Gå til innhold

Stemmer dette om språkutvikling hos barn 2-4 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det hørtes veldig ambisiøst ut det som står om 2 åringer og litt for lite ambisiøst ut ang det som står om 3 åringer, men nå har min akkurat fylt 2 så jeg vet jo ikke. Skal det virkelig skje så mye fra 2 til 3 år?

Anonymkode: e276e...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer veldig mye fra 2 til 3 år, på alle måter, også språklig. Jeg har to barn, og slik har det vært for begge. 

Det er selvfølgelig mer "gjennomsnittlig" perspektiv på de ulike utviklingsområdene når du leser bl.a slikt du linker til, men også barnehagen har et skjema for hvordan barna utvikler seg, for å se om de følger "egen kurve" og om de er på det utviklingsnivået de skal, eventuelt over eller under. 

Man er jo veldig ulike. Noen barn snakker allerede fra ett års alderen, andre begynner først etter de er tre. Uten at det er noe i veien for noen av delene 🙂

Anonymkode: 717a6...337

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det skjedde veldig mye fra 2 til 3 år. Ved 2 år var de fortsatt litt "baby" og ved 3 år var de liksom store barn følte jeg. Både når det gjaldt språk og generell motorisk utvikling. 

Anonymkode: 74d1d...4b0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært en enorm endring fra barnet var 1 år og 11 mnd ca når det begynte å løsne skikkelig med språket, til barnet nå er 2 år og 3 mnd.

Anonymkode: 9a925...470

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skjer veldig mye fra 2 til 3 år, på alle måter, også språklig. Jeg har to barn, og slik har det vært for begge. 

Det er selvfølgelig mer "gjennomsnittlig" perspektiv på de ulike utviklingsområdene når du leser bl.a slikt du linker til, men også barnehagen har et skjema for hvordan barna utvikler seg, for å se om de følger "egen kurve" og om de er på det utviklingsnivået de skal, eventuelt over eller under. 

Man er jo veldig ulike. Noen barn snakker allerede fra ett års alderen, andre begynner først etter de er tre. Uten at det er noe i veien for noen av delene 🙂

Anonymkode: 717a6...337

Når begynner barnehagen med slikt skjema, h or gammelt er barnet da?

 Vår er litt over to år og de har ikke brukt noe skjema eller sagt noe om utviklingen foreløpig. Bare at alt er innenfor normalen, men normalen kan jo være veeeldig mye i fan alderen, så det sier oss jo svært lite. 

Anonymkode: e276e...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når begynner barnehagen med slikt skjema, h or gammelt er barnet da?

 Vår er litt over to år og de har ikke brukt noe skjema eller sagt noe om utviklingen foreløpig. Bare at alt er innenfor normalen, men normalen kan jo være veeeldig mye i fan alderen, så det sier oss jo svært lite. 

Anonymkode: e276e...0f5

Det vet jeg ikke, jeg så for meg at de begynte med det så fort barnet begynte i bhg. Det heter "Alle med" og "TRAS". Gikk gjennom skjemaene hver høst og vår ved de samtalene man har der.

ALLE MED | statped.no

TRAS | statped.no

Anonymkode: 717a6...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage bruker de ikke skjema med mindre de ser behovet. Min eldste knakk plutselig språkkoden da han var 16 måneder og snakket plutselig i hele setninger. Helt over natta, han kunne fire ord før jul og etter juleferien snakket han i setninger. Han har vi aldri fått skjema på, de sier bare at han ligger langt foran språkmessig og det er ikke noe å tenke på der. Han er fem nå. Men jeg vet andre på samme avdeling som var litt senere ute med språket, de brukte skjema og etterhvert litt spesialpedagog. 

Linken over her var ikke veldig spesifikk da, så den tenker jeg ikke så mye mer om 🤭

Anonymkode: 51ebe...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I vår barnehage bruker de ikke skjema med mindre de ser behovet. Min eldste knakk plutselig språkkoden da han var 16 måneder og snakket plutselig i hele setninger. Helt over natta, han kunne fire ord før jul og etter juleferien snakket han i setninger. Han har vi aldri fått skjema på, de sier bare at han ligger langt foran språkmessig og det er ikke noe å tenke på der. Han er fem nå. Men jeg vet andre på samme avdeling som var litt senere ute med språket, de brukte skjema og etterhvert litt spesialpedagog. 

Linken over her var ikke veldig spesifikk da, så den tenker jeg ikke så mye mer om 🤭

Anonymkode: 51ebe...19a

Da har barnehagene rundt om ulik praksis. Jeg trodde det var noe alle brukte. Her bruker de det for alle barna. Jeg hadde et barn som var tidlig (rundt halvannet) språklig, sa hele setninger høyt og tydelig før hun engang hadde lært å løpe stødig, og ei som var nesten tre år før hun begynte å sette sammen to ord, og godt over tre før hun knakk koden. Begge hadde skjema. 

Anonymkode: 717a6...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når begynner barnehagen med slikt skjema, h or gammelt er barnet da?

 Vår er litt over to år og de har ikke brukt noe skjema eller sagt noe om utviklingen foreløpig. Bare at alt er innenfor normalen, men normalen kan jo være veeeldig mye i fan alderen, så det sier oss jo svært lite. 

Anonymkode: e276e...0f5

TRAS tar utgangspunkt fra 3 år og oppover, og benyttes ved behov. 

Barn er veldig forskjellige, men vi har en forventning om at språkutvikling bør være til stede ved 2,5-3 år. 

Hilsen pedagogisk leder på småbarn siden 2010

Anonymkode: 7af85...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene satte kun sammen et par-tre ord da hun fylte 2år. 2årskontrollen på helsestasjonen skjedde først 3mnd senere, og da snakket hun i laange setninger. 

Så det skjer mye på kort tid i den alderen! 

Anonymkode: 8e6aa...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...