Callisto83 Skrevet 9. mai 2024 #21 Del Skrevet 9. mai 2024 Jeg kan tenke meg at hatet har økt siden 7 oktober. Israelerne som bodde i kibbutz nær Gaza var ikke voldelige bosettere. Flere hadde gode relasjoner med de palestinske naboene, og hjalp dem med jobber, medisinsk behandling etc inne i Israel. Så blir de da på bestialsk vis invadert tidlig en morgen på en helligdag. De blir voldtatt, torturert, plyndret, drept, brent, kidnappet osv. Som live streames av terroristene. Hva tenker NRK at Israelere flest skal lære av dette? 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 9. mai 2024 #22 Del Skrevet 9. mai 2024 Svava skrev (8 minutter siden): Du tror jøder opphøyer seg selv og ser på seg som gudegitt, og du tror israelere ser på palestinere som kakerlakker. Kan du vise til en undersøkelse som underbygger holdningene dine? Mange israelere sier det jo rett ut. De er Guds utvalget folk, dette landet er gitt dem av Gud, så de har rett til... Det er ikke akkurat skjult og fortiet. Og nei, jeg tror ikke jøder- som i alle jøder- tenker og tror dette, og heller ikke at jøder er mindre ulike enn mennesker generelt, men når de gode tier vinner ondskap. Jeg har sett israelere kalle palestinerne horer, nazister, rotter, kakerlakker, svin, med mer (det er ikke vanskelig å finne eksempler), og jeg har sett at de kaster søppel og avføring i hodet på dem mens de ler, og jeg har sett tilsynelatende helt vanlige familiemenn og - kvinner omtale og behandle forsvarsløse barn og kvinner med småbarn på armen på måter man kun kan sammenligne med en del av vår historie; Hvordan nazistene behandlet jødene under andre verdenskrig. Det er beviselig utallige barn, ungdom og andre forsvarsløse mennesker fengslet av israelere, uten skikkelig rettferdig dom og uten å vite når eller om de slippes fri igjen. Det er beviselig at mange utsettes for fryktelig tortur. Jeg har sett soldater le når forsvarsløse mennesker blir plaget kun for gøy. Fordi de kjedet seg. Du kan lett se dette selv, om du åpner øynene og er villig til å se. Det krever imidlertid at man klarer å ta innover seg hvor grusomme mennesker kan være når de dehumaniserer et annet folk, og det er tøft. Det er ikke hva man vil tro om et "moderne demokrati ". Jeg ville selv ikke se det, og ikke tro det, men mine øyne ble åpnet den dagen jeg så en "helt vanlig " kvinne stå opp i ansiktet på en ung palestinske jente og lyse av ondskap mens hun hveste "Hore! Hoooore! Din ekle lille hooooore!" ovenfor den tydelig vettskremte unge kvinnen, som bare sto som fastfrosset og ikke våget annet enn å ta imot. "Hva er dette?" tenkte jeg sjokkert, og "Hvorfor er det ingen som reagerer? Er dette vanlig?" Så jeg åpnet øynene, og så med gru at det var sørgelig vanlig. Og akseptert. Selv ellers hyggelige og flotte mennesker aksepterer det. Lar slikt pågå, og vokse. Det var tungt og tøft, oppvokst med "De snille israelere og de slemme palestinerne." som jeg var. Vi nordmenn gjorde noe tilsvarende mot samene også. Indianerne... Folkemord generelt... Slikt er visst berettiget til slikt når slikt får tak, og blir akseptert. Dette er oss mennesker på vårt verste, og ingenting har vi visst lært. Dette har vi i oss, og det er ufattelig ufattelig skremmende. Historien gjentas. Og vi ser på at det skjer. Vi gjør det og gode jøder gjør det, men vi snur ryggen til og aksepterer. Slik vinner ondskap frem. Igjen. Når et folkeslag, hvilket som helst, anser seg som mer verdt og "utvalgt av Gud" (eller bare mer verdige/høyere rase), så er grunnlaget for å bli grusomme lagt. Jeg kan egentlig vise til undersøkelser som sier både for og mot. Undersøkelser er ofte utviklet av mennesker med en agenda. Det hjelper ikke, man må våge å se med egne øyne hvilken dehumanisering som får lov til å eksistere, og det er ikke vanskelig å se. Om man våger. Dette er ikke skjult. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 9. mai 2024 #23 Del Skrevet 9. mai 2024 Svava skrev (15 timer siden): Flertallet både blant jødiske menn og kvinner avtjener verneplikt i IDF. Millioner har tjenestegjort. Blant millioner som har tjenestegjort har 1000 varslet via "Breaking the Silence" som har eksistert siden 2004. Synes du det tyder på en ukultur i IDF? En litt uskyldig sak men samtidig gjorde den at jeg våknet litt. Da soldater kjørte inn i Gaza med svære tanks og maskingevær, står det et vennlig metall skilt som tydeligvis har stått der lenge, med I love💖Gaza. Soldatene tar sats med tanksene sine og kjører rett over det, var tydelig at dette ble gjort med vilje. Hva er årsaken med å ydmyke SIVILE palestinere enda en gang. De har blitt bombet i over 7mnd,, og så MÅ bare disse soldatene ydmyke dem igjen. Hva er vitsen? De gjør det foran kamera, hva gjør de da utenfor kamera. Jeg vet alt som skjedde 7 oktober, et grufullt angrep med voldtekter og nedslaktninger på voksne og barn, tok gisler, noen av dem ble slept bak biler i Gaza, nakne og døde. Jeg vet at det var Hamas som stod bak angrepet, at Israel vil ta dem, noe som er forståelig, og hamas gjemmer seg bak sivile. Men er overbevist om at de hadde gått i dekning lenge før denne såkalte uskyldige hendelsen skjedde, så var det pokker meg nødvendig? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 9. mai 2024 #24 Del Skrevet 9. mai 2024 (endret) Og uansett hvor mye man støtter Israel i dette, at de ikke mener å slakte sivile, men treffer uskyldig mennesker pga at Hamas gjemmer seg bak dem, så er det JÆVLIG at barn må leve i dette marerittet . Så en video for endel mnd siden, 2 brødre sitter på en seng på et sykehus, begge med bandasjer, rundt 2 og 4 år, yngstemann på ca 2 år sitter og rister i hele kroppen, overkroppen, beina, pga ANGST ! En unge på 2 år skal IKKE vite hva ANGST er?! Elstemann snur seg, prøver å få øyenkontakt med minstebroren men klarte det ikke og så tar han tak i beina til 2 åringen, prøver å stoppe ristingen, de hoppet på bordet og hele overkroppen ristet, og blikket var preget av intens redsel pluss tåke samtidig, det var så hjerteskjærende at tilogmed de som jubler for Israel hadde begynt å gråte. Endret 9. mai 2024 av JaVel 1 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 9. mai 2024 #25 Del Skrevet 9. mai 2024 Trolltunge skrev (24 minutter siden): Mange israelere sier det jo rett ut. De er Guds utvalget folk, dette landet er gitt dem av Gud, så de har rett til... Det er ikke akkurat skjult og fortiet. Og nei, jeg tror ikke jøder- som i alle jøder- tenker og tror dette, og heller ikke at jøder er mindre ulike enn mennesker generelt, men når de gode tier vinner ondskap. Jeg har sett israelere kalle palestinerne horer, nazister, rotter, kakerlakker, svin, med mer (det er ikke vanskelig å finne eksempler), og jeg har sett at de kaster søppel og avføring i hodet på dem mens de ler, og jeg har sett tilsynelatende helt vanlige familiemenn og - kvinner omtale og behandle forsvarsløse barn og kvinner med småbarn på armen på måter man kun kan sammenligne med en del av vår historie; Hvordan nazistene behandlet jødene under andre verdenskrig. Det er beviselig utallige barn, ungdom og andre forsvarsløse mennesker fengslet av israelere, uten skikkelig rettferdig dom og uten å vite når eller om de slippes fri igjen. Det er beviselig at mange utsettes for fryktelig tortur. Jeg har sett soldater le når forsvarsløse mennesker blir plaget kun for gøy. Fordi de kjedet seg. Du kan lett se dette selv, om du åpner øynene og er villig til å se. Det krever imidlertid at man klarer å ta innover seg hvor grusomme mennesker kan være når de dehumaniserer et annet folk, og det er tøft. Det er ikke hva man vil tro om et "moderne demokrati ". Jeg ville selv ikke se det, og ikke tro det, men mine øyne ble åpnet den dagen jeg så en "helt vanlig " kvinne stå opp i ansiktet på en ung palestinske jente og lyse av ondskap mens hun hveste "Hore! Hoooore! Din ekle lille hooooore!" ovenfor den tydelig vettskremte unge kvinnen, som bare sto som fastfrosset og ikke våget annet enn å ta imot. "Hva er dette?" tenkte jeg sjokkert, og "Hvorfor er det ingen som reagerer? Er dette vanlig?" Så jeg åpnet øynene, og så med gru at det var sørgelig vanlig. Og akseptert. Selv ellers hyggelige og flotte mennesker aksepterer det. Lar slikt pågå, og vokse. Det var tungt og tøft, oppvokst med "De snille israelere og de slemme palestinerne." som jeg var. Vi nordmenn gjorde noe tilsvarende mot samene også. Indianerne... Folkemord generelt... Slikt er visst berettiget til slikt når slikt får tak, og blir akseptert. Dette er oss mennesker på vårt verste, og ingenting har vi visst lært. Dette har vi i oss, og det er ufattelig ufattelig skremmende. Historien gjentas. Og vi ser på at det skjer. Vi gjør det og gode jøder gjør det, men vi snur ryggen til og aksepterer. Slik vinner ondskap frem. Igjen. Når et folkeslag, hvilket som helst, anser seg som mer verdt og "utvalgt av Gud" (eller bare mer verdige/høyere rase), så er grunnlaget for å bli grusomme lagt. Jeg kan egentlig vise til undersøkelser som sier både for og mot. Undersøkelser er ofte utviklet av mennesker med en agenda. Det hjelper ikke, man må våge å se med egne øyne hvilken dehumanisering som får lov til å eksistere, og det er ikke vanskelig å se. Om man våger. Dette er ikke skjult. Jeg har sett dette skje på Vestbredden. Jødene der er ofte ekstremister, men hvorfor gjør ikke den jødiske hær noe?? Har sett de beskytte jøder som har gått til angrep på palestinere på på Vestbredden. Jeg satt bare og gapte da jeg så det, visste absolutt ikke at det var SÅ ille?? Jeg visste vel egentlig at mange ekstremistiske jøder bor der, og at de tar jord fra palestinere, noe jeg har vært i mot, og det er egentlige det jeg har visst. Men trodde aldri at jøder kom skrikende inn i hus til vanlige palestinere, brølte hatefullt mot de voksne, kom helt opp i ansiktet deres mens små palestinske barn står redd bak de voksne. Og som et siste farvel ironi!) knuser jødene kjøkkenet deres mens de går rasende ut, etterfulgt av en tirade av kjellsord. Det er rett og slett motbydelig at den jødiske hær ikke beskytter palestinere på Vestbredden?? Tenk på små palestinske barn som ser deres egne mor og far bli skremt og ydmyket gjentatte ganger gjennom hele oppveksten. Tenk om det var jeg som fikk rasende ukjente menn på døren som skjelte meg ut, knuste møbler og dette gjentok seg igjen og igjen. Jeg ringte politiet men de støttet angriperne, igjen og igjen. Jeg ville blitt livredd, fått masse angst, og ville blitt fylt av sinne og en sterk følelse av urettferdighet. Da jeg så den videoen gikk jeg fra å støtte Israel til å støtte palestinerne på Vestbredden. Jeg visste litt som skrevet ovenfor, men SVÆRT lite når det kom til stykket. 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 9. mai 2024 #26 Del Skrevet 9. mai 2024 1 hour ago, Trolltunge said: Mange israelere sier det jo rett ut. De er Guds utvalget folk, dette landet er gitt dem av Gud, så de har rett til... Det er ikke akkurat skjult og fortiet. Og nei, jeg tror ikke jøder- som i alle jøder- tenker og tror dette, og heller ikke at jøder er mindre ulike enn mennesker generelt, men når de gode tier vinner ondskap. Jeg har sett israelere kalle palestinerne horer, nazister, rotter, kakerlakker, svin, med mer (det er ikke vanskelig å finne eksempler), og jeg har sett at de kaster søppel og avføring i hodet på dem mens de ler, og jeg har sett tilsynelatende helt vanlige familiemenn og - kvinner omtale og behandle forsvarsløse barn og kvinner med småbarn på armen på måter man kun kan sammenligne med en del av vår historie; Hvordan nazistene behandlet jødene under andre verdenskrig. Det er beviselig utallige barn, ungdom og andre forsvarsløse mennesker fengslet av israelere, uten skikkelig rettferdig dom og uten å vite når eller om de slippes fri igjen. Det er beviselig at mange utsettes for fryktelig tortur. Jeg har sett soldater le når forsvarsløse mennesker blir plaget kun for gøy. Fordi de kjedet seg. Du kan lett se dette selv, om du åpner øynene og er villig til å se. Det krever imidlertid at man klarer å ta innover seg hvor grusomme mennesker kan være når de dehumaniserer et annet folk, og det er tøft. Det er ikke hva man vil tro om et "moderne demokrati ". Jeg ville selv ikke se det, og ikke tro det, men mine øyne ble åpnet den dagen jeg så en "helt vanlig " kvinne stå opp i ansiktet på en ung palestinske jente og lyse av ondskap mens hun hveste "Hore! Hoooore! Din ekle lille hooooore!" ovenfor den tydelig vettskremte unge kvinnen, som bare sto som fastfrosset og ikke våget annet enn å ta imot. "Hva er dette?" tenkte jeg sjokkert, og "Hvorfor er det ingen som reagerer? Er dette vanlig?" Så jeg åpnet øynene, og så med gru at det var sørgelig vanlig. Og akseptert. Selv ellers hyggelige og flotte mennesker aksepterer det. Lar slikt pågå, og vokse. Det var tungt og tøft, oppvokst med "De snille israelere og de slemme palestinerne." som jeg var. Vi nordmenn gjorde noe tilsvarende mot samene også. Indianerne... Folkemord generelt... Slikt er visst berettiget til slikt når slikt får tak, og blir akseptert. Dette er oss mennesker på vårt verste, og ingenting har vi visst lært. Dette har vi i oss, og det er ufattelig ufattelig skremmende. Historien gjentas. Og vi ser på at det skjer. Vi gjør det og gode jøder gjør det, men vi snur ryggen til og aksepterer. Slik vinner ondskap frem. Igjen. Når et folkeslag, hvilket som helst, anser seg som mer verdt og "utvalgt av Gud" (eller bare mer verdige/høyere rase), så er grunnlaget for å bli grusomme lagt. Jeg kan egentlig vise til undersøkelser som sier både for og mot. Undersøkelser er ofte utviklet av mennesker med en agenda. Det hjelper ikke, man må våge å se med egne øyne hvilken dehumanisering som får lov til å eksistere, og det er ikke vanskelig å se. Om man våger. Dette er ikke skjult. Det er 9,6 millioner israelere. Du har altså sett video av noen rasistiske eller kriminelle israelere og trekker konklusjonen at hele folkeslaget anser seg som utvalgt av Gud - hvilket har lagt grunnlaget for å bli grusomme. Du kan selvsagt ikke vise til undersøkelser som støtter synet ditt siden det åpenbart ikke er virkeligheten. Det blir like absurd som å skulle sammenligne den palestinske befolkningen med en Hamas-terrorist som har halshugget en israeler. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 9. mai 2024 #27 Del Skrevet 9. mai 2024 1 hour ago, Trolltunge said: Mange israelere sier det jo rett ut. De er Guds utvalget folk, dette landet er gitt dem av Gud, så de har rett til... Det er ikke akkurat skjult og fortiet. Og nei, jeg tror ikke jøder- som i alle jøder- tenker og tror dette, og heller ikke at jøder er mindre ulike enn mennesker generelt, men når de gode tier vinner ondskap. Jeg har sett israelere kalle palestinerne horer, nazister, rotter, kakerlakker, svin, med mer (det er ikke vanskelig å finne eksempler), og jeg har sett at de kaster søppel og avføring i hodet på dem mens de ler, og jeg har sett tilsynelatende helt vanlige familiemenn og - kvinner omtale og behandle forsvarsløse barn og kvinner med småbarn på armen på måter man kun kan sammenligne med en del av vår historie; Hvordan nazistene behandlet jødene under andre verdenskrig. Det er beviselig utallige barn, ungdom og andre forsvarsløse mennesker fengslet av israelere, uten skikkelig rettferdig dom og uten å vite når eller om de slippes fri igjen. Det er beviselig at mange utsettes for fryktelig tortur. Jeg har sett soldater le når forsvarsløse mennesker blir plaget kun for gøy. Fordi de kjedet seg. Du kan lett se dette selv, om du åpner øynene og er villig til å se. Det krever imidlertid at man klarer å ta innover seg hvor grusomme mennesker kan være når de dehumaniserer et annet folk, og det er tøft. Det er ikke hva man vil tro om et "moderne demokrati ". Jeg ville selv ikke se det, og ikke tro det, men mine øyne ble åpnet den dagen jeg så en "helt vanlig " kvinne stå opp i ansiktet på en ung palestinske jente og lyse av ondskap mens hun hveste "Hore! Hoooore! Din ekle lille hooooore!" ovenfor den tydelig vettskremte unge kvinnen, som bare sto som fastfrosset og ikke våget annet enn å ta imot. "Hva er dette?" tenkte jeg sjokkert, og "Hvorfor er det ingen som reagerer? Er dette vanlig?" Så jeg åpnet øynene, og så med gru at det var sørgelig vanlig. Og akseptert. Selv ellers hyggelige og flotte mennesker aksepterer det. Lar slikt pågå, og vokse. Det var tungt og tøft, oppvokst med "De snille israelere og de slemme palestinerne." som jeg var. Vi nordmenn gjorde noe tilsvarende mot samene også. Indianerne... Folkemord generelt... Slikt er visst berettiget til slikt når slikt får tak, og blir akseptert. Dette er oss mennesker på vårt verste, og ingenting har vi visst lært. Dette har vi i oss, og det er ufattelig ufattelig skremmende. Historien gjentas. Og vi ser på at det skjer. Vi gjør det og gode jøder gjør det, men vi snur ryggen til og aksepterer. Slik vinner ondskap frem. Igjen. Når et folkeslag, hvilket som helst, anser seg som mer verdt og "utvalgt av Gud" (eller bare mer verdige/høyere rase), så er grunnlaget for å bli grusomme lagt. Jeg kan egentlig vise til undersøkelser som sier både for og mot. Undersøkelser er ofte utviklet av mennesker med en agenda. Det hjelper ikke, man må våge å se med egne øyne hvilken dehumanisering som får lov til å eksistere, og det er ikke vanskelig å se. Om man våger. Dette er ikke skjult. Så for å ikke være hyklerisk, så dømmer du pal-araberne på samme måte, eller? Nå har du sett hvordan pal-araberne har behandlet alt og alle, du har sett bilder og video av grusomhetene som ble gjort 7’ende oktober. Fordømmer du hele den pal-arabiske befolkningen, barna óg, for det som skjedde 7’ende oktober? 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 9. mai 2024 #28 Del Skrevet 9. mai 2024 51 minutter siden, JaVel said: Jeg har sett dette skje på Vestbredden. Jødene der er ofte ekstremister, men hvorfor gjør ikke den jødiske hær noe?? Har sett de beskytte jøder som har gått til angrep på palestinere på på Vestbredden. Jeg satt bare og gapte da jeg så det, visste absolutt ikke at det var SÅ ille?? Jeg visste vel egentlig at mange ekstremistiske jøder bor der, og at de tar jord fra palestinere, noe jeg har vært i mot, og det er egentlige det jeg har visst. Men trodde aldri at jøder kom skrikende inn i hus til vanlige palestinere, brølte hatefullt mot de voksne, kom helt opp i ansiktet deres mens små palestinske barn står redd bak de voksne. Og som et siste farvel ironi!) knuser jødene kjøkkenet deres mens de går rasende ut, etterfulgt av en tirade av kjellsord. Det er rett og slett motbydelig at den jødiske hær ikke beskytter palestinere på Vestbredden?? Tenk på små palestinske barn som ser deres egne mor og far bli skremt og ydmyket gjentatte ganger gjennom hele oppveksten. Tenk om det var jeg som fikk rasende ukjente menn på døren som skjelte meg ut, knuste møbler og dette gjentok seg igjen og igjen. Jeg ringte politiet men de støttet angriperne, igjen og igjen. Jeg ville blitt livredd, fått masse angst, og ville blitt fylt av sinne og en sterk følelse av urettferdighet. Da jeg så den videoen gikk jeg fra å støtte Israel til å støtte palestinerne på Vestbredden. Jeg visste litt som skrevet ovenfor, men SVÆRT lite når det kom til stykket. Og da du så videoene og bildene ifra 7’ende oktober, så tenkte du? 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 9. mai 2024 #29 Del Skrevet 9. mai 2024 1 hour ago, JaVel said: En litt uskyldig sak men samtidig gjorde den at jeg våknet litt. Da soldater kjørte inn i Gaza med svære tanks og maskingevær, står det et vennlig metall skilt som tydeligvis har stått der lenge, med I love💖Gaza. Soldatene tar sats med tanksene sine og kjører rett over det, var tydelig at dette ble gjort med vilje. Hva er årsaken med å ydmyke SIVILE palestinere enda en gang. De har blitt bombet i over 7mnd,, og så MÅ bare disse soldatene ydmyke dem igjen. Hva er vitsen? De gjør det foran kamera, hva gjør de da utenfor kamera. Jeg vet alt som skjedde 7 oktober, et grufullt angrep med voldtekter og nedslaktninger på voksne og barn, tok gisler, noen av dem ble slept bak biler i Gaza, nakne og døde. Jeg vet at det var Hamas som stod bak angrepet, at Israel vil ta dem, noe som er forståelig, og hamas gjemmer seg bak sivile. Men er overbevist om at de hadde gått i dekning lenge før denne såkalte uskyldige hendelsen skjedde, så var det pokker meg nødvendig? Selvsagt var det unødvendig, men jeg forstår ikke hvordan du kommer til konklusjonen at det handler om å ville ydmyke sivile palestinere. Det er snakk om et skilt. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 9. mai 2024 #30 Del Skrevet 9. mai 2024 Svava skrev (Akkurat nå): Det er 9,6 millioner israelere. Du har altså sett video av noen rasistiske eller kriminelle israelere og trekker konklusjonen at hele folkeslaget anser seg som utvalgt av Gud - hvilket har lagt grunnlaget for å bli grusomme. Du kan selvsagt ikke vise til undersøkelser som støtter synet ditt siden det åpenbart ikke er virkeligheten. Det blir like absurd som å skulle sammenligne den palestinske befolkningen med en Hamas-terrorist som har halshugget en israeler. Sa jeg noe om antallet videoer jeg har sett eller forsåvidt om jeg kun har sett det på video? Dette koker og syder både under overflaten og totalt åpent. Jo jeg kunne vise til undersøkelser, men hva har det å si? Det finnes motsatte undersøkelser også, og hva nytter undersøkelser når folk ikke ser det som er absolutt synlig? Om man ikke nekter å se altså. Ikke vil. Hvilket mange ikke vil, på grunn av "stakkars jødene" og kollektiv skyldfølelse for hva jødene ble utsatt for. Det gir dem ikke rett til dette! Jeg gråter når jeg leser bøker med historier om hva jødene ble utsatt for, men jeg gråter nå også, når jeg ser hva mange- altfor mange- jøder utsetter et annet folk for. Jeg blåser i hva de er- hvilken rase, hvilken farge, hvilken religion- utover mennesker, og at mennesker kan oppføre seg slik mot andre mennesker, fordi de ikke engang anser dem som mennesker på likt nivå som seg selv, river sjelen min istykker. Ikke minst fordi jeg innser at dette er menneskers natur på sitt verste, når gode mennesker tier og aksepterer. Det kunne skjedd her, om vi tillot onde krefter å slippe fri. At overalt i verden kunne dette skjedd, fordi overalt i verden er det mennesker med så mye ondskap og hat i seg at dette ikke bare kan skje dersom det tillates dehumanisering av en gruppe/rase/tilhørende en religion. Ja det finnes menn som gjerne hadde gjort det samme mot kvinner i helhet, verre enn i The handmaids tale. Det er krefter som ønsker det. Skal vi la alt slikt bare vokse og få utvikle seg? Det er kanskje ikke så farlig når det skjer langt borte? Dette er farlig. Vi formes ut fra det vi aksepterer. Vi adopterer det vi aksepterer. Aksepterer vi at ren ondskap og dehumanisering eksisterer er det ingen steder i verden som er langt nok borte til at det ikke baner vei for ondskap generelt. Man skal ikke tåle så inderlig vel... Det er sant! Om vi mennesker lar mennesker slippe sin ondskap løs er det ikke grenser for hva mennesker kan utsette andre mennesker for, og føle seg berettiget til. Undersøkelser hjelper ikke. Undersøkelser kan manipuleres, styres og formes. Har du for eksempel sett hvordan antisemittisme måles? Spørsmålene er utformet til å gi antisemittisme som utslag. Lett gjennomskuelig, om man ikke allerede har samme agenda. Lar vi det skje der, hvorfor ikke andre steder også? Lar vi mennesker behandle andre mennesker som noe ikke verdt en dritt er det hva vi har lagt oss på å akseptere. Lar vi slik ondskap eksistere er ingen av oss trygge, for det viser bare en ting; Vi mennesker har ikke lært en dritt av historien, og vi gjentar den til det mest skammelige. Jeg kan verken vise eller fortelle deg noe du ikke lett kan se selv, om du vil. Vil du ikke kan jeg ingenting gjøre angående det. Absolutt ingenting. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 9. mai 2024 #31 Del Skrevet 9. mai 2024 Duraton skrev (21 minutter siden): Så for å ikke være hyklerisk, så dømmer du pal-araberne på samme måte, eller? Nå har du sett hvordan pal-araberne har behandlet alt og alle, du har sett bilder og video av grusomhetene som ble gjort 7’ende oktober. Fordømmer du hele den pal-arabiske befolkningen, barna óg, for det som skjedde 7’ende oktober? Nei. Slik jeg heller ikke fordømmer alle jøder for det som har skjedd og som nå skjer. Jeg fordømmer ondskapen mennesker utsetter hverandre for, og ondskapen vi mennesker aksepterer. Jeg fordømmer aksept av dehumanisering. Helt generelt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 9. mai 2024 #32 Del Skrevet 9. mai 2024 Svava skrev (2 minutter siden): Selvsagt var det unødvendig, men jeg forstår ikke hvordan du kommer til konklusjonen at det handler om å ville ydmyke sivile palestinere. Det er snakk om et skilt. Det var tydeligvis ikke bare et skilt for disse soldatene, disse enorme tanksene hadde ikke tatt sats for å kjøre på nettopp det. Selvsagt er det ydmykende for voksne palestinere å oppleve at de har null å si. Må bare se på at disse soldatene gjør akkurat som de vil. Den videoen fikk meg til å bli sint, og jeg har stort sett vært israel vennlig. Har sett at palestinvennlige har bagatellisert 7 okt, og det har gjort meg sint. Har også fått høre at palestinvennlige folk har jaget israel-vennlige i demonstrasjoner, noe som er feil, vi bort i et demokrati osv. Men dette bagatellmessige skiltet gjorde meg sint. Det var enda en ydmykelse for voksne palestinere, i en gigantisk rekke av ydmykelser. Hadde du likt at en gjeng knappe 19-20-åringer skulle ta fullstendig kontroll over deg? Hvis du protesterer så får du et maskingevær mot deg? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 9. mai 2024 #33 Del Skrevet 9. mai 2024 3 minutter siden, Trolltunge said: Nei. Slik jeg heller ikke fordømmer alle jøder for det som har skjedd og som nå skjer. Jeg fordømmer ondskapen mennesker utsetter hverandre for, og ondskapen vi mennesker aksepterer. Jeg fordømmer aksept av dehumanisering. Helt generelt. Knall. Det er derfor det er viktig å fordømme unrwa og khamas. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 9. mai 2024 #34 Del Skrevet 9. mai 2024 Duraton skrev (34 minutter siden): Og da du så videoene og bildene ifra 7’ende oktober, så tenkte du? Ja så de videoene og det fikk meg til å endre mitt syn ang Vestbredden. Har bare lest om vestbredden på nettet og i aviser, men de er ikke så rå som disse videoene, man ser levende helt vanlige palestinere bli behandlet på en særdeles grov måte bare fordi de er palestinere. I går så jeg også en video i en avis, jøder kommer løpende inn i garasje, man ser en nypolert bil ble satt fyr på, og den brant godt skal jeg love deg. Flere jødiske soldater vokter over disse jødene slik at ingen kan stoppe dem i å sette bilen i brann. Den var det eneste levebrødet for en familie. Samtidig tror jeg man mange jødiske-soldater hater den jobben de har blitt utdelt. De fleste jøder er jo vanlige borgere, går på sin jobb, har familie osv. Hvis man har et normalt følelsesliv liker man ikke å se andre bli behandlet j...! Disse unge soldatene er jo pålagt av den Israelske staten å ta forskjellige jobber under deres tjeneste. Vet ikke om de kan nekte, men tror egentlig det ? 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 9. mai 2024 #35 Del Skrevet 9. mai 2024 3 minutter siden, JaVel said: Ja så de videoene og det fikk meg til å endre mitt syn ang Vestbredden. Har bare lest om vestbredden på nettet og i aviser, men de er ikke så rå som disse videoene, man ser levende helt vanlige palestinere bli behandlet på en særdeles grov måte bare fordi de er palestinere. I går så jeg også en video i en avis, jøder kommer løpende inn i garasje, man ser en nypolert bil ble satt fyr på, og den brant godt skal jeg love deg. Flere jødiske soldater vokter over disse jødene slik at ingen kan stoppe dem i å sette bilen i brann. Den var det eneste levebrødet for en familie. Samtidig tror jeg man mange jødiske-soldater hater den jobben de har blitt utdelt. De fleste jøder er jo vanlige borgere, går på sin jobb, har familie osv. Hvis man har et normalt følelsesliv liker man ikke å se andre bli behandlet j...! Disse unge soldatene er jo pålagt av den Israelske staten å ta forskjellige jobber under deres tjeneste. Vet ikke om de kan nekte, men tror egentlig det ? Så du så at khamas drev og drepte, voldtok, lemlestet, torturerte med mer, og din tanke var? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 9. mai 2024 #36 Del Skrevet 9. mai 2024 (endret) 42 minutter siden, Trolltunge said: Sa jeg noe om antallet videoer jeg har sett eller forsåvidt om jeg kun har sett det på video? Dette koker og syder både under overflaten og totalt åpent. Jo jeg kunne vise til undersøkelser, men hva har det å si? Det finnes motsatte undersøkelser også, og hva nytter undersøkelser når folk ikke ser det som er absolutt synlig? Om man ikke nekter å se altså. Ikke vil. Hvilket mange ikke vil, på grunn av "stakkars jødene" og kollektiv skyldfølelse for hva jødene ble utsatt for. Det gir dem ikke rett til dette! Jeg gråter når jeg leser bøker med historier om hva jødene ble utsatt for, men jeg gråter nå også, når jeg ser hva mange- altfor mange- jøder utsetter et annet folk for. Jeg blåser i hva de er- hvilken rase, hvilken farge, hvilken religion- utover mennesker, og at mennesker kan oppføre seg slik mot andre mennesker, fordi de ikke engang anser dem som mennesker på likt nivå som seg selv, river sjelen min istykker. Ikke minst fordi jeg innser at dette er menneskers natur på sitt verste, når gode mennesker tier og aksepterer. Det kunne skjedd her, om vi tillot onde krefter å slippe fri. At overalt i verden kunne dette skjedd, fordi overalt i verden er det mennesker med så mye ondskap og hat i seg at dette ikke bare kan skje dersom det tillates dehumanisering av en gruppe/rase/tilhørende en religion. Ja det finnes menn som gjerne hadde gjort det samme mot kvinner i helhet, verre enn i The handmaids tale. Det er krefter som ønsker det. Skal vi la alt slikt bare vokse og få utvikle seg? Det er kanskje ikke så farlig når det skjer langt borte? Dette er farlig. Vi formes ut fra det vi aksepterer. Vi adopterer det vi aksepterer. Aksepterer vi at ren ondskap og dehumanisering eksisterer er det ingen steder i verden som er langt nok borte til at det ikke baner vei for ondskap generelt. Man skal ikke tåle så inderlig vel... Det er sant! Om vi mennesker lar mennesker slippe sin ondskap løs er det ikke grenser for hva mennesker kan utsette andre mennesker for, og føle seg berettiget til. Undersøkelser hjelper ikke. Undersøkelser kan manipuleres, styres og formes. Har du for eksempel sett hvordan antisemittisme måles? Spørsmålene er utformet til å gi antisemittisme som utslag. Lett gjennomskuelig, om man ikke allerede har samme agenda. Lar vi det skje der, hvorfor ikke andre steder også? Lar vi mennesker behandle andre mennesker som noe ikke verdt en dritt er det hva vi har lagt oss på å akseptere. Lar vi slik ondskap eksistere er ingen av oss trygge, for det viser bare en ting; Vi mennesker har ikke lært en dritt av historien, og vi gjentar den til det mest skammelige. Jeg kan verken vise eller fortelle deg noe du ikke lett kan se selv, om du vil. Vil du ikke kan jeg ingenting gjøre angående det. Absolutt ingenting. Jeg kan ikke si annet enn at jeg tar sterk avstand fra holdningene dine. Du har utpregede fordommer når du kan mene jødene har lagt et grunnlag for å bli grusomme fordi de tror de er Guds utvalgte. Noe ironisk at du mener undersøkelser som skal måle antisemittisme er utformet for å gi utslag. Man ser klart fra det du skriver her at du gir utslag. Det er derimot ikke tilfellet for de aller fleste. Det er for øvrig Israel som har gått til krig, et land bestående av arabere og jøder. Endret 9. mai 2024 av Svava 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 9. mai 2024 #37 Del Skrevet 9. mai 2024 Duraton skrev (54 minutter siden): Og da du så videoene og bildene ifra 7’ende oktober, så tenkte du? Jeg så feil, var så opptatt av vestbredden. Helt j..de ble utsatt for ren tortur. Så en voldtatt død jente ligge på gresset. Små barn, blir tvunget til leve alene i et hus hvor deres døde mor og far ligger rett utenfor døren. Har sett folk flykte fra disse terroristene mens kulene er rett ovenfor hodet deres. Folk i biler som har prøvd å flykte, men som har blitt tatt igjen av hamas soldater, og blitt henrettet i setene i bilen. Har valgt å ikke se de verste videoen, rett og slett fordi jeg ikke orker. Det var en som la ut en video av en jente slepet død. og naken gjennom Gaza mens folk jublet. Så veldig lite, orker rett og slett ikke, har bare sett det forklart av andre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 9. mai 2024 #38 Del Skrevet 9. mai 2024 41 minutter siden, JaVel said: Det var tydeligvis ikke bare et skilt for disse soldatene, disse enorme tanksene hadde ikke tatt sats for å kjøre på nettopp det. Selvsagt er det ydmykende for voksne palestinere å oppleve at de har null å si. Må bare se på at disse soldatene gjør akkurat som de vil. Den videoen fikk meg til å bli sint, og jeg har stort sett vært israel vennlig. Har sett at palestinvennlige har bagatellisert 7 okt, og det har gjort meg sint. Har også fått høre at palestinvennlige folk har jaget israel-vennlige i demonstrasjoner, noe som er feil, vi bort i et demokrati osv. Men dette bagatellmessige skiltet gjorde meg sint. Det var enda en ydmykelse for voksne palestinere, i en gigantisk rekke av ydmykelser. Hadde du likt at en gjeng knappe 19-20-åringer skulle ta fullstendig kontroll over deg? Hvis du protesterer så får du et maskingevær mot deg? Men hvorfor tror du det handler om å ydmyke sivile palestinere og ikke Hamas? Jeg tror du legger for mye i det. Et skilt som kjøres over har da ingenting med å få maskingevær pekt mot seg. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 9. mai 2024 #39 Del Skrevet 9. mai 2024 Svava skrev (9 minutter siden): Jeg kan ikke si annet enn at jeg tar sterk avstand fra holdningene dine. Du har utpregede fordommer når du kan mene jødene har lagt et grunnlag for å bli grusomme fordi de tror de er Guds utvalgte. Noe ironisk at du mener undersøkelser som skal måle antisemittisme er utformet for å gi utslag. Man ser klart fra det du skriver her at du gir utslag. Det er derimot ikke tilfellet for de aller fleste. Det er for øvrig Israel som har gått til krig, et land bestående av arabere og jøder. At grunnlaget for å bli grusomme er lagt når man opphøyer seg selv til å ha mer verdi enn andre er generelt. Noe hele menneskets historie og også nåværende konflikter viser tydelig. Dette som skjer nå har skjedd før. Mange ganger. Det er de verste skampletter i menneskers historie, og vi bare gjentar og gjentar. Lærer ingenting. Jeg er ikke mer enn et sandkorn, som ikke kan gi utslag i noe som helst. Mine holdninger, som du så tydelig tar avstand fra, er fordømmelse av ondskap og dehumanisering, uavhengig av rase og religion. Min holdning er at mennesker er mennesker, og at dersom man begynner å behandle noen andre grupper mennesker som mindreverdige er det lagt til rette for tragedie. Hvilket historien også viser tydelig. Det er ikke noe jeg har funnet på. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 9. mai 2024 #40 Del Skrevet 9. mai 2024 Svava skrev (1 minutt siden): Men hvorfor tror du det handler om å ydmyke sivile palestinere og ikke Hamas? Jeg tror du legger for mye i det. Et skilt som kjøres over har da ingenting med å få maskingevær pekt mot seg. Det var nok bare krigen gjennom tid som gjorde utslaget. Har nesten vært en svoren Israel-tilhenger frem til nå minus Vestbredden da. Selvfølgelig har jeg satt meg inn i krigen, vært opptatt av barn i Gaza, men samtidig opptatt av 7 okt, all torturen som foregikk. Mesteparten har jeg lest ikke sett, hadde sikkert blitt sikkert dårlig av det. Nå som Usa nekter mer våpen til Israel er det håp om at krigen slutter. Tviler på at Israel ønsker det, de må få tilbake gislene, og de er nok opptatt å få tatt resten av Hamas. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå