er å scrolle på telefonen, men at vi ikke hadde godtatt slik detaljstyring av lunsjen for å tekkes andre. Hva er neste? Ikke få ta med seg en bok eller avis, ikke strikketøy eller annet som tar vekk oppmerksomheten fra needy kollegaer? Eneste som skal være tillatt dag etter dag etter dag er å underholde kollegaer, uansett egne behov? Nei, ts har «sett lyset» og nå skal «frelse» resten av kollegaene i mangel på sosial kontakt ellers eller noe…

En løsning er faktisk å være et interessant nok menneske til at folk ønsker å føre samtaler med. Men når folk ikke klarer det, så vil man få sjefen til å bestemme at folk skal prate med en i stede…

Anonymkode: 857f6...f29

Med mindre sjefen vil betale for lunsjen, så får han ikke dette igjennom uansett  

Anonymkode: 17f24...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Husker de ukene jeg ikke hadde mobil, jeg snakket fortsatt ikke med noen i lunsjen. Jeg er ikke interessert i å underholde deg. Jeg er på jobb for å jobbe. At du får ditt sosiale dekket på jobb, er ikke mitt problem! Skaff deg venner! 

Anonymkode: 17f24...cf3

Du hadde sikkert allerede opparbeidet deg en antisosial atferd, denne har satt seg og du skjønner ikke hvordan du skal kommunisere med kollegaer.

Det er ikke snakk om at du skal underholde andre, det er snakk om å utvise normal mellommenneskelig relasjon.

Anonymkode: 6b59c...b7d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Med mindre sjefen vil betale for lunsjen, så får han ikke dette igjennom uansett  

Anonymkode: 17f24...cf3

Vi har betalt lunsj og mobil. 

Anonymkode: 4c051...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ærlig talt, jeg er veldig sosial i grunn og skravler stort sett med de andre hvis jeg har lunsj samtidig med noen av de. Skravler mye i miljøet og. 
Men noen ganger har jeg virkelig bare et behov for å koble ut, ofte er det så busy dager at jeg uansett ikke har samvittighet til å ta hele pausen og heller ikke har pause med noen. Men det kan også ha vært en dag med skjerming på psykotisk/manisk pasient over lenger tid og at hodet er helt forbanna kokt og trenger en timeout. Og da kan jeg fint ha en podcast på øret en stund, eller scrolle litt mindløst rundt. 
Vi har ikke betalt pause der, men det andre stedet har vi betalt pause og alikevel kan det hende folk scroller. Det er ingen andre som får bestemme hva jeg gjør i pausen min, hadde glatt oversett et slikt "forbud". 

Anonymkode: 92043...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...