Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

^ Det er bra!

Synes det er altfor mange som glemmer å feire (og flagge) 8. mai.

Anonymkode: b29ff...5ad

AnonymBruker
Skrevet

8. og 17. mai er for meg de viktigste flaggdagene, og så lenge jeg er hjemme (som jeg nesten alltid er) så skal flagget opp. 

Anonymkode: 4e384...636

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, flagger for Frigjøringsdagen!
Ikke for "Veterandagen".

"Veterandagen" ble innført i 2010 og er militaristisk møl basert på samme tankegang som den merkelige hyllesten av soldater de har i USA.
Siden 1945 har ingen norske veteraner kjempet og dødd for friheten vår på en slik måte at jeg finner det verdig av hyllest. Det er respektabelt å jobbe i militæret, men jeg flagger ikke nasjonalflagget for sykehuspersonell, brannvesen, politi eller lærere heller.

Anonymkode: 31c9b...d76

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Flagget skal opp!

Anonymkode: 1a1f6...a7c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange glemmer å flagge denne viktige dagen.

https://www.forsvaret.no/veteraner/veterandagen

Anonymkode: b29ff...5ad

Har nok noe med at det er en vanlig arbeidsdag for de fleste og da går sånt I glemmeboka 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke flaggstang  😁 

Anonymkode: c5fd7...d90

Skrevet

"Veterandagen" ?

For noe klisjeaktig piss fra forsvaret. Den siste krigen noen ble veteran i her i landet endte i 1945 altså for 79 år siden..

Jeg skal flagge for frigjøringsdagen og for at vi aldri skal bruke ressursene og evnene våre på å drepe andre mennesker igjen. Slutt med denne barnslige glorifiseringen av det aller dårligste vi er..

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her skal flagget opp i dag,for å minnes de som kjempet for at vi igjen skulle få vår frihet .

Anonymkode: 8d34e...ca0

• Liker 1
Skrevet

Klart det flagges i dag. En av de få tingene min svoger og jeg er enige om, er at det er like viktig å heise flagget 8. mai som 17. mai.

• Liker 1
Skrevet

Jeg heiser flagget 3 ganger i året, 1, 8 og 17 mai så jeg vurderer nesten om jeg skal ta ned stanga, den blir egentlig alt for lite brukt.

AnonymBruker
Skrevet

I gaten vår er det kun vi som flagger i dag, syns det er trist. Jeg frykter vi allerede er i ferd med å glemme enda det "bare" er 79 år siden. 

Anonymkode: 81f6f...73d

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

For alt vi har og alt vi er. Takk for friheten. 
Takknemlig for at Norge er med i Nato, og artikkel 5 som beskytter oss. 

Flagger alltid 8 mai. 
Er selv veteran og har vært med i skarpe oppdrag da artikkel 5 ble benyttet. 

Anonymkode: 1297a...61a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

I gaten vår er det kun vi som flagger i dag, syns det er trist. Jeg frykter vi allerede er i ferd med å glemme enda det "bare" er 79 år siden. 

Anonymkode: 81f6f...73d

Det kan også være en del som har sluttet å flagge etter at Forsvarets pr-avdeling stjal dagen til å bli den amerikansk-inspirerte «veterandagen». 
Jeg kan flagge for frihetsdagen da fem års okkupasjon var over. Men jeg har ikke lyst til å flagge for folk som verver seg hodeløst til  «tøffe» «utenlandsoppdrag». 

Anonymkode: 64422...f3f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være en del som har sluttet å flagge etter at Forsvarets pr-avdeling stjal dagen til å bli den amerikansk-inspirerte «veterandagen». 
Jeg kan flagge for frihetsdagen da fem års okkupasjon var over. Men jeg har ikke lyst til å flagge for folk som verver seg hodeløst til  «tøffe» «utenlandsoppdrag». 

Anonymkode: 64422...f3f

Du vil ha Norge ut av Nato? Slik at vi står helt alene? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i at vi skal flagge for å hedre de som forsvarte / frigjorde Norge under andre verdenskrig bare så det er klart.

Men kan noen forklare meg hvorfor vi skal flagge for hedre folk som drar til land andre steder i verden for å krige? Hva har det med Norge å gjøre?

Anonymkode: 89745...d69

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i at vi skal flagge for å hedre de som forsvarte / frigjorde Norge under andre verdenskrig bare så det er klart.

Men kan noen forklare meg hvorfor vi skal flagge for hedre folk som drar til land andre steder i verden for å krige? Hva har det med Norge å gjøre?

Anonymkode: 89745...d69

Et angrep på et Natoland anses som et angrep på alle medlemslandene. 
Norge trenger allierte og hjelp fra nato dersom f eks Russland angriper. 
Derfor har det noe med Norge å gjøre.

Etter 9/11 ble Natos artikkel 5 tatt i bruk. Norge bidro da selvsagt også i kampen mot terrorisme. 
Uten Nato har vi ikke mye å stille opp med. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig i at det å gjøre 8. mai til en "veterandag" har satt den opprinnelige hensikten med feiringen denne dagen helt i skyggen, men i dagens woke, multinasjonale samfunn der man skal hylle globalismen, er det kanskje ikke lenger politisk korrekt å feire at man i sin tid ble et fritt og selvstendig land.

For min del har denne dagens en spesiell betydning da dette er fødselsdagen min, og det er fullstendig uaktuelt å se på 8. mai som noe annet enn frigjøringsdagen i 1945; hvis Forsvaret vil sette fokus på noe som skjedde senere, får de finne en annen dato å gjøre dette på.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 9ca7d...89a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du vil ha Norge ut av Nato? Slik at vi står helt alene? 

Det står ingenting om NATO i innlegget du siterer.

Anonymkode: 31c9b...d76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...