Gå til innhold

Skal man bestille frikort?


BareMegAlene

Anbefalte innlegg

Hei

Ungdommen i huset skal på sitt første jobb snarest og vi er i gang med å bestille frikort.

Men det er så villedende. (Se bilde)

Det står oppe at fra 13 år får man automatisk frikort. Bestyr det at arbgiveren kan gå inn i altinn og hente ut frikortet? Eller må ungdommen bestille frikortet og etter det kan arbeidsgiver hente ut?Screenshot_20240508_123155_SamsungInternet.thumb.jpg.84e4db7ba4044c748ced2ca2ff728afd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel bare å bestille så er du sikker.

Anonymkode: 086d3...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende må logge inn og bestill frikort. Det er gjort på 2 minutter.

Hvis vedkommende forventer å tjene mer enn 70.000 kroner i år, er det greit med et skattekort. Hvis man (dette er mer generell info) først har et frikort, og så søker om et skattekort når man har brukt opp frikortet, har man "spist opp" minstefradraget allerede (det er dette som gjør at man får frikort) og begynner rett på 25-30% skatt av det overskytende.

Hvis man bruker opp frikortet uten å søke om skattekort etterpå, trekkes man 50% (men får sannsynligvis mye tilbake ved skatteoppgjøret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke bank id.. det er derfor jeg spør. Om arbgiv kan ta ut frikortet uten at vi må bestille? For det står at man får automatisk frikort fra 13 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareMegAlene skrev (På 8.5.2024 den 12.53):

Hun har ikke bank id.. det er derfor jeg spør. Om arbgiv kan ta ut frikortet uten at vi må bestille? For det står at man får automatisk frikort fra 13 år..

Har hun MinID? Kan bestille med det også. Om hun ikke har det går det raskt å få det tilsendt. Jeg mener vi bestilte frikort første gangen til ungdommen her i huset. Hadde gjort det for å være sikker.

Anonymkode: 94599...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må bestilles. 

Anonymkode: a2f4d...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...