Triviella Skrevet 24. mai #21 Del Skrevet 24. mai Se her ja, her var det mye likt som i mitt eget liv. Ser ut som om vi har omtrent samme utgangspunkt. Omtrent samme startvekt, og i utgangspunktet vært glad i en aktiv livstil. Så får man et par barn, og får seg noen smeller på veien. Og så kjenner man "plutselig" ikke seg selv igjen. Kjenner også igjen dette med "noe" matstøy i hodet, det har vært likt her. Men nå ser det jo ut som du virkelig har funnet noe som fungerer for deg.😀 Du har fått samme resultat på 1 måned som jeg har fått på 4,5. Utrolig bra jobbet! Bøyer meg i støvet! 👊 Og enig i at det er fascinerende at mindre mat gir mer metthet. Er mye mettere nå som jeg har kuttet antall måltider, og kuttet mellommåltider. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 24. mai #22 Del Skrevet 24. mai Ingenting er så godt som når man har funnet metoden som fungerer akkurat for en selv! Så bra 123qwe 👏 Kjempebra ukesresultat, og skjønner godt at det motiverer. Samtidig så er alt du skriver rundt som jeg syns høres ekstra bra ut! At du føler det går greit, at du klarer å leve på denne måten. For det er alfaomega for å klare å gå varig ned i vekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 28. mai Forfatter #23 Del Skrevet 28. mai Takk for deres kommentarer! Det er mange veier til Roma, som man sier. Dette virker å funke for meg, foreløpig. Er ikke "gift" med en måte å slanke meg på, så hvis dette ikke fungerer på sikt så er det vel lov å revurdere :-D. Men det viktigste er uansett at jeg jobber med å forbedre forholdet mitt til mat. Vi har hatt forkjølelse i huset de siste par dagene og kjenner at mangel på søvn trekker humøret litt ned. Er ikke like motivert for slanking og har spist litt mer en planlagt, men er fortsatt i underskudd mtp kcal. Det er ikke noe krise og angrer ikke på noe jeg har spist. Kjenner noen ganger på et savn på å spise godteri som trøst, men har faktisk ikke lyst på godteri, har lyst på den følelsen de første bitene med godteri gir meg. Har fått mange åpenbaringer i løpet av dette slanke prosjektet. Foreløpig plan er å gå på kaloriunderskudd ut denne uka også innføre litt mer mat, kanskje helt opp til vedlikehold, i to uker. Begynner virkelig å se på kroppen og på klær at jeg har gått ned i vekt, men det er faktisk litt rart. Har litt ambivalent forhold til det, selv om det er veldig digg! Har vært i en større kropp nå i ett par år og er blitt vant med det. Er ikke så god på forandring, men prøver å gi meg selv tid til å tilpasse meg. Fasongen på kroppen min blir kanskje aldri den samme som før, for jeg har hatt en stooor gravidmage i alle mine svangerskaper. Men det plager meg ikke så mye. Og ansiktet mitt viser jo tegn på noen år med litt lite søvn, det plager meg litt, men det får jeg bare lære å leve med. Det har faktisk vært veldig verdifult å skrive dagbok her på KG og lese andre sine dagbøker. Heier på alle dere andre! 17. april: 73,0 kg 3. mai: 71,0 kg 8. mai: 70,3 kg 14. mai: 70,9 kg 20. mai: 71,3 kg 22. mai: 69,7 kg 24. mai: 69,1 kg 27. mai: 69,2 kg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
7v8 Skrevet 28. mai #24 Del Skrevet 28. mai Godt jobbet @123qwe👏 Moro å se at du også startet opp og at du har god fremgang😊 Stå på videre, følelsen av å se tallene på vekta som går riktig vei er skikkelig digg. De dagene kjenner man på at det er verdt å slite seg gjennom lysten på godis eller dørstokkmila for å gå tur som ble 1 meter høyere siden i går. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 30. mai Forfatter #25 Del Skrevet 30. mai Takk @7v8 ! Ja, det er godt å være i gang, var lenge veeeldig usikker på om jeg hadde overskudd til å begynne med en livstilsendring. Men er glad for at jeg begynte nå! Uken har fortsatt med forkjølelse som ikke gir slipp og dårlig søvn på alle i familien. Blir så lite motivert for alt når det er slikt. "Heldigvis" har forkjølelsen også tatt knekken på apetitten min så jeg har sluppet å gå på godterismell. I går glemte jeg/rakk ikke/var ikke sulten til å spise mellommåltidet som jeg hadde tatt med på jobb. Det er veldig ulikt meg, har sikkert hendt fire ganger i livet mitt før at jeg har latt ett måltid gå forbi meg, for hele våkentiden min har ofte dreid seg om mat! Trur jeg har arvet noen gener fra den ene siden av slekta mi for der er det mange som har en større kropp. Kontrasten er veldig stor til den andre siden av slekta som har en helt annen fasong og er slank. 17. april: 73,0 kg 3. mai: 71,0 kg 8. mai: 70,3 kg 14. mai: 70,9 kg 20. mai: 71,3 kg 22. mai: 69,7 kg 24. mai: 69,1 kg 27. mai: 69,2 kg 30. mai: 68,6 kg Vekta har tikket enda litt ned denne uka. Hurra! Må innrømme at jeg er så trøtt og sur akkurat nå at jeg klarer ikke å glede meg så mye over nedgangen 😆. Det kommer nok om noen dager når forkjølelsen letter. Ser nå at jeg har veid meg mange flere ganger en det som var planlagt i starten. Veier meg kun når jeg kjenner at hodet er klar for å se tallet på vekta, så har ikke noe fast veiedag. Har planlagt å ta pause fra diett fra mandag av, i cirka to uker, og deretter kjøre en ny to ukers slankeopplegg. Etter det så tar jeg en lenger pause over sommerferien og skal øve på å spise vedlikeholds kalorier. Er veldig spent på når jeg skal ha en lengre vedlikeholds periode hva som skjer med sultfølelsen. Fra biologiens side så vil kroppen min prøve å få meg opp i vekta igjen. Der kommer nok mer fysisk aktivitet med i bildet, også må jeg fortsette med høy-protein og masse grønnsaker på tallerken min, plus ikke gjeninnføre småspising. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronsommerfugl Skrevet 30. mai #26 Del Skrevet 30. mai Må legge igjen et spor hos deg også Så kjedelig med sykdom, håper du blir bedre snart! Det der med vedlikehold er ikke så lett, synes jeg. Jeg synes faktisk det er lettere å ha et avslappet forhold til tallet på vekta når jeg aktivt jobber med å gå ned - da vet jeg jo at jeg gjør noe som funker, og det er lettere å tenke at det er væskeretensjon, syklus osv. som eventuelt gjør at jeg ikke har gått ned så mye og at det vil vise seg senere. Ved vedlikehold synes jeg det er vanskeligere å tolke om 1 kg opp er 1 kg vann eller at jeg har spist mer enn jeg har trodd. Må nok kjøre en lengre tilvenningsperiode inn i vedlikehold, gitt. Men det blir mest sannsynlig ikke før over sommeren for min del da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 30. mai Forfatter #27 Del Skrevet 30. mai @Sitronsommerfugl takk for at du stikker innom 😊. Der setter du faktisk ord på akkurat det jeg opplever. Siden jeg går ganske kraftig til verks med kaloriunderskudd så vet jeg at jeg taper fettmasse og at det vil vise seg på vekta til slutt, uansett hvor vekta kan svinge hit og tid før det bykser ned igjen. Men verre er det på vedlikehold, som du sier. Da kan jeg virkelig grue meg på å gå på vekta, særlig rundt mensen. For da kan man ikke være helt sikker på hvorfor svinger det opp eller ned. Jeg har liksom ikke internalisert det fagfolk sier om at for å holde vekta nede etter vekttap så må man gjøre noe annerledes en før. Jeg tenkte bestandig at - ja ja jeg trener jo som en galning det må være nok for å holde vekta - men det var det ikke. Så denne gangen har jeg gravd ganske dypt på hvorfor jeg elsker å småspise. Og hvilke følelser det vekker i meg når jeg ikke kan ty til det. Klarer jeg å holde meg unna det meste av småspising, på sikt, så er det vel også bra for tenner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 31. mai #28 Del Skrevet 31. mai Gratulerer med super nedgang Men uff, ikke noe særlig å være sånn forkjøla. Det er tungt, og som du kjenner - går ut over søvnen. Da blir man litt zombie! Håper du føler det bedre snart, får tatt igjen litt søvn og da er det utrolig hvor mye bedre man kan føle seg! Riktig god helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janeidet Skrevet 31. mai #29 Del Skrevet 31. mai Gratulerer med nedgang og super innsats! Jeg synes det er forfriskende å lese dine refleksjoner og tilnærminger til livsstilsprosjektet. Supert for deg at du har tatt tak før pendelen har svingt altfor langt over på "feil side". God bedring og god helg Og lykke til med vedlikeholdsukene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 1. juni Forfatter #30 Del Skrevet 1. juni (endret) Takk dere, @Amatariel og @Janeidet 🙂 Er i ordentlig dårlig humør for dagen, fortsatt litt forkjølet og en gammel skade som har meldt retur. Eldste barnet har en plutselig bølge av voldsomme følelser i sving. Driver med selvmedlidenhet på høgt nivå og har sååååå mye cravings. Driver og fantaserer om deilig mat og snacks. Har så enormt behov for å dempe følelsene med mat nå. Er så sur inni meg at det er nesten litt komisk. Heldigvis er morgen dagen siste dag på diett, selv om jeg har slacket litt på tøylene allerede. Tenkte også litt på det her om dagen at jeg har, selv på det tynneste og sterkeste, alltid hatt perioder der jeg er misfornøyd med kroppen min. Og det er noe jeg grubler litt på, hvordan skal jeg ikke bli blind på speilbildet mitt? La oss si jeg klarer å komme meg ned til 65 kg. Hvordan klarer jeg å akseptere at min fasong blir aldri «petit»? Jeg er bygget mer slik at jeg legger på meg muskler nesten bare av å se på manualer 😅. Var ganske lettet og fornøyd da muskler ble trendy på kvinner. Synes det var hanske tøft å vokse opp når Kate Moss og deretter Paris Hilton var skjønnhetsidealet, men er nok ikke den eneste. Ugh, jeg vil jo fortsatt være «petit» på et vist plan. Heldigvis løfter ikke de mørkeste tankene hodet så veldig ofte. Med alder har jeg fått støtte avstand til slike idealer. Endret 2. juni av 123qwe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronsommerfugl Skrevet 4. juni #31 Del Skrevet 4. juni Høres ut som det er litt tøft om dagen @123qwe, klem til deg ❤️ Hvordan går det nå som du ikke er på diett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 4. juni Forfatter #32 Del Skrevet 4. juni Ja, det ble litt masse med forkjølelse og lite søvn @Sitronsommerfugl. Har aldri taklet lite søvn så veldig bra. Får også mye cravings av det. Heldigvis er alle sånn nogenlunde frisk og rask nå. Gikk over til pause fra diett på søndag/mandag. Oppdaget også at mensen er rett rundt hjørne (akkurat som om at den ikke kommer til omtrent samme tid hver måned hos meg 😆). Nå kjenner jeg litt på at det muligens er en god idé å fortsette med vedlikehold i lengre tid en bare 1-2 uker. Er litt gira på å ha mer futt i trening og få litt mer fleksibilitet i kostholdet. Og jeg trenger øvelse på å spise i vedlikeholdsmodus. Skrev i starten at jeg vil ikke hate meg til endring, og selv om diett er litt hat til tider, så føler jeg meg ikke motivert til neste diet del. Er ganske sikker på at hvis jeg fortsetter på diett med lav motivasjon så kommer jeg til å slite mer med viljestyrke, gjøre flere valg med mat som jeg kommer til å angre og begynne å hate meg selv for å ikke klare å holde meg til planen. Så det er bedre å ta pause. Har gått ned rundt 4 kg (trekt i fra vannvekt) og det er jeg fornøyd med så langt. Var på en liten fjelltur i dag og det var helt nydelig. Storkoste meg hele veien. Å være ut i naturen og på tur er noe av det beste jeg vet. Skal få til mere av det 🙂 17. april: 73,0 kg 3. mai: 71,0 kg 8. mai: 70,3 kg 14. mai: 70,9 kg 20. mai: 71,3 kg 22. mai: 69,7 kg 24. mai: 69,1 kg 27. mai: 69,2 kg 30. mai: 68,6 kg 2. juni: 67,9 kg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 4. juni #33 Del Skrevet 4. juni Du har jo en super fremgang, imponerende jobba! Høres ut som at du kjenner deg selv godt og justerer deg bra angående diett/vedlikehold. Stå på 👊🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 5. juni #34 Del Skrevet 5. juni Tror det er veldig viktig å reflektere over motivasjonen Hvis man ikke er motivert til f.eks diett, så er det mye bedre å ha en slags vedlikeholdsplan enn om man skulle bare gi helt fri flyt på alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 7. juni Forfatter #35 Del Skrevet 7. juni Ja, jeg må bare være ærlig med meg selv om når det passer å gå på diett. Nå har vi igjen hatt sykdom i huset, men "heldigvis" kom det sammen med kvalme så matlysten er borte. Vanligvis ville jeg ha stupt rett inn i en godtepose når jeg og familien blir syk. 17. april: 73,0 kg 3. mai: 71,0 kg 8. mai: 70,3 kg 14. mai: 70,9 kg 20. mai: 71,3 kg 22. mai: 69,7 kg 24. mai: 69,1 kg 27. mai: 69,2 kg 30. mai: 68,6 kg 2. juni: 67,9 kg 7. juni: 67,8 kg Jeg trur nok at den reelle vekta er et hakke høyere siden jeg har ikke spist noe særlig de siste par dagen på grunn av sykdom. Hadde en styrkeøkt tidligere i uka og kjente det godt at jeg hadde spist mer mat for jeg hadde så mye mer å gi på gymmen. Det var deilig! Så gleder meg veldig til å spise mer mat i en periode og få trent bedre, tjohoo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 7. juni #36 Del Skrevet 7. juni Jeg tror det beste er å være tålmodig og bruke tid på å gå ned, hvis man går ned for raskt går Man som regel like fort opp igjen, pluss litt ekstra. Ser ut til at du har klart det bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 8. juni Forfatter #37 Del Skrevet 8. juni 13 hours ago, Lurven said: Jeg tror det beste er å være tålmodig og bruke tid på å gå ned, hvis man går ned for raskt går Man som regel like fort opp igjen, pluss litt ekstra. Ser ut til at du har klart det bra Kan være delvis enig med deg, men jeg trur ikke vektoppgang etter diett er unikt for en opplegg der man har brukt kort tid på å gå ned i vekt. Det skjer også med de som går langsommere ned i vekt. Men det koker vel ned til at man øver på de livsstilsendringene som skal til for å beholde vekta etter vektnedgang. Klart, med en langsommere opplegg så rekker man kanskje å innse at det kostholdet man skal gå på etter vektreduksjon er ikke så ulikt det man gjerne spiser mens man er på diett (gitt at man ikke går på noe veldig obskur opplegg der man kutter ut hele matgrupper osv.). For min del funker slike korte perioder (2 uker) i kraftig kaloriunderskudd vekselvis med vedlikeholdsmodus. Det gir meg variasjon og holder motivasjonen oppe. Og jeg bruker vedlikeholdsmodus for å peile meg på hvor mye jeg kan spise for å holde vekta. Men det trenger ikke å være det rette for alle. Og det hadde ikke vært rett for meg for 10 år siden da jeg var på en feil «head space» når det kommer til mat, vekt og trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 8. juni #38 Del Skrevet 8. juni 123qwe skrev (3 timer siden): Kan være delvis enig med deg, men jeg trur ikke vektoppgang etter diett er unikt for en opplegg der man har brukt kort tid på å gå ned i vekt. Det skjer også med de som går langsommere ned i vekt. Men det koker vel ned til at man øver på de livsstilsendringene som skal til for å beholde vekta etter vektnedgang. Klart, med en langsommere opplegg så rekker man kanskje å innse at det kostholdet man skal gå på etter vektreduksjon er ikke så ulikt det man gjerne spiser mens man er på diett (gitt at man ikke går på noe veldig obskur opplegg der man kutter ut hele matgrupper osv.). For min del funker slike korte perioder (2 uker) i kraftig kaloriunderskudd vekselvis med vedlikeholdsmodus. Det gir meg variasjon og holder motivasjonen oppe. Og jeg bruker vedlikeholdsmodus for å peile meg på hvor mye jeg kan spise for å holde vekta. Men det trenger ikke å være det rette for alle. Og det hadde ikke vært rett for meg for 10 år siden da jeg var på en feil «head space» når det kommer til mat, vekt og trening. Ja, det samme fungerer ikke for alle . Jeg tror at det en del går for hardt ut og ikke unner seg noe godt, og når de først sprekker så sprekker de skikkelig og går opp mer enn de gikk ned. Men jeg snakker på generelt grunnlag altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 10. juni Forfatter #39 Del Skrevet 10. juni Har såhvidt blitt kvitt kvalmen og magetrøbbel, hadde besøk i helga og mensen kom i dag. Føler meg litt utladet for å si det mildt. Men må bare være tålmodig når kroppen kjører sitt eget løp. Det er irriterende når man har laget planer i hodet sitt om jobb, trening og andre ting også må man bare sette ting på pause når forkjølelser og sykdom kommer som perler på snor. Men, det har også vært noe lyspunkter i helga med fint vær og besøk. Unga som lærer nye ting 🧡 Lørdag ble det få ordentlige måltider og mye småspising. Kjenner at det er ikke bra for velvære mitt, blir liksom aldri ferdig med et måltid, leter bare videre etter mer mat. Så det var egentlig litt kjekt å kjenne på at veldefinerte måltider er tingen for meg. På kvelden hadde jeg så sykt lyst på smågodt siden jeg var i "beite-modus" 🍦🍬, og med "beite-modus" mener jeg at jeg er som ei geit 🐐 som går rundt og spiser konstant, litt og litt. Var klar for å sykle til nærbutikken, men legging tok lang tid så det utgikk. Det var litt sær opplevelse å være kvalm og være så godtesyk. Rare greier. Så det ble to is fra fryseboksen, opplevelsen var helt middelmådig. It did not scratch my itch. Om det var pga kvalmen, ja muligens, eller kanskje litt av kraften av søtsaker har sluppet for min del. Hvem vet. Har lest her i dagbøker om mange som løper og er selv veldig glad i løping. Har dessverre noen gamle skader som krever at jeg må ta det veeeldig forsiktig for å ikke bli skadet på nytt. Men vurderer nå å begynne kjempe forsiktig, typ gå og jogge en tur på 1,5 km. Vekselvis jogge 30 sec og gå 3 min. For min del er det lite som slår de løpeturene på sti der det føles ut som at bare flyr bortover. Det er litt sånn at jeg blir Rocky Balboa i hodet mitt og begynner nesten å luftbokse mens jeg løper 😂. I realiteten ser man jo bare helt middelmådig ut og litt teit 🤣. Har ingen vektoppdatering i dag. Hadde ikke lyst å gå på vekta, så enkelt er det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronsommerfugl Skrevet 11. juni #40 Del Skrevet 11. juni Så bra du begynner å bli bedre, kan godt skjønne at du føler deg utladet! Håper denne uken behandler deg litt bedre ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå