Gå til innhold

Veien fremover (kosthold og trening)

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krella skrev (På 25.7.2025 den 8.26):

Takk for gode tanker og innspill. Er litt inspirert til å starte min egen livstilsdagbok her inne. Det er veldig koselig å snakke med andre uten å føle seg dømt. :) 

Synes også det er bra stemning her på dagbøker. Sikkert delvis for at man må skrive med sitt brukernavn, det stopper nok en del kverulering. Jeg har hatt enormt med hjelp av å ha et sted å lufte tanker.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bleh, har noen vondter i kroppen som har blusset litt opp igjen og som gjør ferie med småbarn litt slitsomt. Det kombinert med søvnunderskudd og PMS så har vi happy times. Har vært så sur, og godtesyk. På den måten at det finnes ikke noe annet utveg en å spise godteri. Og det har jeg gjort, til de grader de siste par dagene. Kjenner at det verste suget begynner slippe… heldigvis.

Må smøre meg med tålmodighet og tenke at alt går over.

• Hjerte 1
Skrevet
123qwe skrev (På 18.7.2025 den 9.27):

Går og grubler på om jeg burde droppe kaloriunderskudd resten av sommeren. Synes det blir litt styrete med så mange sosiale lag og diett samtidig. 

Kaloriunderskudd er styrete når det er ferie ja! Kan være lurt å legge det littegrann bort akkurat nå. Man føles seg kanskje ikke bra heller av å si nei hele tiden, droppe ting i sosiale lag osv. Og det er jo ferie/sommer noe vi ikke har aaalt for mye av akkurat. Man trenger ikke ta helt av liksom, men å unne seg litt her og der man ellers ikke ville burde være innafor :nikke: Det kommer sannsynligvis til å bli kilo som blir kjapp å bort senere. 

God bedring med vondtene forresten :klem: håper det blir bedre snart. Har full forståelse for at det tærer på med småbarn hjemme. 

• Hjerte 1
Skrevet

@Amatariel ja, kaloriunderskudd måtte bare pakkes bort ganske fort etter feriestart. Det kostet mer en det var verdt.

Uansett så er jeg nå på cirka samme vekt som samme tid i fjor (66 kg). Det er helt greit egentlig. Det viser bare at jeg har noe som må jobbes med hvis jeg skal komme meg ned til 64 tallet og bli der. Har faktisk gått over til å tenke mer langsiktig. Om jeg fluktuerer litt opp og ned er helt greit, så lenge jeg ser koblinga til årsaken. I vekt tråden har jeg 64 kg som mål til oktober. Kanskje det er noe jeg klarer å etablere i høst?

• Liker 1
Skrevet

Satser på at det blir en bra høst der vi kan nå våre mål 🍁🙂

Skrevet
Amatariel skrev (På 9.8.2025 den 21.28):

Satser på at det blir en bra høst der vi kan nå våre mål 🍁🙂

Synes det går seg bedre og bedre til når jeg kommer lengre i denne prosessen. Selv om jeg kan fluktuere opp og ned så det føles at jeg uansett lærer noe underveis.

Har grublet lenge hvordan skal jeg få til mer egentid i hverdagen. Det naturlige er å gjøre det på kvelden når ungan har lagt seg. Men er som regel helt skutt etter dagen og blir veldig søvnig av legging av unga. Så da blir så sykt kjedelig å prøve å gjøre noe annet en å se på tv og gjøre noe plikt husarbeid.

En delløsning har blitt å stå opp før resten av familien og vie 30-45 minutter av morgenen til noe som gir meg overskudd. Så langt har det vært en gå/joggetur, lett styrketrening, en kopp kaffe i morgensolen. Nå gleder jeg meg til neste morgenen 😅. Ser for meg at opplegget mitt kommer til å gå på pause når det kommer forkjølelser i hus eller søvnen er dårlig pga ungan, men trur jeg skal kunne plukke det opp igjen når det passer. Jeg må jo også på et tidspunkt kunne gjøre ting på kveldstid, men foreløpig skjer det ikke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i det med å finne egentid i hverdagen, og har faktisk løst det på samme måte som deg :) Siden jeg uansett er dautrøtt på kveldene, legger jeg meg tidlig, og står opp først. Det gir meg en veldig god start, og ungene har respondert veldig godt på at det er "liv i huset" når de står opp. Mannen min setter også pris på å få litt tid for seg selv enkelte kvelder. Men akkurat som deg, ser jeg at det er en sårbar løsning når høstens sykdomsrunder kommer. Den tid, den sorg.

God helg! Heia oss!

• Hjerte 1
Skrevet

@Janeidet artig at vi har kommet til samme konklusjonen. Måtte ta pause lørdag og søndag pga dårlig søvn, men tvang meg tilbake på det på mandag og i dag. Sover ikke kjempebra på for tiden, kanskje litt småforkjølet, men det har gått greit å stå opp tidlig. Skulle ønske jeg klarte å stå opp kl 5 for da hadde jeg fått sååå god tid 😅

• Liker 1
Skrevet

Det er vanskelig å komme seg ut igjen på ettermiddagene, selv om man har større barn som greier seg selv. Men jeg har løst det ved å ha med treningstøy på jobb, skifte og så gå rett og trene. Så deilig å gå hjem, dusje og spise middag og slippe å gå ut igjen, selv om det faktisk har ramlet seg slik at jeg og samboer går kveldstur i tillegg. MEN, det fordrer jo at "etter jobb - kabalen" ligger til rette for det. 

• Hjerte 1
Skrevet

Egentid er gull verdt enten man bruker det til en stille morgen med en kaffekopp eller en treningstur. Her i huset har det vært en del sykdom i sommer, så nå håper jeg på en fin høst hvor ting kan normaliseres igjen. Jeg kjenner veldig godt igjen det der med søvnforstyrrelser. Jeg var skikkelig plaget i vinter og tildels i våres. Det kan ta knekken på den mest robuste. Håper det roer seg for deg :klem3: 

• Hjerte 1
Skrevet

Mye som skjer på jobb fortiden og en forkjølelse i tillegg. Skal fokusere på moderasjon og søvn, så snakkes vi på andre side. Gleder meg til å være frisk nok for morgentrening igjen 🤗

• 1 måned senere...
Skrevet

Lenge siden sist her i dagboka. Har nå snart gått to uker på moderat kaloriunderskudd. Begynt først ganske hardt som vanlig, men så kom forkjølelser og annet. Har da heller gått over til moderat underskudd. Trening går bra, med unntak av noen skikkelig irriterende skader (tenke også derfor å ikke drive med stor kaloriunderskudd, kroppen trenger nok næring). Har allerede plan for hvordan jeg kan jobbe med rehab, men er litt irritert. Tiden går fort så får satse på at rehabilitering funker og er tilbake til vanlig trening om ikke så lenge.

Har tenkt å fortsette med moderat underskudd i drøy to uker til og se hvor jeg havner hen. Kanskje jeg kan gå 1 kg ned på en måned? Får se. Usikker på om jeg orker å melde meg på en ny tråd for logging av vekt. Kanskje jeg heller bare skriver litt her om progresjon og tanker…

Vekta i dag var 66.3 kg! Den var litt lavere tidligere i uka, men det er ikke så nøye. Det som er interessant er om jeg er nærmere 65 kg om noen uker 🙂

Skrevet

Ah ja, denne høsten er lumsk på forkjølelser og sånt. Når man står i det så er det utroolig vanskelig å få til noe ekstra. Jeg syns i alle fall det er nok å puste/overleve 🤪 Jeg tror nok du kan klare 1 kg i minus denne måneden om du går inn for det. Jeg heier på deg! :duskedame:

Skrevet
Amatariel skrev (5 timer siden):

Ah ja, denne høsten er lumsk på forkjølelser og sånt. Når man står i det så er det utroolig vanskelig å få til noe ekstra. Jeg syns i alle fall det er nok å puste/overleve 🤪 Jeg tror nok du kan klare 1 kg i minus denne måneden om du går inn for det. Jeg heier på deg! :duskedame:

Jeg er jo mer fan av å gå hardt ut med diett også vedlikehold på platå etterpå, men kjennes sakte nedgang bedre ut. Har en følelse av at stor underskudd er ikke veien å gå når man sliter både med skader og forkjølelser. Så vi får se. Er så utålmodig når det gjelder slanking så prøver egentlig å ikke fokusere på tallet på vekten, men heller på å mestre kostholdet gjennom hele uken. 

Føler jeg har gjort det veldig bra de siste ukene så skal prøve samme i noen uker til. Og hvis vekta ikke rikker ned må jeg justere på matinntaket. Men synes jeg merker en liten nedgang allerede på kroppen selv om det ikke vises på vekta.

Skrevet

Vekta har tikka litt ned til 65.6 kg og er egentlig ganske fornøye med det da jeg har vært i meget moderat kaloriunderskudd. Er litt overrasket om det er en reel nedgang. Det vil de kommende ukene vise. Har tenkt å forsette med samme opplegg i noen uker til og se hvor det bær hen.

Får til å trene i hvertfall litt hver dag! Varierer hvor mye. Står opp tidlig på morran for å få unna en liten økt. Noen dager får jeg til en full styrkeøkt, andre dager bare litt tøy og bøy. Det kjennes bra ut. Er meget fornøyd med den endringen i hverdagen.

Skrevet

En kjempebragd å få trent litt hver dag! Det er ikke alltid mengden har så mye å si. Ofte er jo dørstokkmila over å i det hele tatt begynne som er det verste. Så 👏 for å ha overkommet det altså!

• Hjerte 1
Skrevet

Vekta logger i dag på 66.2 kg. Helt ok da jeg har mensen. Har vært litt umotivert denne uka, men kjenner at mens-hjernen begynner å lette. Navigerer fortsatt små vondter i kroppe (kjenner alt mer når mensen melder seg). Har tatt par dagers pause fra noen øvelser som ergrer kroppen. Har kjempet mot godtesyk hele uken, og har klart meg uten å kjøpe smågodt. 

Skrevet

Logger vekta i dag da jeg husket å veie meg:  65.4 kg og det var etter vann og kaffe så er fornøyd med dett. Blitt mindre trening denne uka og lite søvn, men håper at resten av uka blir litt bedre. Føler at vekta gjenspeiles i speilet, synes jeg har gått litt ned i vekt, magen er liksom litt flatere. Men det kan selvfølgelig hende at jeg er mindre oppblåst også? Tiden vil vise hva skjer med vekten. Driver ikke med aktiv slanking nå da jeg prøver å bli kvitt noen skader, tenker at jeg trenger gode byggestener for å støtte kroppens prosess med skadereparasjon.

• Liker 1
Skrevet

Så kjipt med skader altså. De har jeg hatt nok av kjenner jeg! Hadde som nyttårsforsett at jeg skulle være skadefri i hele 2025 og foreløpig så har jeg klart det, bortsett fra en liten kortvarig strekk eller to her og der :) Ja, det er viktig med godt kosthold for å reparere skader også. Enda en god grunn til å forsette med sunn livsstil :klem3: 

• Hjerte 1
Skrevet

Så sant @Ms. Steele!

Kan melde en vekt på 65.2 kg. Veldig fornøyd! Hvis jeg klarer å stabilisere meg der en stund så er jeg mega fornøyd 🥳

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...