Gå til innhold

Sykmelding pga søvnmangel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og hat en ettåring. I det siste har han begynt å våkne mye på natta igjen og det tar timevis å roe ham igjen. Han godtar kun meg til både legging og trøst ved oppvåkning. Så jeg får minimalt med søvn for tida. Jeg jobber fullt og er helt på randen. Er det koen som har erfaring med om dette kan kvalifisere til sykmelding? 

Anonymkode: 5e386...b36

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg er gravid og hat en ettåring. I det siste har han begynt å våkne mye på natta igjen og det tar timevis å roe ham igjen. Han godtar kun meg til både legging og trøst ved oppvåkning. Så jeg får minimalt med søvn for tida. Jeg jobber fullt og er helt på randen. Er det koen som har erfaring med om dette kan kvalifisere til sykmelding? 

Anonymkode: 5e386...b36

Ja, det kan det.

 

men tenker at dere uansett bør finne ut hvorfor ettåringen våkner om natten og er våken i «timesvis» . 
Også må far faktisk begynne å ta over legging og oppvåkninger, ellers går du fort på en smell når babyen kommer og du plutselig sitter der våken om natten med 2 barn alene du skal trøste 🙄

Dere gjør dere selv en bjørnetjeneste ved å fortsette sånn som dere gjør nå. Hvordan skal denne ettåringen takle det når mor plutselig blir borte i flere dager (eller uker for alt du vet) , og kommer hjem med en baby som krever sitt? 

 

Anonymkode: b2048...d6f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far var i gang, men så begynte dette dramaet som jeg ikke vet hvor kommer fra. Og da skriker han så mye at det går ikke an å sove uansett. Han roer seg bare ved brystet eller om han får sove sammen med meg. Og helst begge deler. Allikevel våkner han igjen flere ganger i løpet av natta. Vi har prøvd å la far ta over, men det resulterer bare i timer med gråt. Om noen vet hva det kan være tar jeg gjerne i mor erfaringer og råd. 

Anonymkode: 5e386...b36

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Far var i gang, men så begynte dette dramaet som jeg ikke vet hvor kommer fra. Og da skriker han så mye at det går ikke an å sove uansett. Han roer seg bare ved brystet eller om han får sove sammen med meg. Og helst begge deler. Allikevel våkner han igjen flere ganger i løpet av natta. Vi har prøvd å la far ta over, men det resulterer bare i timer med gråt. Om noen vet hva det kan være tar jeg gjerne i mor erfaringer og råd. 

Anonymkode: 5e386...b36

Ammer du om natten? Ville i såfall prøvd å kutte det. 
 

Så lenge barnet ellers er frisk er det mest sannsynlig bare en vane som har blitt til. 
 

Det enkleste er om du kommer deg ut av huset et par netter, for far må bare stå i det. 

Anonymkode: b2048...d6f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra bort noen dager og la far stå i dette alene er mitt beste råd også. Du kan havne i svangerskapsdepresjon og psykose i verste fall så det å ikke få sove nok er veldig alvorlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du får sykemelding men jeg er enig med de som skriver at nattammingen kan avsluttes og far må trå til, det er sansynligvis et mareritt noen netter før det roer seg men dere bør absolutt finne en løsning som ikke betyr at du må stå for dette med tanke på at dere snart har en som faktisk er absolutt avhengig av deg den første tiden der 1åringen må dele mamma.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På helsestasjonen sa de jeg burde fortsette nattamming for å holde produksjonen oppe… skjønner ikke hvordan det skal gå til, for han griner så ekstremt mye 

Anonymkode: 5e386...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gjort deg opp noen tanker ang. ammeslutt før barn nr 2 kommer eller skal du amme begge? Det er nok en fase barnet er i som vil gå over. Vi har hatt flere perioder med dårlig søvn og mye pupp, men det har som regel gått seg til igjen av seg selv. 

