Duraton Skrevet 15. mai #101 Del Skrevet 15. mai (endret) On 5/14/2024 at 7:18 AM, Pippi Lotta said: Ja, samt Israel og Iran som hat finansiert og styrket Hamas. Man kan ikke bygge en her uten å få en del av ansvaret for hva hæren gjør! Jeg synes det blir lit vel søkt å lege skylden på UNRWAs da, som undersøkelsen viste har de hat gode rutiner for å undersøke sine ansatte. Israel har blant annet fått muligheten til å kontrollere alle som ble ansat. Om ikke Israel sin etteretning greier å undersøke folk godtn nok, er det kansje lit vel kravstore at hjelpearbeidere skal greie det? Jeg påpekte at unrwa og khamas må fordømmes. Du kom med en påstand om at israel har finansiert og styrket khamas slikt at israel er medskyldig i at khamas har en hær. Jeg påpekte at intensjonen mellom israel og iran var forskjellige. Israel håpte at khamas ville forvalte gaza, mens iran bare vil at khamas skal utføre terror mot israel. Israel sine intensjoner kan sies å ha vært noble, men til syvende og sist, naive. Men du kom med påstand om at israel har latt khamas få importere militært utstyr, noe som ikke er riktig. Israel har latt gaza importere ting som kan bli benyttet militært, men det var i en naiv tro på at det ville bli brukt til å forbedre de siviles liv, og ikke til å blant annet bygge tunneler. Endret 15. mai av Duraton 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni_me Skrevet 15. mai #102 Del Skrevet 15. mai Apis skrev (23 minutter siden): Nei. Nei, du har ikke hørt om andre kriger? Ja det skjønte jeg jo. Anbefaler deg å lese litt verdenshistorie. Du kan også lese deg opp på hele historien om området Israel og Gaza ligger i. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 15. mai #103 Del Skrevet 15. mai Uni_me skrev (3 minutter siden): Nei, du har ikke hørt om andre kriger? Ja det skjønte jeg jo. Anbefaler deg å lese litt verdenshistorie. Du kan også lese deg opp på hele historien om området Israel og Gaza ligger i. Kunsten ligger i det å søke fakta, ikke informasjon som underbygger egne meninger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 15. mai Forfatter #104 Del Skrevet 15. mai (endret) Uni_me skrev (1 time siden): USA og deres to atom bomber entered the chat. La oss heller ikke glemme hva de gjorde i Vietnam og Irak.. Både Hitler og Stalin sin hær har mange flere på samvittigheten. Mao Zedong både direkte og indirekte drepte mellom 40 og 70 MILLIONER, hvor mange av disse tror du var barn? Så var det folkemordet i Rwanda. Også er det selvfølgelig en haug med andre brutale kriger i verdenshistorien. Er alle dere som kommenterer slik 14 år eller noe? Aldri hørt om andre kriger? Hva er det du prøver å få frem her? Personen du svarer spør om det finnes noen HUMANE hærer med lignende rekorder som de Israel sin her setter. Så svarer du med å dra frem Stalin, Hitler og folkemordet i Rwanda? Dette er jo ikke humane hærer, de og andre kriger du nevner er noen av de mest grusome (og mislykede) krigs handlingene i verdens historien.... Så du er enig med den du siterer om at ingen human hær oppfører seg som den Israelske nå gjør? Blir litt forvira av hva du prøver å formidle..... Endret 15. mai av Pippi Lotta 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 15. mai #105 Del Skrevet 15. mai 1 hour ago, Pippi Lotta said: Men leste du ikke sitatene jeg postet en gang? "Tidligere stats- og forsvarsminister Ehud Barak og tidligere etterretningssjef Yuval Diskin fra Shin Bet pekte på at Netanyahus strategi for å holde Hamas aktive og sterke var gal, skriver Haaretz." "Hans politikk har vært å styrke terrorgruppen Hamas ved å svekke den palestinske selvstyremyndigheten (PA) som er vår partner for fred. Det kom med en forferdelig pris 7. oktober, sier Sheva." "Styrke Hamas" og holde "hamas sterke og aktive", handler ikke om å styrke Hamas? Hva handler om å styrke, om "styrke" ikke gjør det? Selfølgelig styket Israel Hamas for de de håpte å tjene noe på det selv. Tror du de ønsket Hamas som ledere i Palestina av omtanke for inbygerne kansje? Det gjentas flere ganger i artikelen, at de ønsket så splite palestinerne og sveke de som jobbet for fred (åpenbart fordi de trode det skule gagne dem selv (Israel). Dette er en artikel man må loge in for (så jeg får ikke lest den), men underoverskriftem sier noe sånt som dette: "Prime Minister Benjamin Netanyahu gambled that a strong Hamas (but not too strong) would keep the peace and reduce pressure for a Palestinian state." Den motbeviser jo ikke NRK artikelen akurat, tvert om BN gamle på at det ville lønne seg å skape et sterkt Hamas. Dette henger ikke sammen med noe annet jeg har lest, BN har selv sakt at formålet var å styrke Hamas for å splite palestinerne.... "På et møte med partimedlemmer i Likud i 2019 forklarte Netanyahu at økonomisk støtte til Gaza og Hamas er en del av strategien for å holde palestinerne splittet, skriver Jerusalem Post." Dette er rapportert av Israelsk avis, jeg forstår ikke poenget i å late som om Israel har styrket Hamas førs og fremst av humanitære gruner. Har du ikke hørt noe om hva Hamas er? De er ikke de første man tenker på om man skal lage gode liv fro inbygere eller fred! Står du inne for at Israel skulle ha kollektivt straffet palestinerne på grunn av risiko for terrorangrep fra Hamas? Ingen penger øremerket humanitære forhold, ingen arbeidstillatelser til palestinere i Israel og full blokade? Det er nemlig det du argumenterer for når du kritiserer Israel for å ha støttet terroristene i Hamas. Hamas er den styrende myndigheten i Gaza, og en styrket moderat politisk fløy med fokus på den palestinske befolkningen ville gagnet Israel. Hvem tenker du skal skape gode liv for innbyggerne om ikke myndighetene? Pengene fra Qatar var blant annet tiltenkt lønninger til myndighetene og drift av en kraftstasjon. Nå er det mistanke om at Hamas har brukt den pengestøtten til å dirigere noe av sitt eget budsjett til det militære. Israel har likevel i en årrekke vært under sterkt internasjonalt press på grunn av de omfattende barrikadene i Gaza. Men etter terrorangrepet ser man at selv Israel undervurderte de ekstreme fraksjonene i Hamas. Artikkelen du linker til fra Haaretz er for øvrig en kommentar der Netanyahu kritiseres for frigjøring av palestinske fanger, pengeoverføringer, import av varer og da spesielt konstruksjonsmaterialer, og økt antall arbeidstillatelser i Israel. Uansett hva man måtte mene var intensjonen til Netanyahu, så er dette humanitære tiltak. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 15. mai #106 Del Skrevet 15. mai Pippi Lotta skrev (1 time siden): Hva er det du prøver å få frem her? Personen du svarer spør om det finnes noen HUMANE hærer med lignende rekorder som de Israel sin her setter. Så svarer du med å dra frem Stalin, Hitler og folkemordet i Rwanda? Dette er jo ikke humane hærer, de og andre kriger du nevner er noen av de mest grusome (og mislykede) krigs handlingene i verdens historien.... Så du er enig med den du siterer om at ingen human hær oppfører seg som den Israelske nå gjør? Blir litt forvira av hva du prøver å formidle..... Du sier det bedre en jeg får sagt det selv, tommel opp. 👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni_me Skrevet 15. mai #107 Del Skrevet 15. mai (endret) Pippi Lotta skrev (3 timer siden): Hva er det du prøver å få frem her? Personen du svarer spør om det finnes noen HUMANE hærer med lignende rekorder som de Israel sin her setter. Så svarer du med å dra frem Stalin, Hitler og folkemordet i Rwanda? Dette er jo ikke humane hærer, de og andre kriger du nevner er noen av de mest grusome (og mislykede) krigs handlingene i verdens historien.... Så du er enig med den du siterer om at ingen human hær oppfører seg som den Israelske nå gjør? Blir litt forvira av hva du prøver å formidle..... Du ignorerte pent den amerikanske hæren. Nå finnes det veldig få kriger som er pene eller virker humane. De fleste land har vært i krig og de fleste hærer har gjort helt forferdelige ting.. hva med at du lister opp hvilke land som har en «human» hær som har vært i krig? Hvordan fører man krig på en human måte egentlig? Kan du nevne en eneste krig som du definerer som human, så kan vi ta utgangspunkt i det? … Endret 15. mai av Uni_me 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 15. mai #108 Del Skrevet 15. mai Uni_me skrev (1 time siden): Du ignorerte pent den amerikanske hæren. Nå finnes det veldig få kriger som er pene eller virker humane. De fleste land har vært i krig og de fleste hærer har gjort helt forferdelige ting.. hva med at du lister opp hvilke land som har en «human» hær som har vært i krig? Hvordan fører man krig på en human måte egentlig? Kan du nevne en eneste krig som du definerer som human, så kan vi ta utgangspunkt i det? … Poenget er at Israel selv definerer IDF som den mest humane hæren i historien. https://www.nrk.no/urix/eksklusivt-intervju-med-israels-nye-talsperson_-_-vi-er-den-mest-humane-haeren-nokosinne-1.16860935 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni_me Skrevet 15. mai #109 Del Skrevet 15. mai Apis skrev (1 time siden): Poenget er at Israel selv definerer IDF som den mest humane hæren i historien. https://www.nrk.no/urix/eksklusivt-intervju-med-israels-nye-talsperson_-_-vi-er-den-mest-humane-haeren-nokosinne-1.16860935 Takk for lenken, det står at han sier de føler seg som den mest humane i verden. Da basert på at de varsler før angrep og ifølge han undersøker krigsforbrytelser utført av soldatene (soldater som utfører krigsforbrytseler skjer alltid i absolutt alle kriger). Og det kan godt hende, basert på disse kriteriene at de er det, da andre land sjeldent har gjort slikt tidligere. Du kan godt si at han prater sprøyt (og komme med tall som beviser dette) som da viser at Israel er like shitty som alle andre lands hærer i krig. Men du sa «Det finnes vel ingen human hær med lignende rekord?» så hvem andre humane hærer finnes det? Og hva er deres krigs-tall som du da påstår er bedre enn Israels? Jeg venter i spenning 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 16. mai #110 Del Skrevet 16. mai Uni_me skrev (11 timer siden): Takk for lenken, det står at han sier de føler seg som den mest humane i verden. Da basert på at de varsler før angrep og ifølge han undersøker krigsforbrytelser utført av soldatene (soldater som utfører krigsforbrytseler skjer alltid i absolutt alle kriger). Og det kan godt hende, basert på disse kriteriene at de er det, da andre land sjeldent har gjort slikt tidligere. Du kan godt si at han prater sprøyt (og komme med tall som beviser dette) som da viser at Israel er like shitty som alle andre lands hærer i krig. Men du sa «Det finnes vel ingen human hær med lignende rekord?» så hvem andre humane hærer finnes det? Og hva er deres krigs-tall som du da påstår er bedre enn Israels? Jeg venter i spenning Jeg påstår ingenting, det er Israel som kommer med påstanden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni_me Skrevet 16. mai #111 Del Skrevet 16. mai Apis skrev (29 minutter siden): Jeg påstår ingenting, det er Israel som kommer med påstanden. jo det gjør du jo. Jeg bokstavelig talt siterte deg ordrett. Uni_me skrev (11 timer siden): Men du sa «Det finnes vel ingen human hær med lignende rekord?» Dette er en påstand fra deg, ett par sider bak. så enten må du komme med fakta som underbygger dette eller så må du innrømme at du ble revet med og hev ut en påstand basert på fordommer du har. Det er enten fakta og da burde du ha kilder du kan vise til, eller tull og da burde du innrømme det.. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 16. mai #112 Del Skrevet 16. mai Uni_me skrev (51 minutter siden): jo det gjør du jo. Jeg bokstavelig talt siterte deg ordrett. Dette er en påstand fra deg, ett par sider bak. så enten må du komme med fakta som underbygger dette eller så må du innrømme at du ble revet med og hev ut en påstand basert på fordommer du har. Det er enten fakta og da burde du ha kilder du kan vise til, eller tull og da burde du innrømme det. Hva syntes du om de humane lidelsene, som verdens mest humane hær påfører barna i Gaza? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni_me Skrevet 16. mai #113 Del Skrevet 16. mai (endret) Apis skrev (48 minutter siden): Hva syntes du om de humane lidelsene, som verdens mest humane hær påfører barna i Gaza? Haha, Typisk folk som aldri klarer å bruke logiske argumenter, du hadde 0 fakta å vise til, så du deflekterer med å stille spørsmål som ikke er relevant til din opprinnelige påstand min mening er nemlig ikke relevant til din påstand. Gi støttende fakta eller innrøm at det du sa var feil, så svarer jeg gjerne på alle dine random spørsmål etter! Hvis neste svaret ditt ikke innholder fakta eller en innrømmelse eller du nå plutselig slutter å svare meg så vet alle her at det du sa var bullshit! For å gjøre det tydelig, slik at du ikke forsøker å deflektere igjen. Du sa «Det finnes vel ingen human hær med lignende rekord?» så ønsker (igjen) svar på hvilke andre humane hærer der ute som finnes, som har vært i krig, som har bedre «rekord»? Kan du liste kun 3stk? 2?!? 1?!? Venter nok en gang i spenning. Regner med du ikke kommer til å gi et ordentlig svar med harde fakta, for det er typisk de som hiver ut slike påstander, overraske meg gjerne, men da håper jeg du har lært til neste gang iallefall. Fakta + påstand = godt argument, følelser + påstand = tull/løgn. Endret 16. mai av Uni_me 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 16. mai Forfatter #114 Del Skrevet 16. mai Duraton skrev (19 timer siden): Jeg påpekte at unrwa og khamas må fordømmes. Du kom med en påstand om at israel har finansiert og styrket khamas slikt at israel er medskyldig i at khamas har en hær. Jeg påpekte at intensjonen mellom israel og iran var forskjellige. Så påpekte jeg at bege nasjonene har støtet Hamas ut fra egne intereser. Iran ønsker å sveke Israel. Mens Israel ønsker å sveke Palestinernes evne til å samarbeide og organisere seg selv, ved å støte opp om terrorister og spile de opp mot moderate palestinere (igjen les artikelen jeg har postet flere ganger). Jeg ser ikke at dise intensjonene er så forskjelige? Duraton skrev (20 timer siden): Israel håpte at khamas ville forvalte gaza, mens iran bare vil at khamas skal utføre terror mot israel. Så påpekte jeg at i følge Israels ledelse så handlet det om mye mer en at de "bare ville Hamas skule vøre fornøyd og styre Gaza". Statsministeren har selv utalt at de ønsket å splite det Palesrinske folket. De ville sveke de moderate palestinerne som jobbet for fred, og mente det var bedre for Israel med et sterkt Hamas (igjen les dokumentasjonen jeg linket til). Du svarte (beleilig nok) med å begyne å krangle på definisjonen av militert utstyr. Duraton skrev (20 timer siden): Israel sine intensjoner kan sies å ha vært noble, men til syvende og sist, naive. Jeg føler ikke du forholder deg til det jeg skriver, artikler jeg poster eller hva Israels leder selv har sakt. Når Israels statsmenister selv sier det handler om å splite palestinerne og styrke Hamas (som han viste var terorister), hvordan er dette nobelt? Eventuelt hvorfor skal jeg tro mer på deg en Israles statsmenister, angående hva intensjonene til Israels ledelse er? Duraton skrev (20 timer siden): Men du kom med påstand om at israel har latt khamas få importere militært utstyr, noe som ikke er riktig. Israel har latt gaza importere ting som kan bli benyttet militært, men det var i en naiv tro på at det ville bli brukt til å forbedre de siviles liv, og ikke til å blant annet bygge tunneler. Du har fremdeles ikke skrevet noe om hvorfor "noble intensjoner" kan rettferdiggjøre støte til terrorister. Du har egentlig ikke svart på så mye (se spørsmålene mine over). Jeg svarte på spørsmålene dine om "intensjoner" ganske grundig med å vise til avisartikler og utalelser fra sentrale ledere i Isral. Når du overser alt dette for å bare forsette å spør om andre ting, så tenker jeg det ikke er noen grun til å svare på neste (og neste og neste) spørsmål fra deg. Jeg er ikke et leksikon, jeg deler mine tanker fordi jeg ønsker meningsfulle svar tilbake.... Så lenge du ikke svarer på det jeg skriver, er det vel ikke noe poeng i at jeg skal bruke tid på å svare deg? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 16. mai #115 Del Skrevet 16. mai Uni_me skrev (37 minutter siden): Du sa «Det finnes vel ingen human hær med lignende rekord?» så ønsker (igjen) svar på hvilke andre humane hærer der ute som finnes, som har vært i krig, som har bedre «rekord»? Kan du liste kun 3stk? 2?!? 1?!? Venter nok en gang i spenning. Du vet ikke om noen hær som som beskriver seg som verdens mest humane, som har drept flere barn, du heller? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni_me Skrevet 16. mai #116 Del Skrevet 16. mai Apis skrev (2 minutter siden): Du vet ikke om noen hær som som beskriver seg som verdens mest humane, som har drept flere barn, du heller? Men jeg har ikke sagt at Israel har den «værste rekorden» 😂 DU sa det, DU må underbygge din påstand. Jeg må ikke bevise din påstand, det er din jobb. Jeg spør deg om dine kilder. Men siden du skrev «du heller» så innrømmer du altså at nei, du har ikke noe svar. Du skrev bullshit. Takk, det var alt jeg lurte på. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 16. mai #117 Del Skrevet 16. mai 58 minutter siden, Pippi Lotta said: Så påpekte jeg at bege nasjonene har støtet Hamas ut fra egne intereser. Iran ønsker å sveke Israel. Mens Israel ønsker å sveke Palestinernes evne til å samarbeide og organisere seg selv, ved å støte opp om terrorister og spile de opp mot moderate palestinere (igjen les artikelen jeg har postet flere ganger). Jeg ser ikke at dise intensjonene er så forskjelige? Så påpekte jeg at i følge Israels ledelse så handlet det om mye mer en at de "bare ville Hamas skule vøre fornøyd og styre Gaza". Statsministeren har selv utalt at de ønsket å splite det Palesrinske folket. De ville sveke de moderate palestinerne som jobbet for fred, og mente det var bedre for Israel med et sterkt Hamas (igjen les dokumentasjonen jeg linket til). Du svarte (beleilig nok) med å begyne å krangle på definisjonen av militert utstyr. Jeg føler ikke du forholder deg til det jeg skriver, artikler jeg poster eller hva Israels leder selv har sakt. Når Israels statsmenister selv sier det handler om å splite palestinerne og styrke Hamas (som han viste var terorister), hvordan er dette nobelt? Eventuelt hvorfor skal jeg tro mer på deg en Israles statsmenister, angående hva intensjonene til Israels ledelse er? Du har fremdeles ikke skrevet noe om hvorfor "noble intensjoner" kan rettferdiggjøre støte til terrorister. Du har egentlig ikke svart på så mye (se spørsmålene mine over). Jeg svarte på spørsmålene dine om "intensjoner" ganske grundig med å vise til avisartikler og utalelser fra sentrale ledere i Isral. Når du overser alt dette for å bare forsette å spør om andre ting, så tenker jeg det ikke er noen grun til å svare på neste (og neste og neste) spørsmål fra deg. Jeg er ikke et leksikon, jeg deler mine tanker fordi jeg ønsker meningsfulle svar tilbake.... Så lenge du ikke svarer på det jeg skriver, er det vel ikke noe poeng i at jeg skal bruke tid på å svare deg? Du evner ikke å se forskjellen på å gi khamas våpen og det å la gaza få innføre byggematerialer? Og jeg har allerede påpekt hvorfor det i etterkant var naivt av israel å håpe på at khamas ville bli mer fokusert på å forbedre levevilkårene for de sivile på gaza, istedenfor å utføre terror. Vedrørende det å holde vestbredden og gaza splittet. så lenge de 2 områdene kun ønsker å utføre terror, så er det like greit at dem ikke får samarbeidet seg selv imellom. Det holder begge 2 mer sveket enn om dem hadde vært samstemte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 16. mai Forfatter #118 Del Skrevet 16. mai Svava skrev (20 timer siden): Står du inne for at Israel skulle ha kollektivt straffet palestinerne på grunn av risiko for terrorangrep fra Hamas? Nei det er feil når det blir gjort nå, og det ville være feil i fortid og fremtid. Svava skrev (20 timer siden): Ingen penger øremerket humanitære forhold, ingen arbeidstillatelser til palestinere i Israel og full blokade? Det er nemlig det du argumenterer for når du kritiserer Israel for å ha støttet terroristene i Hamas. Så du tror ikke det finnes noe man kan gjøre for å påvirke hvordan penger brukes? Om meneskene som fører pengene til Gaza ønsker de skal brukes på humanitære forhold eller skal finansiere Hamas er helt urelevant? Alternativet er å gjøre det Israel gjorde eller ingen ting? Jeg synes det høres veldig svart hvit ut.... Jeg tror man kan ta mer eller mindre forbehold og kontrol over donasjoner. Det fines også politiske måter å påvirke på, bare se på hvordan Rusland forsøkte å påvirke valget i USA... Slike ting handler om mye mer en humanitær støte! Man bør ikke jobbe for å styrke en teror organisasjon, betyr ikke "sult palestinere" uanset hvordan du vrir og venner på det. Svava skrev (20 timer siden): Hamas er den styrende myndigheten i Gaza, og en styrket moderat politisk fløy med fokus på den palestinske befolkningen ville gagnet Israel. Jeg er enig I at en styrket moderat fløy (i både Israel og palestina) ville vært bra for både israelere og palestinere! Desvere har Israel ført en veldig bevist politik for å sveke moderate krefter (de som jobber for fred) i Palestina, igjen det blir forklart i artikelen jeg linker til.... "Siden Netanyahu kom til makten i 2009 har hans politikk vært å motarbeide en palestinsk stat. Oppskriften var å styrke Hamas på Gazastripen og svekke Israels partner for fred som var president Mahmoud Abbas og den palestinske selvstyremyndigheten (PA), skriver forfatter og historiker Adam Raz i Haaretz." https://www.nrk.no/urix/slik-styrket-israels-statsminister-hamas-1.16652104 Svava skrev (20 timer siden): Hvem tenker du skal skape gode liv for innbyggerne om ikke myndighetene? Pengene fra Qatar var blant annet tiltenkt lønninger til myndighetene og drift av en kraftstasjon. Nå er det mistanke om at Hamas har brukt den pengestøtten til å dirigere noe av sitt eget budsjett til det militære. Selfølgelig bør myndighetene skape gode liv, men synes du Hamas gjør det? Det at noen styrer et sted betyr ikke at de altid skal gjøre det, man kan ha valg og bytte av makt. Nå holder ikke Hamas valg og det hjelper dem da selfølgelig å ha en så sterk aliert som Israel som jobber for at Hamas skal få beholde makten. Det er heller ikke snak om "mista ke", vi vet at minst halvparten av pengene Israel sente in gjenom Qatar gik til Hamas og ikke tiltenkte formål. Svava skrev (20 timer siden): Israel har likevel i en årrekke vært under sterkt internasjonalt press på grunn av de omfattende barrikadene i Gaza. Men etter terrorangrepet ser man at selv Israel undervurderte de ekstreme fraksjonene i Hamas. For det finnes bare to valg, sulte palestinere eller støte Hamas politisk og finansielt? Verden er ikke så svart hvit! Svava skrev (20 timer siden): Artikkelen du linker til fra Haaretz er for øvrig en kommentar der Netanyahu kritiseres for frigjøring av palestinske fanger, pengeoverføringer, import av varer og da spesielt konstruksjonsmaterialer, og økt antall arbeidstillatelser i Israel. Uansett hva man måtte mene var intensjonen til Netanyahu, så er dette humanitære tiltak. Jeg linker til NRK, som har brukt Haaretz og andre som kilder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 16. mai Forfatter #119 Del Skrevet 16. mai Uni_me skrev (20 timer siden): Du ignorerte pent den amerikanske hæren. Nei jeg skrev "og de andre du nevner", jeg trode bare ikke det var nødvendig og nevne ale med navn.... Men ja den amerikanske hæren som bombet med atombomber, ikke særlig humant. For ikke å nevne meningsløse og mislykkede kriger I Afghanistan også videre. Dette er ikke noe man ønsker å bli sammenlignet med! Uni_me skrev (20 timer siden): Nå finnes det veldig få kriger som er pene eller virker humane. Nettopp det er derfor det er så latterlig at Israel prøver å gi seg selv dette stempelet. Det virker som et helt menimgløst PR stønt. For hvem kan være fjerne nok til å tro på det? Uni_me skrev (20 timer siden): De fleste land har vært i krig og de fleste hærer har gjort helt forferdelige ting.. Så da er det greit å bryte folkeretten liksom? Om Hiter og Stalin gjore noe dumt, så er det ikke så farlig om andre folk gjør det også? Det er jo helt urelevant hva andre hat gjort! Det er ikke mer greit for meg å drepe, bare fordi noen drepte på Årderu gård. Om du ser på listen din kan du jo kansje reflektere lit over suksess raten til disse herene. Tipper de aller fleste hadde fått det mye bedre om de fant andre løsninger jeg. Uni_me skrev (20 timer siden): hva med at du lister opp hvilke land som har en «human» hær som har vært i krig? Hvordan fører man krig på en human måte egentlig? Kan du nevne en eneste krig som du definerer som human, så kan vi ta utgangspunkt i det? … Hvorfor i alle verden skal jeg forklare hvordan en hær er human? Det er jo et tullete begrep Israel har kommet med. Det er latterlig uanset hvordan man snur på det, og ikke noe jeg kan forklare.... Når det er sakt så er jo Ukraina et land som tilsynelatende har mye høyere krav til krigs moral. De gjør i det minste en veldig god jobb i å fremstille seg selv som moralsk beviste! De har vært åpne oven for presen og viser stolt frem hvor bra de behandler rusikse fanger. Det er selfølgelig en kjempe styrke for Ukraina, og gir dem uendelig mye mer sympati og støte en det Israels fange behandling gir Israel. Sier selfølgelig ikke at Ukrainas krig er "human" heller, for det er en helt idiotisk betegnelse på en hær. Men Ukraina har en styrke i det at de forstår nytten av å behandle fanger med verdighet, samarbeide med media, ikke drepe jornalister og så videre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 16. mai #120 Del Skrevet 16. mai 4 hours ago, Pippi Lotta said: Nei det er feil når det blir gjort nå, og det ville være feil i fortid og fremtid. Så du tror ikke det finnes noe man kan gjøre for å påvirke hvordan penger brukes? Om meneskene som fører pengene til Gaza ønsker de skal brukes på humanitære forhold eller skal finansiere Hamas er helt urelevant? Alternativet er å gjøre det Israel gjorde eller ingen ting? Jeg synes det høres veldig svart hvit ut.... Jeg tror man kan ta mer eller mindre forbehold og kontrol over donasjoner. Det fines også politiske måter å påvirke på, bare se på hvordan Rusland forsøkte å påvirke valget i USA... Slike ting handler om mye mer en humanitær støte! Man bør ikke jobbe for å styrke en teror organisasjon, betyr ikke "sult palestinere" uanset hvordan du vrir og venner på det. Jeg er enig I at en styrket moderat fløy (i både Israel og palestina) ville vært bra for både israelere og palestinere! Desvere har Israel ført en veldig bevist politik for å sveke moderate krefter (de som jobber for fred) i Palestina, igjen det blir forklart i artikelen jeg linker til.... "Siden Netanyahu kom til makten i 2009 har hans politikk vært å motarbeide en palestinsk stat. Oppskriften var å styrke Hamas på Gazastripen og svekke Israels partner for fred som var president Mahmoud Abbas og den palestinske selvstyremyndigheten (PA), skriver forfatter og historiker Adam Raz i Haaretz." https://www.nrk.no/urix/slik-styrket-israels-statsminister-hamas-1.16652104 Selfølgelig bør myndighetene skape gode liv, men synes du Hamas gjør det? Det at noen styrer et sted betyr ikke at de altid skal gjøre det, man kan ha valg og bytte av makt. Nå holder ikke Hamas valg og det hjelper dem da selfølgelig å ha en så sterk aliert som Israel som jobber for at Hamas skal få beholde makten. Det er heller ikke snak om "mista ke", vi vet at minst halvparten av pengene Israel sente in gjenom Qatar gik til Hamas og ikke tiltenkte formål. For det finnes bare to valg, sulte palestinere eller støte Hamas politisk og finansielt? Verden er ikke så svart hvit! Jeg linker til NRK, som har brukt Haaretz og andre som kilder. Jeg forstår ikke at du klarer å legge skylden på Israel for vanstyret til Hamas. Det er Hamas som har misbrukt penger som var øremerket humanitære forhold, og det er Hamas som er skyld i at det ikke er demokrati. Israel kan ikke skape demokrati i Gaza og påse at ingen bistandsmidler misbrukes. Det er det samme problemet med all bistand som sendes til Gaza. Selv når det hjelper befolkningen, så frigjør det midler som Hamas kan bruke på militæret. Jeg vet ikke hvor NRK får det fra at minst halvparten av midlene fra Qatar ble misbrukt. Har ikke funnet den informasjonen i andre kilder. https://www.nytimes.com/2023/12/10/world/middleeast/israel-qatar-money-prop-up-hamas.html Quote The money from Qatar had humanitarian goals like paying government salaries in Gaza and buying fuel to keep a power plant running. But Israeli intelligence officials now believe that the money had a role in the success of the Oct. 7 attacks, if only because the donations allowed Hamas to divert some of its own budget toward military operations. Separately, Israeli intelligence has long assessed that Qatar uses other channels to secretly fund Hamas’ military wing, an accusation that Qatar’s government has denied. https://www.reuters.com/article/idUSL14749263/ Verken Fatah eller Hamas er demokratiske. De avholder ikke valg. Etter Hamas ble valgt har de drept politiske motstandere. Det er Hamas som er skyld i at det ikke finnes alternativer i Gaza. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå