Gå til innhold

Hvilken kropp har damer som løper maraton?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg liker å løpe, og har deltatt på både halvmaraton, maraton og diverse ultraløp. 

Er slank, 168 cm og 54 kg. Har relativt muskuløse lår og legger, og lite fett på kroppen generelt sett. 

Anonymkode: 1221d...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet ikke alle hvordan en typisk løpekropp ser ut? Tynn, senete. Dette er typisk elitekropper på alle løpene jeg har løpt.

image.thumb.png.34edb6b98d9328c1a57eb8ab1c341413.png

Og ja, du har alltid noen overvektige som er i de siste gruppene som kommer seg gjennom distansen. All ære til dem, men å være god på løping handler om basale fysiske lover. T (tid) = 1,04*d/(TP/m) Hvor d står for distanse, og m står for kilo kroppsvekt. 

Anonymkode: 61110...53b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ok takk for optimistisk svar.

Har aldri tenkt at jeg kunne være en løper, men kanskje jeg skal begynne å trene for det 😊

Ts

Anonymkode: f78af...828

Det syns jeg du skal. 😊

Løping er genialt enkelt, krever minimalt med utstyr og kan gjøres over alt.

Jeg syns det er superdeilig å komme meg ut en times tid om dagen, vekk fra skjerm og telefon og bare nyte friheten og omgivelsene der jeg er.

Jeg reiser mye i jobb, og en løpetur er perfekt for å se seg litt om på nye plasser.

Anonymkode: 631b4...3ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sånn muskuløs og tynn lite kvinnelig, mistet mensen 

er det som hopper opp i mitt hode

Anonymkode: f852c...f46

Jeg er ganske høy for å være dame og er ikke mager, men slank.

Har mensen forøvrig og pupper.😉

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man er vel ikke overvektig som maratonløper eller en muskulbunt heller?

Ts

Maratonløpere er tynne og senete, mens sprintere er kraftigere med eksplosiv muskulær, så kroppen varierer med typen løp. Mellomdistanseløpere er en mellomting.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

Du høres mye finere og sunnere enn de elite løperne😀

Anonymkode: f852c...f46

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåmonster

Hvis man er 40+ så er det mer heldig å gå andre veiene , tung styrketrening opp i muskelmasse og mulig litt høyere fett prosent. 

Endret av Blåmonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (På 9.5.2024 den 8.06):

Hvis man er 40+ så er det mer heldig å gå andre veiene , tung styrketrening opp i muskelmasse og mulig litt høyere fett prosent. 

Enig i det med å få et par kg muskler ekstra, men jeg så nylig en youtubevideo (som jeg ikke finner igjen som anonym bruker viser til i innlegg #37) der de påsto at høyt oksygenopptak er den viktigste faktoren for høy levealder.

Konklusjon: Tren alt, både muskler og oksygenkapasitet, og det er sunnere å ha tre kilo for mye muskler og fem kilo for mye fett til å vinne et maraton enn å ha maratonvinnerkropp. Det er ikke de tynneste som har best o2 opptak heller, Jonas Abrahamsen (Uno-x proffsyklist) har lagt på seg 20 kg de siste årene og har vanvittig høyt O2 opptak (Vingegaard  har trolig høyere O2 opptak pr kg, men neppe alt i alt).

Jeg anbefaler ikke å trene for å vinne, men heller for å ha det moro og komme i hyggelig form. Vinnerne balanserer på grensa til hva kroppen tåler og av og til bikker det over, og de får midlertidige eller kroniske skader.

Apropos balansere, balanse bør trenes.

Gå i ulendt terreng er bra for mye. Turorientering er moro og kan også løpes  når man bli ekstra  ivrig.

Endret av I Grosny
ab fant videoen :)
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sliter med kne og rygg ville jeg anbefalt å springe i skog og mark i stede. Det finnes terrengløp i alle lengder, fra korte og opp til ultradistanser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (20 minutter siden):

Enig i det med å få et par kg muskler ekstra, men jeg så nylig en youtubevideo (som jeg ikke finner igjen) der de påsto at høyt oksygenopptak er den viktigste faktoren for høy levealder.

Konklusjon: Tren alt, både muskler og oksygenkapasitet, og det er sunnere å ha tre kilo for mye muskler og fem kilo for mye fett til å vinne et maraton enn å ha maratonvinnerkropp. Det er ikke de tynneste som har best o2 opptak heller, Jonas Abrahamsen (Uno-x proffsyklist) har lagt på seg 20 kg de siste årene og har vanvittig høyt O2 opptak (Vingegaard  har trolig høyere O2 opptak pr kg, men neppe alt i alt).

Jeg anbefaler ikke å trene for å vinne, men heller for å ha det moro og komme i hyggelig form. Vinnerne balanserer på grensa til hva kroppen tåler og av og til bikker det over, og de får midlertidige eller kroniske skader.

Gå i ulendt terreng er bra for mye. Turorientering er moro og kan også løpes  når man bli ekstra  ivrig.

Tommel opp for Turorientering,  og det å bevege seg i skog og mark,  Bra styrketrening for bein, øker formen og er skånsomt mot div belastningsskader i beina, og en får samtidig trent hodet. 

Det er også fine og inkluderende orienteringsmiljøer rundt i Norges land. Med løyper for alle nivåer og aldersklasser. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
I Grosny skrev (1 time siden):

Enig i det med å få et par kg muskler ekstra, men jeg så nylig en youtubevideo (som jeg ikke finner igjen) der de påsto at høyt oksygenopptak er den viktigste faktoren for høy levealder.

Ble sliten av å lese orket ikke å lese alt, ja balanse er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fått høre at jeg har løpekropp, hvor forklaringen på det var at jeg har lange bein i forhold til overkroppen. Det vil gjøre det litt enklere å løpe fort, vil jeg tro. Men for min del er det nok ikke til veldig hjelp, siden jeg er 155 cm høy. Samtidig hjelper det sikkert litt igjen at jeg veier lite, og dermed har lite å bære på. Jeg liker å løpe, og det tror jeg nok det er delvis mentalt betinget også, fordi jeg siden barndommen har fått høre at jeg er så god til å løpe, var raskest i klassen på 60-meteren osv. Det har vært selvforsterkende. Jeg løper ikke maraton, men har tro på at jeg hadde klart det hvis det var et mål.   

Når jeg hører "kropp til å løpe maraton", tenker jeg lange bein, relativt høy, i hvert all ikke veldig lav og slank. Om maratonløpere er tynne og senete vil jeg tenke det kommer vel så mye av livsstil med trening som gjør dem i stand til å løpe maraton, som utgangspunktet de er født med. Jeg vil tro de fleste av oss vil endre oss noe i kroppen noe om vi begynner å løpe lange strekninger på jevnlig basis.  

Anonymkode: f0a2a...d95

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slank bygning og med lite muskler. Kanskje litt lengre bein enn gjennomsnittet. 

Anonymkode: efe15...bc4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for innspill.

Ja da er det bare å legge seg i hardtrening da😃

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 22.03):

Ts

Men du ER ikke en maratonløper, du bare har ett greit utgangspunkt. 

Jeg er lav og lett, og har dermed godt utgangspunkt for å bli f.eks jockey! Men jeg vil selvsagt ikke kunne bli jockey uten å lære meg ri og trene aktivt for det. Jeg bare har "riktig kroppstype". 

Anonymkode: d4c59...5ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
I Grosny skrev (På 9.5.2024 den 9.45):

Det er opplagt og vedtatt at kardio er avgjørende for helse og levealdrer. Styrke er også viktig, men kardio er viktigst. Sammenligningsgrunnlaget for å sette det på spissen blir i to ytterligheter: den som er gjennomtrent på styrke, trener kun styrke, løfter tungt, er muskuløs, men driver ikke med noe kardio. Vs den som bare trener kardio, aldri tatt i en vekt, høy V2 maks, men klarer ikke løfte tungt. Alle vet at nr. 2 har større sjanse for å leve til han er 90. Konsekvensen av lite styrke er vondter og muskelsvinn, men hjerte/karsystem, lunger, blodtrykk er lavt, blodsukker er lavt. Det er de siste faktorene som avgjør alderdom. Nr. 1 er mer utsatt for livsstilssykdommer selv med alle musklene.

Anonymkode: 61110...53b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 16.40):

Jeg er 163 høy, er 76 kg og har løpt ett par maraton 🫣 Har ikke mye muskler annet enn i leggene 😂

Anonymkode: 72fb6...c27

Samme her, bortsett fra at jeg "bare" har løpt halvmaraton. Mine muskler er i beina ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ZarahSweet

Mener vel «lange» muskler. Jeg har det. Løp før, men trener ellipse nå pga løpe skader. Og trener styrke med kettleballs og kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Mange rare begreper her.. de som løper har lav kroppsvekt siden de brenner mye, litt som en dame som sulter seg ,men med litt mer muskelmasse ikke mye. Ikke særlig fint, men de er jo bygd for sin sport akkurat som en sumo bryter er bygd for sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...