Jeg hadde bedt om sykemelding, men fortsatt med nattamming hvis det funker for dere. Det er litt diskutert hvor bra det er for barnet at mor og puppen bare plutselig forsvinner, og at far skal ta ammestoppen. Siden det virker som det er noe som plager barnet  (kanskje tenner?) så hadde jeg ikke tatt kampen nå, men heller ventet til ting roer seg litt. 

 

 

Anonymkode: a2a41...fc2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke noe om å ta ut sykemelding på det grunnlaget. Diagnose "far er ubrukelig". Dette må dere bare stå i. Om dere ikke håndterer dette, er det virkelig ingen god idè at dere får to tette barn.

Anonymkode: 1fa6a...07d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På helsestasjonen sa de jeg burde fortsette nattamming for å holde produksjonen oppe… skjønner ikke hvordan det skal gå til, for han griner så ekstremt mye 

Anonymkode: 5e386...b36

Hvorfor må du holde produksjonen oppe da? 1-åringen spiser vel en del fast føde nå, så det går greit om ammingen reduseres litt? 

Anonymkode: 651de...223

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes ikke noe om å ta ut sykemelding på det grunnlaget. Diagnose "far er ubrukelig". Dette må dere bare stå i. Om dere ikke håndterer dette, er det virkelig ingen god idè at dere får to tette barn.

Anonymkode: 1fa6a...07d

Det er jo opp til TS sin fastlege å vurdere. Jeg har fått sykemelding på liknende grunnlag. Som min lege sa, "jeg kan dessverre ikke sykemelde deg fra det du må stå i på hjemmebane men jeg kan redusere tilleggsbelastningen som jobb er akkurat nå". 

Anonymkode: 651de...223

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes ikke noe om å ta ut sykemelding på det grunnlaget. Diagnose "far er ubrukelig". Dette må dere bare stå i. Om dere ikke håndterer dette, er det virkelig ingen god idè at dere får to tette barn.

Anonymkode: 1fa6a...07d

Å hjelpe meg. Hva vet du om det? Far er på ingen måte udugelig. For en idiotisk ting å påstå uten noen form for belegg for det. Og du vet nok best hva vi takler eller ikke. Min første tanke er at sånne som deg burde ikke vært ute i samfunnet en gang. 

Anonymkode: 5e386...b36

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst 1 åringen har begynt å få melkeprodukter ville jeg forsøkt en periode med laktosefri produkter. Når yngste min var liten våknet han også på nettene og grein en del. Dessverre gikk det ganske lang tid før jeg prøvde å gå over til laktosefrie produkter men det hjalp. Så bare et lite tips dere kan prøve ut😀 

Anonymkode: 3cd20...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sto i noe liknende, bare at min ikke var våken så lenge av gangen som regel men våknet ekstremt ofte. Var litt under året men det varte lenge. 

Jeg fikk ikke sykemelding selv om jeg følte meg fysisk dårlig. Fikk beskjed om å slutte å nattamme og kanskje dra på ferie uten barnet. Jeg sluttet å nattamme men det hjalp ikke. Dro såklart ikke flere dager på ferie med en under året hjemme.... enkelt råd å gi fra mannlig fastlege tydligvis. En natt her og der vekk fra barnet hjalp uannsett ikke for jeg sov så urolig når det endelig var mulig å sove..

Her fikk vi heller aldri til at far tok over. Det ble så mye gråt ingen av oss orket å stå i det og hver natt var jeg så trøtt at jeg slet veldig med å ikke velge kjappeste løsning.  

Anonymkode: a4def...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, jeg er streng når det kommer til sykmelding, men dette er helt ok å gå til legen for og si at det ikke funker og be om sykmelding. 
 

Du kan jo slutte å nattamme som noen sier, men du kan risikere like mange oppvåkninger og at du da ikke har puppen til å roe med. Samt at produksjonen går ned. Og hvis det er noe for tiden som får barnet ditt til å trenge ekstra mye nærhet også på natt, så kan det kanskje føles ekstra sårt å miste puppen. Slutt hvis det er det som føles rett for deg og ingen din, men ikke hvis det er andre som mener det er rett. 

Anonymkode: 20654...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...