Gå til innhold

min datters kjæreste er pillemissbruker


ann-k

Anbefalte innlegg

hei jeg har en datter på 20 år som jeg er bekymret for.hun er blitt kjæreste med en narkoman pillemisbruker , han var på avrusning men stakk av,foreldrene ville ikke vite av han,så nå har han ingen fast bopel . vi har sakt ifra at han ikke er velkommen hos oss,pga at han ruser seg hele tiden.min datter påstår at hun ikke bruker arkotika.vi holder på å ordne sokkel leilighet til henne,er redd det kommre til å bli en festbule.min mann mener vi bør hive henne ut hvist hun ikke kutter kontakten med kæresten,men hun er jo datteren vår.hun er stille og beskjeden og har har tidligere også hatt endel tilknytning til narkomiljøet .opplevde at en kammerat tok overdose for noen år siden da fikk hun skrekken og tok avstand fra miljøet . men nå er hun i narkotikamiljøet igjenn . jeg er så redd og fortvilet,hva skal jeg gjøre,eller kan jeg gjøre,hun er jo 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

hei,

synes du skal søke profesjonell hjelp jeg! ta kontakt med f eks bekymringstelefonen eller bup.

dette bør du ta alvorlig, tenk hvis hun skeier helt ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med gæsten søg hjelp med en gang, inden det tager overhånd, har selv haft en datter som var på afveje og fandt sin kærste på et afvennings sted, men heldigvis kom hun til mig i norge ( de er bosat i udlandet) jeg valgte at stole på hende og hendes kærste og hjalp dem med at komme i job, de var her hele høsten, de er begge i dag rus frie og i skole men det var deres eget valg. så for guds skyld ikke smid hende på porten men prøv at støtte det er den bedste hjælpen...

ønsker dig og din familie lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være at hun prøver å hjelpe denne kjæresten da...?

Jeg har selv en venninne som en tid var sammen med en gutt som var litt ute å kjøre... Det var vel ikke akkurat noen stormende forelskelse, men han trengte noen, og hun ville gjerne hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun vil ruse seg, kommer hun til å fortsette med det uansett...

Det er jo en litt drøy påstand da! Mange eksperimenterer i ungdomstida, men hadde alle fortsatt tør jeg ikke tenke på hvor mange narkomane vi hadde hatt idag.(som om vi ikke har nok!)

Å kaste henne ut kan også føre til konsekvenser. Da har dere heller ikke noe kontroll over hvilke folk hun omgåes. Heller å sette grenser for at hun bor til dere kan være verdt å prøves :wink:

Henna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alla innlegg. selv påstår hun at hun ikke bruker narkotika, det er bare de hun er sammen med som bruker narkotika. .hun blir sint hvist vi spør henne.det blir hun jo sikkert forde hun føler at vi ikke tror henne når hun sier det. men så er det de som sier du må ikke tro på alt hun sier hun lurer deg ikke hver så lettlurt,når hun er sammens med narkomane doper hun seg også. så hva skal jeg tro min datter nekter og blir sint og jeg sitter igjenn med tvilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være ærlig hørtes det ut som dattera di ikke er uskyldigheten selv. At hun reagerer med å bli sint er jo et tegn i seg selv. Og tror du hun ville tort å være ærlig hvis hun hadde ruset seg??? Antagelig ikke.

Oppsøk hjelp, lær deg hvilke tegn du skal se etter for å finne ut om hun ruser seg. Steder du kan oppsøke her i byen er Omsorgsstasjonen og Ungdomsbasen i Søndregate. Ved sistnevnte arbeider de tett med ungdom og rusmisbrukere og de kan helt sikkert gi deg noen gode råd eller bare for å snakke om det.

Og for all del, reager med forståelse istedet for sinne (hvis det da er tilfelle!). Da støter du henne ihvertfall ikke fra deg .

