Gå til innhold

Husk å flagge 8. mai


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

^ Det er bra!

Synes det er altfor mange som glemmer å feire (og flagge) 8. mai.

 

Anonymkode: b29ff...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8. og 17. mai er for meg de viktigste flaggdagene, og så lenge jeg er hjemme (som jeg nesten alltid er) så skal flagget opp. 

Anonymkode: 4e384...636

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, flagger for Frigjøringsdagen!
Ikke for "Veterandagen".

"Veterandagen" ble innført i 2010 og er militaristisk møl basert på samme tankegang som den merkelige hyllesten av soldater de har i USA.
Siden 1945 har ingen norske veteraner kjempet og dødd for friheten vår på en slik måte at jeg finner det verdig av hyllest. Det er respektabelt å jobbe i militæret, men jeg flagger ikke nasjonalflagget for sykehuspersonell, brannvesen, politi eller lærere heller.

Anonymkode: 31c9b...d76

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flagget skal opp!

Anonymkode: 1a1f6...a7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke flaggstang  😁 

Anonymkode: c5fd7...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Veterandagen" ?

For noe klisjeaktig piss fra forsvaret. Den siste krigen noen ble veteran i her i landet endte i 1945 altså for 79 år siden..

Jeg skal flagge for frigjøringsdagen og for at vi aldri skal bruke ressursene og evnene våre på å drepe andre mennesker igjen. Slutt med denne barnslige glorifiseringen av det aller dårligste vi er..

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal flagget opp i dag,for å minnes de som kjempet for at vi igjen skulle få vår frihet .

Anonymkode: 8d34e...ca0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det flagges i dag. En av de få tingene min svoger og jeg er enige om, er at det er like viktig å heise flagget 8. mai som 17. mai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heiser flagget 3 ganger i året, 1, 8 og 17 mai så jeg vurderer nesten om jeg skal ta ned stanga, den blir egentlig alt for lite brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gaten vår er det kun vi som flagger i dag, syns det er trist. Jeg frykter vi allerede er i ferd med å glemme enda det "bare" er 79 år siden. 

Anonymkode: 81f6f...73d

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For alt vi har og alt vi er. Takk for friheten. 
Takknemlig for at Norge er med i Nato, og artikkel 5 som beskytter oss. 
 

Flagger alltid 8 mai. 
Er selv veteran og har vært med i skarpe oppdrag da artikkel 5 ble benyttet. 
 

Anonymkode: 1297a...61a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

I gaten vår er det kun vi som flagger i dag, syns det er trist. Jeg frykter vi allerede er i ferd med å glemme enda det "bare" er 79 år siden. 

Anonymkode: 81f6f...73d

Det kan også være en del som har sluttet å flagge etter at Forsvarets pr-avdeling stjal dagen til å bli den amerikansk-inspirerte «veterandagen». 
Jeg kan flagge for frihetsdagen da fem års okkupasjon var over. Men jeg har ikke lyst til å flagge for folk som verver seg hodeløst til  «tøffe» «utenlandsoppdrag». 

Anonymkode: 64422...f3f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan også være en del som har sluttet å flagge etter at Forsvarets pr-avdeling stjal dagen til å bli den amerikansk-inspirerte «veterandagen». 
Jeg kan flagge for frihetsdagen da fem års okkupasjon var over. Men jeg har ikke lyst til å flagge for folk som verver seg hodeløst til  «tøffe» «utenlandsoppdrag». 

Anonymkode: 64422...f3f

Du vil ha Norge ut av Nato? Slik at vi står helt alene? 
 

Anonymkode: 1297a...61a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er helt enig i at vi skal flagge for å hedre de som forsvarte / frigjorde Norge under andre verdenskrig bare så det er klart.

Men kan noen forklare meg hvorfor vi skal flagge for hedre folk som drar til land andre steder i verden for å krige? Hva har det med Norge å gjøre?

 

 

Anonymkode: 89745...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er helt enig i at vi skal flagge for å hedre de som forsvarte / frigjorde Norge under andre verdenskrig bare så det er klart.

Men kan noen forklare meg hvorfor vi skal flagge for hedre folk som drar til land andre steder i verden for å krige? Hva har det med Norge å gjøre?

 

 

Anonymkode: 89745...d69

Et angrep på et Natoland anses som et angrep på alle medlemslandene. 
Norge trenger allierte og hjelp fra nato dersom f eks Russland angriper. 
Derfor har det noe med Norge å gjøre.

Etter 9/11 ble Natos artikkel 5 tatt i bruk. Norge bidro da selvsagt også i kampen mot terrorisme. 
Uten Nato har vi ikke mye å stille opp med. 

Anonymkode: 1297a...61a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det å gjøre 8. mai til en "veterandag" har satt den opprinnelige hensikten med feiringen denne dagen helt i skyggen, men i dagens woke, multinasjonale samfunn der man skal hylle globalismen, er det kanskje ikke lenger politisk korrekt å feire at man i sin tid ble et fritt og selvstendig land.

For min del har denne dagens en spesiell betydning da dette er fødselsdagen min, og det er fullstendig uaktuelt å se på 8. mai som noe annet enn frigjøringsdagen i 1945; hvis Forsvaret vil sette fokus på noe som skjedde senere, får de finne en annen dato å gjøre dette på.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 9ca7d...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du vil ha Norge ut av Nato? Slik at vi står helt alene? 
 

Anonymkode: 1297a...61a

Det står ingenting om NATO i innlegget du siterer.

Anonymkode: 31c9b...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...