123qwe Skrevet 8. juli Forfatter #61 Del Skrevet 8. juli (endret) Da er jeg i gang med en ny runde med kaloriunderskudd! Skal holde på med i to uker, more or less. Får se hvordan jeg føler meg. Sover bestandig litt dårligere når jeg går på kaloriunderskudd, så liker ikke å holde på så veldig lenge av gangen. Jeg har ikke husket/rukket å veie meg de siste dagene, så jeg vet ikke utgangspunktet mitt, men regner med at den ikke har endret seg så veldig mye fra sist. Er nok en plass på 68 tallet. Jeg ga meg selv en challenge for en drøy uke siden om å få til en gåtur/egentid på ettermiddagstid, løsrive meg fra familielivet for en liten pause. Jeg gikk en tur i starten men, har ikke gått flere turer etter det. MEN jeg har trent styrke hjemme. Har gått i et annet rom, tatt på øretelefoner med musikk på og trent i rundt 45 min. Det gjorde jeg to ganger den uka som gikk. Er kjempefornøyd. Å ta på musikk i ørene gjør at jeg slipper å høre hva resten av familien holder på med og får være litt i min egen boble. Så den lille pausen med egentid/trening/gåtur et par ganger i uken skal jeg fortsette med. Har foreløpig gjort det rett etter middag, men kanskje etterhvert får jeg nok overskudd å gjøre det etter leggetiden til ungan. Siden det spiser litt ut av familietiden så begrenser meg til 1-2 slike økter i uka :-). Jeg har fortsatt noen uker med jobb igjen før det blir ferie. Endret 8. juli av 123qwe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 9. juli Forfatter #62 Del Skrevet 9. juli 17. april: 73,0 kg 3. mai: 71,0 kg 8. mai: 70,3 kg 14. mai: 70,9 kg 20. mai: 71,3 kg 22. mai: 69,7 kg 24. mai: 69,1 kg 27. mai: 69,2 kg 30. mai: 68,6 kg 2. juni: 67,9 kg 16. juni: 68,7 kg 21. juni: 68,8 kg 09. juli: 68,0 kg Veide meg i dag, men vekta var nok kunstig lav da jeg allerede kuttet matmengde i går, så noe av vannet har forsvunnet allerede. Jeg tenkte litt på det at hvorfor har ikke jeg selv tenkt på det før å veksle mellom kaloriunderskudd og vedlikehold? Det passer meg så mye bedre en å gå hele tiden med kaloriunderskudd. Ja, det tar muligens litt lenger tid for meg å komme i mål, men alle disse periodene med vedlikehold hjelper meg med å trene og kjenne på hvordan jeg skal spise på for å holde vekta når jeg har nådd målet mitt. Det er så verdifull og samtidig får jeg motivasjon når jeg ser at vekta tikker nedover i de periodene der jeg er i (ganske kraftig) kaloriunderskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronsommerfugl Skrevet 10. juli #63 Del Skrevet 10. juli Så fint at du får anledning til å ta en liten underskuddsperiode til før du skal i ferie. Og superbra jobba med treningsøkter på ettermiddagene, så deilig å kunne være litt i en egen boble. Tror det er bra for alle rundt en også 🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 10. juli Forfatter #64 Del Skrevet 10. juli (endret) Takk @Sitronsommerfugl. Ja, er kjempe fornøyd med å klare å endre litt på vaner. Det går seg til, sakte men sikkert :-). En forsker innen trening og fysiologi sa en gang at hvis man får til to 30 min styrkeøkter i uka så har kan man være fornøyd med seg selv. Det var sagt med en inaktiv individ som utgangspunkt, men det gjelder også for vedlikehold av styrke. Så jeg prøver nå for tiden å tenke at hvis jeg i minimum får til to 30 min økter i uka så har jeg passert minstekravet og det er bra i perioder der det skjer mye annet i livet. Jepp, jeg blir et bedre menneske når jeg får til jevnlig trening! Endret 10. juli av 123qwe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 10. juli Forfatter #65 Del Skrevet 10. juli I dag har vi hatt familiefeiring med god middag og kake. Klarte å navigere alt med måtehold og gjorde valg som ga meg rom til å delta i feiringen, men samtidig ikke vanne ut prosjektet mitt. I tillegg tilbydde det seg en mulighet for en gåtur på kvelden og gikk en kort nydelig tur i kveldssol. Fugler, blomster, intenst grønt overalt. Er kjempe fornøyd! Enten så har jeg noen veldig gode dager nå ellers så har det løsnet litt med dette livsstilsendringa. Har klart å legge til noen ting i hverdagen som jeg har lengtet etter og den varige kostholdsendringa begynner å få vann i mølla. Jeg har lite lyst på snop og snacks. Graviterer mot knekkebrød med mager pålegg og frukt som mellommåltid. Hvis dette er bare en periode så skal jeg nyte det fult ut, men håper selvfølgelig at dette blir mer varig. Det virker som at jeg måtte kutte det meste av godteri og snoop lenge nok for at hodet mitt klarte å lage nye vaner som erstattet disse. Men er ganske sikker på at hvis jeg hadde spist godteri hver dag i en uke så hadde jeg vært tilbake til start igjen. Og dit vil jeg ikke. Da er det bare forsette videre og se hva resten av sommeren bringer! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 13. juli Forfatter #66 Del Skrevet 13. juli Når man går på kaloriunderskudd i sånn sprint-modus som jeg gjør, kjapt og effektivt, så har man ikke så mye spillerom med utskeielser. Hadde venner på besøk og det ble pølsegrilling. Da blir middagen ganske liten i porsjon når man ikke har store mengder mager mat på tallerken. Det gikk greit, men kjenner at det trenger ikke å bli mange slike dager etter hverandre. Der er faktisk en «ulempe» jeg kan tenke meg med den type diett jeg holder på med. Man må finne de periodene i livet der det passer å gå kraftig til verks i to-tre uker, før man tar pause igjen. Ellers kjenner jeg at søvnmengden spiller veldig stor rolle for hvor sulten jeg er på kaloriunderskudd. Lite søvn = større appetitt. En drøye uke igjen før jeg skal tilbake til vedlikeholds modus igjen. Er spent på hvor lenge jeg denne gangen har motivasjon å fortsette i kaloriunderskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 15. juli Forfatter #67 Del Skrevet 15. juli 17. april: 73,0 kg 3. mai: 71,0 kg 8. mai: 70,3 kg 14. mai: 70,9 kg 20. mai: 71,3 kg 22. mai: 69,7 kg 24. mai: 69,1 kg 27. mai: 69,2 kg 30. mai: 68,6 kg 2. juni: 67,9 kg 16. juni: 68,7 kg 21. juni: 68,8 kg 09. juli: 68,0 kg 15. juli: 67,3 kg Denne første uka i kaloriunderskudd etter pausen min har ikke vært like "dedikert", eller hva man skal kalle det for, en tidligere. Har spist litt mer utenfor planen en det som er vanlig for meg på kaloriunderskudd, men det plager meg egentlig ikke så mye. Har vært overraskende lite sulten, har gjort noen justering på hvordan jeg strukturer måltidene mine på kaloriunderskudd. Tidligere har jeg tatt en proteinshake på morgenen og har spist et mellommåltid på jobb, men har nå droppet frokost og drikker bare noen kopper kaffe før lunsj og har også de fleste dagene droppet mellommåltidet. Men har flyttet disse kaloriene fra frokost og mellommåltid til kvelds og det har gjort at jeg er mye mindre sulten på kvelden og sover bedre. Har tidligere ikke trivdes med å kutte frokost, har fort blitt svimmel og rar, men nå har kroppen respondert bra på det og er nesten ikke sulten når jeg skal spise lunsj. Samme med mellommåltid, har ikke kjent behov for det. Det kan selvfølgelig hende at siden jeg er i første delen av syklusen min så tåler bedre med å gå med mindre mat. Ellers så fikk jeg meg en liten gåtur i går kveld i nærområdet og det var veldig deilig. Er glad for at jeg har brutt den barrieren med å komme meg ut på kveldstid i ny og ne. Jeg bruker også tyggis, sukkerfrie pastiller og sukkerfri brus noen ganger som en buffer hvis jeg får tranger til å spise noe søtt. Utenfor kaloriunderskudd-fasen har jeg ikke sånn behov lenger å spise søtt, spiser da bare et sunt mellommåltid, men nå på kaloriunderskudd så bruker jeg alle "verktøy" for å holde meg til et cirka kalorimål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 17. juli Forfatter #68 Del Skrevet 17. juli Nå er det ikke lenge til ferie, den begynner neste uke. Vi skal kjøre langt og vanligvis gir jeg etter på noe tidspunkt og spiser masse masse godteri på en lang kjøretur. Er spent på om jeg er som Pavlovs hund og craver godteri med en gang vi har passert to timer i bilen 😂 eller om denne livsstilsendringa mi har nådd så langt at cravings for godteri uteblir.. gjenstår å se. Når jeg reflekterer over denne prosessen min så legger jeg merke til fire store skift i mentaliteten min og hva som passer meg. For det første så har disse periodene med vedlikeholds kalorier vært helt avgjørende for at jeg har klart å snu skuta. Jeg blir tvungen til å kjenne på hvilken type kosthold kreves det for å beholde vekta, og for min del er det stort sett den samme maten som jeg spiser mens jeg er på kaloriunderskudd (mye grønnsaker, protein og fullkorn) men i større mengder. Hvis jeg ikke spiser slikt så sliter jeg med metthetsfølelse. For det andre så kjenner jeg nå at hvis jeg dropper frokost så er jeg ikke like sulten resten av dagen. Før passet det ikke meg, og i hvertfall ikke i graviditeter og i barseltiden. Men nå har det skjedd noe som gjør at jeg tåler det godt. Jeg kan kjenne en anelse sult før første kaffekopp, men etter det er det ganske greit. Skal hoppe over frokost på hverdagene så lenge det fungerer for meg, og spiser heller litt mer kveldsmat når jeg faktisk har lyst på mat. Og det tredje er at det er kostholdet mitt som styrer vekta mi i størst grad og det er der jeg må ha mest fokus. Det siste er at jeg er blitt mer fleksibel i tankengangen min. Jeg har virkelig prøvd å internalisere "unconditional permission to eat". For meg betyr det at hvis jeg er på diet/kaloriunderskudd/"kall det hva du vil" og vi skal ha noe sosial sammenkomst som innebærer mat så kan jeg VELGE å spise den maten som har mye energi og akseptere at dette gjør at den dagen er jeg kanskje oppe på vedlikeholdskalorier og det vil ta litt lenger tid å nå målene mine. Eller hvis ungan er syk og man sover dårlig så dropper man kaloriunderskudd de dagene man er helt på felgen, og fortsetter igjen når det blir roligere forhold i hverdagen. Og istedenfor å gå helt bananas med trøstespising så prøver jeg å spise mer av den vanlige maten for å bli mett også ha litt dessert eller noe sånt. Jeg vil ikke ha dårlig samvittighet av å spise og skal gjøre så godt jeg kan for å ikke kjenne på tankene. Er ikke helt i mål, men kjenner på at tankene mine endres når jeg jobber med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 20. juli Forfatter #69 Del Skrevet 20. juli Ugh, har kjent meg litt matt og irritabel i går og i dag. Litt vanskelig å påpeke hva det kan være, kanskje en kombinasjon mye jobbing, kaloriunderskudd og litt mange baller i luften. Kanskje eggløsning. Føler meg rett og slett litt overstimulert 😆. Det har medført at jeg har kjent litt på cravings. Spiste utenfør «planen» da jeg bakte pizza med ungan. Rakk ikke å lage salat som siderett, så det ble mer pizza en planlagt på meg. Det er helt greit. Men fikk litt den følelsen at «ah, ka et vitsen, kan bare fråtse i meg alt og litt til». Så det å navigere disse humørsvingningene uten å stupe rett i fråtsing er fortsatt noe jeg tydeligvis jobber med. Opprinnelig plan var å gå tilbake til vedlikehold på mandag, men hvis morgen dagen er like shitty som i dag så blir det ikke noe kaloriunderskudd … Ellers så har jeg begynt å se ganske stor forskjell på hvordan klær sitter på. Passer nok ikke inn i de som jeg brukte som 64 kg utgave av meg selv, men flere klær sitter bedre. Magen er ikke det samme som før ungan, forventer heller ikke at det blir helt borte 🙂 Det blir spennende å se hvilken vekt vil være en «happy medium» for meg. Ser for meg at det blir en eller to slike to ukers perioder med kaloriunderskudd til før jeg er stabilt rundt 65 kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 20. juli #70 Del Skrevet 20. juli Det er vanskelig med nedgang nå i sommeren, merker det veldig selv. Man må bare prøve å navigere som best man kan, så er det tidsnok tilbake til rutiner igjen snart. Du er flink som prøver på underskudd nå midt i juli, jeg har nok med å unngå for mye oppgang, og å ikke ramle ut av alle rutiner! Kjekt å høre at klær sitter bedre, det er veldig gøy når det skjer! Magen min blir nok heller aldri den samme som før barn, men det er greit. ❤️ Vi er heldige som har familie, får fokusere på det 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 20. juli Forfatter #71 Del Skrevet 20. juli Ja, det kan du si @Triviella, men jeg har vært på jobb så langt, så har egentlig hatt ganske vanlige rutiner på et vis. Litt mer iskrem og grillmat i synsfeltet kontra ellers på året. Hadde nok ikke gått på kaloriunderskudd på ferie, med småunger. Det høres litt strevsomt ut for meg. Ferien starten på onsdag og glir også rett i PMS perioden så daaa blir det nok med å holde balansen ellers 😅. Tenker også at utseende på magen min er en liten pris å betale for familien min. Det å klare å få unga er ikke bestandig en selvfølge 🧡. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 22. juli Forfatter #72 Del Skrevet 22. juli Da er perioden med kraftig kaloriunderskudd over. Den var da ikke like kraftig som de tidligere rundene da de ble flere runder med pølse grilling og is og kake. Det vises også i resultatet, men det får bare være sånn. Dette er en fleksibel prossess og noen ganger går det raskere ned og andre ganger litt tregere. Og jeg vet hvorfor det går litt tregere nå, for jeg har spist mer mat med mye energi. Begynte å spise litt mer mat nå allerede på lørdag, men veide meg ikke da så vet ikke hva vekta var da. Og det spiller ikke så stor rolle heller. Skal forsøke meg å holde meg til en liten kaloriunderskudd resten av uka, men av erfaring vet jeg at ofte blir jeg mer sulten av å gå på en liten kaloriunderskudd kontra en stor en. Det skjer noe med sultfølelsen når jeg kutter nok kalorier, blir mindre sulten. Det er kontra intuitiv, men har opplevd det mange ganger. 17. april: 73,0 kg 3. mai: 71,0 kg 8. mai: 70,3 kg 14. mai: 70,9 kg 20. mai: 71,3 kg 22. mai: 69,7 kg 24. mai: 69,1 kg 27. mai: 69,2 kg 30. mai: 68,6 kg 2. juni: 67,9 kg 16. juni: 68,7 kg 21. juni: 68,8 kg 09. juli: 68,0 kg 15. juli: 67,3 kg 17. juli: 66,5 kg 22. juli: 67,1 kg Men ellers så er jeg fortsatt litt grinete og sur. Det er litt feil tid på måneden for meg å være så irritabel, vet ikke helt hva som skjer. Kjenner meg veldig hormonell. Eller så er det bare kroppen som begynner å si i fra at nå er det på tide få en liten pause fra all jobbingen. Kanskje en kombo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronsommerfugl Skrevet 24. juli #73 Del Skrevet 24. juli Gratulerer med nok en runde underskudd overstått. Jeg opplever også det med at jeg blir mindre sulten når underskuddet er større, spesielt når jeg dropper frokost. Når jeg er inne i det å ikke spise frokost blir jeg ofte ikke sulten før lunsjtid. Spiser jeg frokost er jeg gjerne sulten en liten stund før lunsj. Men det er virkelig en vanesak. Kos deg masse med ferie ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 25. juli Forfatter #74 Del Skrevet 25. juli On 7/24/2024 at 11:51 AM, Sitronsommerfugl said: Gratulerer med nok en runde underskudd overstått. Jeg opplever også det med at jeg blir mindre sulten når underskuddet er større, spesielt når jeg dropper frokost. Når jeg er inne i det å ikke spise frokost blir jeg ofte ikke sulten før lunsjtid. Spiser jeg frokost er jeg gjerne sulten en liten stund før lunsj. Men det er virkelig en vanesak. Kos deg masse med ferie ❤️ Da har vi samme opplevelse mtp størrelse på underskudd og utsette dagens første måltid. Takk! 😎🌞 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 25. juli Forfatter #75 Del Skrevet 25. juli Tjohei, da er vi i gang med ferie og lang kjøretur. Det har ikke blitt noen skikkelige utskeielser, men har allerede spist en del is og skikkelig digg hipster taco. Eller, joda, spiste sikkert mat nok for både frokost og lunsj på hotellfrokost i dag. Og har ikke tenkt å justere for den mat mengden senere. Spist er spist! Og det blir nok litt mer mat og snop også i morgen. Sov skikkelig dårlig i natt og da smaker alt usunt så godt. Synd at man ikke blir noe kvikkere av det 😆 Har tenkt å gå tilbake til mer normal kost om noen dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 25. juli Forfatter #76 Del Skrevet 25. juli Åååå som jeg hadde gledet meg til å kjøpe litt snop og spise det i dag etter leggetid. Vi er i utlandet og utvalget er så mye større av smågodt og alt mulig sjokolade og is og you name it. Elsker å sjekke ut hva som finnes. Så jeg kjøpte et lite utvalg, men (og dette mener jeg faktisk helt seriøst) jeg ble litt trist for at det smakte ikke like godt som før 😭😆. Det har jeg merket tidligere også at jeg synes det er litt trist at jeg ikke koser meg like mye nå lenger med smågodt og sånt. Smaksløkene mine vil ha noe annet. Men jeg vet at skikkelig god is er nesten uansett en vinner så jeg skal kjøpe i morgen en variant av ben & Jerrys jeg ikke har smakt før 😎. Åh, føler meg litt harry når jeg gleder meg sååå mye til et godt utvalg av godis 😆. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotet Skrevet 26. juli #77 Del Skrevet 26. juli 123qwe skrev (På 25.7.2024 den 19.50): Åååå som jeg hadde gledet meg til å kjøpe litt snop og spise det i dag etter leggetid. Vi er i utlandet og utvalget er så mye større av smågodt og alt mulig sjokolade og is og you name it. Elsker å sjekke ut hva som finnes. Så jeg kjøpte et lite utvalg, men (og dette mener jeg faktisk helt seriøst) jeg ble litt trist for at det smakte ikke like godt som før 😭😆. Det har jeg merket tidligere også at jeg synes det er litt trist at jeg ikke koser meg like mye nå lenger med smågodt og sånt. Smaksløkene mine vil ha noe annet. Men jeg vet at skikkelig god is er nesten uansett en vinner så jeg skal kjøpe i morgen en variant av ben & Jerrys jeg ikke har smakt før 😎. Åh, føler meg litt harry når jeg gleder meg sååå mye til et godt utvalg av godis 😆. Ååå, blir litt misunnelig på utvalget🤤 Alltid spennende med nye/andre smaker, ikke harry! Vi har noen butikker her i byen nå, med typisk amerikansk godteri, og det er jo så gøy å se og handle. Ikke alltid alt er like godt, men artig å prøve. Nyt ferien! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariatherese Skrevet 27. juli #78 Del Skrevet 27. juli Du inspirerer meg! kan jeg spørre, hvor lang er du? Og ca hvor mange kalorier ligger du på i hhv nedgangsukene og vedlikeholdsukene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 27. juli #79 Del Skrevet 27. juli Den følelsen der med at det ikke smaker like godt som før, eller forventet, kjenner jeg til I min lengste periode uten sukker før jul i fjor så skulle jeg smake på litt sjokolade. Det ble en skikkelig nedtur Sjokoladen smakte liksom litt surt... ? Merkelige greier. God ferie og håper isen smaker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 27. juli Forfatter #80 Del Skrevet 27. juli 6 hours ago, mariatherese said: Du inspirerer meg! kan jeg spørre, hvor lang er du? Og ca hvor mange kalorier ligger du på i hhv nedgangsukene og vedlikeholdsukene? Er litt usikker på hva jeg svare på det der, mest for at jeg har tidligere fått reaksjoner på framgangsmåten min, selv om det jeg holder på med er helt innenfor og faktisk vitenskapelig på god grunn. Jeg blir veldig fort lei av slanking og jeg trur den største grunnen er at hodet mitt går lei av å måtte sette begrensninger på hverdagen. Typ, det er vanskeligere å være sosial og spontan, trening blir mindre lystbetont med mindre energi, PMS gjør kaloriunderskudd helt jævlig osv. Så når jeg leste om at enkelte periodiserer slanking etter syklus så tenkte jeg at ok, det må jeg prøve. Samtidig leste jeg om at når man går på liten/moderat kaloriunderskudd (rundt 500 kcal) så kan sult følelsen være større kontra når man går på en ganske stor underskudd (det dobbelte) så minker sultfølelsen (når man går lavt nok på kalorier produserer man ketoner som da demper sultfølelse). Akkurat den biten hadde jeg særlig lite trua på for jeg er ikke en som bare glemmer av å spise eller hopper over måltid. Mat er liksom livet. Og jeg blir en skikkelig heks når jeg er sulten 😬. Men jeg tenkte at, ok, jeg prøver. Mannen min gjorde det samtidig så vi var begge med på det da, og jeg må si det har fungert sååå mye bedre for meg. Jeg blir fortsatt lei mot slutten av de to ukene med kaloriunderskudd, men jeg holder ut da jeg vet at jeg skal på vedlikehold straks og får mer fleksibilitet mtp mat. Jeg har hentet inspirasjon fra en ernæringsprofil som heter Martin Macdonald og linket til en video der han snakker om «aggressive dieting» i min aller første innlegg i dagboken. Jeg synes det er kjempemotiverende å se resultater i løpet av de to ukene også få en liten taktisk pause, og kjøre på igjen. I vedlikeholdsukene spiser jeg sikkert rundt 1800-2000 kcal, litt avhengig av hvor aktiv jeg er. Jeg logger ikke aktivt mens jeg holder på med hverken slanking eller vedlikehold. Har regnet ut sånn cirka i starten hvor mye og hvilke matvarer jeg kan spise og spiser da omtrent det samme eller noe lignende hver dag for å slippe å telle en gram hit og dit. Jeg er en god del år foran deg mtp alder, og misunner litt at du får tatt tak i alt dette så tidlig i livet. Jeg har brukt mange år på å være misfornøyd med egen kropp (også helt uten grunn, det satt bare i hodet) og slette med mange forsøk på slanking (helt unødvendige slanke runder, var veldig slank i utgangspunktet) med utgangspunkt i dårlig selvtillit og selvbilde. Det er så unødvendig å bruke mye energi på å hate kroppen sin og ha urealistiske mål om hvordan kroppens skal se ut. Jeg er 164 cm og har tidligere trivdes best rundt 63-65 kg. Det er mitt foreløpig mål å komme meg dit. Akkurat nå er jeg innenfor normal BMI og velger å forsette litt til for estetiske grunner. TED talk over 😅. Jeg evner ikke å skrive uten å måtte forklare bakgrunnen til valgene mine. Innerst inne er jeg en hvit man i femtiårene som elsker å mansplaine til folk 😆. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå