Gå til innhold

Barn nr 2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer barn nr 2.

Jeg bare lurer på om vi skal klare det økonomisk uten å bøye oss bakover...
Vi reiser mye, og jeg vil ikke gi det opp. (Jeg vil ikke at det skal høres egoistisk ut, jeg håper dere skjønner hva jeg mener)
Hvor mye økonomisk byrde kan du håndtere med 2 barn?

Anonymkode: f9106...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du får noen sympati her, når du ''krever'' å få lov til å bruke store penger på å reise rundt.

Anonymkode: a0a6a...d9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke du får noen sympati her, når du ''krever'' å få lov til å bruke store penger på å reise rundt.

Anonymkode: a0a6a...d9d

Vi bruker ikke 'store penger' for å reise rundt, vi har også nær familie i annet land + vi alltid prøver å finne ut billige billetter i god tid :)  men uansett.. jeg mente at om det koster så mye mer, som alle sier med mer en 1 barn.. 
Jeg ville ikke gi opp hobbyene mine. Men dersom man må, da det er greit også. Mener hvor stor forskjell i budsjetten er det med + 1 barn :) 

 

Anonymkode: f9106...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo doble det du bruker på barnet du har nå, men tenke over hva som eventuelt kan arves av utstyr og klær er økonomisk og lurt. Matbudsjettet øker jo litt etterhvert som barnet vokser, fritidsaktiviteter bør man regne med, barnehage/sfo. 

Anonymkode: 457fe...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk sett så er det ikke så mye dyrere med to barn. Ekstra utgift med barnehage og bleier, ellers ikke så mye. Du har jo alt av utstyr fra første barnet. 

Anonymkode: cf233...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke du får noen sympati her, når du ''krever'' å få lov til å bruke store penger på å reise rundt.

Anonymkode: a0a6a...d9d

Sympati? 

Anonymkode: cf233...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hvor mye du har spart etter nr 1. Jeg har knapt hatt utgifter på barna i forhold til klær feks. Arvet masse til nr 1, som jeg har spart unna til de andre barna. Kjøpt masse brukt for en billig penge. 

Så er som noen andre nevnte, at det er typ bleier og bhg som blir en økt utgift.

Personlig er det mer slitsomt å reise rundt med flere barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du kan jo doble det du bruker på barnet du har nå, men tenke over hva som eventuelt kan arves av utstyr og klær er økonomisk og lurt. Matbudsjettet øker jo litt etterhvert som barnet vokser, fritidsaktiviteter bør man regne med, barnehage/sfo. 

Anonymkode: 457fe...caa

Det er jo bare tull at barn nummer to er dobbelt så dyrt. Man trenger ikke dobbelt av leker, eller dobbelt av alle klær og sko. I barnehagen får du søskenmoderasjon for barn nummer 2. Det samme får man stort sett om ungene går på samme fritidsaktivitet/forening. Får man tette har man også barnevogn, bilstol og alt annet etter barn nummer 1.

Det som gjør det mest upraktisk å få to barn i dette tilfellet, er jo all reisingen. Den blir mye dyrere med flere barn. Når de er over 2 må de ha eget sete på flyet, og er de over 11 er det voksenpris. Vi har en 14-åring nå og oppdaget da vi skulle bestille ferie til sommeren at han regnes som en voksen på mange hoteller og de godtar ikke tre voksne på ett hotellrom. 

Anonymkode: 8d321...89f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er jeg enig i at det er mer stress å reise med to. Da vi bare hadde én, kunne den ene ta ansvar for bagasjeinnsjekk og andre ta ansvar for barnet, mens sånne ting blir vanskeligere med to barn.

Anonymkode: 8d321...89f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så å si hatt null utgifter mtp klær og utstyr med andremann. Det er barnehage, SFO og fritidsaktiviteter som sprenger budsjettet. 

Det går litt mer i mat, usikker på hvor mye ekstra, og det blir jo mer etter hvert som de vokser.

Så er det sparing/bursdag/jul/konfirmasjon og den slags ting. Her står dere jo fritt til å velge sum selv.

Barnehagen koster ca 3500 kr, med søskenmoderasjon på 30%.

Full SFO 1.-3 klasse her koster ca 1700 kr, og så er det søskenmoderasjon på 15%. Fra 4. klasse er det dyrt, men vi har ikke hatt behov etter 2. klasse.

Fritidsaktivitetene deres koster ca totalt 4000 per barn i halvåret. Det finnes langt rimeligere fritidstilbud enn de våre barn har.

Reise med tog og fly koster mer, iblant også båt/ferje. Det blir en barnebillett ekstra. Dere trenger kanskje større hotellrom, og må betale ekstra der. 

Anonymkode: e213b...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi vurderer barn nr 2.

Jeg bare lurer på om vi skal klare det økonomisk uten å bøye oss bakover...
Vi reiser mye, og jeg vil ikke gi det opp. (Jeg vil ikke at det skal høres egoistisk ut, jeg håper dere skjønner hva jeg mener)
Hvor mye økonomisk byrde kan du håndtere med 2 barn?

Anonymkode: f9106...a8e

Skjønner ikke spørsmålet?
Man må jo tilpasse økonomien bare. Det blir jo som det blir.
To barn koster dobbelt som mye som ett. Hva du har råd til er det bare du som vet.
Hva du vil prioritere vet også bare du.
Tror ingen her bryr seg om du velger å få flere barn eller ikke?
Så forstår ikke hva du prøver å spørre om.

Vi har to barn, vi har veldig god økonomi og velger hva vi vil bruke pengene på.
Om det er til hjelp.

Anonymkode: 9756b...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi bruker ikke 'store penger' for å reise rundt, vi har også nær familie i annet land + vi alltid prøver å finne ut billige billetter i god tid :)  men uansett.. jeg mente at om det koster så mye mer, som alle sier med mer en 1 barn.. 
Jeg ville ikke gi opp hobbyene mine. Men dersom man må, da det er greit også. Mener hvor stor forskjell i budsjetten er det med + 1 barn :) 

 

Anonymkode: f9106...a8e

er jo dobbelt så dyrt med to som med en. Man får søskenrabatt noe steder, men økte utgifter andre steder, så vil tippe ca dobbelt så dyrt. 

 

Jeg har kun ett barn, nettopp fordi jeg også ønsker å ha kapasitet til både å følge opp ungen OG å ha tid/overskudd til å trene, holde på med hobbyer etc.

Anonymkode: fe504...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er både dyrere og vanskeligere å reise med to barn, enn med 1. Men enda verre med 3 😅 Men, du vet, det er merkelig men det er vanskelig å finne hotell rom med soveplass for 2 barn, selv små. Mange hoteller krever at man bestiller 2 rom, med engang man spesifiserer at vi er 4 stykk. Og det blir plutselig dobbelt så dyrt enn å reise med 2 voksne + 1 barn, for da kan man ofte få en feltseng på et hotellrom for små penger. 

Anonymkode: 9e9f1...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke spørsmålet?
Man må jo tilpasse økonomien bare. Det blir jo som det blir.
To barn koster dobbelt som mye som ett. Hva du har råd til er det bare du som vet.
Hva du vil prioritere vet også bare du.
Tror ingen her bryr seg om du velger å få flere barn eller ikke?
Så forstår ikke hva du prøver å spørre om.

Vi har to barn, vi har veldig god økonomi og velger hva vi vil bruke pengene på.
Om det er til hjelp.

Anonymkode: 9756b...053

og jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner. Har du fått to barn på engang? er det tvillinger? har du på ingen tidspunkt opplevd overgang fra ett til to barn, og enten så, eller ikke så, noe hopp i reisepriser? Har du fått to veldig tette barn, og du reiste ingen plass med bare ett barn? Eller er dine barn 20+ år gamle nå så du husker egentlig ingenting men du bare hadde lyst å skrive noe her? 🤣

Anonymkode: 9e9f1...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye utstyr kan arves men barnet må ha mat, barnehage og fritidsaktiviteter etter hvert.

Så er det jo det at alt skal være sånn omtrent likt. Får den ene dekket sertifikatet, eller annen "luksus" så må nesten den andre og få det. Med kun ett barn kan du unne barnet ditt ekstra uten å få en forventning om at den andre skal ha det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du dobler summen på hva ett barn koster dere. Også må det også tas høyde for at ett barn til reduserer låneevnen deres enda mer i forhold til kjøp av potensiell ny bolig, bil etc.  

Reising blir jo også dyrere med 2 barn. Alt blir dyrere med 2 barn. Kun dere vet hva dere har råd til. 

Anonymkode: cb09b...da7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

er jo dobbelt så dyrt med to som med en. Man får søskenrabatt noe steder, men økte utgifter andre steder, så vil tippe ca dobbelt så dyrt. 

 

Jeg har kun ett barn, nettopp fordi jeg også ønsker å ha kapasitet til både å følge opp ungen OG å ha tid/overskudd til å trene, holde på med hobbyer etc.

Anonymkode: fe504...68e

Nei, det er IKKE dobbelt så dyrt. Jeg hadde t.o.m. barn av ulikt kjønn. Kjøpte kjønnsnøytrale farger til første, så andre fikk arvet nok til at kun det som var godt slitt måtte erstattes.  Babystol ble arvet, spisestue, leker, bilstol, stellebord, bøker osv. Det koster 50% av vanlig pris i barnehagen for barn nr 2. 

Det er helt andre ting som er "problemet". F.eks: den ene må skiftes og da er man avhengig av et stellerom med lås, eller å kontrollere hele tiden at det andre barnet ikke løper avgårde på flyplassen. Hva om man sitter og ammer? Samme problem. De har ulike behov de første par årene. Ulike matvaner, begge krever tid. Man må ta med seg flere ting og er da kanskje avhengig av en annen person for å få alt med. Pengemessig sett er det ikke en stor investering før senere, når begge må ha PC, egne klær, mobil, osv. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt bort barn nr 2, både av økonomiske grunner, men også fordi det blir mindre fleksibilitet i hverdagen, og i situasjoner som reiser ol. Jeg er veldig glad vi er to voskne og ett barn på fly feks.

Her bestemte vi oss tidlig for ett, så alt av klær og utstyr ble donert bort etterhvert som hun vokste. Så da måtte vi kjøpt inn alt på nytt hvis vi av en eller annen grunn skulle ombestemt oss, og det hadde blitt dyrt!

 

Anonymkode: 5794d...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det meste kostet det nesten 7000kr i sfo og barnehage når det ikke var søskenmoderasjon. 
 

ellers er det fritidsaktiviteter og klær hvis det ikke er samme kjønn. Jeg kjøper nøytrale klær i de dyre klærne, slik at de kan arve noe. Ellers sparer en på vogn, leker og utstyr. Kjøpte det meste brukt, så tapte ikke så mye på å selge det videre. 
 

Trenger ikke koste så mye, men litt ekstra blir det. 
 

 Når det gjelder reising er det ikke noe problem, spesielt fra minste er 4 år og opp. Jeg har reist mye med mine to alene, og det er ingen problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dobbelt så dyrt nei. Man har jo leker og utstyr fra før. Man kjøper jo ikke sykkel, ski, klær og leker når man arver 

Anonymkode: cf233...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...