AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #1 Skrevet 8. mai 2024 Hei, i trinnet til mitt eldste barn har de siden 1.trinn blitt enige om at enten inviterer man alle i sin klasse, alle jentene eller alle guttene. Dette er på nytt og på nytt hvert tema på hvert eneste foreldremøte. Dette begynte så smått å rakne med at et par stykker ikke valgte denne løsningen i 2.trinn, og i 3.trinn og 4.trinn er det omtrent 1/4 som har valgt å ikke inkludere alle. Så da tok jeg ordet på siste foreldremøte å spurte hvorfor vi snakker om dette hver gang, men at enkelte foreldre ikke er med på dette, så var det helt stille. Så sa videre at det hadde vært fint om de foreldrene det gjelder kunne forklare hvorfor de hadde tatt et annet valg? Fortsatt helt stille. Jeg er altså åpen for at enkelte unger har en helt egen grunn for at det er slik, men har veldig vanskelig for å se at det gjelder alle de som ikke ønsker å være solidariske og inkluderende. Så spørsmålene mine er: 1. Er det normalt/andres erfaringer med at voksne mennesker ikke svarer på spørsmål? 2. Hva synes du om foreldre som ikke gidder å være solidariske til å inkludere alle unger på trinnet? Kan legge til at dette garantert ikke handler om barn med sosiale utfordringer, siden de det gjelder i hovedsak er ''populære'' barn med mange venner. Det handler heller ikke om foreldre med dårlig råd som ikke kan arrangere barnebursdager. Det handler heller ikke om splid mellom foreldre i andre saker. Anonymkode: 09de8...0fc 3 10
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #2 Skrevet 8. mai 2024 Jeg tror dessverre at uansett hvor mye det snakkes om slikt, så er det alltid noen foreldre som gir f… så lenge deres barn er fornøyd og har det bra. Så kan inkludering være andre sitt ansvar. Anonymkode: e4a2f...8aa 13 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #3 Skrevet 8. mai 2024 Kan og være årsaker til at enkelte ikke feirer Vi feiret ikke pga den regelen. Her ble barne slått, sparket og spyttet på, kaldt ting. Fra 1 klasse av 5 gutter i klasse. De var 10 gutter. Gutten Her ønsket kun å be de 4 som ikke var stygge, men pga den regelen gikk ikke det, dermed ble det til 4 av oss med gutter valgte å ikke ha noe barne selskap. Og ikke sikkert foreldrene vil si slikt mens alle hører på. En har ofte nok med å få barnet på skolen i mange tilfeller og melde i fra om avis osv. Jeg tålte til slutt ikke ansikter på de foreldrene til de gutta som drev på. Anonymkode: 13078...6b3 7 20 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #4 Skrevet 8. mai 2024 Du ber de som du mener tar gale valg stå skolerett for forsamling og forsvare seg i plenum, og så blir du overrasket over at de ikke gjør det..? Prinsipielt burde alle inviteres alltid, ja, men det kan være så mange mer eller mindre gode grunner til at man velger annerledes; grunner man ikke nødvendigvis har behov for å dele med alle. Dessuten har ikke skolen og foreldremøtet makt til å styre hva som skjer på fritiden - man kan diskutere, ønske og anbefale, men ikke pålegge, og heller ikke kreve begrunnelse. Anonymkode: b36d4...7e3 22 2 8
Gjest Lykkedykker Skrevet 8. mai 2024 #5 Skrevet 8. mai 2024 Jeg hadde nok svart med min ‘upopulære’ mening. Jeg er en av dem som synes denne regelen er helt toskete. Den funker kanskje første og andre trinn. Vi snakker jo om hvor viktig det er å la barnet bli hørt. Gjelder det da alle dager bortsett fra ens egen bursdag? Alle barn går ikke overens med alle, akkurat på lik linje som oss voksne. Verden er ikke perfekt. Jeg ble sjeldent invitert i bursdager som barn, men jeg tok ingen skade av det. Er dog autist, så hadde nok ikke møtt opp uansett. Vårt eldste barn vil ikke feire bursdagen sin med klassen. Vi har forsøkt å pushe litt, men hen er fornøyd med å feire med familie.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #6 Skrevet 8. mai 2024 Lykkedykker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde nok svart med min ‘upopulære’ mening. Jeg er en av dem som synes denne regelen er helt toskete. Den funker kanskje første og andre trinn. Vi snakker jo om hvor viktig det er å la barnet bli hørt. Gjelder det da alle dager bortsett fra ens egen bursdag? Alle barn går ikke overens med alle, akkurat på lik linje som oss voksne. Verden er ikke perfekt. Vårt eldste barn vil ikke feire bursdagen sin med klassen. Vi har forsøkt å pushe litt, men hen er fornøyd med å feire med familie. Det å ikke feire bursdager er jo noe annet, ingen som blir ekskludert av det. Det første du skriver, er egentlig alt jeg ber om. At foreldre som velger en annen løsning, kan gi et svar. Som sagt i HI, det er enkelte som kan ha gode forklaringer, men i dette tilfellet er det åpenbart ''populære'' barn som er godt likt, og har mange venner. De ser ut til å stortrives i klassebursdager, men feirer ikke klassebursdager selv, men utvalgte andre. Kan forsikre om at det ikke handler om økonomi heller. TS Anonymkode: 09de8...0fc 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #7 Skrevet 8. mai 2024 Vi hadde også den "regelen", enten hele klassen, eller alle guttene/ jentene - MEN det var også akseptert å invitere bare noen, men da UNDER HALVPARTEN av alle guttene, eller jentene. Så om de var 10 gutter i klassen, så kunne vi invitere tre f.eks. Siden bursdagsbarnet var EN - og med tre inviterte var man under halvparten. ( Men da kunne ikke invitasjoner leveres ut på skolen. ) Anonymkode: 09c56...431 8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #8 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som sagt i HI, det er enkelte som kan ha gode forklaringer, men i dette tilfellet er det åpenbart ''populære'' barn som er godt likt, og har mange venner. De ser ut til å stortrives i klassebursdager, men feirer ikke klassebursdager selv, men utvalgte andre. Kan forsikre om at det ikke handler om økonomi heller. TS Anonymkode: 09de8...0fc Hvem er du som skal avgjøre om noen har ‘gode forklaringer’ eller ikke? Anonymkode: 981cc...721 12 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #9 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Som sagt i HI, det er enkelte som kan ha gode forklaringer, men i dette tilfellet er det åpenbart ''populære'' barn som er godt likt, og har mange venner. De ser ut til å stortrives i klassebursdager, men feirer ikke klassebursdager selv, men utvalgte andre. Kan forsikre om at det ikke handler om økonomi heller. TS Anonymkode: 09de8...0fc Imponerende så mye du vet om andre barns følelser og andres familieøkonomi... Uansett hvor gode grunner jeg hadde hatt for de valgene jeg tok for meg, mitt barn og min familie, ville jeg ikke følt meg forpliktet til å utlevere dem til foreldremøtets dom og vurdering. Særlig ikke når kravet kom med et så dømnende og selvforherligende utgangspunkt. Og hva skal du gjøre med den informasjonen? Si til barnet ditt at Du skjønner, Tiril inviterte bare noen få i selskap fordi moren hennes har angst og ikke klarer å ha så mange hjemme? Andre mennesker tar andre valg vi ikke nødvendigvis er enige i, det er også en del av livet man må lære å håndtere og man har ikke krav på å få vite hvorfor. Anonymkode: b36d4...7e3 5 1 10
Millinea Skrevet 8. mai 2024 #10 Skrevet 8. mai 2024 Hva når de er over 20 gutter i klassen og sønn din vil på laserworld/leos lekeland e.l. Alle eller ingen må inviteres, og mange kan ikke betale noe. Det blir dyrt for arrangør å stå for. Søstera mi stod i den situasjonen, så vil si at slike situasjoner kan være en forklaring på hvorfor. Altså de har valget mellom å gjøre som sønn/datter ønsker på sin bursdag, eller noe annet for alle. 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #11 Skrevet 8. mai 2024 Du sier at du ikke vet hvorfor disse foreldrene ikke vil invitere alle, samtidig som du vet helt sikkert at det ikke kan ha noe med økonomi eller mobbing å gjøre. Er der mulig at du ikke vet så mye om disse andre familiene som du tror du gjør? Kom det opp noen motforestillinger når dere diskuterte denne regelen i førsteklasse? Om noen sa noe da og likevel ble nedstemt kan det tenkes de føler de har sagt sitt og at det ikke er noen vits i å gjenta det. For andre kan det ha oppstått uforutsette problemer, barna trives kanskje ikke i store grupper, det kan være småsøsken med utfordringer, foreldre med (nyoppstått) sykdom, skjult mobbing eller økonomiske problemer du ikke vet noe om og ting de ikke ønsker å snakke om i plenum. Sannheten er at verken skolen eller foreldregruppen (dvs. flertallet) kan bestemme over dette. Du må bare akseptere det og la det gå. Selv kan du (og de som er enige med deg) invitere alle slik at dere sikrer at ingen blir utenfor og opplever å aldri bli invitert i bursdag. Anonymkode: eadf9...f51 5 1 12
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #12 Skrevet 8. mai 2024 (endret) Det er langt lettere å ikke si noe, for det øyeblikket man går mot strømmen (les:mammapolitet) så blir man halshugget (av slike som deg som tror de har fasiten på alt). Det skal ikke være behov for å måtte fortelle sine grunner, ofte meget personlige, til folk man ikke kjenner. Der er mange grunner til at man ikke vil ha alle i en bursdag. Det kan være dårlige erfaringer med noen barn (mobbere spesielt), det kan være økonomi, det kan være helse (fysisk eller psykisk), det kan være plass og mye mer. Ungene trenger ikke å vite hvorfor. Det er nok å si at det er slik de velger å gjøre det. Anonymkode: 981cc...721 Delryddet,fjernet sitering av regelbrudd. Chantielle mod. Endret 25. mai 2024 av Chantielle 2 2 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #13 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, hvorfor ikke? Det høres da som en utmerket løsning. Forklare mine barn at Tiril har gode grunner for å ha en liten bursdag med noen få gjester. Det handler ikke om at du er utelatt, men om at for noen er det best å gjøre slik. Det er jo akkurat sånn det skal være, for å forklare ungene HVORFOR. ts Anonymkode: 09de8...0fc Men det kan du vel helt fint forklare barnet ditt på generell basis uten å vite akkurat hvorfor? Og har man grunner man ikke ønsker å dele med verden, er det å jatte med flertallet gjerne den enkle, trygge løsningen heller enn å være den som tar belastningen med å stå opp mot flertallet. Anonymkode: b36d4...7e3 6
Queen94 Skrevet 8. mai 2024 #14 Skrevet 8. mai 2024 Virker dessverre som noe foreldre kun bryr seg om seg selv, sitt barn og føler ikke ansvar for andres barn eller inkludering. Mange sier de ikke har råd til å invitere 12 barn på bursdag kun 6 stk. Jeg tenker en barnebursdag kan være så enkel som popcorn, saft, en film og masse pledd. Trenger ikke å gjøre noe mer enn det. Barn sitter på gulvet om de må, men de bryr seg ikke om plassmangel. De er kun ute etter å være inkludert. Veldig synd foreldre ikke tar ansvar lenger, men det vil vel alltid være noen sånne. Når min datter feiret bursdagen sin hadde vi 2-3 jenter som var helt uengasjert og nektet å delta i det vi hadde planlagt, selv om det var kjipt så inviterer vi jentene igjen neste år. 2 3
Kontorotta Skrevet 8. mai 2024 #15 Skrevet 8. mai 2024 Problemet med foreldremøter, er som regel at noen få prater, noen få andre viser sin samtykke til det som blir sagt og så har du dem som bare ønsker å bli ferdig og komme seg bort derfra. I 1. klasse høres det også perfekt ut når man sier at alle jenter/gutter eller hele klassen skal inviteres. Så holder man selskap og plutselig ser man at det kanskje ikke er like lett å holde selskap for alle. Noen barn er mer krevende enn andre, noen passer rett og slett ikke sammen og det oppleves som et mareritt. Så ved neste korsvei, velger man kanskje å be noen få. De som passer sammen. Man kan risikere at noen barn ikke blir bedt, men om man ber mindre enn halvparten, slår jeg et slag for at bursdagsbarnet skal få lov til å feire på sine premisser. At bursdagsbarnet skal få lov til å ha en dag det gleder seg til og ikke gruer seg til i forhold til at det må forholde seg til noen som kanskje plager barnet på skolen. Om du føler at ditt barn kanskje holdes utenfor, ville jeg kanskje heller tatt en prat med foreldrene alene, fremfor i ei såpass stor gruppe som et foreldremøte er. Kanskje barnet ditt oppfører seg på en måte som skaper uro på den ene eller den andre måten. Jeg arrangerte en fest for jentene i klassen til minstebarnet her tidlig i 1. klasse. Dette fordi jeg ønsket å bli kjent med jentene og det var lenge til bursdagen hennes. Festen ble vellykket, men du verden for en jobb. Jeg grudde meg lenge til hun skulle feire bursdag. Det var spesielt et barn som skapte mye hodebry for oss voksne, samt bråk i selskapet. Da bursdagen kom, leide jeg faktisk inn to tenåringsjenter som hjelp. Jeg ba den ene ta seg ekstra av dette problembarnet og den andre av et av de andre barna som gjerne kunne lage litt drama. Bursdagen ble perfekt, tiden gikk fort og alle koste seg, men det kostet. Ikke bare økonomisk, men det at en person måtte være rundt det ene barnet så og si hele tiden. Barnet koste seg og de andre barna koste seg også, i og med at det ble mye mindre drama og bråk generelt. Forstår at ikke dette er noe alle kan gjennomføre. 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #16 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvorfor ikke? Voksne mennesker burde kunne svare for seg om de velger å bryte med hva foreldregruppen er blitt enige om. Helt enig i at folk kan ta et valg om å gjøre akkurat som de vil, og gi f*** i resten. Men her virker det jo som de ikke tør å stå opp for valget sitt. Et minimum av hva man kan forvente av mennesker som velger å være usolidariske og ikke-inkluderende er at de kan stå opp for seg selv. Minimums krav det. Anonymkode: 882f0...4d6 Det kan være mange som har personlige årsaker som de ikke vil, eller har plikt til å dele. For min del, en svært vellykket familie utad. Innefor husets fire vegger en direktør far som var avhengig av alkohol og gjorde livet tungt for oss. KUN mine nærmeste venner i barnebursdag. Og ofte ikke barnebursdag. Hadde vært alt for flau til å vise dette til «alle». Du fremstår usympatisk som står på et foreldremøte og forlanger at de skal forklare seg.. Anonymkode: 956b1...6fe 1 7 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #17 Skrevet 8. mai 2024 Ts skriver i HI Sitat Jeg er altså åpen for at enkelte unger har en helt egen grunn for at det er slik, men har veldig vanskelig for å se at det gjelder alle de som ikke ønsker å være solidariske og inkluderende. Så spørsmålene mine er: 1. Er det normalt/andres erfaringer med at voksne mennesker ikke svarer på spørsmål? 2. Hva synes du om foreldre som ikke gidder å være solidariske til å inkludere alle unger på trinnet? Kan legge til at dette garantert ikke handler om barn med sosiale utfordringer, siden de det gjelder i hovedsak er ''populære'' barn med mange venner. Det handler heller ikke om foreldre med dårlig råd som ikke kan arrangere barnebursdager. Det handler heller ikke om splid mellom foreldre i andre saker. Ts kommer med hennes godkjente unntak. Men hvordan vet hun om disse hun 'henvender seg til' ikke faller i nettopp disse kategoriene? Og ja, det er normalt å ikke svare på spørsmål, spesielt når ts er i angrepsposisjon. Mammapolitet halshugger, det blir baksnakking delux om man mener noe annet enn ts og hennes likemenn. De oppfører seg som om de vet best, alltid, og alle andre er idioter. Det ironisk er jo at de forfekter noe de selv ikke gjennomfører. De er ikke solidariske med foreldre som kan ha alle salgs mulige utfordringer. Denne såkalte soliodaritenen er noe som kun gjelder overfor ens egne barn. Det er tydelig at barna dette gjelder, ikke er på småskolen lenger. Da er ungene kjent med hverandre, og de barna som ødelegger, mobber osv er meget synlige. Der er nok av de barna som oppfører seg som drittsekker i bursdager når mor/far ikke ser de. Og er det en dag barna skal få velge selv hvem de vil være med, så er det sannelig når ens egen bursdag skal feires. Anonymkode: 981cc...721 7
Forvirret23 Skrevet 8. mai 2024 #18 Skrevet 8. mai 2024 Svaret er så enkelt at vi går mot et samfunn der menneskene kun ser seg selv, og de er de viktige. Solidaritet, inkluderinger er noe som er på vei bort. Vi lærer ikke våre barn å inkludere, vi lærer de ikke å bry seg om andre enn seg selv. Barnet tror de er midtpunktet i livet til alle. Vi blir mer og mer egoistiske. Du ser dette overalt i samfunnet vårt nå, noen faller, skader seg, ulykke folk er da mer opptatt av å filme enn å hjelpe. Det kommer en gammel mann ustø i beina på bussen/toget/trikken ingen reiser seg. Disse forstår ikke hvorfor du mener at det er viktig med inkludering ts, det er dessverre en tapt sak. Jeg forklarer mine barn om hvilken vei samfunnet tar og dessverre blir mange mer og mer egoister 4 2
Kontorotta Skrevet 8. mai 2024 #19 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alt dette kunne ha vært et poeng i en annen debatt om temaet. Her er det jo nettopp sagt at premisset er at det er barn som stortrives sosialt, og er utadvente og selv trives når andre har store bursdager. Så du svarer ikke i det hele tatt på spørsmålet, og avsporer debatten. Ikke bare bommer du, men du er ikke nærheten av hva som diskuteres. Du går tydeligvis på autopilot, og nekter å forholde deg til hva ts skriver i HI. Anonymkode: 882f0...4d6 Men det forteller ikke om noe om foreldrene. Selv om barna trives i større bursdager, så er det ikke sikkert foreldrene har kapasitet til store selskaper hjemme. Selv var jeg heldig som ble bedt i selskap til jentene i klassen, men arrangerte aldri selskap selv. Mamma fikk kreft da jeg begynte på skolen og døde da jeg var 10, mens pappa var alkoholiker og ikke burde arrangere noe selskap Og det sies så flott at selskapet ikke trenger være stort, men igjen kommer presset om bursdager i lekeland osv, fordi alle andre har det. En bydel her, leier gymsal eller hall og inviterer hele trinnet. Kjøper inn 20 pizza og prøver holde styr på ungene. Rett og slett fordi ungene ønsker å ha flest mulig gjester, slik at de kan få flest mulig gaver. Her er det ikke inkludering som står for invitasjonene, men tanken på gavene. 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #20 Skrevet 8. mai 2024 Jeg hadde ikke sagt et pip jeg heller om jeg hadde valgt en annen løsning enn flertallet. Som mest sannsynlig hadde vært pga økonomi. Hadde økonomien vært sånn som nå da mine var små så hadde vi måtte valgt ut noen få vi også. Likevel hadde jeg ikke ønsket å påføre både meg og mine barn skammen over å ha dårlig råd. Jeg ville ikke at du skulle sagt til ditt barn at "mammaen til Kari har ikke like masse penger som oss og har derfor ikke råd til å be alle". Da hadde jo mitt barn stått i fare for å bli mobbet pga dette. Og jeg ønsker ikke at alle og en hver skal ha innsyn i min privatøkonomi. Vi har likevel alltid hatt alle jentene/guttene eller hele klassen da mine var små fordi det heldigvis var bedre tider for oss da og vi kunne velge det. Nå er jeg alene og delvis ufør og det er dyrtid. Ungene er store og jobber litt selv og noen har flyttet ut, så problemet er heldigvis ikke der lenger at jeg må tenke på barnebursdager. Jeg skjønner godt at det irriterer deg grenseløst at enkelte ikke inviterer alle. Men å stå sånn på foreldremøte å forlange svar.. jeg blir rett og slett målløs over frekkheten. For når alt kommer til alt så kan du ikke diktere hva andre skal gjøre i sitt hjem og på sin fritid. Ikke når deg verken gjelder gaming, innetider, når barna skal få lov å få sosiale medier eller hvor mange de skal be i bursdag. Man kan komme med en oppfordring, men man kan ikke bestemme eller kreve et svar for hvorfor noen velger noe annet enn det flertallet har blitt enige om er best. Anonymkode: 11fb3...c82 2 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå