Gå til innhold

Hva kan foreldre kreve av skolen når én elev terroriserer hele klassen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn, på 20, 15 og 11. Har ALDRI opplevd noe som engang kommer i nærheten, av det som nå foregår i klassen til min yngste:

Kort fortalt (ærlig forsøk hvertfall), så er der en elev i klassen til barnet mitt, som daglig oppfører seg fullstendig motbydelig. Oftest mot guttene. I 90% av tilfellene, helt uprovosert...........  Han sparker og kniper (helst i skrittet), slår hvor som helst han kommer til (helst i ansiktet), lugger, klorer, slår med kjepper, tar kvelertak m.m. 

Nå er det litt sannsynlig at det neste jeg skriver, avslører hvor dette foregår - men det har pågått så lenge nå, at jeg gidder faktisk ikke bry meg! For selv om den fysiske volden er vondt å høre om, hadde jeg en enda sterkere reaksjon første gang jeg hørte hva favoritt-uttrykket til denne eleven er.........: "Hold kjeft din skitne neger!" Noen ganger byttes "skitne" ut med "svarte". 

Altså....Denne ungen trenger alvorlig profesjonell hjelp! Lærerne virker som at de bare har kapitulert, for ingen av de mange tiltakene de setter i gang, har noen langsiktig effekt på oppførselen til denne eleven. Jeg oppfatter denne situasjonen som helt håpløs, og mener eneste gjenstående handling fra skolens side, er å utvise eleven.  

Men det er vel enklere sagt enn gjort å få gjennom noe sånt? Har vi foreldre noen rettigheter til å påvirke utfallet rundt dette med å utvise en elev?            Jeg har hvertfall nådd min grense for hva jeg tolererer av fysisk vold mot barnet mitt, av dette mennesket! 

Anonymkode: 0456c...5cf

• Liker 3
  • Hjerte 19
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt opp i ledelsen har dere gått med dette? 
er dere flere foreldre som opplever det på samme måte og kan lage en sak sammen? 
Har dere snakket med barnets foreldre? 
Du mangler en del info for å kunne svare ordentlig

Anonymkode: 05490...29a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dere må kontakte fylkesmann, mobbeombud og evt andre instanser. 
Og jo flere foreldre som går sammen om dette jo bedre. 
Ikke bare sitt på gjerdet og håp at enda en 9a sak skal gjøre alt bedre, for det kommer aldri til å skje!! 

Anonymkode: 05490...29a

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna har rett på et trygt skolemiljø. Det har de ikke nå. Meld 9a sak til skolen. Er det ikke lagt frem gode nok tiltak etter fem arbeidsdager melder dere saken videre til statsforvalteren og mobbeombud i fylke. Mange foreldre klager på at skolene ikke gjør nok men bruker likevel ikke de formelle måtene å melde inn saken, slik at skolen tvinges til handling. 

Anonymkode: b0234...7a4

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare å ta saken videre med statsforvalteren. Ta en telefon dit, og hør hvordan det er best å gå frem.

Hos oss førte ingen av tiltakene i klassen frem, og skolen virket til å ha kapitulert. Sendte en klage til statsforvalteren, og DA ble det fart på sakene og mange tiltak satt i gang.

Anonymkode: e3ea6...28f

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skolen vår hevdet at de ikke hadde adgang til å ta noen ut av klassen. Utfallet ble at alle andre søkte seg ut sånn at det vanskelige elementet ble nærmest alene.

Anonymkode: 0eb56...dec

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har 3 barn, på 20, 15 og 11. Har ALDRI opplevd noe som engang kommer i nærheten, av det som nå foregår i klassen til min yngste:

Kort fortalt (ærlig forsøk hvertfall), så er der en elev i klassen til barnet mitt, som daglig oppfører seg fullstendig motbydelig. Oftest mot guttene. I 90% av tilfellene, helt uprovosert...........  Han sparker og kniper (helst i skrittet), slår hvor som helst han kommer til (helst i ansiktet), lugger, klorer, slår med kjepper, tar kvelertak m.m. 

Nå er det litt sannsynlig at det neste jeg skriver, avslører hvor dette foregår - men det har pågått så lenge nå, at jeg gidder faktisk ikke bry meg! For selv om den fysiske volden er vondt å høre om, hadde jeg en enda sterkere reaksjon første gang jeg hørte hva favoritt-uttrykket til denne eleven er.........: "Hold kjeft din skitne neger!" Noen ganger byttes "skitne" ut med "svarte". 

Altså....Denne ungen trenger alvorlig profesjonell hjelp! Lærerne virker som at de bare har kapitulert, for ingen av de mange tiltakene de setter i gang, har noen langsiktig effekt på oppførselen til denne eleven. Jeg oppfatter denne situasjonen som helt håpløs, og mener eneste gjenstående handling fra skolens side, er å utvise eleven.  

Men det er vel enklere sagt enn gjort å få gjennom noe sånt? Har vi foreldre noen rettigheter til å påvirke utfallet rundt dette med å utvise en elev?            Jeg har hvertfall nådd min grense for hva jeg tolererer av fysisk vold mot barnet mitt, av dette mennesket! 

To seriøse spørsmål; Blir ikke elever utvist fra skolen lengre?

Hvor er foreldrene?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Her tenker jeg faktisk barnevern burde vært involvert også. 

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Bari said:

To seriøse spørsmål; Blir ikke elever utvist fra skolen lengre?

Hvor er foreldrene?

1. Nei. Hadde en elev som la en medelev i bakken, sparket og slo og fremsatte drapstrusler. Jeg fikk ikke lov av rektor om å be elevens foreldre hente vedkommende. 
2. i alle fall ikke på skolen… 😏

Anonymkode: 4fd54...f5e

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1. Nei. Hadde en elev som la en medelev i bakken, sparket og slo og fremsatte drapstrusler. Jeg fikk ikke lov av rektor om å be elevens foreldre hente vedkommende. 
2. i alle fall ikke på skolen… 😏

Anonymkode: 4fd54...f5e

Såpass ja.. Jeg hadde ringt foreldrene likevel og heller tatt diskusjonen med rektor etterpå. Hvis dette ikke bedrer seg kan du anmelde. Ikke gutten, men skolen som ikke gjør nok for å sikre et trygt skolemiljø for resten av elevene.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier foreldrene? Jeg hadde ringt de hver gang det var noe, for å legge press på de og. Sikkert slemt, men de må faktisk ta tak i det. Hadde så kontaktet statsforvalter, barnevern. 

Anonymkode: c45b1...e50

• Liker 4
Gjest lavmålet
Skrevet

Jeg tenker også barnevernet. Og dere foreldre må stå sammen. Ta initiativ til et møte. Ville ikke vært nok for meg ar det meldes som 9a-sak, her kreves jo umiddelbare tiltak. Skolen har selvfølgelig mulighet til å bortvise elever.

Må være forferdelig å stå i sånne situasjoner, med en skole som ikke makter/evner/ønsker å sette i gang tilstrekkelige tiltak.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde meldt ifra til barnevernet. Og sånhadde jeg laget et rabalder med statsforvalter og alt som hører til. Barn har rett på å få gå på skolen uten å bli utsatt for vold! 

Anonymkode: 084d2...ffd

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde meldt til Statsforvalter, og barnevernet. Rett og slett anmeldt ungen for vold, så får barnevernet ta det videre. 

Anonymkode: 3d8a8...f64

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

dette barnet har det ikke godt, det sier seg selv, meldt fra til barnevernet

Anonymkode: 5e872...32c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skolen skal politianmelde vold på skolen fra 5.trinn.

Ellers er der ikke lov å ta slike elever ut av klassen. De har, dessverre, rett på undervisning de og. Dette opplever jeg hver dag som lærer.

Anonymkode: ae144...878

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om alle foreldrene i klassen signerer en 9a-sak og krever at de andre elevene skjermes? 

Anonymkode: 7fd9e...ab4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest lavmålet
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skolen skal politianmelde vold på skolen fra 5.trinn.

Ellers er der ikke lov å ta slike elever ut av klassen. De har, dessverre, rett på undervisning de og. Dette opplever jeg hver dag som lærer.

Anonymkode: ae144...878

Joda, elever kan vises bort, dette står det mer om i opplæringsloven.

At det ikke løser problemet på lengre sikt er en annen sak ...

AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke vise ut elever på barneskoletrinnet. Det er skoleplikt og rett til opplæring. 
Dere må melde inn 9a sak om utrygt skolemiljø, da må tiltak settes inn og det er dokumentasjonsplikt. 
Kommer dere ikke i mål kan dere kontakte statsforvalteren. 
sak må meldes til rektor. 

Nå var det trist å lese at en liten gutt har så store vansker. Denne gutten trenger veiledning og hjelp. 
PPT kan observere i klassen, og på bakgrunn av det de observerer kan de sette inn assistent på han. 
Får han 100% assistent i timer og friminutt blir han passet på hele tiden. Er han ekstremt krevende kan de sette 2 assistenter på han. 
Å gå som assistent alene på en som har så store utfordringer er svært krevende, og folk makter det ikke i lengden. 

Anonymkode: e4e74...8dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barna har rett på et trygt skolemiljø. Det har de ikke nå. Meld 9a sak til skolen. Er det ikke lagt frem gode nok tiltak etter fem arbeidsdager melder dere saken videre til statsforvalteren og mobbeombud i fylke. Mange foreldre klager på at skolene ikke gjør nok men bruker likevel ikke de formelle måtene å melde inn saken, slik at skolen tvinges til handling. 

Anonymkode: b0234...7a4

Dette stemmer: barna har rett på et trygt skolemiljø. Barna har rettigheter som skal ivaretas.

DETTE GJELDER FOR ALLE BARNA 

problemet her er at også barnet som utagerende har rettigheter og de blir beskyttet til tross for at det hadde vært bedre for klassen om det aktuelle barnet fikk hjelp annensteds. Alle skal på død og liv integreres og få hjelp der de er. Det er et håpløst situasjon med lite hjelp for noen av de involverte.

Anonymkode: 7fd3b...553

• Liker 9
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...