AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #1 Skrevet 8. mai 2024 Jeg vet at jeg har dårlig kondisjon og jeg er overvektig, det er greit. Under trening har jeg alltid siden jeg var liten slitt med aktivitetsdager, gym, sykkellaget osv, husker jeg var 8 år når anstrengelses utløst astma ble nevnt, men aldri blitt fulgt opp med lege når jeg var barn. Når jeg ble voksen har jeg tatt det opp noen ganger, men uten å få utredelse har det alltid bare blitt sagt at det går seg til når når kondisjonen blir bedre og du går ned i vekt. Jeg har ganske enkelt gitt opp. Nå har jeg vært på flere like turer, jeg puster og peser, det er greit, jeg er både overvektig og har dårlig kondisjon, jeg er ikke naiv eller blottet for selvinnsikt. Tur nr 1 uten hjelp, fikk ikke nok luft slet med hoste i 11 timer etterpå og smerter i ryggen bak lungene, pusten veste. Tur nr 2 med Ventolin, og de samme symptomene dukka opp, fikk en dose med Ventolin og jeg kjente det var lettere å puste har sluppet smerter og hoste i etterkant, puster og peser gjennom resten av turen fordi jeg tross alt har dårlig kondisjon. Men ingen problemer i timene etter. Spørsmålet er, vil ventoline fungere bare dersom du faktisk har astma, eller vil det også åpne for lettere tilgang til luft dersom det bare er dårlig kondisjon? Hadde det tetta seg og gitt symptomer hvis det bare var dårlig kondisjon eller er det sånn at når ventolin faktisk hjalp så er det ganske sikkert at det faktisk er snakk om astma. Har time med legen selvfølgelig, men bare nysjerrig sånn frem til neste time om jeg etter 40 år kanskje kan få hjelp med pusten så jeg faktisk kan klare å bygge opp kondisjon og komme ned i vekt uten å måtte bruke sprøyter for vektnedgang sånn som jeg gjør nå. Anonymkode: 2c801...127
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #2 Skrevet 9. mai 2024 Det kan være du har EILO, google det og snakk med legen, mange leger aner ikke hva det er og bare utelukker astma og sier det er fordi du er i dårlig form. Anonymkode: 962b9...895
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #3 Skrevet 9. mai 2024 https://aafa.org/asthma/asthma-triggers-causes/emotions-stress-depression/ Er du flink uttrykke følelser? Følelser, stress og depresjon Sterke følelser og stress er velkjente utløsere av astma. Det er bevis på en sammenheng mellom astma, angst og depresjon, selv om resultatene noen ganger ikke er konsistente. Angst og depresjon kan være assosiert med dårlig astmakontroll. Å føle og uttrykke sterke følelser kan forårsake astmasymptomer hvis du har astma. Når du føler sterke følelser, endres pusten din - selv om du ikke har astma. Det er ikke selve følelsen som forårsaker astmasymptomene. I stedet endres pusten din under sterke følelser. Dette fører til at musklene strammer seg eller pustefrekvensen øker. Noen eksempler på sterke følelser som kan utløse astmasymptomer er: Sinne Frykt Begeistring Latter Roping Gråter Anonymkode: 9cf40...0c9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå