mariatherese Skrevet 27. juli 2024 #81 Del Skrevet 27. juli 2024 Tusen takk for godt og fornuftig svar! Synes denne ideen er spennende og skal absolutt vurdere noe i samme duren selv du har lagt ned et imponerende stykke arbeide, og så lenge det funker for deg er alt som det skal! Bra jobba, du er jo faktisk snart på målvekta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 28. juli 2024 Forfatter #82 Del Skrevet 28. juli 2024 On 7/27/2024 at 10:05 AM, Ms. Steele said: Den følelsen der med at det ikke smaker like godt som før, eller forventet, kjenner jeg til I min lengste periode uten sukker før jul i fjor så skulle jeg smake på litt sjokolade. Det ble en skikkelig nedtur Sjokoladen smakte liksom litt surt... ? Merkelige greier. God ferie og håper isen smaker Ja, det er rart hvordan smaken forandre seg! Takk, kom over «kneika» og isen smakte fortreffelig 😅. Nå gjelder bare ikke å havne på kjøret! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 28. juli 2024 Forfatter #83 Del Skrevet 28. juli 2024 (endret) On 7/27/2024 at 1:08 AM, Søtpotet said: Ååå, blir litt misunnelig på utvalget🤤 Alltid spennende med nye/andre smaker, ikke harry! Vi har noen butikker her i byen nå, med typisk amerikansk godteri, og det er jo så gøy å se og handle. Ikke alltid alt er like godt, men artig å prøve. Nyt ferien! Ja, jeg synes også det er gøy å sjekke ut utvalg i butikker man vanligvis ikke besøker 😄 Endret 28. juli 2024 av 123qwe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 29. juli 2024 Forfatter #84 Del Skrevet 29. juli 2024 Så, trur jeg kommer til å havne i samme klubben som man andre her når det gjelder litt «sprekk» i ferien. Det har vært mye planlagt godis og mat som jeg ville spise, og i tillegg mye uplanlagt som andre plutselig kom med oppå alt det andre. Da snakker vi om mengder med høykalori mat! Hvis man trenger en overskudd av 7000 kcal for å gå 1 kg opp i vekt, da vil jeg tippe jeg blir å havne en plass mellom 0,5-1 kg opp på denne ferien. Men det får bare være sånn for jeg har helt bevist ikke takket nei til noe! Bring it 😄. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 30. juli 2024 #85 Del Skrevet 30. juli 2024 Feriekilo er ikke uvanlig nei, det viktigste er nok hvordan vi griper det an etter ferien Vi får satse på at de blir borte raskt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 1. august 2024 #86 Del Skrevet 1. august 2024 Ferie er ferie. Du fortsetter jobben når du kommer hjem Ferie hadde ikke vært like kos om man skulle sagt nei til alt heller. En ferietur kontra et helt år… Tror ikke det er ferie som velter hele lasset når alt kommer til alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 1. august 2024 Forfatter #87 Del Skrevet 1. august 2024 Ja, det er sant! @Amatariel @Ms. Steele Det er godt å spise litt friere på ferie 🙂 Nå er ferien snart slutt. Vi har bare et par reisedager igjen. Det ble en kort ferie denne gangen. Er egentlig litt glad for å dra hjem for sovekonfigurasjonen har ikke vært helt optimal (har delt seng med en liten fotballspiller 🧡). Har blitt mindre søvn en optimalt. Kjenner at lite søvn øker appetitten og opprettholder suget for godteri. Også får jeg litt kortere lunte… Så er det rett tilbake på jobb og det blir en travel høst og vinter! Er veldig spent om jeg har ork å drive med slanking mens det koker på jobb. Men jeg får ta det som det kommer 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 2. august 2024 Forfatter #88 Del Skrevet 2. august 2024 En ting jeg merker er forskjellig fra tidligere, og det er at jeg depper ikke over at jeg har spist mye mer godis og sånt på ferie. Ja, jeg er lei av å spise godis nå og hvordan kroppen kjennes ut etter store mengder sukker, men det er ikke krise, for jeg vet det er ikke hverdags og at jeg kan gjøre en endring når det passer (har allerede stoppet store mengder godis). Så det er jeg kjempe fornøyd med. Og jeg depper heller ikke over eventuelle «feriekilo», for jeg har spist helt bevist og vet at det kan medføre vektoppgang. Kanskje det er dette balanse er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotet Skrevet 3. august 2024 #89 Del Skrevet 3. august 2024 123qwe skrev (På 2.8.2024 den 13.08): En ting jeg merker er forskjellig fra tidligere, og det er at jeg depper ikke over at jeg har spist mye mer godis og sånt på ferie. Ja, jeg er lei av å spise godis nå og hvordan kroppen kjennes ut etter store mengder sukker, men det er ikke krise, for jeg vet det er ikke hverdags og at jeg kan gjøre en endring når det passer (har allerede stoppet store mengder godis). Så det er jeg kjempe fornøyd med. Og jeg depper heller ikke over eventuelle «feriekilo», for jeg har spist helt bevist og vet at det kan medføre vektoppgang. Kanskje det er dette balanse er? Høres ut som god balanse👏 Tenk om det hadde blitt det nye normale! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 5. august 2024 Forfatter #90 Del Skrevet 5. august 2024 17. april: 73,0 kg 3. mai: 71,0 kg 8. mai: 70,3 kg 14. mai: 70,9 kg 20. mai: 71,3 kg 22. mai: 69,7 kg 24. mai: 69,1 kg 27. mai: 69,2 kg 30. mai: 68,6 kg 2. juni: 67,9 kg 16. juni: 68,7 kg 21. juni: 68,8 kg 09. juli: 68,0 kg 15. juli: 67,3 kg 17. juli: 66,5 kg 22. juli: 67,1 kg 05. august: 67,8 kg Da var hverdagen her igjen og jeg starter med ny bolk med kaloriunderskudd. Kjente meg ikke sånn kjempe gira på diet akkurat nå, men samtidig så er jeg litt keen på å komme i mål. Men hvis jeg merker at jeg mangler motivasjonen for kaloriunderskudd så blir jeg nok å trappe opp kaloriene. Vektøkningen i ferien var 0,7 kg hvilket høres rett ut. Minste har begynt med barnehagetilvenning. Min lille baby 😭 🥰. Huff, synes det er skikkelig vemodig. Det blir nok bra, det er bare mammahjerte som føler litt ekstra nå. Leste noen andre her som nevnte slutten på permisjonen og følelser knyttet til det. Kjenner litt selv også på det at nå opplever jeg mange ting jeg som blir å være det siste gangen. Noen ting er jeg veldig glad for å slippe (en del startvansker med alle barn) mens andre ting er mer kjære minner. For et berg- og dalbane det har vært med alt fra å prøve å bli gravid, til å føde og komme i gang med barsel. Jeez, man skulle tru at evolusjonen hadde strømlinjeformet enkelt ting… Har ikke trent noe særlig på ferien (ett par sykkelturer og en styrkeøkt, trur jeg) så i dag skal jeg få skviset en liten økt for å komme i gang. Håper alle får en fin start på august! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 6. august 2024 Forfatter #91 Del Skrevet 6. august 2024 So far, so good. Motivasjonen kom for å holde på med kaloriunderskudd. Kjenner litt nå på kvelden at det hadde vært digg med litt mer mat, men jeg skal holde fokus og ta en dag av gangen. Kanskje jeg rekker en liten styrkeøkt i morgen, det hadde vært digg 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 7. august 2024 #92 Del Skrevet 7. august 2024 Du er flink! Ser vi er veldig like, både på vekt og høyde. Jeg er også 164. Har du noen tanker om hvor langt ned du vil gå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 7. august 2024 Forfatter #93 Del Skrevet 7. august 2024 (endret) Hmmm, ja godt spørsmål @Triviella. Har tidligere trivdes best rundt 62-65 kg så sikter dit i første omgang. Jeg hadde ganske mye muskler på kroppen før så da var 62 kg en slags nedre grense for meg for hva som var behagelig. Nå har jeg ikke like mye muskler så kan hende at en lavere vekt er ok, vi får se. Men jeg har lyst å kunne treffe en vekt som ikke er strevsomt å holde vedlike over tid. Var det 60 kg du sikter på i første omgang ?🙂 Endret 7. august 2024 av 123qwe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 8. august 2024 #94 Del Skrevet 8. august 2024 123qwe skrev (14 timer siden): Hmmm, ja godt spørsmål @Triviella. Har tidligere trivdes best rundt 62-65 kg så sikter dit i første omgang. Jeg hadde ganske mye muskler på kroppen før så da var 62 kg en slags nedre grense for meg for hva som var behagelig. Nå har jeg ikke like mye muskler så kan hende at en lavere vekt er ok, vi får se. Men jeg har lyst å kunne treffe en vekt som ikke er strevsomt å holde vedlike over tid. Var det 60 kg du sikter på i første omgang ?🙂 Har nok mye like tanker som deg, målet er en vekt som er naturlig for kroppen å holde over tid. Så får vi se hvor det ender til slutt. Føler fremdeles at jeg har nok å ta av! Jeg har nok gjort dette på en litt annen måte enn mange andre her inne, da jeg ikke har hatt fokus på kaloriunderskudd, og som regel ikke har peiling på hvor mange kalorier jeg spiser. Jeg fokuserer mer på å spise mat som gjør meg ordentlig mett, og som føles bra for kroppen. Unngår ikke fet mat osv. Og prøver å gi kroppen det den trenger av næring. Jo mer jeg har lært om kosthold, jo mindre frister det å spise mat med dårlig kvalitet, så ultraprosessert f.eks begrenser seg veldig selv. Jeg har en tro på at hvis kroppen er i balanse med hormoner, vitaminer, inflammasjon, bevegelse, søvn osv, så vil den ha en sunn vekt. Og at overvekt er et symptom på at noe ikke stemmer helt. Så prøver på en måte å komme i en slags naturlig balanse der jeg skal slippe å telle kalorier videre også. Litt dårlig forklart, men du skjønner sikkert. Så får jeg heller glemme at jeg veide 55 kg da jeg møtte mannen min som 25-åring. Det var en tid da jeg trente masse tung styrke, og hallo for en babe jeg var da. 😅Det er nok urealistisk å komme dit igjen, 14 år og to barn senere. 😛. Har fremdeles en del muskler, så kan nok leve fint med en noe høyere vekt. Men en ting er sikkert, og det er at jeg aldri igjen vil la ting gli ut slik at jeg ender opp som overvektig igjen! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 8. august 2024 Forfatter #95 Del Skrevet 8. august 2024 Trur du har en veldig bra filosofi rundt det hele @Triviella. Fett gir jo mye bra mettet når man kombinerer det med protein og komplekse karbohydrater. Også har alle litt forskjellige fysiske og psykiske forutsetninger så man må finne det som passer en. For min egen del så er appetitten min på et vis større en det jeg synes er bekvem kroppsvekt, selv om jeg hadde utelukkende spist råvarebasert og lager all maten selv (har vært der før kidsa). Man kunne argumentere for at jeg burde da akseptere en kropp som er litt større, men med sunn BMI, istedenfor å ha en sånn cirka kontroll på porsjoner og sånt og holde meg på en kroppsvekt som krever at jeg gjør aktive valg/tweaks i kosten min (mer protein og mindre kaloritett mat). Jeg teller ikke kalorier aktivt, men har laget meg en modell i hodet som gjør at jeg har en ide om hva som er innenfor av mat mengde og type. Før har jeg vært på kanten til ortoreksi mtp prosesseringsgraden av mat, også svinget det til mye usunt når jeg fikk barn. Nå prøver jeg å ha en mer nøytral forhold til mat, men kjenner at jeg har det best med at mesteparten jeg spiser er råvarebasert mat. Synes det er egentlig litt ekkelt at mange matvareprodusenter sunnvasker produkter som får oss til å tru de er sunnere (tilsette fiber, protein, vitaminer osv). Meeeen jeg har en soft spot for proteinpulver og proteinpudding og sånt… Kanskje jeg klarer å erstatte det med noe annet i fremtiden. Vi får se 😆. Jeg kjenner også at det er mer å ta av, så vi får se hvor det bærer hen. Og ja, har sett tidligere feriebilder av meg selv, jeg så jo skikkelig bra ut 😄. Jeg sier til meg selv nå at jeg er fin og kjekk nå også, selv om jeg jobber mot en slankere versjon av meg selv. Kjenner selv også på det at jeg vil helst unngå å skli tilbake opp i vekt. Bare selve vektnedgangen/kostholdsendringa frem til nå har endret kroppen både med at jeg er ikke like hangry flere ganger i døgnet, det gjør mindre vondt i knærne og smakspreferanser graviterer mot sunnere valg. Gi meg en fersk gulrot, synes det er så sykt godt. Kokt torsk og potet, hallo! Nam, ble litt sulten nå 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 12. august 2024 Forfatter #96 Del Skrevet 12. august 2024 17. april: 73,0 kg 3. mai: 71,0 kg 8. mai: 70,3 kg 14. mai: 70,9 kg 20. mai: 71,3 kg 22. mai: 69,7 kg 24. mai: 69,1 kg 27. mai: 69,2 kg 30. mai: 68,6 kg 2. juni: 67,9 kg 16. juni: 68,7 kg 21. juni: 68,8 kg 09. juli: 68,0 kg 15. juli: 67,3 kg 17. juli: 66,5 kg 22. juli: 67,1 kg 05. august: 67,8 kg 12. august: 66,1 kg Da er én uke med kaloriunderskudd overstått og én uke gjenstår. Det har gått relativt greit. Er litt sulten her og der, men ikke like ille som helt i starten i mai. Det virker som at det å hoppe over frokosten modererer sultfølelsen, så det er digg. Noen dager kjenner jeg tidvis at jeg er litt lei, men det går som regel over. Bruker å tenke «la oss se om en time/en dag om jeg fortsatt føler meg sånn». Det bruker å hjelpe da jeg vet at motivasjonen/frustrasjonen/sultfølelsen går i bølger. Jeg skal over i vedlikehold om cirka en uke, hvis jeg da har mental overskudd så skal jeg prøve å øke mest i karbohydrater, for da kan man vist nok forsette å forbrenne fett i noen dager til da all glukosen går rett i musklene for å fylle opp glykogen lagrene. Ikke at jeg forstår detaljene i den prosessen, men får stole på folk klokere en meg. Ellers så kjenner jeg at det blir militant regime hjemme nå for at alt skal gå rundt når alle er i 100% jobb og ungan i barnehagen. Vurderer faktisk å se litt over økonomien om jeg kunne gå ned i 80 % stilling for litt mer slack i hverdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 14. august 2024 #97 Del Skrevet 14. august 2024 Det tikker nedover 😊 Straks full hverdag ja... det er alltid ulemper og fordeler med det. Vi mennesker liker jo rutiner, men slitsomt hvis det blir for mye av det, travelt rett og slett. Drømmen er å jobbe redusert ja! Det kan absolutt gjøre noe med overskudd og livsglede, så om man har økonomi til det er det lurt å sjekke ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 14. august 2024 #98 Del Skrevet 14. august 2024 Uken med kaloriunderskudd har gitt deg resultater seg jeg Gratulerer med fin nedgang! Ja, det er strevsomt når hverdagen kommer. Jeg kunne også veldig gjerne tenkt meg å jobbe redusert, men det var noe med disse pensjonspoengene da. Så kjipt å miste penger senere fordi man ønsker et litt roligere liv mens barna er små. Burde ikke vært slik. 80% høres ut som en drøm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 14. august 2024 Forfatter #99 Del Skrevet 14. august 2024 Ja, enig med dere @Amatariel og @Ms. Steele. Skulle gjerne jobbet redusert, det ene er jo økonomien i dag, men som du nevner @Ms. Steele så har man jo pensjonsårene foran seg… det er lett å gjøre avgjørelser som man ikke trenger å tenke konsekvenser av før om ganske lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 14. august 2024 Forfatter #100 Del Skrevet 14. august 2024 Har vært mye sulten i går og i dag, bleh. Kjedelig når det går utover konsentrasjonsevnen på jobb. Hvis det ikke gir seg i morgen må jeg nok øke kaloriene litt og se om det hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå