Gå til innhold

Veien fremover (kosthold og trening)

123qwe

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke folk som aldri har opplevd matstøy og jevnlig/daglig cravings før kan sette seg inn i hvor utrolig utmattende og slitsomt det er niks.gif.6df9d5a2a2f45d32df5cdcd93a52f1ad.gif Det tar jo utrolig mye fokus. Tid og fokus man gjerne ville brukt på andre ting i livet. Så bra du kommer over bra podcast (takk for deling!) At du er bevisst på dette tror jeg vil hjelpe deg fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amatariel skrev (21 timer siden):

Jeg tror ikke folk som aldri har opplevd matstøy og jevnlig/daglig cravings før kan sette seg inn i hvor utrolig utmattende og slitsomt det er niks.gif.6df9d5a2a2f45d32df5cdcd93a52f1ad.gif Det tar jo utrolig mye fokus. Tid og fokus man gjerne ville brukt på andre ting i livet. Så bra du kommer over bra podcast (takk for deling!) At du er bevisst på dette tror jeg vil hjelpe deg fremover.

Ja, det kan ta ganske mye plass i tankene mine, selv om jeg trur at jeg ikke har det så veldig ille sammenlignet med mange andre. Det er for eksempel sjelden at jeg drar på butikken bare for å kjøpe sjokolade eller slikt. Men særlig i perioder det skjer utfordrende ting i livet så forsterkes matstøy i hodet mitt.

Jeg har begynt å logge vekta cirka to ganger i uken for å få en cirka ukes gjennomsnitt og det har vist meg utrolig mye vekta sager opp og ned bare på grunn av hva man har spist og gjort dagen før. Interessant å se. Jeg skal jo hverken opp (kanskje 1 kg opp, kanskje) eller ned i vekt, men beholde vekta jeg har nå.

17. april: 73,0 kg

3. mai: 71,0 kg

8. mai: 70,3 kg

14. mai: 70,9 kg

20. mai: 71,3 kg

22. mai: 69,7 kg

24. mai: 69,1 kg

27. mai: 69,2 kg

30. mai: 68,6 kg

2. juni: 67,9 kg

16. juni: 68,7 kg

21. juni: 68,8 kg

09. juli: 68,0 kg

15. juli: 67,3 kg

17. juli: 66,5 kg

22. juli: 67,1 kg

05. august: 67,8 kg

12. august: 66,1 kg

19. august: 67,0 kg

23. august: 65,6 kg

26. august: 66,4 kg

30. august: 66,4 kg

8. september: 65,9 kg

13. september: 67,3 kg

17. September: 65,6 kg

20. September: 66,0 kg

Kjenner meg ganske bra i kroppen min nå og liker speilbildet mitt. Selv om jeg har ikke trent sånn kjempe mye styrke så har jeg en god del synlige muskler bare av den grunn at fettprosenten har gått ned. Magen buler fortsatt, det er en kombinasjon av separerte magemuskler, løs hud og fett. Særlig på kvelden så har jeg en liten kulemage. Men det plager meg overraskende lite. Synes jeg er faktisk ganske babe for tiden, om det er lov å si det 😄. For ti år siden hadde det vært helt KRISE å veie 66 kg. Men nå føler jeg meg ganske bra og sporty. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger en knapp uke med ekstra mat innabords bak meg. Har vært liberal både med tanke på mengde mat og type mat. Lite restriksjoner. Og har vært innforstått at det kunne medføre vektoppgang. Har ikke veid meg i dag, men kjenner meg betydelig mindre godtesyk i dag… kanskje det funka å få kroppen til å forstå at vi er ikke inni en sultkatastrofe, slapp bare av? Skal nå tilbake til vanlig mengde mat og se om appetitten holder seg i sjakk. Blir nok fortsette å spise frokost en stund til.

Spennende!

Mensen burde komme om noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har slått meg de siste dagene at nøkkelen til suksess for min egen del, på de fleste områder i livet, men særlig dette med mat og vekt er at jeg har en fleksibel holdning til det hele. Min strategi har endret og formet seg gjennom hele prosessen siden mai. Jeg begynte med aktiv slanking og periodiserte det etter syklus. Jeg hadde en slags sukker-stopp ganske lenge og følte det funka bra (men jeg er egentlig ikke glad i å kalle det for sukkert-stopp, for det litt svart og hvitt og for min del blir fort også synonymt med å lykkes/mislykkes med noe). Etterhvert fikk jeg det noen ville kalle "diet fatigue" (klarer ikke å holde meg til planen og flere "sprekk" i diett, gledet meg ikke til diett) og da bestemt jeg meg i august å ta en lenger pause fra slanking og heller øve på å beholde vekta. Og det har også vært er spesiell prossess for jeg har egentlig vært litt før rigid i matveien og hadde egentlig i bakhodet litt lyst å gå mer ned i vekt, så da duppet jeg nok litt for lavt i kalorier og bygde meg en solid ulvehunger og søtsug. Har nå spist i en liten overskudd i ei ukes tid og det virket som om at ulvehungeren har gitt seg litt. Har ikke spiste godteri siden søndag og har heller ikke kjent på at jeg MÅ ha det.

Jeg hadde jo lest og hørt om "multi-phasic dieting" før jeg satt i gang, men det er først nå jeg ser hva det menes med det. Forskjellige perioder i livet krever forskjellige tilnærminger når det gjelder slanking. Akkurat nå så må jeg prioritere hjernekapasitet over slanking, og selv om jeg kanskje har litt lyst å begynne med en diett igjen, så må jeg bare innse at komboen med stress på jobb med kaloriunderskudd er nok ikke det lureste. Det virker jo som at bare det å opprettholde dagens vekt er nok belastning for meg, akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syns også holdning og tilnærming er det viktigste. Det er jo følelsen på hvordan du har det og lever livet ditt som er viktig, ikke tallet på vekten egentlig. Bare det at du liker speilbildet ditt... ikke mange som føler det! At du har funnet din vei på hvordan du skal håndtere alt sammen er kjeeempebra! Og for din del var det virkelig fleksibilitet som skulle til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 25.9.2024 den 13.02):

Ja jeg syns også holdning og tilnærming er det viktigste. Det er jo følelsen på hvordan du har det og lever livet ditt som er viktig, ikke tallet på vekten egentlig. Bare det at du liker speilbildet ditt... ikke mange som føler det! At du har funnet din vei på hvordan du skal håndtere alt sammen er kjeeempebra! Og for din del var det virkelig fleksibilitet som skulle til.

Nå fikk jeg mensen og er overhode ikke sikker på at jeg har funnet måten å håndtere dette på 🤣. Det er typisk PMS for meg, blir bare dobbelt så nevrotisk, negativ, sur, dommedagsprofet osv osv når mensen melder sin ankomst. Og speilbildet ja... på noen timer ble jeg 5 kg tyngre og 10 år eldre! Men heldigvis vet jeg at disse følelsene går over jeg er på rett kurs igjen om noen dager.

Men når det gjelder godteri og snacksing, der må jeg faktisk gjøre noen tiltak. Den mengden jeg spiser nå er ikke forenelig med min langtidsmål. Det skyldes nok delvis at det har ikke vært samme fokus på mengder av grønnsaker hjemme i det siste. Jeg liker alt av frukt og grønt, men av og til er det ork å skrelle og kutte til snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært noen tøffe uker med tanke på å ta gode matvalg! Nok en uke og helg bak meg med forkjølelser (korona?) og middels søvn. Mye kvalme og dårlig matlyst så da går tankene til usunne valg. Det er nesten litt komisk hvor mange ganger jeg startet «på nytt» forrige uke. 

30. september: 66,9 kg

Vekta er det samme som før. Det tar heldigvis litt tid og innsats og legge på seg så jeg har fortsatt tid til å ta tak i dette før det begynner å gå oppover. Kjenner en god del frustrasjon for tiden at det er så mange ytre faktorer som gjør det vanskeligere å holde seg til bedre valg. Men samtidig er det jo veldig lærerikt! For slike perioder kommer i livet og hvis jeg klarer å moderere de verste periodene med godteri og sånt, kanskje klarer jeg å beholde vekta sånn cirka?

Trekker litt på smilebåndet når jeg tenker på mine refleksjoner fra sommeren. My sweet, innocent summer child 😅. Jeg trudde at det verste søtsuget var historie og at jeg kom ikke til å slite så mye som nå med å holde meg til en fornuftig matplan. Hva som fikk meg til å tru det, når jeg har mange år bak meg som emosjonell spiser, vet jeg ikke. Det er vel et eksempel på å ikke klare å se seg selv som den man er. Men det er notert nå, og dokumentert på svart og hvit i dagboka mi! 🧡

Denne uka som kommer kan også bli litt krevende med mannen som skal på jobbreise og diverse andre ting som skjer at jeg har mye av ansvaret hjemme. Jeg skal prøve å tilrettelegge for gode valg, men det kan jo snike seg inn noe søt her og der 😄🤪😱.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er veldig flink som står i det :klem: Det er ikke bare bare å holde fokus på dette når man blir i dårlig form og virus gjør inntog. Lykke til med denne uken også, jeg ser sikker på at du kommer deg greit igjennom den.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Amatariel, prøver mitt beste. "Terrenget" man skal navigere er mye mer ulent en jeg hadde trudd i forveien. Men nå kjenner jeg meg bra når PMS har sluppet tak og ny syklus er godt i gang. Kjenner meg faktisk så bra og optimistisk at jeg skal kjøre en to ukers fettreduksjon. Jeg må kjenne litt an om det lar seg gjøre, skal ligge litt høyere på kalorier en før på diett. Blir det for heftig så får jeg bare kutte det ut. Har mye som skjer ellers på jobb og livet så skal ikke laste på for mye andre ting. Noen ganger kjenner jeg at når jeg går på diett så blir jeg ekstra skjerpet ellers også, så man kan jo håpe at det er tilfelle denne gangen også.

Gikk og jogget en liten tur i går kveld, men knærne var ikke blitt noe bedre siden sist. Ah, savner løping! Gleder meg til vinteren så jeg kan gå på ski igjen. Sykling frister ikke så mye på fritid da jeg sykler så mye fram og tilbake jobb og ellers.

03. oktober: 67,0 kg

Startvekta er notert også får vi se om to uker hvor vi ligger an. Planen er da å gå over til vedlikehold når PMS slår inn.

Endret av 123qwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 3.10.2024 den 18.23):

Alltid godt å ha en plan! :klem: Lykke til med de neste to ukene!

Takk, ja det hjelper å planlegge. Det er jo alltids mulig å endre på planene 😄.

Har nå vært på en moderat kaloriunderskudd (kanskje 500 kcal?) i ei uka og vurdert å avbryte hele greia flere ganger. Har vært så sulten! Skal prøve å holde ut ei uka til, men foreløpig kan jeg konstatere at for min del lønner det seg å gå på en kraftig underskudd (1000 kcal) kontra sånn her moderat. Med stor underskudd mister jeg mye av sultfølelsen og har færre tilfeller av hangry. Det er visst nok noe med at man produserer ketoner når man går lavt nok på kalorier og det demper sultfølelsen. Så det i kombinasjon av at jeg går mer ned i vekt med stor underskudd på samme tidsrom er en no-brainer for meg. Mer igjen for mindre lidelse 😆

Det kan selvfølgelig være andre ting som gjør at jeg har vært sulten nå, men har ganske mange runder med kraftig underskudd bak meg for å se en mønster. I tillegg så har man litt større spillerom for uforutsette måltider når man går på kraftig underskudd. Nå med moderat underskudd har jeg fort slettet hele underskuddet hvis jeg plutselig skal på besøk hos noen eller lignende og "må" spise noe som ikke var planen.

Men det her er et nyttig datapunkt for meg, for å bekrefte at jeg faktisk trives best med større kaloriunderskudd. Men skal nå holde på i ei uke til for å se om det skjer noe endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12. oktober: 65,4 kg

Ny forkjølelse og litt vondter i kroppen gjør at dette har ikke vært den beste uka. Men får satse på at ting ser litt lysere ut om noen dager. Det blir nok mye jobb i helga og neste uke, og uke deretter igjen. Men vekta byksa ned 1,5 kg hvilket for 100% sikkerhet er nok mest vann for jeg har ikke vært så restriktive med mat den uka som gikk. Men tar det likevel som en motivasjons boost, fordi diet culture much? Så får vi se om motivasjonene fortsetter til slutten av neste uka eller om jeg bryter dietten før den tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12. oktober: 65,4 kg

15. oktober: 66.1 kg

Dietten ble avsluttet på lørdag for ei uke siden, det var helt uaktuelt å fortsette da det røynet på med både sykdom (mykoplasma?) og intens uke på jobb. Så nå har jeg vært tilbake på vedlikehold i noen dager og det kjennes rett ut. Har ikke planer om ny periode med diet før langt ut på nyåret. Det fortsetter med mye jobb fremover og må skrelle bort alt unødvendig for å få gjort mest mulig jobb.

Kjenner jeg ikke har så veldig mye å skrive ellers. Trener noen små 15-20 min styrkeøkter her og der bare for å opprettholde litt vedlikehold av kroppen. Sykler frem og tilbake til jobb så får litt utholdenhet der.

Bruker å stikke innom for å lese andre sine dagbøker, men glemmer som regel å legge igjen en kommentar nå for tiden. Men heier på alle dere! 🧡

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å kjenne på kroppen og hva den vil :klem3: Å gå på diett når det ikke passer gagner ikke nei. Håper du finner din vei gjennom vedlikehold utover vinteren her. Uansett koselig om du gir lyd fra deg enten her eller i andres dagbøker ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vekt å rapportere i dag, da baderomsvekta har vært tom for batteri en ukes tid nå. Ikke at jeg trenger å veie meg så ofte nå som jeg er på vedlikehold, men synes egentlig det hjelpe litt med fokus så man ikke glemmer av å vedlikeholde livstilsendringa 🙂

Hørte på en podcast episode med tre trenings  og livstils coacher om selvbilde og hvordan forbedre selvbilde selv om man ikke endrer kroppen sin. Og de hadde noen veldig interessante tanker, som for eksempel at har man egentlig forbedret sitt selvbilde når man kun har positive tanker om utseende og kroppen sin når man slank? Med engang man går oppi vekt så blir selvbilde også negativt. Da har man egentlig ikke forbedret selvbildet sitt, man har bare endret kroppen sin til å samsvare kriteriene til å oppfylle kravet for god selvbilde. Utrolig interessant! Det er akkurat slike diskusjoner jeg synes er ekstremt spennende. 

En slik betinget god selvbilde var også koblet til negative tanker om større kropp, og motivasjonen for å holde seg slank var ofte koblet til frykten til å bli det man har negative tanker om. Og det igjen mater inni en sirkel av restriksjon, dårlig selvfølelse hvis man ikke klarer å leve innenfor den restriksjonen man har konstruert, mye svart/hvitt tenking, mye mental stress knyttet til fluktuasjoner i vekt.

Det er nettopp slik mønster jeg ønsker å bryte ut av. Jeg er godt på veg, men det gjenstår mye. Jeg prøver å ha en god grunnblokk av næring som hjelper meg å være god og mett, men prøver så godt jeg kan å praktisere "unconditional permission to eat". I sommer hadde jeg en periode der jeg virkelig ikke hadde lyst på godteri, men nå er jeg i periode der det er godt med godteri innimellom, til og med midt i uka hvis det er det jeg virkelig vil ha. Så jeg lærer hodet mitt at jeg finnes ingen nei-mat, og depper ikke over det som er spist, og straffer meg selv ikke av å ha spist noe mindre næringsrikt. Ja, jeg må fortsatt være taktisk for å navigere mat, men motivasjoner kommer fra kjærlighet for meg selv. Jeg skal ikke hate meg selv til endring.

Endret av 123qwe
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så utrolig viktig det du skriver om der! Kjenner meg innmari godt igjen! Bare det at man er bevisst på hvordan hjernen fungerer kan nok gjøre en forskjell. Jeg har ofte koblet min «verdi» opp mot vekt. Ikke bra. Også må jeg si, tenk at du er på vedlikehold!! Det er så bra! Og jeg er så misunnelig 😄🩵

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukkis35 skrev (På 26.10.2024 den 10.29):

Er så utrolig viktig det du skriver om der! Kjenner meg innmari godt igjen! Bare det at man er bevisst på hvordan hjernen fungerer kan nok gjøre en forskjell. Jeg har ofte koblet min «verdi» opp mot vekt. Ikke bra. Også må jeg si, tenk at du er på vedlikehold!! Det er så bra! Og jeg er så misunnelig 😄🩵

Ja, trur det er mye å hente der for å lykkes på lenger sikt. Jeg har siden tenårene koblet min verdi mot vekt, så det er på tide å bryte det mønsteret.

Ja, er på vedlikehold, men mer som en mellomstasjon. Har ikke kapasitet til å gå på kaloriunderskudd nå, det skjer ellers så mye i livet. Er veldig lite glad i gå på kaloriunderskudd så da må jeg være i en roligere periode i livet for å takle det 😅. Får ta neste steg i vektreduksjonen til nyåret/vårparten når ting roer seg litt :-).

Veldig kjekt å se at du får resultater av innsatsen din 😄!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes, jobber hardt for tiden for å holde meg til moderate mengder kaloritett mat, men det er jammen ikke lett. Har så mye å gjøre på jobb at jeg kreperer snart 🥶. Og da kommer behovet for å slippe litt på trykket med en iskrem boks i fanget på sofaen… men jeg ønsker jo ikke at alt det jeg har jobbet for skal reverseres. I tillegg så har forkjølelsen fortsatt ikke sluppet tak (uke 4?), eller så har jeg gått over til ny forkjølelse? Unga som sover litt variabelt for tiden. 

Tjaa, vet ikke hva man skal gjøre. Denne perioden bli å gå over. Kanskje jeg klarer å balansere gjennom dette uten at jeg mister helt fokus på kosthold osv. Hadde bare forkjølelsen sluppe tak så kunne jeg få meg noen små løpeturer eller noe som bryter tankekjøret om mat… og iskrem 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...