Lykke til :wink:

Henna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kjaereste med en rusmisbruker naar fra jeg var 17-19 aar. (saa ikke paa han som rusmisbruker dengang han begynnte, det begynnte i det smaa som det saa ofte gjor. Det har bare ballet paa seg, og han er naa langt nede og 24 aar)

Jeg tok avstand fra det han gjorde (at han ruste seg), men ikke han som person (som jeg var veldig forelsket i). Selv har jeg aldri provd narkotika, og det at jeg saa hvordan det gikk med min davaerende kjaereste gjor ogsaa at jeg ALDRI I LIVET kommer til aa prove noe som helst.

Ruser datteren din seg? Du sier hun nekter for det, men det ville nok min tidligere kjaereste ogsaa gjort hvis foreldrene hans spurte han. (du maa derfor ikke stole blindt paa det hun sier. moren til min x var baade dov og blind, hun ville ikke se hva som skjedde selv om hun fant hasj pipa hans ved en anledning, saa trodde hun at han hadde begynnt aa royke pipe. Du synes kanskje dette hores bak maal ut, ja, men enkelte velger aa grave hodet i sanden)

MEN det er ikke umulig for deg aa finne ut om din datter bruker narkotika: du kan (og bor virkelig) finne ut dette, for aa kunne hjelpe henne mest mulig.

Hvordan du kan finne det ut:

*Sjekk rommet hennes grundig naar hun ikke er paa skolen, vet du ikke hva du leter etter, saa maa du selvfolgelig finne ut dette paa forhaand (bruk internett og kontakt det profesjonelle stotteapparatet)

*sjekk klaerne hennes etter lukt og ting i lommene

*kontroller pengebruken hennes i den grad du kan. Bruker hun MASSE penger uten aa gjore noe spesielt? Hvor mye penger har hun egentlig mellom hendene og hva gaar dette til? Faar hun masse penger av dere? Hvor mye tjener hun? Bruker hun masse penger paa klaer og sminke, eller "forsvinner" bare pengene?

*be henne levere urinprover (hores kanskje drastisk ut, men dette ER drastisk, og i vaerste fall kan hun ende paa "plata")

Det med urinprove vil hun bare motsette seg dersom hun bruker stoff. Forst vil hun kanksje fole at dere ikke stoler paa henne, men hun vil ogsaa skjonne at dette er fordi dere bryr dere om henne og at dere er bekymret (og ingen misliker vel at noen bryr seg om en). Dere kan ogsaa si noe saant som at dere bekymrer dere veldig, pga kjaeresten, og at dere ville sove bedre om natta dersom hun gjorde dette. En i min familie ble tatt for hasj-royking i militaeret, og foreldrene ba han om urinprove for at de skulle kunne stole paa at han ikke skjulte noe for dem. Dette ble denne gutten VELDIG glad for (han saa at om han hadde kommet paa det selv, saa ville han ha foreslaatt det). Han fikk mulighet til aa gjenopprette tillitsforholdet til sine foreldre paa denne maaten. Datteren deres skjonner helt sikkert at dere er redde for henne. Hvis hun er en del av rusmiljoet og ikke ruser seg selv, saa ser hun GODT hvor farlig det er (Spesielt etter at en i miljoet dode)

DU kan ikke tvinge henne til aa stoppe aa ruse seg (som nevnt i et annet innlegg), men du kan HJELPE henne til aa innse hva som kan skje, saann at HUN selv innser hva som er i ferd med aa skje. Det gjelder at dette skjer for paa et saa tidlig stadium som mulig.

Jeg vet om en jente som da var 19 (fra rus-miljoet til min x) hvor foreldrene tok henne med til horestroket i Oslo (de bor 1,5 timer unna Oslo). Der tok de kontakt med prostituerte som de fikk inn i bilen og deretter fikk dem til aa fortelle sin livshistorie. (Dette kostet en del penger, da det jo gikk av de prostituertes arbeidstid.) De prostituerte foralte da om sine liv i forkant av at de begynnte med gateprostitusjon, og disse historiene var ikke saa ulike det livet denne jenta selv hadde. (saa hun kunne identifisere seg med dem, og saa hvor j***lig de hadde det i dag)

Dette var virkningsfult paa den maaten at denne jenta selv innsaa hvor mye hun hadde aa miste, og hun dro paa en avrusnings-"camp" for undom etter dette, for hun klarte ikke aa slutte paa egenhaand, selv om hun ruste seg mest i helgene og gjorde det f.eks bra paa skolen.

Disse raadene gir jeg ut fra min egen erfaring, og det kan vaere lurt av deg aa kontakte profesjonelle og hore hva de har aa si. Jeg er imidlertid ganske skeptisk til den raadende oppfatningen man faar av rusmisbruk ved det offentlige i norge, som f.eks i "rus-undervisning" paa skolen. (jeg vet ikke om andre organisasjoner og om de er paa samme nivaa)

Etter min mening kan den "opplysningen" som gis i skolen gjore mer skade enn nytte. Det settes liksom et likhets tegn mellom alle mulige stofftyper, og hasj og heroin blir omtrent fremstillt som like farlig aa bruke. Dette svekker hele tilliten unge faar til den informasjonen som gis, og dette er det som ikke er heldig. Sannheten om at stoff er saa morsomt at det kan vaere vanskelig aa stoppe, kommer ikke frem (saann jeg har erfart det). En annen ting som ikke kommer frem er at denne fantastiske opplevelsen (som det kan vaere aa ruse seg) faktisk har en utrolig hoy pris, kommer liksom heller ikke frem.

Mitt poeng i dette innlegget er at hvis datteren din ruser seg, saa maa du ha forstaaelse for at det oppleves som noe positivt av henne (ellers hadde hun ikke gjort det), men du kan belyse den prisen hun antagelig maa betale for denne gleden.

(Hvis hun bruker extacy, kan du kontakte psykriatiske sykehus og hore om de vil ta i mot dere for aa fortelle eller la dere mote noen som sliter med skader av bruken, de som opplever skader ved rusmisbruk er (ogsaa etter min erfaring) ofte mer enn villige til aa gjore det de kan for aa forhindre andre i aa oppleve det samme)

Hvis datteren din ikke ruser seg, saa er det ikke farlig for henne aa vaere sammen med en rusmisbruker. Det er vondt, det er vanskelig men ikke farlig. (i hvert fall ikke mer farlig enn det er aa vaere sammen med andre)

Vil til slutt si en ting: Det er VELDIG vanskelig aa se om en person er rusa. Ikke tro at datteren din ikke ruser seg fordi du ikke ser at hun er rusa. Hun kan ruse seg naar du ikke er der, eller det kan vaere at du faktisk ikke ser at hun er rusa. Personer som ikke er rusa kan se rusa ut og omvent (eks av og til har man bare kjempestore pupiller uten at det er noe narkotika med i bildet, og uten at det er spesielt morkt). (Selvfolgelig kan man se at en person er rusa enkelte ganger ogsaa, men ikke alltid. Det kommer helt an paa!)

Det var ikke alltid jeg kunne se at min x var rusa selv om han sa at han var det... og jeg leste om en i avisen her om dagen som tok forerproven i amfetaminrus (tror det var amfetamin) uten at sensor merket det...

Helt til slutt maa jeg si at du maa gjore det du kan for datteren din (konkrete ting). Ikke bare se det an. Jeg gjorde masse for min x, men det var ikke nok. Det er ikke alltid det gaar an aa gjore noe, og det er utrolig synd, dette med fri vilje viser seg aa ikke bare vaere en god ting. Andre ganger hjelper det aa gjore noe, saa man maa jo bare gjore det man kan! Og du skal kunne leve med deg selv, og jeg tror ikke det er spesielt lett dersom du ikke med haanden paa hjertet kan si at du gjorde alt du kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS

Jeg fikk ikke lov aa vaere med min x og hans venner paa alle fester (kun en gang i blant). Gruppefolelsen er veldig sterk; dem mot oss (og jeg var en av de andre siden jeg ikke brukte dop). Hvis din datter er fullstendig inn i alt som skjer, varsler virkelig ALLE RODE LAMPER!!!! er hun en av "dem"??? OBS OBS!!

Mitt raad til deg er: vaer streng mot deg selv: Ser du eller vil du ikke se? (og tenk over konsekvensene dersom du ikke vil se og det gaar til h**vete, vil du da ha det godt med deg selv?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...