Gå til innhold

Veien fremover (kosthold og trening)

123qwe

Anbefalte innlegg

123qwe skrev (1 time siden):

Har vært mye sulten i går og i dag, bleh. Kjedelig når det går utover konsentrasjonsevnen på jobb. Hvis det ikke gir seg i morgen må jeg nok øke kaloriene litt og se om det hjelper.

Gi det et par dager til om du klarer😊 Det meste av konsentrasjons plager ga seg hos meg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortsatt mer sulten en det jeg hadde foretrukket… damn altså! Har kanskje kommet så langt ned i vekt at kroppen begynner å kjempe mer mot vektnedgang. På mandag skal jeg over på vedlikeholdskalorier, får prøver å holde fokuset nå og bruke alle triks i boka for å ikke sabotere vektnedgangen (masse protein, grønnsaker, fullkorn….KAFFE!). Kjenner jeg har mye tanker om at «det er jo ikke så farlig, ta en bit til», «nå har du vært flink i dag og kan unne deg dette» osv. Jaja, jeg viste dette ville møte meg eventuelt, men tenkte kanskje det hadde ikke skjedd før jeg var på 65 kg eller sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en begynnende anelse om at etter denne perioden med kaloriunderskudd skal jeg over på en lenger vedlikeholdsperiode. Det krever en del planlegging og tilpassinger i hverdagen å gå på kaloriunderskudd, og jeg opplever mer sult og hjernetåke nå en sist jeg var på kaloriunderskudd, plus jeg er egentlig ganske fornøyd med hvor jeg er nå. Får en heftig langvarig periode på jobb som krever 110% fokus og hvert eneste hjernecelle må gjøre jobben sin, så har ikke råd til å gå på halvmaskin. Kanskje jeg klarer å holde kostholdet såpass spartansk at vekta kan tikke saaakte ned over flere måneder, eller så blir det en stopp her og det får være bra. Kan vurdere da om noen måneder om jeg ønsker å gå mer ned i vekt.

Skifter da fokus til å opprettholde samme måltidsrytme og nesten samme innhold (men øker karbs og fett) og litt mer mat. Litt avhengig av overskudd i hverdagen blir trening å fortsette som "lapskaus" trening, altså trene hva som helst så lenge jeg gjør noe, eller kanskje jeg innfører mer struktur. Litt usikker. Må uansett fortsette med faste rehabøvelser for bekken og knær osv.

Får se hva vekta sier i morgen og om ei uka. Tipper det blir en plass på 66 tallet :-).

Tjohoo, så kjekt! Er megastolt over meg selv. Hadde aldri i verden klart å holde meg så bra til planen uten dagboka. Tusen takk til alle som har gitt meg inspirasjon til denne prosessen! 🧡 

Nå kan høsten komme og jeg skal gi (nesten) alt på jobb! :danse2:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. april: 73,0 kg

3. mai: 71,0 kg

8. mai: 70,3 kg

14. mai: 70,9 kg

20. mai: 71,3 kg

22. mai: 69,7 kg

24. mai: 69,1 kg

27. mai: 69,2 kg

30. mai: 68,6 kg

2. juni: 67,9 kg

16. juni: 68,7 kg

21. juni: 68,8 kg

09. juli: 68,0 kg

15. juli: 67,3 kg

17. juli: 66,5 kg

22. juli: 67,1 kg

05. august: 67,8 kg

12. august: 66,1 kg

19. august: 67,0 kg

Da har jeg vært nærmere vedlikeholdskalorier siden lørdag/søndag da det ble mye uplanlagt sosialisering. Mye karbohydrater og salt. Hadde kanskje forventet en lavere vekt for å være ærlig, men det er ikke så farlig. Får se om ei uka om dette er en reel vekt eller mye karbs og salt. Uansett så føler jeg meg fin og mange av mine gamle klærne passer bra så er fornøyd! 

Tok en kjapp treningsøkt i dag og klarte 3*3 pull ups! Så kult! Har egentlig bare testet her og der hvor mange pull ups jeg klarer å ta, og ikke trent noe særlig direkte på den øvelsen. Må kanskje børste støv fra gamle kunster å begynne å trene seriøst-ish igjen 😄. Det frister mer nå som jeg har mer mat innabords. Føler jeg må prøve meg litt frem da kroppen er ikke helt tilbake til normalen etter sist graviditet (>1 år). Knebøy tørr jeg ikke å ta mer en max 45 kg (box squat) og markløft kjører jeg foreløpig bare ett bens varianter. Men det kommer seg litt og litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, er bra mør i kroppen i dag da jeg ble litt gira på trening i går 😄

Kom til å tenke på noe jeg hørte på en podcast en stund siden. Ofte i populærkultur ,som film og serier, blir de kule jentene og damene presentert som tynn/i god form, men samtidig som en som kan spise hva som helst (pizza, iskrem osv) og ha en avslappet forhold til mat. Men hvis noen har en mer bevist eller restriktiv forhold til mat blir de satt i en mindre positiv lys. Da får man lett en sånn oppfatning at for å være ei kul, pen dame, må man kunne spise hva som helst og ikke velge salat over pizza. Da er man liksom en del av gutta, ikke prippen, og skikkelig fin uten å måtte gi en innsats. Men i realiteten så har mange av disse skuespillerne en streng diett og treningsregime for å se sånn ut. Jobben demmes er å være penest i verden for det er penger i det. Det er jo to helt motsiende historier, men det jeg som konsument av slik innhold som ung voksen ikke klarte å skille fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra, så flink du er på trening! Og så pull-ups da 🤩 Det må føles bra!
Og herlig at du føler dagboken er et fint sted å skrive i! :gruppeklem:

Lykke til med all jobbingen fremover! Jeg kjenner til slike heftige perioder... og da er det neimen ikke lett å ha noe fokus på kosthold og trim. Du får gjøre så godt du kan for å være på vedlikehold :klem: så kommer det alltids en tid igjen senere for mer nedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2024 at 8:00 PM, Amatariel said:

Hurra, så flink du er på trening! Og så pull-ups da 🤩 Det må føles bra!
Og herlig at du føler dagboken er et fint sted å skrive i! :gruppeklem:

Lykke til med all jobbingen fremover! Jeg kjenner til slike heftige perioder... og da er det neimen ikke lett å ha noe fokus på kosthold og trim. Du får gjøre så godt du kan for å være på vedlikehold :klem: så kommer det alltids en tid igjen senere for mer nedgang.

Takk, er så glad for å kunne kjenne meg litt som «gamle jeg» på trening inni mellom. Det gir meg så utrolig mye.

Veksler litt mellom tanker om at ved denne vekta er det bra å være og at jeg ønsker å gå ned litt til. Passer allerede ganske mange plagg i garderoben min så kjenner at det er ikke noe hastverk mer ned. Viktigste er å stabilisere vekta her jeg er nå :-), særlig siden jeg kan fort ende opp i en sirkel der det aldri er bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23. august: 65,6 kg

Dagens vekta var lav og det er bare fem dager mellom denne or forrige veiing så sannheter ligger nok en plass mellom 67 og 65,6 kg. Men gøy uansett å snuse på 65 tallet. Har klart å følge vanlig kosthold hele uka med plass til bursdagsfeiring på tirsdag med en liten bit kake. Er bevist på å fylle hvert eneste hverdagsmåltid med grønnsaker og masse god proteinkilde. De nye kostholdsrådene anbefaler 500-800 g frukt og grønt daglig så det er nok slik jeg skal forsette videre også. Nå på høsten er det ganske enkelt for det finnes så godt utvalg av ferske norske grønnsaker, frukt og bær. Er spent på midtvinters hvordan jeg skal gidde å opprettholde det samme når ting ikke smaker like godt 😅.

Dette med smågodt er jeg fortsatt litt usikker på. Nå før mensen kjenner jeg at det hadde vært godt, men skal jeg gidde å prøve hvis det gjør at jeg vil ha mer dagen etter… Føler det blir litt sånn storm i en vannglass. Det finnes jo større problemer her i verden 😆

God helg til alle! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ble både sushi, iskrem og smågodt i går. Sushi var godt men klarer ikke å spise like mye som før. Var ferdig etter 10 biter og da var det fortsatt 6 biter igjen. Kunne jo ikke hive de, og tenkte at de ikke blir bedre av å stå i kjøleskapet til dagen etter, så spiste opp alt og var så mett etterpå 😵‍💫. Deretter var det smågodt og var ferdig leenge før posen var tom, og det var heller ikke så mye i posen. Og siden jeg hadde kjøpt iskrem så måtte jeg smake det også, men den var veldig salt? Har alltid likt en smak fra Ben & Jerrys som heter strawberry cheesecake. Den smakte så salt at jeg måtte bare legge det fra meg. Etterpå småspiste jeg resten av smågodtposen bare for å bli kvitt den, og konkluderte at neste gang kjøper jeg en liten brett sushi og halvparten av smågodtmenden. Og strawberry cheesecake får bli i iskremdisken. 

I tillegg trente jeg nye øvelser i går og kjente det litt i symfysen. Hadde håpet på å ha kommet over den kneika siden jeg har trent rehab øvelsen ganske lenge nå, men får bare smøre meg tålmodighet og fortsette å trene det jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, må jo le litt også :) Å spise bare for å spise opp liksom. Ikke et helt ukjent fenomen for noen vil jeg tro, men heldigvis så kommer man inn på andre spor innimellom og tar bedre valg. 

Nye øvelser kan jo kjennes fremmed for kroppen. Så kan det jo være at kroppen trenger litt mer tid som du sier. Du er dyktig på trening ser jeg. Bra jobbet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Ms. Steele said:

Ha ha, må jo le litt også :) Å spise bare for å spise opp liksom. Ikke et helt ukjent fenomen for noen vil jeg tro, men heldigvis så kommer man inn på andre spor innimellom og tar bedre valg. 

Nye øvelser kan jo kjennes fremmed for kroppen. Så kan det jo være at kroppen trenger litt mer tid som du sier. Du er dyktig på trening ser jeg. Bra jobbet! 

Heh, ja. Det ble sånn at "nå skal jeg kose meg for pokker, og da skal denne godteriet spises opp". Det gir jo ikke mening 😆.

Er veldig glad i trening. Ofte på bekostning av andre ting... som for eksempel å rydde og vaske 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26. august: 66,4 kg

Da var vekta mer realistisk! Føler meg bra i klær og med speilbildet mitt (selv om den er ikke perfekt på noe vis). Kjenner at jeg kan henge ved denne vekta frem til kroppen har stabilisert seg og ikke prøver å dytte meg tilbake opp i vekt lenger.

Gikk en litt lenger fjelltur i går (for mitt foreløpige form) og det gikk overraskende bra. Hadde bare litt ømhet i knærne etterpå. Har sovet litt så som så de siste dagene og mensen er kanskje ikke så lenge unna så har vært mye sulten og mumsen. Og litt matlei. Så ja, prøver bare å komme meg gjennom denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (4 timer siden):

Føler meg bra i klær og med speilbildet mitt

Dette er målet!! Å ha slike følelser er virkelig bra, og egentlig det alt sammen dreier seg om :klem:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Amatariel said:

Dette er målet!! Å ha slike følelser er virkelig bra, og egentlig det alt sammen dreier seg om :klem:

Ja, er særlig glad for å ha utviklet mer "grace" for meg selv da jeg har tidligere vært veldig kritisk til speilbildet mitt. Jeg trenger ikke å elske alt med kroppen for å være fornøyd nok her og nå 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så godtesyk for tiden. Og sulten. Så det ble smågodt i går etter kveldsmaten 😆. Var stappa mett men fornøyd. Håper det gir seg snart for det her er ikke noe artig i lengden 😂. Mums mums. Mensen, please, meld din ankomst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (På 27.8.2024 den 10.56):

Er så godtesyk for tiden. Og sulten. Så det ble smågodt i går etter kveldsmaten 😆. Var stappa mett men fornøyd. Håper det gir seg snart for det her er ikke noe artig i lengden 😂. Mums mums. Mensen, please, meld din ankomst!

Du har en veldig fin vektnedgang da, selv med litt smågodt innabords 🫶🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/28/2024 at 7:39 PM, Tjukkis35 said:

Du har en veldig fin vektnedgang da, selv med litt smågodt innabords 🫶🏼

Det er ikke den lille/store mengden smågodt innimellom som plager meg, mest det at er redd for å havne på kjøret 😅. Har ikke mange nok datapunkter fra vedlikehold enda for å stole på hvordan hverdagskosten skal se ut for å beholde vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har jeg virkelig vasset motstrøms med tanke på cravings, så jeg måtte endre taktikk litt, og her passet «ta en liten bit sjokkis og gå videre med livet» tilnærmingen best. Så har spist 2-3 ruter sjokolade hverdag etter middag (i smug for ungan 😆). Det har akkurat tatt av brodden og har klart å gå videre uten å måtte spise mer. Så ja, kjære meg, du kan være fleksibel i hodet ditt når du vil 😄. Elsker rutiner og blir litt stressa når jeg må avvike fra rutiner, så dette har jeg bare godt av, å lære de forskjellige måtene jeg skaper balanse i hverdagen, i forskjellige perioder.

Kanskje litt av grunnen til at jeg blir litt stressa av sånne perioder med søtsug er at jeg redd for at det blir sånn over flere uker og til slutt klarer jeg ikke å kjempe i mot. For kroppen min vil at jeg skal tilbake opp i vekt. Men nå virker det som at det var PMS som ga meg søtsug så jeg kan puste lettet ut. Kjenner allerede mindre søtsug i dag 🙂

Og i dag kom mensen! Syklusen min er mindre gjenkjennbart nå som jeg har hormonspiral, raser ikke opp og ned i humøret på samme måte. Det er jo kjempedigg å ikke bli til dragemor 🐲hver måned før mensen, dog jeg blir fortsatt litt amper og får søtsug. Også blør jeg mindre, men lenger, så skjønner ikke helt når mensen begynner og slutter heller.

Men vekta har nå beholdt seg på samme nivå som før:

26. august: 66,4 kg

30. august: 66,4 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...